ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

EY SAF-T Index: Extinderea termenului de grație este considerată ”binevenită și necesară” de marii contribuabili

04 Noiembrie 2021   |   BizLawyer

EY România dezvoltă două soluții informatice personalizate care ușurează generarea raportărilor SAF-T

 
 
Extinderea termenului de grație pentru depunerea declarației D406 sau Fișierul Standard de Control Fiscal de la trei la șase luni este considerată de majoritatea marilor contribuabili (37%) ”binevenită și necesară, întrucât prima raportare la 28 februarie 2022 ar fi fost un termen dificil de implementat”, arată rezultatele celui mai recent studiu SAF-T Index, prezentat de EY România în cadrul unui seminar dedicat. Într-o proporție și mai importantă (46%), însă, marii contribuabili declară că și-ar dori o amânare a termenului de raportare cu cel puțin 12 luni, pentru a putea pregăti implementarea noii raportări, mai arată EY SAF-T Index.

”Nivelul de detaliu al raportării SAF-T pare să descurajeze companiile, puține dintre ele înțelegând cerințele de raportare în proporție mai mare de 50%. De altfel, așa cum a arătat și studiul nostru, declarația D406 este percepută ca fiind complexă și semnificativ mai complicată decât D394 în privința listărilor operațiunilor locale, care este, de altfel, cea mai grea raportare din zona de TVA de până acum”, declară Georgiana Iancu, Partener, Liderul Departamentului de taxe indirecte, EY România.  


Potrivit SAF-T Index, majoritatea companiilor (63%) de-abia au început etapa de analiză pre-implementare și doar 5% dintre respondenți se află într-o etapă avansată, de finalizare a analizei cerințelor și de demarare a procesului de configurare și implementare a soluției tehnice.

Cele mai multe dintre companiile respondente (39%) estimează că ar avea nevoie de cel puțin 4-10 luni pentru implementarea raportării de la publicarea schemei finale SAF-T, în vreme ce 34% cred că ar avea nevoie de 10-12 luni, iar 12% spun că le sunt necesare chiar și 18-36 de luni. Pe scurt, se pare că doar 16% dintre respondenți vor fi pregătiți să depună prima lor declarație SAF-T la primul termen legal de raportare, pe 28 februarie 2022.   

”Este o situație care poate fi explicată prin impedimentele pe care companiile le identifică și le și indică în sondajul nostru: informațiile necesare pentru raportare nu sunt disponibile în totalitate în sistemul ERP folosit, costurile generate de analiza cerințelor de raportare și mapare a datelor sau pentru implementarea unei soluții tehnice care să permită generarea declarației SAF-T, tranziția către noi sisteme ERP sau faptul că sunt în așteptarea unor soluții de localizare a generării SAF-T din partea furnizorilor de ERP”, precizează Georgiana Iancu.

Prin urmare, privind retrospectiv la experiența implementării unei alte raportări complexe, Declarația 394, și a intervalului de timp necesar pentru pregătirea automatizării acestei listări locale, putem constata din răspunsurile primite că în aproximativ 85% din cazuri procesul de automatizare a variat între 2-4-10-12 luni. Însă,15% dintre respondenți nu au reușit încă, la 4 ani de la implementare, să automatizeze complet raportarea locală și utilizează în prezent munca manuală și corelații în afara sistemului.

Astfel, considerând că SAF-T este de cel puțin două ori mai complex decât listarea locală, se poate explica, într-adevăr, feedback-ul primit din partea respondenților cu privire la acordarea unui termen de pregătire mai extins.

”Experiența EY, atât pe baza proiectelor aflate în derulare în România, cât și în alte țări, mai ales din Polonia, arată că există două puncte critice în implementarea cu succes a SAF-T: înțelegerea cerințelor de raportare și soluția tehnică aleasă, care trebuie să fie cât mai bine adaptată sistemelor informatice de evidență financiară și gestiune (ERP), cât mai integrată și capabilă să asigure o procesare ușoară a datelor raportabile pentru SAF-T. Indiferent de sistemul în care sunt gestionate datele, fie că este vorba despre SAP, Oracle, Charisma sau de alte sisteme, există soluții capabile să extragă, să pregătească datele, precum și să testeze rezultatele și să producă xml-urile necesare raportării către ANAF”,  subliniază Georgiana Iancu.

În acest sens, EY a pus la punct o soluție agnostică, ce poate fi implementată indiferent de ERP-ul utilizat de client în procesele de contabilitate statutară și pregătire a declarațiilor fiscale. Aplicația asigură validarea tehnică a datelor extrase din diverse surse și generarea fișierelor SAF-T. „Soluția EY va salva și păstra toate declarațiile SAF-T raportate pentru perioadele anterioare (inclusiv toate declarațiile rectificative). Compania va avea la dispoziție baza de date cu toate fișierele sursă și cu toate declarațiile SAF-T trimise autorităților”, arată, la rândul său, Diana Lupu, Partener Asociat, Departamentul de conformitate globală și raportare, EY România.

Pentru contribuabilii care folosesc SAP ca sistem de gestionare, EY vine cu o soluție care poate fi integrată în sistemul ERP și adaptată fiecărui client. ”Nu propunem o soluție unică pentru toți clienții și, cu toate că vorbim despre același ERP, este nevoie să o adaptăm la nevoile individuale și configurările specifice fiecărui client, fără a face însă modificări în sistemul sursă. Cu ajutorul ei, creăm rapoarte bazate pe date și procese de bază în SAP, dar ceea ce este cel mai important, nu le modificăm. Un alt atu al acestei soluții este că implementarea ei nu necesită modificări în sistemul principal, ceea ce este deosebit de important pentru multinaționalele care au procese unificate pentru entitățile din întreaga lume, pentru că orice modificare a proceselor globale ale companiei sunt consumatoare de timp, costisitoare și necesită teste de afaceri amănunțite”,  punctează Georgiana Iancu.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9494 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...