ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cristiana I. Stoica, Founding Partner STOICA & Asociații: Am mare încredere în generația tânără, în colegii mei, că vor duce mai departe această instituție așa cum a fost gândită, cum a funcționat și s-a remarcat în lumea profesioniștilor dreptului (VIDEO)

22 Iunie 2015   |   Georgian Stoica

• Interviu acordat publicatiei noastre de Cristiana I. Stoica, Founding Partner STOICA & Asociații

 
 
  • BizLawyer TV
STOICA & Asociatii, firma cotata de directorarele internationale drept unul dintre reperele profesionalismului in avocatura locala, sarbatoreste 20 de ani de activitate. Intr-un interviu acordat publicatiei noastre, Cristiana Stoica, Founding Partner STOICA & Asociații, a rememorat cele mai importante etape din ascensiunea cabinetului infiintat impreuna cu Valeriu Stoica, de la momentele de inceput, cand primul birou numara cativa oameni si functiona in doua camere situate la etajul 7 dintr-un imobil de pe Calea Victoriei si pana azi, cand echipa de peste 35 de avocati lucreaza in mod constant in limbile franceza si engleza pentru clienti sofisticati. Avocatul a vorbit si despre proiectele de referinta ale firmei, printre care asistarea Shell de la primii pasi pe piata romaneasca si o finantare acordata de BERD companiei Mobifon (azi Vodafone) la care au participat 25-30 de societati comerciale, toate reprezentate de avocati, consultanti financiari, banci, banci finantatoare.


In dialogul cu BizLawyer, Cristiana Stoica a aratat ca acum se reconfigureaza foarte multe lucruri in sanul profesiei - nu doar in Romania, ci la nivel international – iar anumite elemente traditionale ale avocaturii vor deveni istorie.

Mai multe despre valorile firmei, relatia seniorilor cu tanara generatie si planurile de viitor, in video-interviul acordat de Cristiana Stoica publicatiei noastre.



-      Dupa 20 de ani de activitate, firma STOICA & Asociatii a devenit un reper al profesionalismului in avocatura. Privind retrospectiv, cum a fost drumul pana aici? Ne puteti spune, in cateva cuvinte, cum ati reusit sa ajungeti si sa va mentineti in varful ierarhiei, sa fiti perceputi drept cei mai performati avocati in anumite arii de practica? Care a fost ’formula magica’?
 
Nimic nu este magic in ceea ce faci, daca exista pasiunea pentru profesie si dorinta de a construi in echipa. Sunt doua elemente care ne-au calauzit in toti acesti ani si carora le datoram faptul ca am ajuns aici: pe de o parte a fost pasiunea noastra, a mea si a lui Valeriu (Valeriu Stoica, de asemena Founding Partner STOICA & Asociatii, n.r.), dar si pasiunile colegilor mei, toate reunite, indreptate spre profesia pe care o imbratisam si pe care o pretuim foarte mult si, pe de alta parte, lucrul in echipa, coeziunea, coagularea unor deziderate comune in scopul nobil de a fi alaturi de clientii nostri, de a-i sprijini si, in felul acesta, de a ne putea bucura de realizarile pe care le avem impreuna.
 
-      Ce amintiri legate de inceputurile firmei vi s-au pastrat vii in memorie? Cum ati pornit la drum, care erau dificultatile inceputului, cand ati pus temelia firmei? Va mai amintiti cum lucrati in acea perioada, ce aspiratii aveati, cum va vedeati, la acel moment, peste 20 de ani?
 
Intradevar, ne coplesesc amintirile, dar intr-un mod foarte placut… Daca nu ar fi fost acea etapa de inceput, nici rezultatele de acum nu ar fi fost percepute asa cum le percepem acum, bucurandu-ne de efortul pe care l-am depus in toti acesti ani. Am facut, intr-adevar, un pas important sau, daca vreti, mai multi pasi importanti. Am plecat dintr-o biblioteca de 12 mp, in care aveam foarte multe carti, alaturi de o multime de dosare si unde ne faceam profesia cu pasiune, bucurie, fara sa ne dam seama ca trebuie mai mult decat atat. Dupa 1990 am constientizat faptul ca este foarte important sa introduci o schimbare fundamentala in exercitiul profesiei; asa se face ca primul nostru birou de avocatura a fost in Calea Victoriei, la etajul 7, in doua incaperi care ni se pareau la momentul acela tot ce poate fi mai frumos si mai bun ca realizare profesionala. In pasul urmator, dupa doi ani de zile, am mutat acest birou pe Splaiul Independetei si dupa alti aproape 7 ani si jumatate ne-am instalat in Opera Center. Aici activam de peste 12 ani, bucurandu-ne de o atmosfera foarte prietenoasa si frumoasa, intr-un spatiu cu o anumita prestanta si eleganta, de care ne simtim foarte atasati. Sa nu mai spun ca este si foarte aproape de unul din cele mai frumoase cartiere ale Bucurestiului, Cotroceni, in care multi colegi din birou isi au locuintele. Din acest punct de vedere a fost o evolutie necesara si, in acelasi timp, o evolutie placuta.
Trebuie sa amintesc si o alta evolutie, aceea din planul profesiei, si sa spun ca a trebuit sa luam totul de la capat din perspectiva dreptului, documentandu-ne si informandu-ne permanent, pentru ca nu poti face aceasta profesie asa cum trebuie daca nu esti ancorat permanent la realitatea stiintifica si practica deopotriva.
Iata, asadar, ca au fost mai multe eforturi care s-au conjugat si au avut ca rezultanta implinirea unei anumite varste, tradusa si printr-o implinire sufleteasca, ce reflecta bucuria de a fi realizat o buna parte din asteptarile pe care le-am avut in urma cu 20 de ani. Poate au fost mai multe asteptari intr-o privinta, sau foarte putine in alta, dar daca am face o suma a acestora trebuie sa ne declaram multumiti de tot ceea ce s-a intamplat in acesti 20 de ani pe care ii avem in spate, pentru a putea privi cu mult curaj si incredere spre urmatorii de 20 de ani, cel putin. Evident, spun asta nu neaparat in numele meu, ca persoana, ci ma refer la echipa, la oamenii din jurul nostru, la generatiile pe care le-am format si alaturi de care am petrecut acesti frumosi ani. Ei trebuie sa invete sa priveasca inainte, este foarte important sa gandeasca asa, sa aiba o viziune pe termen lung, nu pe termen scurt.
       
-        Cati avocati erau la inceput in firma? Cum si cand ati luat decizia sa mariti echipa, pentru a ajunge la dimensiunea de astazi?
 
Inevitabil, in tot ceea ce construiesti pornesti de la doi oameni, pentru a avea cea mai mica  echipa cu putinta; in cazul nostru, am fost eu si Valeriu, partenerii fondatori ai firmei. La scurt timp, am adus alaturi de noi o fosta studenta de-a lui Valeriu, Catalina Pop (azi partener al firmei, n.r.), care este si in continuare alaturi de noi. Catalina are chiar ceva mai multi ani decat varsta profesiei de avocat in sânul cabinetului, sunt mai mult de 20 de ani de cand lucram impreuna. Alaturi de Catalina, de-a lungul timpului au venit alti colegi si o buna parte dintre acestia sunt in continuare cu noi. Rares Raducanu (partener al firmei, n.r.), unul din cei mai vechi colegi ai nostri, ni s-a alaturat imediat dupa Catalina, apoi, de-a lungul timpului, alti si alti colegi au venit. Unii au ramas alaturi de noi, altii si-au gasit un alt drum, asa cum este firesc sa se intample in viata si in orice profesie.
Avem astazi o structura parteneriala foarte frumoasa, mai degraba tanara - pentru ca majoriateta colegilor parteneri au intre 30 si 40 de ani, acesta fiind un factor de dinamism, care intretine spiritul parteneriatului la cota cea mai buna - alaturi de care evolueaza avocati colaboratori, stagiari, definitivi. La  momentul de fata suntem in jur de 35 de avocati, muncim impreuna si ne bucuram de realizarile noastre in echipa STOICA & Asociatii.
 
-      A existat un model din avocatura de la acea vreme pe care ati incercat sa il replicati? Va raportati la firmele straine cu care veneati in contact?
 
In aceasta profesie nu poti sa imiti. Se obisnuieste uneori sa se spuna ca meseria se fura, unii vor sa vada ce solutii gaseste cineva pentru ca mai apoi sa faca la fel… Dar este imposibil sa imiti, nicio profesie nu se poate face printr-o simpla copiere; poate doar sa inveti din experianta altora, atat cat poti de mult, pentru a reusi la randul tau sa construiesti in materia ta proprie, personala. Sigur ca au fost cateva exemple pe care, de-a lungul timpului, le-am luat in considerare. M-as referi la persoana maestrului meu Mihail Ghiga care, din pacate, in aceasta primavara a ales sa plece intr-o alta lume, iar colaborarea cu domnia sa pe parcursul a aproape 10 ani de avocatura din perioada de dinainte de 1990 este una din cele mai frumoase experiente profesionale pe care le-am cunoscut. Sunt lucruri pe care trebuie sa le inveti la momentul potrivit. Eu am avut aceasta mare sansa colaborand cu domnia sa, am putut sa invat la momentul potrivit cateva lucruri esentiale pentru aceasta profesie. As mentiona aici doar doua dintre ele: in primul rand sa ai coloana vertebrala si sa nu uiti de moralitatea acestei profesii – un aspect foarte important! – si, al doilea element, sa inveti continuu. Aceasta experienta m-a ajutat foarte mult ulterior, in relatia cu colegii mei mai tineri, carora am cautat sa le transmit acelasi mesaj.
In ceea ce priveste relatia cu birourile de avocatura straine, este si acesta un elemnt important. As putea-o numi realitatea incontestabila a lumii profesiei de avocat in care am inceput si noi sa ne exersam profesia, in perioada de dupa anii 1990. A fost foarte important pentru noi ca, inca de la inceput, in aceasta perioada, am avut ocazia sa colaboram cu cateva cabinete importante de avocatura din Anglia, SUA, Canada sau Franta si am invatat de la fiecare cate ceva. Am facut un fel de puzzle; experiente distilate in cadrul unor proiecte lucrate impreuna, sau contacte pe care le-am avut cu un client comun, au generat anumite elemente pe care le-am folosit dupa aceea in modul in care am considerat ca e cel mai potrivit pentru noi. Insasi modalitatea in sine de organizare materiala sau modul de lucru in anumite dosare complexe ni le-am insusit de la aceste cabinete. Vedeti, noi nu am fost obisnuiti sa lucram de-a lungul timpului in dosare foarte mari, complexe, cu elemente de internationalitate si, dintr-o data, am avut sansa sa intram in astfel de proiecte. Din aceste experiente, cum spuneam, legate mai ales de internationalitatea dreptului, am invatat cum  sa ne organizam, cum sa muncim, sa comunicam cu clientul si cum sa gestionam o activitate de asemenea anvergura.
V-am dat doar cateva exemple; fireste mai pot fi date si altele… Ca o concluzie, a fost importanta si relatia pe care noi am cultivat-o de-a lungul timpului cu cabinetele din strainatate, insa am cautat intotdeauna sa ne pastram propria noastra personalitate si sa ne construim propriul nostru schelet profesional, astfel incat propria noastra creatie profesionala sa fie evidenta, pentru a putea sa ne facem remarcati prin noi insine si nu pentru a fi aratati ca fiind copia cuiva anume. Niciodata nu am urmarit asa ceva.

-        Principiile care v-au calauzit si respectat in toti acesti ani au fost Fidelitas, Integritas, Fortitudo. Cand v-ati declarat fideli acestor elemente fundamentale si de ce ati pus in deviza firmei aceste valori, inscriindu-le chiar in logo-ul firmei?
 
Logo-ul nu lanseaza in exterior un mesaj fara legatura cu cel, sau cei pe care ii simbolizeaza. Un logo trebuie sa aiba intotdeauna o legatura cu persoana, cu omul, cu structura respectiva, pentru ca vorbim de o structura profesionala. Stoica si Asociatii este o institutie profesionala alcatuita din oameni care traiesc si muncesc prin exprimarea unor valori proprii, iar in cadrul acestei institutii valorile proprii ale fiecaruia s-au identificat cu valorile comune despre care dvs ati vorbit: Fidelitas, Integritas, Fortitudo. Pentru ca, pana la urma, acestea nu sunt doar valorile noastre, in care credem si pe care le-am cultivat, sunt valori proprii profesiei de avocat - sau cel putin unele din cele mai importante valori ale profesiei de avocat - pe care noi am inteles sa le avem drept logo pentru ca ele corespund si valorilor noastre personale.
Fidelitate nu inseamna altceva decat daruire si atasament intre oameni. Fidelitatea inseamna, de asemenea, respectul pe care-l manifestam in relatia cu ceilalti, atasamentul dovedit ca persoane, dar si ca profesionisti ai firmei, fata de oamenii cu care interactionam sau in raport cu clientii cu care lucram. Integritatea, pe de alta parte, inseamna acea coloana vertebrala despre care v-am vorbit mai inainte si este, la randul sau, generata de filozofia de viata si profesionala pe care fiecare trebuie sa o aiba. A fi integru in relatiile cu cei cu care lucrezi sau pentru care lucrezi - deci colegii mei avocati sau clientii firmei - este o calitate fundamentala in profesia noastra. Iar forta este de departe una dintre cele mai importante valori pe care un profesionist al dreptului trebuie sa si-o insuseasca si mai ales sa o manifeste. Nu poti sa faci nimic fara curaj, fara indrazneala, dar totul trebuie sa fie bine proportionat, astfel incat sa regasesti echilibrul de care ai nevoie pentru ca profesia astfel exercitata sa-si atinga tinta pe care o are: aceea de a sprijini clientul, de a-l ajuta intr-un mod obiectiv, de a fi alaturi de el si de lege.
 
-         Va mai amintiti care a fost primul client al firmei sau primul client strain? Ne puteti spune cum s-a derulat prima colaborare cu o firma de avocati din strainatate?
 
Poate primul client mi-l amintesc mai greu, cel putin in aceasta structura de cabinet de avocatura, de societate de avocati; n-as putea sa vorbesc despre un debut al societatii cu un anumit dosar legat de spetele, cazuistica de la momentul acela. Imi  amintesc insa de primul meu client, care dateaza dintr-o perioada ceva mai indepartata. Era un dosar marunt, o altercatie intre doua persoane, iar eu o asistam pe una dintre acestea. Ar fi trebuit sa se ajunga la o judeata anevoioasa, dar in cele din urma cele doua parti s-au impacat, asa ca si misiunea mea s-a incheiat mult mai placut decat ma asteptam.
In schimb, referitor la primele dosare mai importante pe care le-am avut, cu clientela straina, cred ca doua m-au marcat in acea perioada si continua si astazi sa reprezinte o referinta in existenta noastra, ca profesionisti. Este vorba, pe de o parte, de asistarea grupului Shell in foarte multe din proiectele sale, inca de cand s-a instalat in Romania. Din pacate, dupa un numar de ani, Shell a renuntat la activitatea de aici si nu mai este prezent astazi pe piata romaneasca. Am lucrat insa pentru ei in multiple sectoare ale dreptului si am invatat foarte multe lucruri asistandu-i in proiectele de aici. In acelasi timp, imi amintesc cu mare bucurie de un alt proiect de mare anvergura, o finantare internationala in care noi am asistat BERD si cateva alte banci internationale. Beneficiara era pe atunci compania Mobifon (azi Vodafone n.r.), iar sumele primite erau menite a sprijini dezvoltarea acesteia pe piata romaneasca, lucru care s-a vazut ulterior ca s-a si intamplat. Acest proiect a fost important pentru noi si prin multitudinea actorilor care au participat la derularea tranzactiilor: 25-30 de societati comerciale, toate reprezentate de avocati, consultanti financiari, banci, banci finantatoare.
Noi am colaborat cu o firma de avocati din Canada,  McCarthy Tétrault. A fost o relatie extraordinar de frumoasa - atat la nivel uman, cat si profesional – si am ramas prieteni cu acei avocati, tinem legatura, mai avem unele colaborari… A fost o perioada foarte frumoasa, de care imi sunt legate foarte multe amintiri, mai ales ca pe atunci legislatia nu era atat de… emancipata, sa spunem, asa cum este astazi, erau foarte multe aspecte ramase la nivelul unor reglementari generale, trebuia sa stii sa o aplici la situatii speciale. Un exercitiu foarte complex si dificil, dar pe care l-am facut cu rezultate foarte bune.
 
-                Sunt proiectele Shell si Mobifone cele mai mari, mai dificile, in care STOICA & Asociatii s-a implicat in primii 20 de ani de activitate? Au existat si altele? Care a fost proiectul care v-a adus cea mai mare satisfactie in toata aceasta perioada?
 
Categoric au fost si alte proiecte mari, foarte interesante. Cel mai recent este un proiect de asistenta a Bancii Mondiale referitor la imbunatirea legislatiei in domeniul Cartii funciare si a Cadastrului. Nu as vrea sa intru foarte mult in detalii pentru ca acest proiect este inca in derulare, dar este o experienta foarte utila, atat pentru noi, avocatii, cat si pentru ceilalti parteneri ai nostri din Romania, si anume cei care lucreaza la Cartea funciara si la Cadastru. Impreuna am incercat sa identificam toate problmele care exista si sa aducem o contributie de imbunatatire a legislatie in aceasta privinta, cu sprijinul unei echipe a Bancii Mondiale. Este un proiect de data mai recenta si mi-am permis sa-l numesc pentru ca este foarte complex, util si important.
Au fost multe alte proiecte importante pentru mine, pot sa spun ca am fosta atasata de o serie intreaga de dosare, fie de consultanta, fie de litigii, care au avut un element de noutate. M-au atras intotdeauna lucrurile care nu s-au mai facut, am incercat sa le fac eu pentru prima data, sa incerc eu sa dezvolt o experienta utila ulterior si altora. Si am fost multumita cand, in ciuda faptului ca am intrat in multe situatii noi, prin care nu mai trecusera si altii inaintea noastra, rezultatele au fost foarte bune. Cred ca acesta este genul de proiecte care m-au caracterizat: incercarile de pionierat. Si au fost destul de multe, inclusiv cel de care va vorbeam inainte, referitor la finantarea Mobifon, in care am fost pionieri pentru ca nimeni nu mai facuse acest tip de proiect in Romania pana atunci. Nu existau reglementari potrivite pentru acel proiect, asa cum sunt acum, era insa o legislatie care sprijinea si, in acel moment, mai important era sa fi creator.
Profesia de avocat cere creativitate, Dreptul nu este ceva care ti se da si tu trebuie doar sa-l imparti, sa-l distribui celor care au nevoie de el. Nu, Dreptul este materia prima avuta la dispozitie, care trebuie sa ajunga intr-o forma finala, cu ajutorul avocatului; profesionistii Dreptului creaza rezultatul final pe baza acestei materii prime. Aici se pot vedea si experienta, diferentele dintre un profesionist si un altul; nu neaparat pentru ca cei mai creativi ar avea ceva cu mult mai mult in plus fata de ceilalti, dar macar pentru a marca originalitatea, care este foarte importanta in profesia noastra, mai ales cand pornesti de la zero.
 
-          De-a lungul timpului, firma a recrutat, format si ‘crescut’ o multime de avocati. Formarea si indrumarea tinerilor avocati este o activitate extrem de dificila, cu un mare consum de timp. Va mai amintiti cati tineri au crescut sub directa supraveghere a coordonatorilor firmei? Va mai spune ceva numele acestora, stiti pe unde sunt azi avocatii pe care i-ati considerat valorosi?
 
Am avut intodeauna aplecare spre selectia acelor tineri pe care i-am cunoscut din timpul facultatii. Este foarte important sa-ti aduci alaturi oameni pe care poti sa-i formezi la momentul potrivit al cresterii lor, asa incat, atunci cand termina studiile, sa poata raspunde la doua intrebari extrem de importante: mai intai daca vor cu adevarat sa devina avocati, pentru ca foarte multi sunt entuziasmati in timpul facultatii de aceasta idee, fara sa stie ce inseamna de fapt, iar o experienta de cativa ani, pana la terminarea facultatii, in cadrul unei institutii ca a noastra, poate ajuta in luarea deciziei corecte. Si a doua intrebare la care acestia sunt datori sa raspunda este daca institutia noastra este aceea in care ei considera ca pot sa-si exercite profesia, si nu pentru un an sau doi, fireste, ci pentru un termen mai lung, pentru a se putea bucura de rezultatele muncii lor in cadrul firmei STOICA & Asociatii.
Plecand de la aceasta premiza, de-a lungul timpului cred ca au trecut prin institutia noastra cateva sute de tineri, studenti, din care cateva zeci au ramas alaturi de noi. Unii sunt si astazi colegii nostri, calitatile profesionale deosebite ale acestora justificand ramanerea alaturi de noi. A fost foarte importanta o astfel de selectie, facuta cu sprijinul consistent al lui Valeriu; el fiind si profesor la Facultatea de Drept are posibilitatea sa cunoasca de aproape studentii cu care lucreaza acolo si, pe acest temei, reuseste sa observe mult mai usor care din ei ar fi mai potriviti cu profesia. Apoi, mai departe, incercam sa-i ajutam, sa-i sprijinim prin burse sau alte stimulente profesionale, astfel incat sa se alature echipei si sa ramana alaturi de noi. Este foarte important sa stii sa-ti selectezi oamenii, dar tot la fel de important este sa stii sa-i pastrezi alaturi de tine pe cei valorosi. Sunt, de asemenea, si avocati valorosi pe care nu-i mai avem alaturi, dar acesta este rezultatul unor optiuni proprii, pe care fiecare le-a avut pentru sine. Cu multi dintre acestia tinem legatura si chiar colaboram. Nu inseamna ca daca azi nu mai sunt in cadrul echipei noastre nu mai pot sa lucreze cu institutia. Cred ca este un lucru cat se poate de frumos si normal in acelasi timp.
 
-          Sunteti multumita de evolutia firmei? Dincolo de satisfactiile financiare, care probabil ca nu mai sunt o miza dupa 20 de ani de succese, aveti inca emotii generate de anumite proiecte, multumiri profesionale, pariuri castigate?
 
Nu poti fii pasiv in fata eforturilor pe care le depui si, in acelasi timp, nu este bine sa fii coplesit de rutina. Din pasiune pentru profesie fiecare dosar trebuie sa fie tratat cu acelasi interes si daruiere, independent de momentul in care ne aflam, inainte de terminarea celor 20 de ani, dupa 20 de ani. In ceea ce ma priveste, oricand lucrez cu aceeasi pasiune si daruire pentru orice fel de client sau dosar, asa incat n-as putea sa spun ca exista cumva vreo reteta in privinta aceasta. Pur si simplu trebuie sa faci lucrurile asa cum crezi ca este mai bine si sa o faci continuu, sa nu abandonezi consecventa in tratarea problemelor clientilor, cu acelasi interes, cu aceeasi grija pentru fiecare in parte.
 
-        Firma este perceputa acum drept una dintre cele mai performate in Litigii & Arbitraje. Directoarele internationale va aseaza an de an pe primul palier al performantei profesionale in aria de practica Dispute Resolution. Care sunt atuurile firmei in aceasta arie de practica? Ce va recomanda, ce va diferentiaza de celelalte case de avocati?
 
Una dintre principalele noastre calitati este aceea ca, de la bun inceput, aceasta echipa a fost educata sa practice activitatea intr-un spirit international, nu ancorata strict in realitatea de afaceri din Romania. Componeta stiintifica, studiul cartilor de drept, au fost orientate spre literatura straina, americana, engleza, franceza pentru a cunoaste cat mai bine si problemele de drept ale altor jurisdictii din sfera celor cu care in mod obisnuit ne confruntam in proiecte internationale, fie ca vorbim de consultanta, fie ca vorbim de litigii sau, mai departe, de arbitraj. In al doilea rand, o foarte buna cunoastere a limbilor straine - franceza si engleza in principal - a fost un atu; noi am lucrat si lucram in mod constant nu numai in limba romana, ci si in franceza sau engleza, si in mod constant producem lucrari avocatiale, cum le numim noi, in toate aceste trei limbi. Este un exercitiu foarte util care, daca se face zi de zi, cum este cazul nostru, devine o calitate de netagaduit. Asa ca, in momentul de fata, avem echipe intregi de avocati capabili sa lucreze in dosare internationale, dosare de concurenta, de arbitraj, de finantare… Analize legislative foarte elaborate se fac in toate aceste limbi de circulatie internationala intr-un mod constant, ceea ce reprezinta atuuri importante. Si mai exista un element: deschiderea catre comunicare. Am putut comunica in afara tarii cu profesionisti ai dreptului, am participat in mod constant la intruniri unde am avut expuneri, am fost lectori si de la care am obtinut foarte multe rezultate frumoase, toate acestea ajutandu-ne sa construim un profil profesional ceva mai complex, diferit de cele obisnuite. 
 
 -         Pe de alta parte, se poate spune ca STOICA & Asociatii este atat de performantă în litigii încât nu se mai vede cât de bună este în domeniul consultanței. Aveti rezultate asemanatoare si aici, proiecte remarcabile, clienti de talie internationala? Sunt satisfactii egale celor din sfera litigiilor?
 
Activitatea de consultanta a fost si continua sa fie foarte importanta, cu o pondere semnificativa in cadrul institutiei noastre.  Poate ca in litigii succesele sunt altfel percepute; bucuria pe care o ai atunci cand castigi un litigiu important nu poate fi comparata cu bucuria de a fi incheiat o tranzactie comerciala, indiferent cat de complexa a fost aceasta. As putea spune ca satisfactia unei victorii intr-o batalie la bara este mult mai puternica decat in cazul unei tranzactii de finantare, sa zicem. Un rezultat frumos obtinut poate deveni un reper  jurisprudential, o referinta pentru instante, pentru colegii din sanul profesiei, are un alt ecou…  De aceea si perceptia unor rezultate mult mai vizibile din punct de vedere profesional in sfera litigiilor, in comparatie cu activitatea din consultanta. Pe noi nu deranjeaza deloc acest lucru, clientii nostri stiu ca gasesc sprijin deopotriva in litigii si arbitraj, cat si in instanta, si sunt multumiti de prestatiile noastre in toate planurile.
 
 
  -        Cum se vede azi avocatura privita de sus, de la varf? Ma refer la profesie, pe de-o parte, si la piata serviciilor avocatiale, pe de alta… Ce s-a schimbat in bine si ce in rau fata de momentele inceputului?
 
 
Nu as putea spune ca avocatura trebuie vazuta de la varf... E adevarat ca in momentul in care te pozitionezi la un anumit nivel, asa cum ne  pozitionam noi, mai degraba institutional decat ca o practica individuala - pentru ca, se stie,  practica individiuala este cea mai raspandita in cadrul profesiei noastre - inevitabil te apropii de o cazuistica pe care ai posibilitatea sa o tratezi altfel, de la nivelul la care te afli. Te dedici mai putin cauzelor individuale, litigiilor familiale sau ale persoanelor - succesiuni, divorturi - imbratisezi mai degraba cazuistica mai elaborata, de tip corporatist.
Ca avocat, esti dator sa stii ce se intampla in jurul tau si am incercat intotdeauna sa tinem seama de realitatile pietei serviciilor de avocatura. De aceea nu am refuzat niciodata un client care a avut nevoie de noi intr-o materie in care nu aveam o indelungata experienta, fara ca asta sa insemne ca nu am fi fost capabili sa o rezolvam. Consider ca e de datoria fiecaruia sa fie foarte constient de realitatile mediului profesional in care traieste si sa nu faca o selectie la sange a cazuisticii. Exista situatii in care oamenii au nevoie de tine si tu nu trebuie sa te gandesti la un onorariu aliniat la nivelul pe care il poate cere o institutie de tipul acesta, in raport cu costurile foarte mari pe care le implica administrarea unei astfel de entitati. Sunt situatii in care trebuie sa ajuti omul pur si simplu, cand acest lucru trebuie facut, pentru ca suntem oameni si trebuie sa existe un ajutor din partea noastra. Sunt persoane care pot avea nevoie de sfatul unui profesionist cu foarte multa experienta, iar acel profesionist trebuie sa inteleaga ca, daca vrea sa ajute, trebuie sa se gandeasca mai putin la componenta financiara si sa se apropie cat mai mult de cele pur profesionala si umana.
 
-       Ce va urma, care sunt planurile de viitor?

Avem un singur plan, sa mergem mai departe... Si, peste 20 de ani, sa avem bucuria de a ne revedea. Ce n-as da sa am aceasta bucurie - eu in mod special - de a sarbatori 40 de ani de activitate o firmei STOICA si Asociatii!
Daca aceasta speranta devine o realitate, inseamna ca tot ce am facut in acesti 20 de ani - si poate inca alti cativa de acum incolo - isi gaseste un rezultat. Am mare incredere in generatia care vine din urma, in colegii mei mai tineri, ca vor fi in stare sa duca mai departe aceasta institutie asa cum a fost gandita, asa cum a functionat si s-a remarcat in lumea profesionistilor dreptului. Sunt convinsa, in acelasi timp, ca profesia noastra va cunoaste cateva transformari importante in anii ce vor urma. Se reconfigureaza foarte multe lucruri in sanul profesiei noastre - nu vorbesc de profesia de avocat din Romania, ci de profesia de avocat la nivel international – si cred ca anumite elemente traditionale ale profesiei vor deveni istorie. Va trebui ca fiecare in parte sa tina pasul cu aceste transformari. Asa cum noi am tinut pasul cu modificarile ce au intervenit in urma cu peste 20 de ani, la inceputul anilor 1990, cand eram deja in miezul profesiei, asa ar trebui ca si tanara generatie de acum sa priveasca in viitor sa se pregateasca pentru a infrunta o serie intreaga de transformari, care sunt inerente.
Institutia noastra poate sa mearga mai departe daca oamenii care vor fi aici peste 20 de ani, sau peste 40 de ani, vor fi capabili sa inteleaga ca nimic nu se poate construi fara a tine seama de ceea ce va veni, dar cu atentie si respect fata de ceea ce s-a facut inainte. Adica sa foloseasca experienta celor de dinainte, care au pus bazele acelei institutii, dar, in acelasi timp, sa fie ei insisi, plin de creativitate, sa se adapteze la realitatile momentului si sa faca in asa fel incat lucrurile sa existe pe termen lung, in forma lor cea mai buna. Ii doresc din suflet societatii STOICA si Asociatii sa aniverseze cel putin 100 de ani de existenta!
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 7799 / 11514
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bloomberg M&A Legal Advisory Rankings: Dentons, CMS și Clifford Chance domină topul firmelor de avocați implicate în tranzacții de M&A în Europa de Est. CMS, locul 8 în clasamentul global și locul 2 în topul european
Noile prevederi din legislația achizițiilor publice au eliminat din formalismul și birocrația inițială, spun avocații Suciu Popa. Recomandările echipei care gestionează proiectele multor clienți cu un profil proeminent în economia locală
Meet The Team: Echipa CMS România, implicată în cele mai mari tranzacții din ultima perioadă. O structură bine sudată, în care avocații se simt ‘într-o familie’, deși uneori ‘suferă zâmbind’ sub presiunea marilor proiecte
Avocații Cliza Law Office merg cu accelerația la podea în 2018. Consolidarea departamentului de drept penal este un pariu câștigat, urmează extinderea și primul birou CLO deschis în altă jurisdicție
Schoenherr aduce un produs nou pe piața locală de NPL. Performanta echipă de Banking & Finance, coodonată de partenerul Matei Florea, prezentă în mai toate proiectele sofisticate din domeniul financiar-bancar
LegiTeam: BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
Echipa de Litigii de la Clifford Chance Badea a impus în România o abordare a disputelor specifică dreptului anglo-saxon. Avocații văd în continuare un număr sporit de litigii în domeniul bancar, imobiliare, construcții, energie, precum și în toate industriile implicate în proiecte de achiziții publice
Mihai Mareș, singurul contributor român al ghidului ”European Investigations Guide”, realizat de Hogan Lovells în 34 de jurisdicții
PNSA a promovat la nivelul clienților firmei cultura programelor de conformare. Mihaela Ion, Partener: Apariția Ghidului, un pas înainte. Programele noastre de conformare cu legislația concurențială reflectă deja cerințele desprinse din Ghidul Consiliului
Cum lucrează și ce proiecte are ONV LAW în practica de Dispute Resolution. Avocații se așteaptă ca numărul litigiilor să crească, iar lista să includă în special domenii precum insolvență, real estate, fiscal și dreptul muncii
LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for one junior | middle level associate to join the Corporate M&A team in Bucharest office
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...