ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Anda Todor, Managing Partner Dentons România: Suntem și vom rămâne o prezență constantă pe această piață. Puterea echipei și dorința de a ne adapta și de a inova cred că sunt atuurile noastre importante pentru viitor (VIDEO)

12 Decembrie 2017   |   G. S.

Cum a fost drumul de la o birou mic, înființat acum 20 de ani de una dintre primele mari firme internaționale care pătrundeau în Romania, la o firmă medie, cu 30 de avocați și tranzacții-fanion pe piața locală, aflați din interviul acordat de Anda Todor publicației noastre.

Anda Todor, Managing Partner Dentons România: Suntem si vom ramâne o prezenta constanta pe aceasta piata

 
 
  • BizLawyer TV
Biroul Dentons din România sărbătorește anul acesta două decenii de activitate pe piața locală. Ani intenși, după cum mărturisește acum Anda Todor, coordonatorul firmei, cu perioade mai bune și proiecte răsunătoare, dar și cu o criză economică ce a obligat firmele de avocați să se reinventeze. În opinia sa, România rămâne o țară cu potențial de creștere, care trebuie să confirme însă prin măsuri la nivel economic, pentru că e nevoie de predictibilitate legislativă și de mai multe investiții, publice și private.Cumulate, toate acestea vor determina o creștere și în serviciile avocațiale, spune Anda Todor într-un video-interviu acordat BizLawyer.

 
Cum a fost drumul de la o birou mic, înființat acum 20 de ani de una dintre primele mari firme internaționale care pătrundeau în Romania, la o firmă medie, cu 30 de avocați și tranzacții-fanion pe piața locală, aflați din interviul acordat de Anda Todor publicației noastre.

* * * * *

BizLawyer: După 20 de ani de activitate, firma Dentons, prin toate etapele devenii sale, s-a impus și a rămas un reper al profesionalismului în avocatură. Privind retrospectiv, cum a fost drumul până aici?

Anda Todor: Sărbătorim anul acesta 20 de ani de existență pe piața locală. Au fost 20 de ani extrem de intenși, într-o piață tânără – să nu uităm că piața avocaturii s-a format după 1990 în România – dar extrem de dinamică, supusă permanent unor transformări. Am intrat pe această piață datorită clienților și existăm azi, aici, tot datorită lor. Țin să le mulțumesc clienților care au rămas alături de firma noastră în toată această perioadă și, bineînțeles, mulțumesc echipei de avocați pentru că s-a dovedit performantă. Am rămas uniți în tot acest timp, iar puterea brandului a fost și este dată și de forța echipei.

Dacă ar fi să pornim discuția de la acele momente ale începutului, ce amintiri legate de „momentul zero” vi s-au păstrat vii în memorie? Cum ați pornit la drum, care erau dificultățile când ați pus temelia firmei?

Sunt foarte multe amintiri și unele dintre ele foarte puternice. Am început ca un birou mic, acum 20 de ani, dar aspirațiile au fost mari de la început, pentru că eram una dintre primele firme internaționale de talie mare care pătrundeau în Romania, în 1997. Se numea Salans. De atunci lucrurile s-au schimbat într-un ritm extrem de rapid, numai dacă mă gândesc la avansul tehnologiei. În primii ani comunicam cu clienții prin fax, lucram pe calculator, ce-i drept, dar nu aveam acces la baze de date, din punct de vedere tehnologic eram la începuturi. Multe concepte de drept erau inexistente în avocatura de business a anilor ‘90 așa că am ”importat” concepte și structuri de tranzacții, a trebuit să învățăm în permanență și să investim în educația echipei. Accesul la resursele firmei internaționale de avocatură ne-a  făcut să progresăm mult mai rapid însă. Și iată-ne astăzi aici, după 20 de ani.

Pentru ca ați vorbit despre echipă, nu pot să nu vă întreb câți avocați erau la început în firmă? Cum îi recrutați, ce calități erau esențiale pe atunci?

Am pornit cu o echipă foarte mică, de doi avocați, dar am crescut relativ rapid până la primii zece. Bineînțeles, având alături și o echipă de suport staff, pentru că este extrem de important să ai logistica necesară, într-o firmă de avocatură. Am fost întotdeauna deschiși să recrutăm oameni care înțeleg acest business extrem de concurențial, care necesită o investiție de timp, o investiție mare de energie, multă responsabilitate. Am căutat continuu oameni orientați spre nou, având în vedere că la acel moment erau primii pași în avocatura de business, se punea temelia pe care ulterior au venit alte firme și au construit.

Ați replicat, încă de la începuturi, modelul firmei ”mamă”, sau ați încercat să adaugați elemente locale, să îl adaptați realității de aici?

Evident, firma mama vine cu un model. Dar cred că, pentru a putea rezista pe o piață – și, în general, firmele internaționale se duc pe foarte multe piețe – trebuie să te adaptezi realităților din piața respectivă, nu poți rămâne rigid. Iar firma în care lucrez a dat dovadă de foarte multă flexibilitate, s-a adaptat rapid și din mers nevoilor pieței din România. De altfel, firma Dentons este singura firmă policentrică din lume. Nu avem un sediu dominant, o cultură dominantă, nu aplicăm politica one size fits all. Ține foarte mult cont de cultura locală. Și asta am făcut, evident, și în România. Avem o echipă mixtă - așa am și pornit, cu avocați străini și români - și am învățat, evident, unii de la ceilalți.

Care au fost principiile care v-au călăuzit în toți acești ani?

Am urmărit mereu întărirea echipei, consolidarea acesteia, și ne-am concentrat din primul moment pe plusvaloarea adusă clienților. De asemenea, am promovat extrem de puternic principiile de etică și integritate în acest business. Principii care au rămas valabile și le aplicăm și după 20 de ani.

Vă mai amintiți care a fost primul client al firmei, primele proiecte?

În anii aceia era perioada în care statul român privatiza, se vindeau fabrici. Am colaborat cu SAB Miler care a cumpărat în acea perioadă Ursus și Timișoreana, am lucrat pentru HeidelbergCement în  achiziția Romcif Fieni, în anii 90, cu Gillete, care tocmai intrase în România, cu Connex...

Pe atunci lucrați mai mult pentru cumpărători, cu firmele străine...

Da, pentru că firmele internaționale  de avocați au pătruns în România tocmai din nevoia clienților lor de a fi reprezentați aici, iar clienții firmei au fost, de cele mai multe ori, companii multinaționale. Însă prezența noastră pe piața românească ne-a dat acces și la clienți care s-au dezvoltat în timp, la antreprenori locali, companii românești. Și, în prezent, lucrăm pentru foarte mulți antreprenori români.

Au existat, în toată această perioadă, ani mai buni și mai puțin favorabili. Care a fost cea mai grea încercare în cei 20 de ani de activitate?

Am trecut printr-o economie ciclică, am trecut și printr-o perioadă de criză, dar și prin perioade mult mai bune. A existat o perioadă mai dificilă, în anii debutului crizei economice, 2008-2009. A fost ca o terapie de șoc și pentru firmele de avocatură. Acestea, inclusiv firma noastră, au trebuit să se reinventeze, să schimbe efectiv modelul de business. Și, deși a trecut ceva timp de atunci, vedem rezultatul chiar și astăzi: clienții nu mai plătesc timpul avocaților, pur și simplu, ei plătesc pentru valoare, plusvaloare și servicii eficiente. Iar lucrul acesta l-am învățat mai bine din acea perioadă.

Dacă tot am vorbit de perioadele nefavorabile, să vorbim puțin și despre cei mai buni ani din viața firmei de avocatură...

Am avut perioade mai bune, de boom economic, perioade în care domeniul Real-Estate s-a dezvoltat puternic în România, înainte de criza economică, în anii 2006-2007. Și, bineînțeles, am avut ani buni în perioada de revenire post-criză, începând cu anii 2014-2015. Acestea au fost două perioade importante, care cumva au încadrat perioada de criză, dar, după cum v-am spus, am învățat foarte mult pe parcurs. Ne-am adaptat astfel încât să facem față oricărei situații. A fost, de fapt, prima criză pe care am parcurs-o în România și am ieșit întăriți, zic eu...

Care a fost cel mai mare proiect în care a fost implicată firma și, dacă nu este același, proiectul care v-a adus cea mai mare satisfacție în toată această perioadă?

Sunt foarte multe proiecte, nu aș vrea să particularizez, să mă refer numai la unul. Pe de altă parte, pot spune că au fost câteva proiecte de referință. Am în vedere listarea Romgaz la Bursa din București, unul dintre cele mai mari proiecte pe piața de capital din România, achiziția pachetului majoritar în KazmunaiGaz de către compania chineză China Energy Company, de acum doi ani, o tranzacție extrem de importanță și un proiect vast. Pot aminti că am vândut cel mai mare parc eolian din România către compania CEZ și am reprezentat foarte mulți clienți în domeniul energiei... Repet, au fost foarte multe proiecte, în foarte multe sectoare și toate au jucat un rol important în evoluția noastră aici. Pentru noi toți clienții sunt importanți, atât cei mari, cât și fiecare client poate mai mic. Pe toți îi apreciem, toți au stat alături de noi în această perioadă și ne dorim să îi servim la același nivel calitativ.

De-a lungul timpului, firma a recrutat, format și ’crescut’ o mulțime de avocați. Vă mai spune ceva numele acestora, știți pe unde sunt azi avocații pe care i-ați considerat valoroși?

Sunt foarte multi avocați care ne-au trecut ”prin mână”, cum se spune, s-au format aici, la Dentons. Și pe foarte mulți dintre ei i-am revăzut de curând, cu ocazia sărbătoririi celor 20 de ani de existență pe piața. Ne-am reîntâlnit într-un cadru festiv și a fost emoționant. Sunt oameni cu care am rămas în legătură, deși au avut opțiuni profesionale diferite. Unii dintre ei au intrat în magistratură, chiar la nivelul Înaltei Curți, alții s-au dus ca in-house în companii foarte mari, din România sau din străinătate. Cred însă că toți au avut ceva de învățat lucrând într-o firmă internațională ca a noastră. Am foarte multe amintiri, mă gândesc cu plăcere la mulți dintre ei, sunt oameni care s-au format alături de noi și pentru care avem o foarte mare apreciere. Iar pentru un număr mare dintre aceștia lucrăm azi, ne sunt clienți.

Să revenim în prezent. Cum se vede azi avocatura privită de sus, de la vârf? Mă refer la profesie, pe de-o parte, și la piața serviciilor avocațiale, pe de alta… Ce s-a schimbat în bine și ce în rău, față de momentele începutului?

Este o piață extrem de dinamică, ce a cunoscut schimbări mari în ultimii 20 de ani. Avocații au trebuit să se adapteze pentru a rezista pe această piață. Suntem concurați acum de inteligența artificială, de non-avocați, network-uri foarte mari de consultanți. Trebuie să învățăm și să ne adaptăm, pentru a rezista. Și cred că această formulă este comună pe orice piață, nu numai pe piața românească. Așa cum spuneam, clienții cer de la noi plusvaloare, cer servicii eficiente și de calitate înaltă, vin la firmele de avocatură cu proiecte complexe. De cele mai multe ori lucrează in-house, dar pentru proiectele de dificultate ridicată apelează în continuare la specialiști, adică la avocați, la firmele de avocatură.
Trebuie să ne adaptăm acestei realități. De multe ori trebuie să dai mai mult decât primești în relația cu clientul, dar credem că aceasta este formula viitorului și trebuie să ne adaptăm nevoilor clienților noștri pentru a merge mai departe.

Am observat, în ultimii doi ani, o anumită tendință pe piața avocaturii: majoritatea proiectelor mari, tranzacțiile importante, au fost în ultimii doi ani gestionate de birourile locale ale firmelor de avocatură internaționale sau de case de avocați afiliate marilor rețele. Credeți că este o tendință care se va păstra?

Depinde foarte mult de locul în care se originează o tranzacție. Dacă tranzacția este inițiată la Londra sau în SUA, normal că firmele de avocatură care au network și birouri în locațiile respective vor fi avantajate. De fapt, noi constatăm acum că puterea networkului este extrem de importantă. Pentru că ai conexiuni, legături pe foarte multe piețe, lucrezi cu foarte mulți avocați și, evident, ai acces la o bază de clientelă mult mai largă. Așa se justifică, cred, și faptul că firmele internaționale care au network-uri mari au acces la tranzacții importante. Și pentru firmele românești cred că tendința este să se uite spre network-uri, spre afilieri, spre colaborări. Nu poți să rămâi izolat pe piață.

Sunteți multumiță de evoluția firmei? Dincolo de satisfacțiile financiare, care probabil că nu mai sunt o miză după 20 de ani de succese, aveți încă emoții generate de anumite proiecte, mulțumiri profesionale, pariuri câștigate?

Cred că emoțiile sunt firești atunci când ești alături de clientul tău... Ca avocat, trebuie să-i inspiri încredere și să îi garantezi, până la urmă, că poate să obțină rezultatul dorit într-o negociere, tranzacție, sau într-un litigiu. Ne implicăm foarte mult, atât personal, cât și profesional. Cred că doar astfel putem rămâne una dintre firmele de succes de pe această piață. 

Care sunt astazi oamenii cheie ai biroului local Dentons și cele mai performante arii de practică în economia firmei? Care sunt atuurile firmei în aceste arii de practică?

Aș vrea să-i menționez aici, binențeles, pe coordonatorii de echipe, pe partenerii cheie ai firmei: Perry Zizzi, Claudiu Munteanu-Jipescu, Tiberiu Csaki, Raul Mihu, Bogdan Papandopol, Cristina Dăianu. Sunt oameni care alocă foarte mult timp practicilor lor, care au investit foarte mult în aceasta firmă și suntem, cred, un grup consolidat. Pe de altă parte, Corporate/M&A este practica dominantă, de ani de zile, în economia biroului, dar merg foarte bine și practicile de Real-Estate, Dentons lucrează în mod tradițional pe proiecte foarte mari în acest domeniu, Finanțări bancare, Regulatory, Dreptul concurenței și, bineînțeles, Litigii și arbitraje.

Reîntorcându-mă la dumneavoastră, ca și coordonator al firmei, există un regret, o neîmplinire, aveați vreo așteptare ce nu s-a materializat în acești 20 de ani?

Nu. În general, nu am regrete... mă uit în viitor și încerc să merg înainte cu toată energia. În ultimii 20 de ani au fost și momente dificile, asta în mod clar, dar le-am lăsat în urmă și toată atenția mea se îndreptă acum spre viitorul firmei.

Câți avocați are firma acum? Ați atins un echilibru între numărul de avocați și nevoile clienților?

Evident, atunci când vorbim de dimensiunile firmei ne raportăm la proiecte, la realitățile pieței și la posibilitățile de dezvoltare. România este o piață promițătoare, dar, tot atât de adevărat, nu este o piață predictibilă. Lucrurile se întâmplă uneori mai greu decât ne-am fi așteptat, de multe ori este nevoie să investești foarte mult timp pentru a putea să vezi rezultate. Acum suntem o firmă medie, cu 30 de avocați. Dorința noastră este să creștem și aici în măsura în care piața ne va permite. Evident, suntem foarte atenți la tot ce se întâmplă, asta arătând că vrem să rămânem pe această piață, că zona Central și Est Europeană este importantă pentru Dentons, firma noastră urmărind să-și consolideze prezența în regiune.

Economiile din Europa de Este sunt diferite, au ritmuri diferite de creștere. Cum se vede biroul Dentons din București nu neapărat în competiție, ci în paralel, mai degrabă, cu celelalte birouri Dentons din regiune? Am văzut, spre exemplu, un raport în care activitatea biroului Dentons din Polonia era evidențiată...

Biroul Dentons din Polonia este un birou mare, este adevărat, dar și piața poloneză de avocatură s-a dezvoltat extrem de bine în ultimii ani. Au și ei dificultăți, la momentul actual, dar parcursul lor a fost totuși unul constant pozitiv.
În România, așa cum am spus, există potențial de creștere. Aceasta este convingerea noastră. Urmează să vedem ce se va întâmpla și la nivel economic, pentru că avem nevoie de predictibilitate legislativă, de mai multe investiții, publice și private. Cumulate, toate acestea sunt sigură că vor determina o creștere și în serviciile avocațiale.  Suntem atenți la ce se întâmplă, nu suntem la nivelul Poloniei, dar recunoaștem că aceasta țară reprezintă un model pentru noi. 

Să vorbim puțin despre viitor. Ce sfaturi le-ați da acum, după 20 de ani de experiență într-un birou precum Salans/Dentons, avocaților mai tineri care se pregătesc să intre în profesie sau, de ce nu, se gândesc să pornească pe cont propriu? De ce ar trebui să țină seama? Ce i-ar ajuta în demersul lor?

E bine să te informezi, azi sunt mijloace de informare extraordinare. Și este bine să te informezi despre firmele cu care vrei să lucrezi, despre track-recordul lor, modul în care operează pe piață. Deci, în primul rând, i-aș sfătui să obțină informații atunci când iau decizii, și să-și bazeze deciziile pe informații. Ce i-aș mai sfătui? Să aibă mai multă răbdare. Acum noile generații sunt mult mai nerăbdătoare, sunt extrem de dinamice... Acesta nu este un lucru rău, pentru că ne aduc și nouă în firmă o schimbare, un dinamism și ne țin cumva legați de nevoile pieței, așa că îi îmbrățisăm, îi dorim alături de noi. De fiecare dată recrutăm tineri ca membri ai echipei. Le-aș mai spune că profesia în sine este extrem de frumoasă, dar este dificilă. Avocatura de business, așa cum am spus, necesită investiții de timp, de energie, de răbdare, poate și puțin noroc, ca în orice profesie. Dar i-aș încuraja să vină spre această profesie.

Ce va urma, care sunt planurile de viitor? Cum vedeți firma peste 5 ani?

O văd dezvoltându-se, consolidându-se pe această piața. Încercăm să ținem cont de tot ce se întâmplă aici, să stăm în legătură cu noile realități. Cred că, așa cum am demosntrat în ultimii 20 de ani, suntem și vom rămâne o prezență constantă pe această piață. Au fost firme care au venit, au închis... Nu este cazul firmei noastre. Puterea echipei și dorinta de a ne adapta și de a inova cred că sunt atuurile noastre importante pentru viitor.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 130 / 10065
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Tranzacția prin care elveţienii de la Georg Fischer AG preiau Eucasting RO SRL a primit undă verde din partea Concurenței. Avocații Tudor, Andrei & Asociaţii și biroul local Eversheds, în achiția estimată la peste 50 mil. €
Wolf Theiss își întărește echipele de Real estate și Energie din România cu doi avocați. Flaviu Nanu se alătură echipei în calitate de Counsel și Sebastian Boțic - Avocat Colaborator
Cum au lucrat avocații români în achiziția prin care Vitruvian a devenit acționar Bitdefender. CMS România și Clifford Chance Badea au avut mandate în tranzacția de 180 mil. $
Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...