ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Piața de birouri din București a înregistrat o revenire consistentă a cererii în T4 2020

08 Februarie 2021   |   BizLawyer

Atât dezvoltatorii, cât și investitorii, își mențin optimismul cu privire la importanţa strategică a spațiilor de birouri, ținând cont de continuarea activității pe șantiere, dar și de achizițiile importante semnate în plină pandemie, 2020 fiind un an record în ceea ce privește tranzacțiile cu imobile de birouri pe piața locală.

 
 
În ultimul trimestru din 2020 s-au înregistrat tranzacții de spații de birouri în București cu o suprafață totală de 77.000 de metri pătrați, cea mai ridicată valoare trimestrială din an, ducând astfel volumul anual al tranzacțiilor la aproximativ 237.000 de metri pătrați, potrivit datelor companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox. Față de anul precedent, suprafața de birouri tranzacționată a scăzut cu 39%, în timp ce ponderea contractelor de reînnoire a crescut de la 21% la 45%.

Cel mai important proiect de birouri finalizat în ultimul trimestru al anului 2020 a fost One Tower, cu o suprafață închiriabilă de 24.000 de metri pătrați, parte a proiectului mixt One Floreasca City, livrările totale de noi spații de birouri din 2020 însumând 155.000 de metri pătrați, în scădere cu 46% față de nivelul din 2019.


Stocul comercial (destinat închirierii) de clădiri de birouri din București se ridică la circa 2,95 milioane de metri pătrați, alte imobile cu o suprafață de aproximativ 150.000 de metri pătrați fiind ocupate de către proprietari, în vreme ce proiecte cu o suprafață totală de 350.000 de metri pătrați se află în acest moment în construcție, fiind programate pentru livrare în perioada 2021-2022.

În acest context, rata de neocupare (contractuală) a spațiilor se situează la 12,5%, remarcându-se o diferență semnificativă între spațiile de clasă A (9,7%) și cele de clasă B (20,7%). La finalul anului, gradul de utilizare a birourilor a rămas la un nivel relativ scăzut, mai puțin de jumătate dintre angajați venind regulat la birou, în condițiile în care majoritatea companiilor continuă să funcționeze în sistem Work from Home sau hibrid.

Mădălina Cojocaru, Partner, Office Agency, Cushman & Wakefield Echinox: „În contextul actual, vom asista la un început de an plin de noi provocări pentru proprietarii de spații de birouri care trebuie să își adapteze clădirile pentru a convinge angajații că pot reveni să își desfășoare activitatea de la birou într-un spațiu sigur din punct de vedere sanitar. Pe de altă parte, am observat că o parte importantă din tranzacțiile semnate la finalul anului precedent au fost reprezentate de pre-închirieri, un aspect pozitiv ce relevă faptul că anumiți ocupanți sesizează contextul favorabil, în care pot obține condiții comerciale atractive și pot face un upgrade atât din punct de vedere al locației, cât și al calității spațiului ocupat.”

Atât dezvoltatorii, cât și investitorii, își mențin optimismul cu privire la importanţa strategică a spațiilor de birouri, ținând cont de continuarea activității pe șantiere, dar și de achizițiile importante semnate în plină pandemie, 2020 fiind un an record în ceea ce privește tranzacțiile cu imobile de birouri pe piața locală.  
Cele mai importante proiecte de birouri aflate în construcție sunt One Cotroceni Park, J8 Office Park, Globalworth Square, U Center, Miro Offices, Țiriac Tower, Dacia One, Millo Offices, @Expo sau Sema London & Oslo, dezvoltatorii având semnate contracte de preînchiriere pentru circa 60% din spații.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12452 / 16624
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...