ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

CEO Survey România 2021: Optimismul directorilor generali privind revenirea economiei globale a atins un nivel record al ultimului deceniu

10 Iunie 2021   |   BizLawyer

Deși sunt mai optimiști decât în anii anteriori, directorii generali din România se dovedesc a fi mai prudenți în previziuni decât omologii lor de la nivel global (76%) și din Europa Centrală și de Est (64%).

 
 
Optimismul directorilor generali din România privind revenirea economiei globale a atins cel mai ridicat nivel din ultimii zece ani, 60% dintre respondenți considerând că situația economică se va îmbunătăți în următoarele 12 luni, potrivit raportului CEO Survey 2021, realizat de PwC România.

Deși sunt mai optimiști decât în anii anteriori, directorii generali din România se dovedesc a fi mai prudenți în previziuni decât omologii lor de la nivel global (76%) și din Europa Centrală și de Est (64%).

”Încrederea executivilor în perspectivele de creștere a economiei a atins un nivel record în ultimul deceniu de când realizăm acest raport în România, fiind de trei ori mai mare procentul celor optimiști decât la ediția din 2020. Cele mai recente prognoze privind evoluția economiei românești, cum este cea a FMI care anticipează o creștere a PIB de 7% în 2021, vin să confirme percepțiile liderilor de afaceri. Totuși, anxietatea privind pandemia încă nu a dispărut și rămâne pe primul loc în topul amenințărilor pentru creșterea economiei și a companiilor atât pe plan global, cât și în țara noastră. Rezultatele studiului nostru mai arată că directorii generali din România transmit un mesaj clar autorităților că sunt în continuare foarte preocupați de evoluția pandemiei, de volatilitatea politicilor publice, de riscul unei poveri fiscale în creștere și de reglementarea excesivă”, a declarat Ionuț Simion (foto), Country Managing Partner PwC România.


În topul amenințărilor la adresa creșterii economice, directorii generali din România menționează apariția pandemiilor (67%), politica fiscală incertă (57%), povara fiscală în creștere (51%), incertitudinea privind politicile publice (50%) și supra-reglementarea (46%). La nivel global, principalele îngrijorări ale executivilor sunt: pandemiile (52%), amenințările cibernetice (47%), reglementarea excesivă (42%), incertitudinea privind politicile publice (38%) și creșterea economică incertă (35%).

Pandemia (58%) și suprareglementarea (39%) se regăsesc și în topul amenințărilor menționate de liderii de companii din regiune, unde top cinci este completat de incertitudinea geopolitică (39%), disponibilitatea personalului cu abilități cheie (38%) și volatilitatea cursului valutar (38%).

Peste jumătate (53%) dintre directorii generali cred că modificările de politică fiscală cauzate de majorarea nivelului datoriei publice din timpul crizei sanitare ar putea determina o creștere a obligațiilor fiscale totale ale organizațiilor. De asemenea, aceste modificări vor putea conduce la o reconsiderare a structurii costurilor, cred 77% dintre directorii generali, precum și la un impact asupra procesului de planificare și luare a deciziilor, susțin 66% dintre aceștia.

Prudență în ceea ce privește planurile de creștere

În ceea ce privește evoluția propriilor organizații, directorii generali din România sunt mai prudenți decât omologii lor globali sau regionali. Astfel, 63% dintre respondenți consideră că avansul veniturilor organizației lor va continua în anul următor, față de 74% la nivel global și în Europa Centrală și de Est (ECE).
Puțin peste jumătate (52%) dintre directorii generali se așteaptă la creșterea profitabilității în următoarele 12 luni, procentul fiind apropiat de cel înregistrat în regiune (53%), dar inferior celui global (65%).

Confruntate cu noile realități și incertitudini, organizațiile continuă să privească spre interior și să se bazeze preponderent pe propriile resurse pentru a stimula creșterea veniturilor în următoarele 12 luni. Astfel, 74% dintre directorii generali din țara noastră au arătat că se vor  concentra pe eficiența operațională.

Doar 17% dintre respondenți iau în considerare noi fuziuni și achiziții pentru a stimula creșterea, comparativ cu 38% la nivel global, în timp ce 3% intenționează să vândă o afacere (față de 13% la nivel global).

De asemenea, pe fondul accelerării procesului de transformare digitală, au crescut îngrijorările cu privire la amenințările cibernetice și dezinformare. În acest context, circa jumătate dintre directorii generali din România au în plan creșteri de două cifre ale investițiilor în transformarea digitală.

Forța de muncă rămâne o prioritate pentru executivi

În ciuda crizei cauzate de pandemie, circa doi din cinci directori generali afirmă că au reușit să păstreze relativ constant numărul de angajați în ultimele 12 luni.  

În același timp, 30% susțin că numărul de angajați din organizațiile lor a crescut în ultimele 12 luni, ponderea lor fiind mai mare decât la nivel global (24%) și regional (25%), iar un procent apropiat (31%) declară că efectivul salariaților a scăzut în ultimul an. La nivel global 38% dintre respondenți afirmă că au fost nevoiți să renunțe la o parte dintre angajați.

Deși admit că este o provocare tot mai mare să găsească pe piață angajați talentați și, în ciuda unor predicții cu privire la faptul că tehnologia va transforma radical anumite meserii, directorii generali rămân în general optimiști cu privire la majorarea numărului de angajați din organizațiile lor în următoarele 12 luni.  Totuși, 41% dintre respondenți spun că au ca prioritate creșterea productivității prin automatizare și tehnologizare pentru a asigura competitivitatea propriilor organizații.

Trebuie însă remarcat că ponderea liderilor de afaceri care estimează o creștere numerică a propriilor echipe este în general mai mic comparativ cu anii anteriori. Astfel, 46% dintre directorii generali din România consideră că numărul de angajați va crește în următoarele 12 luni. Deși procentul este puțin mai mare decât cele înregistrate la nivel global și regional, el marchează o scădere față de perioada 2018-2020 (53%).

În următorii trei ani însă crește gradul de optimism în privința majorării numărului de angajați, opt din zece directori generali din România estimând o creștere a numărului de salariați.

O ”moștenire” pozitivă a pandemiei ar putea fi faptul că liderii de organizații au un sentiment mai profund al nevoii de a se îngriji de sănătatea și bunăstarea angajaților lor. Aproape o treime dintre directorii generali din România își propun să crească competitivitatea afacerii prin oferirea unor aranjamente de lucru flexibile și asigurarea unui echilibru între muncă și viața personală a angajaților.


Top trei priorități pe care ar trebui să le aibă Guvernul, în opinia directorilor generali:

●    Crearea unui sistem fiscal eficient: 71%.
●    Infrastructura adecvată: 68%.
●    Forță de muncă înalt calificată și adaptabilă: 61%.


Desfășurat în ianuarie și februarie 2021, CEO Survey explorează opiniile a 174 de directori generali din România. Raportul CEO Survey pentru România poate fi găsit aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 95 / 15071
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Lawyer | Privacy & Data Protection, Technology and Intellectual Property
Wolf Theiss a asistat Glovo în achiziţia de 170 mil. € a 6 companii deţinute de Delivery Hero în Europa Centrală şi de Est. Echipa din București, sub îndrumarea partenerului Ileana Glodeanu, a acționat în calitate de coordonator pentru consultanța multijurisdicțională oferită în toate fazele tranzacției
Un nou standard de guvernanță corporativă intră în vigoare la 17 decembrie 2021 | NNDKP a formalizat un parteneriat cu WhistleB, unul dintre furnizorii importanți de software de gestionare a avertizărilor de integritate
Cum lucrează și ce proiecte i-au ținut ocupați pe avocații DLA Piper Dinu din practica de Concurență, care acoperă 15-20% din activitatea firmei. Echipa locală a participat la efortul rețelei internaționale de a dezvolta Aiscension, un instrument care permite evaluarea expunerii la risc, bazat pe algoritmi de procesare a volumelor mari de informații și dezvoltat pentru a învața în mod continuu, care ajută clienții să detecteze eventuale probleme de concurență în mod preventiv
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Arina – Maria Cătălinoiu, 88 de puncte la examen: Mă îndrept către profesia de avocat, după ce am luat în considerare și carierele de procuror și notar. Am descoperit recent un program de Drept medical care mi-a atras atenția, deoarece implică două domenii care mă interesează și reprezintă o ramură relativ nouă, ce devine din ce în ce mai relevantă
CMS a reprezentat cu succes o companie internațională de petrol și gaze din România într-un litigiu fiscal cu o valoare de mai multe milioane de euro
LegiTeam: Wolf Theiss is looking for a lawyer (3 years of experience) | Corporate M&A or Employment practice
Avocații de concurență de la RTPR au avut agenda plină în ultimul an: valul de tranzacții asistate au adus volume mari de lucru, iar litigiile din această arie au consemnat o premieră și multe victorii. Valentin Berea, partenerul coordonator al practicii: Punctul forte al echipei constă în expertiza complementară a membrilor săi, dublată de o practică îndelungată
Studiu Refinitiv | Cum și-au împărțit firmele de avocatură harta fuziunilor și achizițiilor din zona EMEA în primele luni din 2021. O firmă cu 200 de avocați, pe primul loc în Europa Estică
LegiTeam: MPR | Partners is looking for real estate and employment associates
LegiTeam: ZRVP recrutează 2 avocați definitivi | Departament Litigii
Victorie a echipei de arbitraj formată din avocații RTPR și Allen & Overy, într-un arbitraj LCIA. Tribunalul Arbitral a acordat toate daunele solicitate de clientul Premier Energy
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...