ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CBRE: Bucureștiul poate găzdui încă un mall de 100.000 de metri pătrați

04 Iulie 2022   |   BizLawyer

Retailerii internaționali sunt interesați să intre pe piața din România, iar cererea pentru suprafețe mari este în creștere. 140.000 mp spații moderne de retail vor fi livrate până la sfârșitul anului 2022

 
 
Stocul de spații moderne de retail va ajunge la aproximativ 4,2 mil. mp în 2022, incluzând cei 140.000 mp care vor fi livrați până la sfârșitul anului, potrivit raportului Romania Retail Destinations 2022, lansat de CBRE România, liderul pieței de consultanță imobiliară. Ar putea suna impresionant, însă nu este suficient dacă luăm în calcul faptul că mulțe branduri internaționale de retail sunt interesate să intre pe piața locală, iar cererea pentru suprafețe mari a crescut.

România este o piață atractivă pentru retailerii internaționali, cu numeroase avantaje, cum ar fi: o putere crescută de cumpărare, un procent mai mare de cheltuieli pentru produse de retail (11% în România, ceea ce plasează țara noastră pe locul doi după Polonia în regiunea Europa Centrală și de Est), un apetit ridicat pentru branduri noi, forță de muncă educată și o rată foarte scăzută a spațiilor moderne de retail vacante (sub 3%). Cu 165.800 mp în construcție, peste 60% din stocul total de retail este dispus în cele mai mari orașe regionale, iar o parte semnificativă din acesta este dedicat parcurilor de retail. Suplimentar, 180.000 mp sunt planificați să fie adăugați la stocul modern de retail existent în toată țara datorită creșterii cererii.


“Pe fondul ridicării restricțiilor impuse de pandemie, România a devenit o piață foarte atractivă pentru companiile de retail internaționale, care sunt interesate să închirieze suprafețe mari, adesea peste 1.500 mp-2.000 mp. Mai mult decât atât, retailerii locali intenționează să-și extindă afacerile prin deschiderea de noi magazine în centre comerciale, ceea ce indică un apetit uriaș pentru închirierea de spații de retail. Analizând evoluția cererii este destul de clar că un nou mall s-ar putea dezvolta în București, în special în partea de Nord-Vest a orașului, și ar putea ocupa cu ușurință 100.000 mp”, spune Carmen Ravon, Head of Retail Occupiers CEE la CBRE România.

Raportul CBRE arată că, în funcție de suprafața aflată în dezvoltare, Bucureștiul este cel mai important oraș, cu 66.222 mp în construcție, ceea ce reprezintă 40% din suprafața totală în construcție. Urmează Craiova, cu aproape 60.000 mp în construcție, urmată de Timișoara (21.400 mp) și Iași (13.300 mp). În ceea ce privește spațiul de retail planificat, Iașiul conduce clasamentul, cu aproximativ 57.000 mp, urmat de Cluj-Napoca (55.000 mp), București (aproximativ 34.000 mp), Craiova (23.000 mp) și Brașov (11.600 mp).

Din punct de vedere al stocului total de spații de retail existente, Bucureștiul se situează pe primul loc, cu peste 1,2 mil. mp, adică aproximativ 47% din totalul spațiilor de retail din România. Capitala este urmată de Timișoara (199.200 mp), Constanța (183.600 mp), Cluj-Napoca (157.600 mp) și Iași (156.100 mp).

Totodată, în ceea ce privește orașele cu cea mai mare suprafață a centrelor comerciale, Bucureștiul ocupă cea mai mare suprafață (773.300 mp), de 4,5 ori mai mare decât ceea ce există în următorul oraș, Brașov (171.000 mp). Pe locul trei se află Timișoara (170.000 mp), urmată de Cluj-Napoca (peste 123.000 mp) și Constanța (118.000 mp).

Considerând raportul dintre centrele comerciale și parcurile de retail, Brașovul se află pe primul loc, cu 97% din suprafața de retail dedicată centrelor comerciale. Este urmat de Timișoara (85%), Cluj-Napoca (78%), Ploiești (70%), Iași (67%), București (64%), și Constanța (64%), potrivit raportului CBRE Romanian Retail Destinations. Craiova are în schimb cea mai mare pondere a suprafeței totale dedicate parcurilor de retail, urmată de Oradea (46%), Suceava (46%), București (36%), Constanța (36%) și Iași (33%). Parcurile de retail reprezintă aproape 36% din stocul total de retail din România, care este 4 mil. mp în prezent.

“România se situează pe locul 5 în ceea ce privește densitatea spațiilor de retailul modern în Europa Centrală și de Est, cu 205 mp la 1.000 de locuitori, după Slovacia (413 mp), Cehia (386 mp), Polonia (276 mp) și Ungaria (231 mp). Suntem doar la jumătate comparativ cu prima țară din clasament, ceea ce se traduce printr-un potențial excelent de creștere a pieței locale de retail, de altfel în următorii doi ani densitatea medie de retail a țării este de așteptat să crească cu un minim de 25%”, explică Daniela Gavril, Head of Research la CBRE Romania.

România are potențialul de a atrage și alte mari branduri internaționale în viitorul apropiat. Deși industria de ecommerce înregistrează creșteri de la an la an, aceasta este încă în curs de dezvoltare în România, doar 10% din retail fiind online. Companiile continuă să-și concentreze afacerile pe centre comerciale sau parcuri de retail, deschizând în continuare magazine fizice. De asemenea, românii au un apetit uriaș pentru modă, ceea ce plasează țara noastră pe lista retailerilor care vor să-și extindă afacerea la nivel regional. Nu este deloc întâmplător faptul că 14 branduri noi importante, cum ar fi Primark, JD Sports, Foot Locker, Tedi, Bath & Body Works, Cyberjump sau Poke House au intrat pe piața românească în acest an.

“Retailerii internaționali sunt atrași de oportunitatea intrării pe piața locală, considerând România o piață de încredere și plasând-o pe lista lor de priorități, ceea ce arată că segmentul de retail are un potențial extraordinar la nivel local. Dacă în timpul pandemiei formatele de tip parc de retail au înregistrat cifre de afaceri foarte bune, observăm acum marile centre comerciale înregistrând cifre de trafic și vânzări în creștere, cu o valoare a coșului de cumpărături chiar mai mare decât cea din perioada similară de dinainte de pandemie, deoarece clienții regăsit interesul față de experiența cumpărăturilor. Hipermarketurile își reduc suprafețele, parcurile de retail sunt principalele dezvoltări ale anului, dar mall-urile sunt cele mai avantajate modele de business în prezent. În următorii ani, modelul de business al hipermarketului se va reinventa – procesul de optimizare a suprafeței va continua, iar zona nealimentară va fi înlocuită cu o zonă de alimente proaspete. Mai mult, în formatele de tip mall, suprafața hipermarketurilor va fi redusă cu o medie de 5.000 mp, iar zona obținută va găzdui noi magazine”, spune Carmen Ravon.  

Aproximativ 70% din stocul de retail actual este construit înainte de 2013 și doar 500.000 mp au fost recondiționați în ultimii doi ani, dar procentul stocurilor recondiționate va crește având în vedere că atât dezvoltatorii, cât și chiriașii sunt interesați să îndeplinească cerințele ESG.

Într-un studiu recent privind retailerii, realizat de CBRE în regiunea EMEA, un procent de 45% dintre aceștia fie sunt de acord, fie sunt ferm de acord în privința includerii contractelor de leasing sustenabile în negocierile de închiriere în următorii trei ani, iar 38% fie sunt de acord, fie sunt ferm de acord că brandurile vor pune un accent mai mare pe acreditările de tip ESG ale unei proprietăți atunci când iau în considerare extinderea.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 549 / 20024
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum s-a schimbat România în ultimul deceniu și ce spun expații din avocatură despre viața, oamenii și experiențele de aici | Markus Piuk, partener Schoenherr: „Din punctul meu de vedere, România are, astăzi, piața de avocatură cea mai dezvoltată în regiunea Europei de Sud-Est. Este o piață deosebit de competitivă, matură, cu firme de avocatură de afaceri ale căror servicii se pot compara, în destule cazuri, cu cele ale firmelor din țări occidentale”
Cum lucrează echipa de zece avocați specializați și implicați în practica de Dreptul mediului de la NNDKP, ce mandate gestionează și care sunt proiectele reprezentative în care asistă clienții. Roxana Ionescu, partenerul coordonator al practicii: ‘Viziunea noastră s-a construit pe inovație încă de când domeniul era unul emergent. Pe gama aspectelor de mediu, implicarea este una specializată, iar serviciile pe care le furnizam ca firmă sunt integrate’
EXCLUSIV | MPR Partners intră în al treilea arbitraj ICSID, cu pretenții de cca. 383 mil. €, alături de avocații biroului newyorkez Squire Patton Boggs. De cealaltă parte, lângă reclamanți stă o firmă cu 1200 de avocați și 30 de birouri pe mai multe continente
NNDKP a asistat PepsiCo în achiziția unui pachet minoritar de acțiuni în AQUA Carpatica. Echipa de proiect, coordonată de partenerul Gabriela Cacerea
RTPR, alături de Catalyst România în investiția în evoMAG. Alin Stanciu (Partner Catalyst România): Echipa, condusă de Alina Stăvaru, și-a demonstrat și de această dată competența și orientarea pe livrarea de soluții, în timp util
NNDKP, alături de Isosport în achiziția Novo Tech Group, ce operează o unitate de producție la Oradea. Asistență juridică în legătură cu toate aspectele de drept românesc relevante
Studiu Refinitiv | Sectorul fuziunilor şi achiziţiilor a frânat puternic în primul semestru al acestui an. Activitatea de M&A a scăzut cu 21 % la nivel global, iar în Europa Estică regresul a fost de 18 %. Câteva firme de avocați cu prezență la București strălucesc, însă, în clasamentele globale și europene
Avocații Kinstellar spun că au remarcat preocuparea angajatorilor de a creiona strategii de menținere a personalului-cheie, fiind mandatați în acest sens cu elaborarea unor programe de tip Stock Option Plan sau a unor scheme de bonusare în funcție de performanțe. Activitate intensă în practica de Employment, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
Noul ghid al Comitetului European pentru Protecția Datelor ar putea aduce o creștere statistică a sancțiunilor, spun avocații Wolf Theiss, firmă cu o echipă dedicată proiectelor din acest domeniu | Biroul din București a asistat clienții în tranzacții complexe, care au implicat aspecte mai sofisticate de protecția datelor. Potențialii cumpărători ai unei afaceri sunt din ce în ce mai interesați să înțeleagă riscurile la care se expun din perspectiva protecției datelor și care sunt modalitățile de a se proteja
Wolf Theiss promovează trei avocați din linia a doua care au participate la unele dintre cele mai importante tranzacţii. Brian Jardine, Managing Partner: Promovarea, recunoaștere a contribuțiilor profesionale deosebite la consolidarea poziției de lider pe piața românească a biroului din București
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Senior Associate | Banking & Finance
LegiTeam: Reff & Associates is looking for an Associate | Banking & Finance
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...