ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Băncile şi consumatorii au încheiat 197 de înţelegeri amiabile intermediate de CSALB în acest an

21 Octombrie 2019   |   AGERPRES

Cererile înregistrate în primele 9 luni arată o creştere cu 38% în raport cu numărul cererilor înregistrate în întreg anul trecut.

 
 
Băncile şi consumatorii au încheiat, în acest an, 197 de înţelegeri amiabile, intermediate de Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), faţă de 97 de înţelegeri pe tot parcursul anului anterior, potrivit unui comunicat al CSALB.

Primele trei trimestre ale anului 2019 reflectă o evoluţie importantă a activităţii CSALB. În 2019, până la această dată, s-au format peste 560 de dosare de conciliere în cadrul CSALB, faţă de cele 550 de dosare formate în tot anul trecut.

Cererile înregistrate în primele 9 luni arată o creştere cu 38% în raport cu numărul cererilor înregistrate în întreg anul trecut. O categorie aparte o reprezintă înţelegerile amiabile dintre consumatori şi bănci, după sesizarea CSALB. Părţile au încheiat 197 de astfel de înţelegeri până în prezent, faţă de 97 de înţelegeri în tot anul anterior.


"Rezultatele CSALB la 9 luni ne arată două lucruri importante: tot mai mulţi consumatori află de existenţa CSALB şi au încredere să depună cereri pentru a intra în negociere cu băncile şi IFN-urile. În al doilea rând vedem o deschidere mai mare a băncilor spre conciliere. Instituţiile financiar-bancare au acceptat mai multe cereri decât în tot anul trecut, chiar dacă ritmul de formare a dosarelor nu este la fel de ridicat precum cel al solicitărilor venite de la consumatori. Pe de altă parte, numărul de dosare a fost completat cu înţelegerile amiabile, de peste două ori mai multe decât în 2018", a declarat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB, citat în comunicat.

El a precizat că acest lucru arată că multe bănci au înţeles avantajele concilierii şi nevoia de a reechilibra contractele încheiate în trecut, prin actualizarea lor la condiţiile sociale şi economice ale consumatorilor.

"Aspectele pe care le dorim îmbunătăţite în perioada următoare sunt legate de activitatea de conciliere în rândul IFN-urilor şi rata de respingere a cererilor în cazul unor bănci comerciale. Ne dorim ca, la finalul anului, la nivelul întregului sistem bancar, aproximativ 70% din cererile de conciliere să fie acceptate de bănci şi transformate în dosare de conciliere", a continuat Păunescu.

În 2019, până în luna octombrie, 350 de consumatori s-au împăcat cu băncile sau IFN-urile, prin intermediul CSALB, cu 39% mai mulţi faţă de situaţia de la finalul T3 2018. În aceeaşi perioadă a anului trecut, doar 252 de români au beneficiat de soluţii favorabile în urma negocierilor purtate cu instituţiile financiar-bancare. Anul acesta, în 90% din negocieri părţile au acceptat soluţia propusă de conciliatori, iar în 10% din cazuri cel puţin una dintre cele două părţi a refuzat-o.

Totodată, în primele trei trimestre din 2019, consumatorii au trimis 284 de cereri pentru a intra în negociere cu IFN-urile. Dintre acestea doar 8 au fost transformate în dosare, dintre care numai în trei cazuri părţile s-au înţeles. Alte 24 de cereri au fost soluţionate amiabil de cele două părţi, fără a mai trece prin procedura concilierii.

Din cererile primite, 90% se referă la creditele contractate. Diminuarea soldului, eliminarea sau reducerea comisioanelor, recalcularea dobânzii, eliminarea unor clauze contractuale sau restituirea unor sume de bani sunt cele mai frecvente solicitări. 10% din cereri se referă la probleme cu depozitele, plăţile, cardurile sau leasing. 85% dintre cei care trimit cereri către CSALB aleg modalităţile online.

Principalele motive de clasare a unor cereri de către bănci sau IFN-uri sunt: comerciantul îşi menţine punctul de vedere transmis consumatorului anterior sesizării CSALB (157 de cazuri); s-au făcut mai multe oferte şi demersuri pentru soluţionare, dar toate ofertele transmise anterior sesizării de către consumator a CSALB au fost refuzate de acesta (59 de cazuri); din cauza existenţei unui dosar în instanţa de judecată (34 cazuri); deoarece au fost iniţiate procedurile de executarea silită (23 cazuri).

CSALB este o instituţie înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni, negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri, pentru contractele aflate în derulare.

Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator.

CSALB colaborează cu 21 de conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1061 / 11681
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Povestea fascinantă a unui avocat român stabilit în Germania. Pe ruta profesională București-Viena-Heidelberg, alături de Michaela Braun Noviello și câteva considerații despre sistemele de învățământ, modul de lucru, relațiile profesionale, practica și proiectele de extindere în Viena și Cluj
Schoenherr lansează ghidul regional „Finanțarea startup-urilor”
Cum trec departamentele juridice ale marilor companii prin criza medicală. Cristina Costache, Legal Manager Strauss România: Echipa nu a cedat presiunii și s-a comportat de o manieră ireproșabilă
Frații Micula câștigă și continuă ofensiva legală împotriva statului român în instanțele americane pentru recunoașterea unei datorii de 356 mil. $. Ei cer României să achite și onorariile avocațiale, la nivel de 675 $ pentru un partener și 175 $ pentru un legal assistant
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță
Grupul E-INFRA a dus la capăt mai multe proiecte de infrastructură la care s-a lucrat intens în ultimele luni. Adina Calfa, Group General Counsel: Diferența pe care o câștigăm în experiența de management în perioada aceasta este aceea pe care o câștigă un pilot după ce a traversat o furtună și a aterizat forțat pe o autostradă
Ciprioții de la EP Wind Project (Rom) Six Ltd. cheamă România la arbitraj. Ministerul Economiei trebuie să aleagă consorțiul care se va ”bate” la ICSID cu avocații King & Spalding
In-houseLegal.ro | Consilierii juridici din companii au continuat să ofere asistență juridică pentru activitatea uzuală, însă au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență. Dr. Sabin Taclit, Legal Manager NextGen: În domeniul telecomunicatiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse
Avocatura penalistă este și va rămâne un “sport de contact” direct, atât cu clientul, cât și cu organele judiciare. Gabriel Albu, Managing Partner Albu-Legal: Pentru viitor anticipăm o creștere substanțială a volumului de activitate, astfel încât ne punem problema măririi echipei
Concurenta.ro | Soluție excepțională obținută de D&B David și Baias în prima cauză judecată în România cu privire la o practică anticoncurențială de tip ”hub & spoke”. Amenda dată de Consiliul Concurenței unor producători internaționali de armament pentru trucarea unor licitații a fost anulată
Hervis Sports obține în instanța amânarea chiriei în mall-ul Vivo! Cluj, deschizând calea și altor retaileri mari, afectați de criza medicală. Soluție obținută de litigatorii firmei Stratulat Albulescu, în colaborare cu C.I. Flavia Maier
Statul are nevoie de avocați specializați în arbitraje internaționale | Frații Sukyas au inițiat două arbitraje împotriva României, în SUA și Canada, pentru a maximiza șansele de a primi despăgubiri de peste 900 mil. usd
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...