ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

ZRP:În prima jumătate a anului, domeniile vedetă au fost litigiile şi insolvenţa

25 Septembrie 2011   |   BizLawyer

Interviu acordat de Stan Tîrnoveanu, Managing Partner Zamfirescu Racoţi Predoiu

 
 
În prima jumătate a anului activitatea firmei Zamfirescu Racoţi Predoiu (ZRP) a crescut, continuând trendul început din 2010. Echipa de litigii şi arbitraj şi, respectiv, cea de insolvenţă au crescut în mod natural pe întreg parcursul anului trecut, ceea ce a condus, de altfel, şi la o recunoaştere internaţională  în cele mai prestigioase reviste din domeniu. Activitatea grupelor de practică litigii şi respectiv dreptul muncii este semnificativă, însă ca pondere nu a crescut în veniturile firmei, departamentul de consultanţă având o revenire aşteptată. Firma a optat pentru menţinerea onorariilor anterioare şi a preferat să nu opereze modificări care puteau să ducă la dezorientarea clienţilor. . . 

Domnule Tîrnoveanu, cum a fost activitatea din prima parte a anului? S-a simţit un reviriment în domeniile M&A, Finanţări sau Real Estate? A crescut numărul proiectelor din aceste domenii, în care firma acordă consultanţă?

În prima jumătate a anului activitatea firmei Zamfirescu Racoţi Predoiu a crescut, continuând trendul început din 2010. Echipa de litigii şi arbitraj şi, respectiv, cea de insolvenţă au crescut în mod natural pe întreg parcursul anului trecut, pe de o parte ca o consecinţă a faptului că pe durata crizelor economice aceste domenii sunt cele mai căutate şi, pe de altă parte, ca o consecinţă firească a preocupării noastre continue pentru ridicarea standardelor de calitate a serviciilor prestate, ceea ce a condus, de altfel, şi la o recunoaştere internaţională  în cele mai prestigioase reviste din domeniu. Spre exemplu, Chambers Global, în urma investigaţiilor realizate în ultimii ani pe grupele noastre de practică, au situat ZRP pe prima  poziţie în topul pieţei avocaturii din România în domeniul litigiilor, arbitrajului şi insolvenţei.

În ceea ce priveşte domeniile fuziuni şi achiziţii, finanţări sau imobiliar, am reuşit să consolidăm atât aria de practică, cât şi echipa, în aşteptarea relansării domeniului. Este adevărat ca proiectele de fuziuni şi achiziţii au continuat să aibă o anvergură mai mică decât în trecut, dar mai bună totuşi decât în 2009. În schimb, ele au prezentat o complexitate mult mai mare, date fiind condiţiile economice generale, tendinţă care anticipăm că se va menţine şi în anii următori.
 
Aţi bugetat creştere sau stagnare pentru 2011? Din ce arii de practică ar veni creşterea anul acesta? Sunteţi in grafic cu încasările?

Pentru anul 2011 preconizăm creştere, toate ariile de practică aducând venituri constante.  În privinţa încasărilor, suntem în grafic, cu depăşiri uşoare, fapt care ne dă confortul că trendul actual este unul solid.
 
A crescut nivelul încasărilor din S1, comparativ cu aceeaşi perioada din 2010? Care sunt ariile de practica în care au crescut cel mai mult încasările în primele şase luni?
 
Nivelul încasărilor a crescut cu peste 15% comparativ cu perioada similară a anului trecut. Litigiile, insolvenţa şi consultanţa în domeniul financiar bancar sunt ariile de practică care ne-au adus cele mai mari venituri.

Care au fost cele mai importante 3 tranzacţii de tip Fuziuni şi Achiziţii, Finanţări, Energie, în care firma dumneavoastră a fost consultantul uneia dintre părţi în primul semestru? Ce avocaţi le-au coordonat şi cate ore au facturat aceştia în fiecare dintre tranzacţiile sus amintite?

Am asistat clientul Menzies Aviation într-un proiect complex cu privire la achiziţionarea unei importante companii de handling din România care operează în cadrul Aeroportului Internaţional Cluj Napoca. Prin intermediul echipei ZRP Tax, cumpărătorul a beneficiat de asistenţă fiscală legată de transferul părţilor sociale. Coordonator: Lucian Danilescu, avocat partener.

În domeniul Finanţărilor am lucrat la două proiecte importante.  Am asistat clientul Alum S.A. în contractarea unui credit de 25.000.000 USD de la Raiffeisen Bank SA. Împrumutul a fost utilizat în vederea finanţării parţiale a achiziţiei unei mine de bauxită din Sierra Leone. Coordonator a fost Ioana Racoţi, avocat partener senior.

Al doilea proiect complex de finanţare la care am lucrat a fost Payzone Romania, în cadrul căruia am oferit asistenţă juridică privitoare la incidenţa reglementărilor serviciilor financiare pentru subsidiarele româneşti ale grupului şi revizuirea chestiunilor contractuale şi statutare legate de aceste subsidiare, elaborarea şi revizuirea documentaţiei statutare şi a altor documente sub incidenţa legilor româneşti în cadrul proiectului de restructurare. Coordonator a fost Elena Iacob, avocat coordonator.

În domeniul energiei asigurăm asistenţă legală unui client în legatură cu construirea şi punerea în funcţiune a unei centrale în cogenerare. Asigurăm consultanţă generală, în special pe parte imobiliară, autorizări, negocieri cu contractorii, finanţare etc. Coordonator a fost Ioana Racoţi, avocat partener senior.

Care au fost cele mai importante proiecte din alte arii de practică?

Din punct de vedere al valorii mai avem în derulare un proiect pe insolvenţă, în care gestionăm unui portofoliu de creanţe de peste 500 mil. Euro pentru clienţi instituţii financiar-bancare, în procedura reorganizării judiciare sau falimentului.

Ce am spus deja în privinţa trendului şi, din fericire, va trebui să repet, este că toate domeniile au avut creşteri unitare, din toate punctele de vedere. Cred că indiferent de aria de practică, clienţii noştri au un nume, iar una din îndatoririle noastre este să protejăm aceste nume şi să asigurăm servicii la cele mai înalte standarde.
 
Ce arii de practica au asigurat în primele şase luni din 2011 cel mai mare volum de activitate al firmei? Estimativ, ce procente din totalul activităţii au acoperit în  primul semestru aceste arii de practică?

Domeniile vedetă în primele şase luni au fost litigiile, care au asigurat peste 30% din totalul activităţii, şi insolvenţa, cu peste 20%.
 
Cu cât a crescut activitatea departamentelor de litigii si dreptul muncii în prima jumătate a anului? Cât însumează proiectele de finanţări asistate în S1? Care este valoarea litigiilor în care firma a asistat şi reprezentat clienţi în aceasta perioadă?

În ceea ce priveşte dreptul muncii, am constatat o creştere de  peste 15% a volumului de activitate. Informaţiile pe care le avem arată că acest domeniu a cunoscut o dezvoltare semnificativă, evidenţiată prin numărul mare de litigii apărute, consultanţă privind restructurarea companiilor şi consultanţă privind aplicarea noilor dispoziţiilor din Codul Muncii, tendinţă care credem că va rămâne constantă  pe parcursul anului 2011.

Activitatea grupelor de practică litigii şi respectiv dreptul muncii este, cum spuneam, semnificativă,  însă  ca pondere nu a crescut în veniturile firmei, departamentul de consultanţă având o revenire aşteptată.

Fiecare din domenii enunţate mai sus a avut o creştere de peste 15% pe primul semestru.
 
S-a schimbat in prima parte a anului politica de onorarii a firmei? Au crescut tarifele orare percepute de avocaţii firmei dumneavoastră?

Activăm pe o piaţă în care competiţia este deschisă, inclusiv în privinţa onorariilor care, la unele societăţi, au înregistrat o scădere substanţială în ultimii ani. Nu doar firmele de avocatură de talie medie şi mică, ci şi unele societăţi de nivel internaţional au avut o politică de stabilire a unor onorarii scăzute, din dorinţa, credem noi, de menţinere a clientelei.

Noi am optat pentru menţinerea onorariilor anterioare şi am preferat să nu operăm aceste modificări care puteau să ducă la dezorientarea clienţilor. Suntem de părere că  cea mai bună strategie pentru această perioadă este îndreptată spre creşterea segmentului de piaţă şi numai după schimbarea contextului economic spre creşterea marjei de profit.

Ca să revin la întrebarea dumneavoastră, nu am modificat politica de onorarii şi nici nu am crescut tarifele orare faţă de cele percepute în 2010.
 
Care este astăzi plaja onorariilor percepute de avocaţii firmei, în funcţie de senioritate?

Aş dori ca răspunsul la această întrebare să rămână confidenţial cu atât mai mult cu cât onorariile depind mult de volumul de activitate dedicat proiectului. În plus, oferim clienţilor tradiţionali onorarii preferenţiale.
 
Care ar fi, în opinia dumneavoastră, cel mai important proiect în care lucraţi pentru statul roman?

Nu reţin să avem cu statul român vreun proiect reprezentativ pentru firmă şi semnificativ ca pondere în activitatea noastră. În acest caz am practica onorariile care ar rezulta din concursul de oferte. Este evident că ne dorim onorarii care sa fie cel puţin apropiate faţă de onorariile percepute clienţilor privaţi, dar este mai puţin probabil.
 
Caţi avocaţi are firma în acest moment? Aţi făcut recrutări, intenţionaţi să măriţi echipa în cursul acestui an? 

Constatăm cu satisfacţie o solidă continuitate a evoluţiei firmei, inclusiv în ceea ce priveşte resursele umane, evidentă în creşterea numărului avocaţilor colaboratori din toate departamentele (în jur de 40 în acest moment). A crescut şi numărul dar şi a personalului din departamentele suport, pe fondul necesităţii asigurării logisticii necesare grupelor de practică.
 
Care sunt cele mai importante proiecte ale firmei în 2011? Cum vedeţi evoluţia pieţelor anul acesta?

În urmatoarea perioadă anticipăm o minimă dezgheţare în plan economic, care va duce la deblocarea pieţei avocaturii de consultanţă; cel mai probabil însă, se vor menţine bugetele austere pentru plata serviciilor juridice externalizate, o schimbare semnificativă în acest sens fiind de aşteptat numai după primul an cu rezultate financiare satisfăcătore, astfel încât aşteptăm un reviriment cel mai probabil în anul 2013.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12607 / 12716
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
League Tables of Legal Advisors MergerMarket - S1 2020 I Pandemia a evaporat o treime din piața de fuziuni și achiziții. China s-a recuperat rapid, SUA – cel mai puternic declin. Ce firme de avocați cu prezență locală s-au evidențiat în Top 20 global, european și în regiunea CEE
Avocații Leroy și Asociații prevăd o creștere a numărului de litigii în comerț și asigurări, solicitările fiind legate de întreruperea activității comerciale. Edgar Jakab, Head of Litigation: Pe lângă mandatele curente, așteptăm o extindere substanțială în perioada următoare și în transporturi și asigurări
Avocații Radu și Asociații SPRL, în colaborare cu EY România, obțin o nouă decizie importantă pronunțată de Curtea de Justiție a Uniunii Europene privind dreptul nerezidenților de a obține rambursarea TVA
Legea mărcilor a fost modificată | Care vor fi efectele aplicării noilor norme și cum se va asigura securitatea juridică și protecția drepturilor conferite titularilor de mărcile înregistrate. Cele mai importante prevederi, explicate de echipa Simion & Baciu
LegiTeam: Mareș & Mareş recrutează avocat definitiv drept penal
Dr. Constantin BRÂNZAN, fost judecător la Înalta Curte de Casație și Justiție, cu peste 40 de ani de experiență în magistratură, se alătură echipei POPESCU & ASOCIAȚII
Cum a trecut prin perioada de lockdown un creator de produse Legal-Tech și ce tendințe a observat în rândul clienților-avocați. George Bărcun, SoftVenture: Singura schimbare pentru noi a fost lipsa prânzului comun și a conversațiilor aferente. Firmele de avocatură au avut o abordare foarte matură și profesionistă. În ultima lună am observat o revitalizare generală și mai mult optimism
Avocații Wolf Theiss estimează o creștere de cca. 20% pe segmentul litigiilor, anul acesta. Ligia-Cecilia Popescu, Partener: Mandate noi s-au concretizat în mai multe domenii. O sursă importantă de litigii și, în special, arbitraje, vor continua să fie proiectele de infrastructură mare, minerit, fiscal și achizițiile publice în domeniul industrial
Echipa MPR Partners | Maravela, Popescu & Asociații se extinde. Cristina Crețu, in-house cu o vastă experiență, și Mihaela Nyerges, avocat specializat în Energie și M&A, s-au alăturat firmei
În ciuda situației „speciale” în care s-a lucrat, avocații Reff & Asociații au fost implicați în toate tipurile de dispute de business. Date fiind viteza cu care s-au adoptat actele normative, precum și lipsa de claritate a acestora, clienții au fost foarte interesați de perspectiva litigioasă a acțiunilor pe care urmau să le întreprindă sau a consecințelor în cazul unei lipse de reacție
Suciu Popa câștigă pentru Hidroelectrica un litigiu care consolidează o creanță de peste 22,2 mil. RON
Cu ce firme internaționale s-au aliat casele locale de avocați și ce onorarii au cerut pentru IPO-ul Hidroelectrica. Stratulat Albulescu a câștigat selecția și gestionează juridic proiectul achiziției activelor CEZ
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...