ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocatul Madalin Niculeasa lanseasa un 'boutique law firm'. Proiectul Niculeasa 2.0

21 Februarie 2012   |   Georgian Stoica

Idealist, dar nu naiv, dupa cum se descrie chiar avocatul, Madalin Niculeasa spune ca acest proiect i-ar putea aduce un echilibru intre viata personala si profesie.

 
 
Avocatul Madalin Niculeasa, fost partener al firmei Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen (NNDKP), isi va lansa un 'boutique law firm' ce va asigura atat servicii de consultanta, cat si de litigii, focusate pe domeniile Tax si Regulatory pe intreaga industrie. Noua firma va avea cel mult 6 oameni in primii 2 ani de activitate si maxim 10 avocati dupa aceasta perioada. Idealist, dar nu naiv, dupa cum se considera chiar avocatul, Madalin Niculeasa spune ca acest proiect i-ar putea aduce un echilibru intre viata personala si profesie.

- Domnule Niculeasa, de ce ati hotarat sa va retrageti din prima linie a avocatilor NNDKP? Ce anume v-a determinat sa faceti acest pas? De cand gandeati aceasta miscare?

Despartirea mea de NNDKP are la baza exclusiv nevoia unui proiect personal  si dorinta de a implementa ceea ce gandesc eu despre avocatura. Nimic altceva.

In ceea ce ma priveste, avocatura poate fi practicata ca profesie liberala, astfel cum este structurata si reglementata in mod natural, sau ca afacere, astfel cum a devenit in ultimul timp in intreaga Europă.
Eu am decis sa practic avocatura ca profesie liberala, intrucat aceasta este cea mai compatibila forma de exercitare cu felul meu de a fi: nu totdeauna cuantificabil, atasat de oameni, valori si proiecte, mai intai avocat pentru interesele clientului si apoi protector al intereselor mele. Si deloc, sau foarte putin birocrat sau birocratizabil, etc.

De multa vreme ma preocupa modalitatea in care practic profesia, intrucat doresc ca aceasta profesie sa faca parte din viata mea o perioada cat mai lunga de timp si nu doar o perioada scurta si intensa. Doresc sa existe un echilibru intre viata profesionala si viata personala, life style cum denumesc multe persoane aceasta relatie.

Din punctul meu de vedere, avocatura poate fi exercitata in mod natural, in mod individual, sau in forme relativ agregate, adica nu foarte extinse.

Apreciez ca modalitatea in care aceasta profesie a fost agregata in lumea occidentala, ma refer la Europa si SUA, prin atasare unor reguli pure de business, ii afecteaza structura interna; avem o problema cand Comisarul Monti (actualul Prim-Ministru al Italiei) acum ceva vreme a spus ca aceasta profesie, datorita modului in care este organizata, ar trebuie sa se supuna regulilor clasice de concurenta, dar nu avem nicio problema atunci cand birocratizam si aplicam regulile clasice de business acestei profesii, cand ne masuram in cifre de afaceri, cand actionam concertat intr-un sens sau altul, etc. 

Aceasta tendinţă este nenaturala, după cum nenatural este şi comportamentul generat avocatilor de aceasta forma de organizare; creativitatea si naturaletea sunt afectate, mai mult sau mai putin, de aceasta stare de lucruri, bineinteles si in raport de caracterul avocatului. Or, pentru mine, creativitatea in drept, naturaletea si originalitatea protejarii intereselor clientilor, sunt definitorii pentru aceasta profesie.

- Nu este oarecum riscant sa faceti acum acest pas, intr-o perioada de recesiune in plan european care afecteaza, cu siguranta, si afacerile din Romania?

In ceea ce ma priveste, sunt doua categori de clienti. Cei care au nevoie de un avocat cu vizibilitate, de o masinarie, nefiind interesati foarte mult de valoarea adaugata adusa de respectivul avocat, cat de volumul pe care acesta il poate acoperi. Acesta optiune este uneori o justificare in fata decidentilor. Sunt  insa si clienti care au nevoie de valoare adaugata din partea avocatului, fiind mai putin interesati de vizibilitatea sa contemporana sau istorica. Sigur ca exista si categoria intermediara de clienti care cauta valoarea adaugata si in cadrul avocatului cu vizibilitate.

Problema este ca in perioadele de criza relatia avocat-client tinde sa se profesionalizeze la maxim, in sensul ca acesta din urmă este din ce în ce ma interesat de reducerea costurilor si de plus-valoarea adusa de avocat; ceea ce contează în aceste momente este raportul dintre centul platit de client si valoarea adusa de avocat pentru afacerea acestuia si mai putin vizibilitatea de moment a avocatului.

Perioada de criză a determinat aparitia firmelor de avocatura gen boutique in Asia si SUA, firme axate pe aprofundarea unui domeniu al dreptului, respectiv pe flexibilitate si reducerea costurilor. Pentru fiecare cent platit, clientul asteapta valoarea adaugata corespunzatoare, or lucrul acesta poate veni si din partea unui boutique law firm.

- Pe ce mizati in acest proiect?

Mizez pe doua trei lucruri in acest demers: nevoia reala a clientilor pentru a primi “value added” in timp real si la modul absolut pentru afacerea lor, serviciile de calitate pe care le pot oferi si dorintele mele rezonabile de la aceasta profesie. Nu am tinte monetare de atins, cote de piata de dobandit... Consumul excesiv  s-a manifestat si in ceea ce priveste serviciile juridice, de unde si evolutia extraordinara a afacerilor initiate in acest domeniu. Criza economica va tempera acest consum si aici, mutand batalia de pe retail pe valoare adaugata si pe intelegerea clara a interesului de protejat. Poti face acest lucru doar intr-un sistem antreprenorial, ceea ce nu totdeauna este compatibil cu genul de avocatura initiat de marile case de avocatura.

Criza este momentul prielnic pentru genul acesta de demersuri antreprenoriale caci maximizează atat plus valoarea, intelegand prin aceasta atat satisfactia clientului, cat si satisfactia personala de a face avocatura si nu business. Daca in urmatorii doi ani voi reusi sa conving clientii despre faptul ca in astfel de momente cel mai important lucru este plus-valoarea adusa de furnizorul de servicii legale si nu garantia numelui, inseamna ca proiectul meu are succes. Si, nu in ultimul rand, ma tem ca aceasta stare economica va face parte din viata noastra de aici inainte, in conditiile in care exista multe invataturi trase din aceasta criza.

- Nu era mai comod sa fi asteptat un an-doi, poate economiile isi reveneau si start-up-ul ar fi fost mai usor pus “pe picioare”?

Au existat si astfel  de voci, si nu ma refer la cea interioara. Nu am luat in calcul un astfel de demers,  in conditiile in care criza va face parte din viata noastra, ceea ce ar fi insemnat ca nu as mai decis niciodata sa implementez acest proiect. Proiectul e independent de criza, fiind construit pentru a fi eficient atat in conditii de criza, cat si post-criza. Acesta are la baza ideea de a crea un produs de calitate care sa raspunda criteriilor si exigentelor clientilor care vor fi invatat ceva din criza.  

Mai mult, actionand in felul acesta ar fi fost o dovada de ipocrizie fata de firma in care actionam, ceea ce nu vroiam sa se intample. Sunt o persoana onesta si m-am simtit obligat ca atunci cand mi-am formulat un drum diferit, sa si actionez in acest mod.

- Care este, de fapt, proiectul dumneavoastra? Cum se va numi firma, cu cati avocati porniti, de unde vin acestia, pe ce domenii de practica va veti focusa?

Proiectul meu este mai intai, in plan nematerial, acela de a practica avocatura astfel incat sa ma simt  confortabil uman si profesional; pentru urmatorii doi ani sunt dispus si pregatit sa suport in totalitate costurile acestui demers, asumand si posibilitatea de a nu castiga niciun leu inapoi.

Pentru aceasta am decis sa-mi infiintez un Boutique law firm specializat pe Tax, Regulatory and Litigations, formata din maxim 6 oameni in primii 2 ani de activitate si maxim 10 avocati dupa aceasta perioada. Dorinta mea este sa raman avocat si nu administrator sau manager, dupa cum doresc sa fiu implicat in toate activitatile profesionale ale acestei viitoare firme.  Numele firmei  va fi construit in jurul numelui meu – Niculeasa. Tax and Regulatory. Avocatii cu care porneste firma  - o parte au lucrat cu mine, iar o alta parte vine din exterior - sunt implicati in acest proiect datorita  compatibilitatii de viziune.

- De ce boutique?

In mintea mea exista o diferenta intre avocat si jurist, respectiv intre avocat si avocatul-om de afaceri. Clientii au nevoie de o persoana care sa intruneasca atat calitatile exceptionale ale unui jurist, cat si calitatile la fel de exceptionale ale unui avocat; clientul nu are nevoie de un om de afaceri langa el ci are nevoie de un avocat care sa inteleaga lumea de afaceri si business-ul clientului. Aceasta forma, nereglementata, de exercitare a profesiei, dincolo de faptul ca este tendinta naturala a profesiei, inversează si elementele ecuatiei, in sensul ca - daca,  avocatul de foarte multe ori este mai intai om de afaceri si abia apoi avocat, in cadrul acestei forme -, cel care exercita avocatura este mai intai jurist, apoi avocat pentru interesele clientilor si doar in final om de afaceri pentru propriile interese. Aceasta alegere nu este pentru a deveni milionar, ci pentru a exercita o profesie; banii se investesc, dar nu in avocatura. Nu in ultimul rand, acest  proiect imi ofera satisfactia de a exercita o profesie, la modul cel mai natural posibil.
 
- Cat veti investi in acest start-up? Ce venituri planuiti sa aveti in fiecare din primii trei ani?

Intrucat frumusetea acestui proiect este data de aspectele necuantificabile (crearea unui serviciu legal premium, redesenarea relatiei cu clientul, remodelarea profesiei, etc.), fiind un vis si un proiect in acelasi timp, ce va pot spune este ca aspectele cuantificabile sunt pe deplin contemplate si asumate de mine. Prioritatile mele in acest interval sunt de ordin nematerial si nu de ordin cuantificabil; imi doresc sa implementez un proiect pe baze reale si sanatoase. Daca acesta ajunge intr-un interval de 2 ani de zile sa se finanteze singur, cel putin, inseamna ca proiectul are succes. Cheltuielile sunt consistente, nefiind de neglijat, fiind estimate pentru primii doi ani de activitate in jurul cifrei de 280.000 – 300.000 Euro.

- Ce credeti ca va va aduce succesul: brandul dumnevoastra, relatiile construite in timp, clientii care va vor urma, sau avocatii pe care ii veti aduce in firma ?

Succesul acestui proiect, astfel cum inteleg eu acest lucru, poate fi influentat de mai multi factori, dar cei mai importanti ar putea fi:
1.    Exercitarea profesiei in mod responsabil si relaxat in acelasi timp. Debirocratizarea profesiei si a relatiei cu clientul. Personalizarea relatiei profesionale, astfel incat interesul de protejat sa fie suficient de bine relevat si protejat;
2.    Repozitionarea intereselor clientilor in cadrul relatiei profesionale cu avocatul. Relatia profesionala dintre avocat si client prea des a fost canibalizata, accentuandu-se elementul cuantificabil al acesteia, ignorandu-se partea nemateriala - interesul clientului;
3.    Crearea unui produs premium atat in termeni de calitate, cat si in termeni de eficienta. Ne dorim sa ne debirocratizam in relatia cu clientul, sa avem reactie prompta si eficienta pentru interesele sale, sa avem flexibilitate financiara in relatia cu acesta; 
4.    Constientizarea nevoilor clientilor, astfel cum acestea sunt relevate de piata. Suntem in piata pentru a face avocatura, adica sa protejam interesul clientului si nu sa aratam judecatorilor sau altor terti cat suntem de inteligenti. In cazul nostru, intelepciunea si inteligenta vor fi echivalente cu gradul de satisfactie al clientului;
5.    Nu ma bazez pe anumiti clienti, ci pe vocatia de a convinge clientii de viabilitatea proiectului. Am in vedere crearea unui produs exceptional, care cu greu sa poata fi ignorat de clienti; 
6.    Echipa dedicata acestui proiect care asuma principiile si valorile acestuia. Plecam la drum cu intelegerea concreta si detaliata a rigorilor proiectului;
7.    Increderea in capacitatea proprie de a crea un produs cu adevarat util clientilor. Sunt convins ca intr-un interval scurt de timp vom deveni prima optiune pentru clienti, atat pentru cei care au nevoie de plus-valoare, cat si pentru cei ce au nevoie de avocatii cu vizibilitate;
8.    Reactiile clientilor primite in decursul timpului fata de modalitatea in care am inteles sa le protejez interesele;
9.    Gradul de aprofundare al practicii avocatiale, respectiv gradul de aprofundare juridica. Am publicat peste 15 monografii pe Taxe si Regulatory si un Tratat de fiscalitate; am fost trend-setter, ca avocat, pentru multe dintre problemele de fiscalitate si regulatory ale clientilor; combinam foarte constructiv si creativ intelegerea teoretica a problemelor de drept cu abordarea pragmatica a instantelor judecatoresti, observata de noi ex propriis sensibus, astfel incat interesul clientului sa fie pe deplin inteles si protejat;
10.    Ceea ce exista pe piata la acest moment. Abordarea fenomenului in mod contabiliceste, ignorand faptul ca exista si nevoia de a considera fiscalitatea ca un fenomen dinamic si legal. Aici intervenim noi, printr-o intelegere aprofundata si completa a fenomenului, adica atat legal cat si contabil.

Nu sunt naiv, chiar daca sunt idealist. Stiu ce inseamna toate aceste lucruri, care pentru multi par dematerializate si lipsite de valoarea banului, insa pentru acest proiect acestea sunt elementele care se pot materializa atat pentru client, ca acesta sa primeasca value added, cat si pentru avocati, ca acestia sa primeasca rasplata muncii depuse.

Si mai este ceva: intr-un interval de 5 ani de zile in cadrul NNDKP am reusit sa ajung partener cu un venit substantial, sa coordonez Biroul local din Craiova si sa intru in managementul Societatii Civile de Avocati mentionate, ocupandu-ma de partea financiara. Sunt aspecte care-mi substantializeaza decizia.

- Veti colabora cu NNDKP pe unele proiecte (clienti), daca va fi cazul? Urmariti sa incheiati un parteneriat (best friend) cu o firma mare de pe piata locala, cu care eventual sa fuzionati peste ani? Aveti in vedere o relatie mai apropiata cu o firma straina, cu care poate ati lucrat in trecut, astfel incat sa deveniti biroul local al acesteia?

In mod categoric nu urmaresc asocierea integratoare a proiectului cu nicio forma corporatista de exercitare a profesiei. Urmaresc ca acesta sa ramana in forma si in esenta desenata acum, aceleasi si peste 10 ani, 20 sau 30 de ani. Nu exclud colaborarile profesionale punctuale pe proiecte, dar aceasta este cu totul si cu totul altceva.

- Ati primit oferte de la alte firme dupa ce ati facut anuntul plecarii de la NNDKP? Cum le-ati refuzat? V-a pus pe ganduri vreuna dintre ele, v-a tentat?

Intr-o forma sau alta, au existat oameni si firme interesate de o colaborare cu noi, insa am ramas consecventi motivelor  pentru care noi am parasit firma anterior mentionata. Multi iti ofera o pozitie, bani, dar foarte putini iti ofera posibilitatea de a implementa un proiect.

- Cati clienti are firma in acest moment ? Ce tip de consultanta le acorda?

Serviciile noastre juridice vor fi atat servicii de consultanta, cat si servicii de litigii, focusate pe domeniile mai sus mentionate: Tax si Regulatory pe intreaga industrie. Intrucat formalitatile de constituire a firmei sunt in curs de aprobare la Baroul Bucuresti, la acest moment avem doar vocatia fata de anumiti clienti. Suntem convinsi ca aceasta vocatie este realista. Proiectul este gandit pentru ceea ce poate sa determine in viitor, adica produse premium atat pentru interesele clientilor, cat si pentru confortul profesional al avocatilor implicati. Sunt convins ca vom crea un produs care, intr-un interval scurt de timp, va fi recunoscut ca fiind printre primele optiuni pentru clienti.

- Cum vedeti acest business, ma refer la firma noua, peste trei ani? Care va fi castigul dumneavoastra ? Fac apel la imaginatie si va propun sa luati in calcul doua repere : 1. Ati fi ramas la NNDKP inca 3 ani, probabil ca notorietatea, veniturile si "greutatea" in cadrul firmei v-ar fi crescut  si 2. Sunteti coordonatorul unei firme noi, care trebuie sa ia in piept grutatile inerente oricarui inceput - altfel spus munca mai multa, recunoastere mai greu dobandita, satisfactii profesionale de o amplitudine mai mica, venituri mai mici etc...

Apreciez ca orice profesie este un mijloc necesar asigurarii comfortului material, social si emotional. In masura in care unul din aspectele mai sus mentionate nu este asigurat de exercitarea profesiei, fie ca aceasta este avocatura sau mecanica auto, atunci este ceva gresit in exercitarea profesiei. Daca in urmatorii 3 ani, acest proiect imi indeplineste aceste deziderate, voi pe deplin fericit. In acelasi sens, vreau sa fiu util atat emotional, cat si social sau material, celor din jurul meu, familiei mele si prietenilor mei. Scopul meu nu este sa provoc nefericirea, ci vreau sa ma bucur de familie si de viata, fara constrangeri si exagerari de orice fel, nefiind o fire care sa aiba trairi deosebite sau exceptionale fata de bani...

Vreau sa fiu si om inainte de a fi avocat. Am nevoie ca ambele laturi sa coexiste constructiv in interesul meu si al profesiei pe care o exercit. Socrate se intorcea din Agora si-l intreaba un prieten ce a vazut acolo. Acesta a raspuns ca a vazut multi oameni si niciun cetatean. Asa-i si in avocatura, multi, foarte multi participanti, dar putini oameni si avocati, pe deplin fericiti profesional si uman. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9926 / 10053
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss își întărește echipele de Real estate și Energie din România cu doi avocați. Flaviu Nanu se alătură echipei în calitate de Counsel și Sebastian Boțic - Avocat Colaborator
Cum au lucrat avocații români în achiziția prin care Vitruvian a devenit acționar Bitdefender. CMS România și Clifford Chance Badea au avut mandate în tranzacția de 180 mil. $
Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
Ianita Țui (Senior Associate - RTPR Allen&Overy): Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice au avut un efect benefic. Pe parcursul anului am avut câteva proiecte mari în derulare, fapt care confirmă că asistăm la un trend ascendent al acestei practici
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...