ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CBRE: Top 5 motive pentru care companiile ar trebui sa înceapă acum procesul de analiză daca au în plan relocarea sau obținerea unor condiții mai bune pentru birourile existente

23 Februarie 2022   |   BizLawyer

1. Anul acesta livrările de spații moderne de birouri vor atinge cel mai scăzut nivel de după 2017 2. Cererea este în continuă creștere, procentul de pre-leases ajungând la 15% din activitatea totală de închiriere 3. Romania este în directă competiție cu restul țărilor din regiunea CEE, în special cu Polonia în ceea ce privește deschiderea de centre de excelență / shared services, ceea ce adaugă presiune pe stocul existent de spații modernă de birouri 4. Stocul de clădiri de birouri “verzi”, care pot contribui la îndeplinirea țintelor de carbon zero ale companiilor chiriașe este limitat, în timp ce presiunea obiectivelor ESG crește exponențial în aceste companii 5. Nivelul înalt de acomodare al forței de muncă cu normalitatea activității în format hibrid a condus la o schimbare profundă a așteptărilor angajaților privind spațiul de lucru și motivațiile pentru care ar reveni la birou.

Sursa: Pixabay

 
 
Până la sfârșitul anului 2022, doar șase clădiri de birouri, totalizând 135.700 mp GLA, se vor adăuga la stocul modern de spații moderne de birouri al Bucureștiului, crescându-l lent până la 3,33 mil. mp. Din viitoarea ofertă, zona Centru-Vest reprezintă un un procent de 65%, cu proprietari precum AFI, One United Properties și River Invest care se pregătesc să aducă la viață trei noi proiecte. În zona Centru regăsim proiectul Tandem dezvoltat de Forte Partners, împreună cu proiectul Tudor Arghezi, ambele reprezentând scheme în dezvoltare care vor aduce la rândul lor o pondere de 20% din livrările anului 2022. Conform celui mai recent raport al CBRE România, "Market Outlook 2022", diferența până la 15% este revendicată de zona Nord-Vest, care se pregătește pentru finalizarea primei faze a proiectului @Expo dezvoltat de Atenor Group.


Până acum, totul bine. Cu toate acestea, ...

La o privire mai atentă semnalele percepute sunt mixte în ceea ce privește livrările planificate pentru următoarea perioadă. Deși proiectele care urmează să fie livrate anul acesta se află la cel mai scăzut nivel dintr-un ciclu de 5 ani, cele planificate pentru 2023, estimate la un total de 267.300 mp, intră direct în top 3 livrări într-un interval de 10 ani. La acestea se adaugă criza de autorizații în cadrul căreia activează în curent piața și care reprezintă realmente o amenințare ce ar putea afecta disponibilitatea existentă.

"Companiile care își propun căutarea unor noi spații moderne sau cele care vor fi nevoite să reînnoiască contractele de închiriere s-ar putea afla într-o poziție foarte incomodă, deoarece proprietarii vor avea o poziție de negociere foarte solidă. În același timp însă, momentul în care ne aflăm în prezent este optim pentru a începe un proces de luare a deciziilor: vedem o rată de neocupare crescută, livrări disponibile pe termen scurt și mai ales o tendință de transformare organizațională în curs de desfășurare generată de strategiile pregătite de companii pentru a fi implementate după întreruperea pandemiei." explică Vlad Damian, Head al A&T Services Office | Investor Leasing, CBRE Romania.

Activitatea totală de închiriere (TLA) din 2021 a atins pragul de 280.500 mp, o cifră cu 16% mai mare față de cea înregistrată în 2020. Cererea netă (totalul tranzacțiilor, excluzând reînnoirea / renegocierea) a reprezentat 58% din totalul activității de închiriere și a fost cu 15% mai mare decât cea din 2020. Semnalul pozitiv indicat de creșterea de la an la an este un fapt care ne reamintește că, pe parcursul anului 2021, activitatea desfășurată în birouri a început să se redreseze și să câștige cote mai mari în proporția dintre timpul împărțit între munca de acasă și cea de la birou. Pre-închirierile din 2021 au reprezentat un sfert din absorbția anuală, în timp ce tranzacțiile de reînnoire / renegociere au totalizat 117.700 mp, depășind, de asemenea, cu 16% cifra din 2020 pentru acest tip de tranzacții.



2022 a început într-o altă paradigmă

Anul a debutat cu companii care au reluat procesul decizional imobiliar, suspendat în ultimii ani, și cu noi strategii de nearshoring ale unor jucători care până acum nu au luat în considerare România ca bază pentru operațiunile lor. Nivelul pre-închirierilor a urcat până la 15% din totalul activității de închiriere, ceea ce arată că firmele și-au resetat și repornit deja strategiile, iar un indicator foarte bun pentru 2022 este de asemenea faptul că în ianuarie au fost încheiate deja tranzacții care reprezintă 10% din totalul cererii noi și de extindere per total an trecut.

Piața locală de birouri atrage din ce în ce mai multe companii Fortune 500, ceea ce pune România pe picior de egalitate cu piețele mai mature din regiunea Europei Centrale și de Est. Ultimele anunțuri ale Booking Holding, proprietarul Booking.com, care a încheiat un contract pentru 8.000 mp în U-Center, sau Ford România, care tocmai a confirmat deschiderea noului său Business Solutions Center în One Cotroceni Park, sunt rezultatele imediate ale noilor strategii care consideră abordarea nearshoring ca fiind o soluție câștigătoare pentru viitor. Ambele companii au fost consiliate în procesul de închiriere de CBRE România, lider de piață după numărul de tranzacții realizate în 2021, respectiv 79, cu o cotă de piață de 20% și o dimensiune medie a tranzacțiilor reprezentate de CBRE în valoare de 1.800 mp.

"România, care se află acum pe locul 6 în ceea ce privește cele mai mari piețe după ieșirea Regatului Unit din Uniunea Europeană, are cea mai mare viteză de internet în bandă largă din Europa și dispune încă de o mare rezervă de forță de muncă calificată și subplătită în comparație cu piețele Uniunii, se află în competiție directă cu Polonia și restul țărilor din ECE pentru a atrage companii de tip BPO/ centre de excelență și operațiuni. Acest lucru nu va însemna decât o nouă cerere adăugată peste cea cererea organică a pieței locale de birouri, ceea ce va crește presiunea asupra celor mai bune spații de birouri disponibile.", afirmă Alina Calciu, Head al A&T Services Office | Occupier, CBRE Romania

Situatia clădirilor verzi nu este încă atât de verde

Deși 95% din proiectele în curs de dezvoltare sunt în curs de certificare ecologică, doar 70% din spațiile de birouri moderne din întreaga țară sunt în prezent certificate ecologic. În același sens, în ultimele 9 luni, se observă o creștere exponențială a cerințelor ESG din partea companiilor în ceea ce privește locul de muncă, fie că este vorba de spații existente sau planificate.

Majoritatea companiilor multinaționale prezente în România sunt nevoite să se conformeze obiectivului Net Zero Carbon asumat de grupurile din care fac parte, ceea ce crează consecințe directe în strategia imobiliară. Fie că discutăm despre rămânerea în spațiul actual care trebuie adaptat pentru a respecta noile standarde, fie că suntem în căutare de sedii în clădiri noi și moderne, un nou set de cerințe a fost adăugat de companii. Rolul consilierilor tehnici a devenit mai mare, iar a avea o echipă de 10 ingineri și 5 arhitecți, așa cum are CBRE România în prezent, este unic si mai ales necesar în consultanța imobiliară.

Proprietarii iau în serios standardele ESG și ne așteptăm să vedem din ce în ce mai multe procese de îmbunătățire a activelor existente, iar pe baza acestor informații, companiile ar putea beneficia în eforturile lor de atingere a obiecivelor de NZC, intervenind la momentul potrivit.

''Next normal'', ''muncă hibridă'', ''revoluție digitală''. Și acum, "Flexibilitate".

Activitatea de închiriere de birouri în 2021 a fost extrem de sensibilă la criza sanitară în curs de desfășurare declanșată de pandemia COVID-19. ''Next normal'', ''munca hibridă'', ''revoluția digitală'' au fost noile concepte la care trebuie să se adapteze fiecare companie atunci când își conturează strategiile de dezvoltare. În timp ce anul 2020 a fost caracterizat de un comportament de așteptare, 2021 a fost un an al reluării deciziilor imobiliare. Privind în viitor, 2022 va fi un an de maturitate în ceea ce privește strategiile consolidate care urmăresc să echilibreze siguranța angajaților și opțiunile de lucru hibride, cu planurile de protecție în cazul factorilor perturbatori pentru activitățile desfășurate la birou.

Companiile apreciază într-o măsură și mai mare rolul strategic al consultanței privind spațiile de lucru, bazându-se pe acest tip de abordare în eforturile lor de a-și înțelege și motiva forța de muncă. Managementul schimbării este valoarea adăugată pe care companiile o recompenseazș, așa cum este demonstrat în proiectele în curs de desfășurare ale CBRE, care beneficiază începând cu acest an de experiența și abilitățile de design de concept al unei noi echipe de 3 arhitecți.

"Atât proprietarii, cât și companiile au îmbrățișat noua normalitate, integrând componenta digitală în sarcinile lor zilnice și stabilind munca hibridă ca fiind calea de urmat. Privind în viitor, 2022 va fi un an de maturitate în ceea ce privește strategiile consolidate care echilibrează siguranța angajaților, opțiunile de muncă hibridă cu planificarea rezistenței la factorii care pot perturba activitatea în cadrul birourilor." conchide Tudor Ionescu, Head al A&T Services Office, CBRE Romania.

Angajații s-au obișnuit cu o altă stare de spirit și un alt confort în acești doi ani de pandemie, iar așteptările lor nu numai că sunt mai mari, dar mai ales sunt foarte diferite în prezent. Flexibilitatea este cuvântul definitoriu. Dar imediat lângă el se adaugă Colaborarea și Experiențele trăite la birou.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8241 / 16628
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...