ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sondaj PwC: Majoritatea companiilor nu au reușit să depună primul fișier SAF-T în termen, iar ANAF a anunțat extinderea perioadei de grație. Motivele întârzierii

03 August 2022   |   BizLawyer

Implementarea SAF-T este un proces complex care necesită timp pentru ambele părţi: contribuabili și autorități fiscale.

Daniel Anghel, Partener ?i Lider al Departamentului de Consultan?ă Fiscală ?i Juridică, PwC România

 
 
Marea majoritate a companiilor respondente la un sondaj PwC România, respectiv 76,5%, nu au reușit încă să depună un prim fișier standard de control fiscal (SAF-T), deși acesta a devenit obligatoriu pentru marii contribuabili în două etape, ianuarie și, respectiv, iulie 2022. Astfel, companiile încadrate la mari contribuabili atât în anul 2021, cât și în anul 2022, au această obligație de raportare începând cu 1 ianuarie 2022, în timp ce pentru companiile care au devenit contribuabili mari din acest an obligația a intervenit din iulie 2022. Totuși, ambele categorii au beneficiat de o perioada de grație de șase luni pentru prima raportare SAF-T. În condițiile în care foarte mulți contribuabili au întâmpinat dificultăți în îndeplinirea obligației, Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat pe 1 august 2022 că extinde perioada de grație cu alte șase luni pentru ambele categorii.


”Decizia autorităților fiscale de a extinde perioada de grație pentru conformarea cu cerințele de raportare SAF-T este binevenită și răspunde practic solicitărilor venite din partea companiilor. Efortul este considerabil pentru că adaptarea softurilor de contabilitate diferă de la o companie la alta, în funcție de capabilitățile pe care le au, de eventualele reglementări specifice pe care trebuie să le respecte sau de soluțiile IT pe care le folosesc pentru raportare. Anumite provocări erau de așteptat, dacă ne uităm și la experiențele altor state, iar costurile inițiale nu sunt mici, dar pe termen mediu și lung sunt convins că atât fiscul, cât și companiile vor avea beneficii pentru că inspecţiile fiscale vor fi mai eficiente, cu o abordare mai uniformă și o reducere dramatică a erorilor umane în privința datelor, colectarea taxelor se va ameliora, datele vor fi transmise mai ușor, conformarea va fi mai simplă, iar procedurile mai transparente”, a declarat Daniel Anghel, Partener și Lider al Departamentului de Consultanță Fiscală și Juridică, PwC România.

Conform sondajului PwC, principalele motive care au determinat întârzierile pentru companii au fost următoarele:

●    36% dintre respondenți arată că este insuficient timpul pentru adaptarea sistemului ERP și creionarea regulilor de transformare prin raportare la nomenclatoarele SAF-T.
●    18,4% spun că lipsesc anumite explicații clare privind structura SAF-T
●    14% afirmă că implementarea SAF-T prin adaptarea sistemului ERP și a subsistemelor utilizate are cost ridicat.
●    10% consideră că informațiile solicitate prin fișierul SAF-T se regăsesc în diverse sisteme, nu numai în ERP.
●    8,8% au precizat că sunt în proces de schimbare a sistemului ERP.

”Implementarea SAF-T este un proces complex care necesită timp pentru ambele părţi: contribuabili și autorități fiscale. Raportarea SAF-T impune o perioadă de pregătire în avans, în care companiile trebuie să identifice în sistemele proprii elemente obligatorii solicitate prin acest fişier, să-şi alinieze datele la cerinţele SAF-T şi să pregătească fişierele SAF-T pe structura si formatul solicitate de ANAF. Toate aceste etape consumă timp și efort, însă este un proces care se desfășoară o dată, înainte de prima depunere a unei declarații  SAF-T, urmând ca, pe viitor, raportarea să fie mult mai simplă”, a explicat Anca Macovei, Director servicii fiscale PwC România.

Date fiind impedimentele de până acum, respondenții estimează că vor fi pregătiți să depună primul fișier SAF-T, astfel: 60,3% spun că vor fi gata  pe parcursul anului 2022, dar după data de 1 august (menționăm că sondajul a fost realizat în săptămâna 25 iulie - 2 august); 27% consideră că vor fi pregătiți pe parcursul anului 2023; 12,7% au precizat că au depus până la 31 iulie 2022.

Deși nu au reușit să se conformeze cu noua obligație, 90% dintre respondenți arată că  fac pregătiri intense pentru SAF-T, cei mai mulți dintre aceștia fiind în următoarele stadii: 31,3% sunt în proces de implementare, respectiv de preluare a datelor din sistem și transformarea lor în formatul SAF-T; 24,1% au finalizat atât preluarea datelor din sistem și transformarea lor în formatul SAF-T, precum și instalarea și testarea soluției SAF-T; 20,5% au finalizat preluarea datelor și transformarea lor în format SAF-T și se află în proces de instalare a soluției SAF-T.

Raportarea SAF-T va deveni obligatorie și pentru celelalte categorii de contribuabili, astfel: contribuabilii mijlocii și instituțiile de credit, instituțiile financiare nebancare și societățile de asigurare/ reasigurare sunt obligate să raporteze din anul 2023, iar contribuabilii mici – începând cu anul 2025. De asemenea, toate aceste categorii vor beneficia de perioada de grație suplimentară de șase luni, anunțată de ANAF pe 1 august.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 101 / 19950
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Studiu Refinitiv | Sectorul fuziunilor şi achiziţiilor a frânat puternic în primul semestru al acestui an. Activitatea de M&A a scăzut cu 21 % la nivel global, iar în Europa Estică regresul a fost de 18 %. Câteva firme de avocați cu prezență la București strălucesc, însă, în clasamentele globale și europene
Wolf Theiss a asistat un sindicat de bănci în legătură cu acordarea unei facilități de credit către Romgaz S.A. în cadrul tranzacției de preluare a participaţiei Exxon în proiectul de gaze din Marea Neagră
Avocații Kinstellar spun că au remarcat preocuparea angajatorilor de a creiona strategii de menținere a personalului-cheie, fiind mandatați în acest sens cu elaborarea unor programe de tip Stock Option Plan sau a unor scheme de bonusare în funcție de performanțe. Activitate intensă în practica de Employment, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
Noul ghid al Comitetului European pentru Protecția Datelor ar putea aduce o creștere statistică a sancțiunilor, spun avocații Wolf Theiss, firmă cu o echipă dedicată proiectelor din acest domeniu | Biroul din București a asistat clienții în tranzacții complexe, care au implicat aspecte mai sofisticate de protecția datelor. Potențialii cumpărători ai unei afaceri sunt din ce în ce mai interesați să înțeleagă riscurile la care se expun din perspectiva protecției datelor și care sunt modalitățile de a se proteja
Wolf Theiss promovează trei avocați din linia a doua care au participate la unele dintre cele mai importante tranzacţii. Brian Jardine, Managing Partner: Promovarea, recunoaștere a contribuțiilor profesionale deosebite la consolidarea poziției de lider pe piața românească a biroului din București
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Senior Associate | Banking & Finance
LegiTeam: Reff & Associates is looking for an Associate | Banking & Finance
BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Laura Elena Ionașcu, medie finală 9,79 (2021): Cred că notele din timpul facultății pot fi, într-o anumită măsură, indicatori pentru performanța pe care o vei avea în practică, dar succesul profesional nu este determinat de acest aspect. De o importanță majoră sunt și abilitățile practice dobândite, competențele personale, abilitățile de comunicare, de relaționare, de organizare
Arbitrajul KELAG-Kärntner Elektrizitäts-Aktiengesellschaft and others v. Romania intra în linie dreaptă după ce părțile și-au ales arbitrii. România a mers pe mâna unui avocat cu o bogată experiență în comerț internațional, care a lucrat timp de 20 de ani pentru guvernul mexican
BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Ion Arhiliuc a trecut Prutul pentru a studia Dreptul la Iași și a fost unul dintre cei mai buni absolvenți din generația anului 2021, cu nota 9,60: ‘Media a atras anumite oportunități. Apreciez că România oferă toate oportunitățile necesare unui profesionist, însă depinde de fiecare dacă uzează de aceste pârghii’
Pe masa de lucru a avocaților Mitel & Asociații au ajuns proiecte legate de protecția datelor cu caracter personal din ce în ce mai sofisticate. Mădălina Mitel, Partener: Data Protection a devenit o practică de sine stătătoare la nivelul societății noastre, iar mandatele primite sunt dintre cele mai diverse și provocatoare
LegiTeam: Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL is recruiting senior associates - Legal consultancy practice | Banking, Finance, Digital & Tech Law
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...