ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

CBRE: În 2020 s-au tranzacționat peste 240.000 mp de spații de birouri. One United, cel mai activ dezvoltator pe piața relocărilor

08 Februarie 2021   |   BizLawyer

Până la finalul acestui an, alți aproximativ 250.000 mp de birouri vor fi livrați, jumătate dintre aceste spații fiind deja pre-închiriate, potrivit datelor CBRE Research.

Sursa: Pixabay

 
 
Piața spațiilor de birouri din București a înregistrat în 2020 un volum total de tranzacții de aproximativ 240.000 mp, un nivel similar cu cel din 2015, arată datele CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară. Dezvoltatorul local One United a fost, alături de fondurile de investiții Immofinanz și Globalworth, printre cei mai activi jucători din piața de birouri, atât pe segmentul de relocări, cât și pe cel al prelungirilor de contracte existente.

Peste 140.000 mp din suprafața totală tranzacționată pe piața de birouri din București a fost reprezentată de relocări și pre-închirieri din partea companiilor care au decis să își schimbe spațiul de birouri ocupat în prezent. Cele mai active industrii au fost IT&C și industria bunurilor de consum și leisure, care au generat peste 50% din cererea netă pe piața de birouri, potrivit CBRE Research. Cei mai activi dezvoltatori, care au reușit să atragă peste 50% din cererea netă, au fost: One United, cu aproape 30% din cerere, urmat de Globalworth, Vastint și Speedwell.


„2021 este un an al deciziilor. Spre comparație, anul trecut, multe companii au ales să aștepte sau să amâne luarea unei decizii atât de importante precum schimbarea biroului. Acest trend a fost mai puțin vizibil în România față de țările din Europa Centrală și de Est, având în vedere că 60% din volumul tranzacționat în București a fost reprezentat de relocări. Însă deciziile care se iau acum sunt mult mai complexe față de anii trecuți: de la modul în care companiile vor să integreze work from home și utilizarea biroului propriu-zis până la clădirile în care aleg să fie prezente, care pot deveni adevărate destinații”, a declarat Tudor Ionescu, Head of Advisory & Transaction, Office, CBRE România.

În ceea ce privește volumul total tranzacționat, care include, pe lângă cererea netă, și prelungiri și renegocieri de contracte de închiriere, companiile din IT&C și industria bunurilor de consum și leisure au rămas cele mai active. Printre proprietarii care au prelungit cele mai multe contracte în clădirile de birouri pe care le dețin se află Immofinanz, AFI Europe, Globalworth și Vastint.

„Pandemia a adus în prim plan siguranța pe care clădirile o oferă. Proprietarii au luat noi măsuri  în materie de sănătate și siguranță și nu de puține ori companiile au întrebat în ce măsură clădirile de birouri pot acomoda și locuri de joacă pentru copii sau chiar grădinițe. Serviciile pe care o clădire de birouri va putea să le ofere în viitorul apropiat devin cheie în motivarea oamenilor care lucrează în aceste spații, fie că vorbim de clinici medicale în clădirea de birouri, wellness și camere pentru meditație sau de multiple opțiuni de a lua masa, inclusiv în aer liber. Astfel de servicii conexe și o administrare eficientă a clădirii pot susține o diferență de chirie de 10-30%”, a adăugat Tudor Ionescu.

Stocul total de birouri din București a ajuns la 2,95 mil. mp la finalul lui 2020, după ce în cursul anului au fost finalizate zece clădiri, cu o suprafață totală de peste 155.000 mp. Până la finalul acestui an, alți aproximativ 250.000 mp de birouri vor fi livrați, jumătate dintre aceste spații fiind deja pre-închiriate, potrivit datelor CBRE Research. Printre dezvoltatorii cei mai activi, care urmează a livra cea mai mare suprafață de birouri în 2021, se numără One United, Skanska, Forte Partners și Atenor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 244 / 13822
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lady Lawyers dețin o pondere importantă în cadrul Popescu & Asociații | În avocatură, viziunea și creativitatea sunt elemente esențiale, care fac diferența de fiecare dată, spun doamnele avocat. Munca, studiul continuu, seriozitatea și responsabilitatea pavează drumul către succes
Bondoc și Asociații alături de Tapbury (Management) Limited în achiziția unei societăți românești care dezvoltă un parc eolian important
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv (Litigii)
LegiTeam | Popovici Nițu Stoica & Asociații recrutează avocați de Concurență (3-5 ani)
Echipa de M&A de la BSMP are pe masa de lucru cinci proiecte în diverse stadii, după cel mai bun an din istoria firmei, cu tranzacții semnificative în domenii precum oil & gas, farma sau aviation. Investitorii se uită acum la tranzacții semnificative, spre deosebire de criza din 2008, când focusul era pe business-uri în dificultate, spun partenerii care coordonează practica
Consultanța aferentă proiectelor de regenerabile, în special solar și vânt, a urcat subtanțial ca pondere absolută în portofoliul Vlăsceanu, Ene și Asociații. De vorbă cu partenerul Daniel Vlăsceanu despre cele mai sensibile aspecte ale industriei, proiecte, planuri și clienți
Litigiu privind anularea actelor autorităților fiscale pentru stabilirea prețurile de transfer câștigat de avocații NNDKP
LegiTeam | Popovici Nițu Stoica & Asociații recrutează avocați de Concurență și ̸ sau GDPR (1-3 ani)
Schoenherr o cooptează pe Adriana Stoian drept coordonatoare a practicii de consultanță fiscală
2021 va fi anul creșterii accelerate pentru Grupul E-INFRA, cu o țintă de avans de peste 40%, către o cifră de afaceri de cca. 200 mil. €. Adina Calfa, Group General Counsel: Ne așteptăm ca volumul de muncă din zona de tip regulatory, dar și din zona achiziții publice să crească semnificativ | Cu ce firme de avocați colaborează Grupul în proiectele sale
Tonucci & Partners a început anul în forță, prin cooptarea unui nou partener coordonator al practicii de Litigation & Compliance și asistarea unei tranzacții în domeniul asigurărilor, în curs de finalizare. Pasquale Silvestro, Partener: Evaluăm și alte colaborări, printre care una cu un cabinet specializat în dreptul muncii. Suntem încrezători și convinși că în 2021 va avea loc o reluare a proiectelor de M&A
Cum lucrează și ce mandate primesc avocații de concurență de la Guia Naghi & Parteners. Din vorba în vorbă cu Otilia Vîlcu, Partenerul coordonator al practicii, despre investigațiile Consiliului Concurenței, industrii vulnerabile, sistemul recunoașterilor, aspecte sensibile și recomadări sau domenii-cheie ce ar putea fi vizate în viitor
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...