ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Stoica(BRM):Suntem înconjuraţi de pseudodocţi care prezintă teoria fără să aibă cunoştinţele necesare;am ascultat multe abureli despre burse

24 Mai 2017   |   Ioana Duta

"Nu-ţi vine să crezi că un asemenea lucru se întâmplă în România, un stat al Uniunii Europene, la 27 de ani de la Revoluţie. Trăim într-o irealitate".

 
 
Preşedintele Bursei Române de Mărfuri (BRM), Septimiu Stoica, a criticat miercuri în termeni foarte duri membrii Comisiei de industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, care au decis să retragă licenţa BRM de tranzacţionare a gazelor, precizând că argumentele aduse sunt "abureli" ale unor "pseudodocţi care prezintă teoria fără să deţină cunoştinţele necesare".

El a arătat că, în prezent, aproape toate tranzacţiile cu gaze sunt făcute pe BRM. Stoica a amintit că, în urmă cu câţiva ani, când s-a pus problema licenţierii unui operator de tranzacţionare a energiei electrice, a fost până la urmă stabilit tot unul singur, respectiv OPCOM, cel existent la acea dată. "Vă reamintesc că pe piaţa de gaze 99,9% din tranzacţii sunt făcute pe BRM", a susţinut el, prezent miercuri la o conferinţă pe teme energetice.


Stoica a arătat că, profitând de faptul că urmează să fie emisă o lege pentru aprobarea OUG 64/2016 cu privire la liberalizarea pieţei, Comisia de industrii a introdus un amendament, fără nicio legătură cu ordonanţa, prin care, iniţial, era prevăzut că o singură platformă va avea licenţă de tranzacţionare a gazelor, fără a se preciza numele acesteia. În final, amendamentul a precizat explicit să este vorba despre OPCOM, ceea ce înseamnă că BRM va rămâne fără licenţă de tranzacţionare a gazelor.

"S-au pronunţat împotriva acestei idei Ministerul Energiei, Ministerul Economiei, Consiliul Concurenţei, ANRE, asociaţiile participanţilor la piaţă, participanţii la piaţă, asociaţiile din Uniunea Europeană, Directoratul pentru Energie, reglementatorul reglementatorilor, asociaţiile de burse, asociaţiile de brokeri, asociaţiile EFET (traderii europeni de energie - n.r.). Mai mult, reprezentanţii reglementatorului, cărora le va reveni sarcina de a ne retrage licenţa, au arătat că nu văd cum ar putea lua, cum ar putea retrage acest drept", a adăugat preşedintele BRM.

Potrivit acestuia, în momentul de faţă pieţele de energie se modernizează dramatic, devin mai sofisticate, nu mai există doar vânzător şi cumpărător, ci o infrastructură complexă şi tot felul de instrumente de tranzacţionare.

"Nu-ţi vine să crezi că un asemenea lucru se întâmplă în România, un stat al Uniunii Europene, la 27 de ani de la Revoluţie. Trăim într-o irealitate", a mai spus Stoica, revenind la decizia Comisiei de industrii.

În context, el a relatat celebra anecdotă în care fizicianul Max Planck şi şoferul său au făcut schimb de roluri: după ce şoferul a asistat de atâtea ori la prezentările fizicianului, încât le ştia pe de rost, Planck l-a lăsat să ţină o prezentare în locul său, pe tema mecanicii cuantice. Însă, în momentul în care din sală a venit o întrebare complexă, şoferul a predat elegant ştafeta şefului său: "Este o întrebare atât de simplă, încât îl las pe şoferul meu să răspundă". Stoica a arătat că situaţia actuală este similară.

"Trăim o epocă a şoferilor, o epocă în care suntem înconjuraţi de oameni pseudodocţi, care prezintă teoria fără să aibă cunoştinţele necesare, aburind în jur lumea. Multe abureli am ascultat în ultimul timp cu privire la pieţe, la burse. Se face o confuzie bazată pe necunoaştere, se amestecă noţiunea de "bursă", "platformă de tranzacţionare", "hub"... Se vorbeşte despre piaţă unică, de faptul că avem un singur operator pentru că vrem o piaţă unică, dar este vorba de o piaţă unică în sensul circulaţiei, în sensul compatibilităţii normelor, nu în sensul existenţei unei singure platforme. Se vorbeşte la noi de "piaţă centralizată", în loc de "piaţă organizată", cum se vorbeşte peste tot în Europa. Acestea sunt tertipuri folosite pentru a crea impresia de justificare. Cuvântul "lichiditate" este transformat în fetiş, pentru a se justifica o singură platformă, în timp ce peste tot în lume este încurajată concurenţa între platformele de tranzacţionare. Dacă funcţionează două pieţe, lichiditatea nu se pierde, ci, mai mult decât atât, apar tranzacţii în plus, iar preţurile se egalizează ca într-un sistem de vase comunicante", a argumentat reprezentantul BRM.

În final, el a arătat celor prezenţi în sală că orice industrie se poate trezi cu astfel de intervenţii legislative.

"Nu este însă numai bătălia noastră, ci şi a voastră la nivel de cetăţeni care veţi avea de plătit un gaz. Dacă ni se întâmplă nouă, a doua oară astăzi în România, i se poate întâmpla fiecărui industrii, şi dumneavoastră, i se poate întâmpla fiecăruia", a conchis Stoica.

Comisia pentru industrii din Camera Deputaţilor a votat marţi, 16 mai, un amendament la Legea de aprobare a Ordonanţei de Urgenţă 64/2016, potrivit căruia singura bursă licenţiată pentru tranzacţia de gaze naturale va fi OPCOM. Acest lucru a stârnit reacţii în piaţă, întrucât, momentan, singurele tranzacţii cu gaze se realizează pe Bursa Română de Mărfuri (BRM).

"Comisia pentru industrii şi servicii a finalizat, în data de 16 mai, raportul privind Legea de aprobare a Ordonanţei de urgenţă a Guvernului 64/2016 (emisă de guvernul Cioloş) menită să modifice şi să completeze Legea energiei electrice şi a gazelor naturale nr. 123/2012. Printre principalele modificări aduse de Comisia pentru industrii se numără obligativitatea vânzării pe platforma de tranzacţionare angro a întregii cantităţi de gaze naturale produse, importate şi exportate, în mod transparent şi nediscriminatoriu; pe model vest-european - http://www.efet.org/EnergyMarkets/VTP_assessment, un operator unic pe piaţa angro de gaze naturale şi de energie electrică, OPCOM, pentru a putea astfel creşte lichiditatea pieţei concurenţiale angro prin centralizarea activităţilor de tranzacţionare; tranzacţionarea gazelor naturale prin contracte bilaterale pe termen lung, acces nediscriminatoriu la Reţeaua de Transport de gaze naturale inclusiv pentru noua conductă BRUA; criterii minimale pentru acreditarea operatorilor pentru piaţa cu amănuntul fără a limita numărul acestora", precizează Comisia de industrii într-un comunicat.

Potrivit reprezentanţilor comisiei parlamentare, scopul tuturor modificărilor este acela de a crea cadrul legislativ pentru tranzacţionarea transparentă, nediscriminatorie şi în regim concurenţial a gazelor naturale.

OPCOM este filială a Transelectrica, societate deţinută majoritar de stat, în timp ce BRM este o bursă privată.

Preşedintele Consiliului Concurenţei, Bogdan Chiriţoiu, a precizat că autoritatea de concurenţă este de acord cu existenţa unei singure burse de gaze în România, cu condiţia ca aceasta să fie funcţională şi să îndeplinească toate criteriile de transparenţă.

Totodată, potrivit unei scrisori transmise Comisiei pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor de către Directoratul General pentru Energie (DG Energy) din cadrul Comisiei Europene, existenţa unei singure burse poate aduce beneficii în ceea ce priveşte funcţionarea pieţei, însă acest lucru trebuie corelat cu interesul de a avea concurenţă între platformele de tranzacţionare.

"Concentrarea tranzacţionării de gaze 100% pe OPCOM nu este recomandată, în condiţiile în care pe BRM există în prezent o mai mare lichiditate. Într-adevăr, concentrarea lichidităţii într-un singur loc poate avea efecte benefice asupra funcţionării pieţei, însă acest lucru trebuie să fie corelat cu interesul de a permite concurenţa între platformele de tranzacţionare, concurenţă care în sine ar putea contribui la îmbunătăţirea condiţiilor pentru a avea tranzacţii eficiente şi lichide. Acordarea acestor drepturi exclusive către OPCOM poate ridica probleme de concurenţă", se arată în scrisoarea transmisă de DG Energy pe data de 16 mai.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3443 / 11845
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Instituțiile de credit trebuie să revizuiască documentația și fluxurile interne. Yolanda Ghiță-Blujdescu, Associate Clifford Chance Badea: MiFID II integrează noi prevederi privind tranzacționarea algoritmică și supravegherea acesteia
Victorie importantă pentru Maspex România, reprezentată de RTPR Allen & Overy, într-un litigiu cu Ministerul Energiei
Cristi Minculescu și colegii săi fac un pas important pentru recâștigarea dreptului de utilizare a mărcii ”IRIS”. Avocații de la Milcev Burbea SCA au obținut soluția favorabilă
LegiTeam: ZRP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Litigii
Ce schimbări trebuie să facă actorii pieței financiare pentru a nu plăti o amendă de până la 10% din cifra de afaceri. Elementele de noutate, explicate de Alexandra Ovedenie, coordonatorul practicii de Banking, Finance & Capital Markets la Radu și Asociații SPRL
Cum lucrează avocații specializați în Dreptul Muncii de la Suciu | The Employment Law Firm. Tendințele pieței, analizate de Andreea Suciu, Managing Partener
LegiTeam: Experienced Lawyer (Environmental Law) - Reff & Associates
Avocații Zamfirescu Racoți & Partners și Tănăsescu Gavrilă & Asociații câștigă pentru România arbitrajul ICSID cu Alpiq
LegiTeam: Reff & Associates is looking for Senior Lawyer | Banking & Finance
Wolf Theiss, alături de Revetas în achiziționarea proiectului Marina în România. Ce avocați au lucrat la această tranzacție
Acțiunea fraților Sukyas, care cer României 909 mil. €, respinsă în prima instanță de un tribunal din SUA | Procesul continuă. Ce onorarii primesc firmele de avocați care apără statul
LegiTeam: Reff & Associates is looking for experienced lawyers (Litigation practice)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...