ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Impactul noilor prevederi fiscale privind salarizarea muncii asupra achizitiilor publice

18 Aprilie 2018   |   Vass Lawyers

Notificarea ANAP trateaza impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra contractelor de achizitie publica aflate in derulare, in functie de modificarea valorii totale a contractului.

 
 
In contextul noilor prevederi ale legislatiei fiscale in domeniul salarizarii muncii, au fost publicate urmatoarele documente cu privire la impactul acestora in materia achizitiilor publice:

►    Notificarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice din data de 5 februarie 2018 cu privire la impactul prevederilor O.U.G. nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal asupra procedurilor de atribuire aflate in derulare si asupra contractelor de achizitie publica aflate in executie (Notificarea ANAP); si
►    Nota Curtii de Conturi a Romaniei nr. 162 din data de 14 martie 2018 privind efectele juridice ale prevederilor O.U.G. nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv ale prevederilor H.G. nr. 846/2017 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si ale prevederilor O.U.G. nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare asupra contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru (Nota CC).


Aceste documente analizeaza, inter alia, impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra:

→    procedurilor de atribuire aflate in derulare;
→    contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru aflate in derulare.

Impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra procedurilor de atribuire aflate in derulare

Potrivit Notificarii ANAP, in functie de etapa in care se afla procedura de atribuire la data intrarii in vigoare a noilor prevederi fiscale, pot fi adoptate urmatoarele masuri de catre autoritatea contractanta:

►    in cazul procedurilor de atribuire aflate la data de 01.01.2018 in etapa anterioara datei limita de depunere a ofertelor - autoritatea contractanta va putea publica un anunt de tip erata pentru clarificarea modului de elaborare a ofertelor de catre potentialii ofertanti in sensul respectarii prevederilor O.U.G. nr. 79/2017, precum si, daca este cazul, pentru modificarea anumitor informatii deja publicate care vor necesita corelare cu noile prevederi in domeniul fiscal; iar
►    in cazul procedurilor de atribuire aflate la data de 01.01.2018 in oricare din etapele de dupa data limita de depunere a ofertelor – conformitatea ofertelor depuse se apreciaza prin raportare la modul de respectare a cerintelor prevazute in documentatia de atribuire, respectiv a instructiunilor privind modul de completare a propunerii tehnice si financiare din cadrul fisei de date si cu respectarea tuturor reglementarilor in vigoare la momentul depunerii ofertelor; astfel, autoritatea contractanta va finaliza procedura de atribuire, urmand ca dupa incheierea contractului sa procedeze la modificarea acestuia in vederea respectarii noilor prevederi legislative in domeniul fiscal; intrucat un asemenea contract nu este conform cu noile prevederi in domeniul fiscal, ANAP recomanda ca actul aditional de modificare a contractului sa se incheie imediat dupa semnarea acestuia.

Similar Notificarii ANAP, Nota CC precizeaza efectele modificarilor legislative in domeniul fiscal in functie de etapa in care se afla procedura de atribuire. Diferenta consta in faptul ca, potrivit Notei, in cazul procedurilor de atribuire care la data de 01.01.2018 se aflau inainte de data limita de depunere a ofertelor, autoritatea/entitatea contractanta avea obligatia de a publica un anunt de tip erata in SEAP, referitor la valoarea estimata a contractului (diminuarea sau majorarea, dupa caz, a valorii estimate, stabilite, de ex. in cazul lucrarilor pe baza devizului general).

Impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra contractelor de achizitie publica/acordurilor cadru aflate in derulare

Notificarea ANAP trateaza impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra contractelor de achizitie publica aflate in derulare, in functie de modificarea valorii totale a contractului, dupa cum urmeaza:

→    pe de o parte, in cazul in care prin redistribuirea costurilor in cadrul devizului nu se aduc modificari valorii totale a contractului, aceasta situatie poate fi analizata ca o modificare contractuala nesubstantiala si nu ca o ajustare/actualizare a pretului, implementarea acesteia materializandu-se prin incheierea unui act aditional in baza art. 221 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016, respectiv modificarea contractului atunci cand modificarile indiferent de valoarea lor nu sunt substantiale;
→    pe de alta parte, in situatia in care redistribuirea costurilor salariale implica o modificare a valorii totale a contractului, aceasta trebuie interpretata ca o ajustare/actualizare a pretului; astfel, daca in documentele achizitiei si in contractul incheiat a fost prevazuta posibilitatea ajustarii pretului contractului ca urmare a unor modificari legislative in baza art. 28 alin. (5) din H.G. nr. 395/2016, atunci modificarea contractului se face in baza prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv atunci cand modificarile, indiferent daca sunt sau nu sunt evaluabile in bani si indiferent de valoarea acestora, au fost prevazute in documentele achizitiei initiale sub forma unor clauze de revizuire clare, precise si fara echivoc, care pot include clauze de revizuire a pretului sau orice alte optiuni.

Potrivit Notei CC, in cazul contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru aflate in derulare, in situatia in care noile reglementari fiscale au ca efect diminuarea/majorarea preturilor totale ale contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, autoritatile/entitatile contractante au urmatoarele posibilitati de modificare a acestora:

►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru prin aplicarea directa a prevederilor acestuia, cu conditia ca in documentele achizitiei initiale sa fie prevazuta posibilitatea de ajustare a pretului;
►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru in conditii exceptionale, datorita modificarilor legislative pe care entitatea publica nu ar fi putut sa le prevada, cu conditia ca aceasta crestere sa nu depaseasca 50% din valoarea acestuia (doar in cazul achizitiilor publice) si sa nu conduca la afectarea caracterului general al contractului si/sau la eludarea procedurii de atribuire
►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru prin modificarea nesubstantiala a acestuia si adaptarea entitatii publice la contextul practic, cu conditia ca aceasta modificare sa nu eludeze tipul si rezultatul procedurii prin care a fost atribuit contractul/acordul-cadru, sa nu extinda in mod considerabil obiectul acestuia si sa nu schimbe echilibrul economic in favoarea contractantului intr-un mod care nu a fost prevazut in contract/ acord-cadru;
►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru prin modificarea nesubstantiala a acestuia, cu conditia ca valoarea modificarii sa nu depaseasca pragurile prevazute de lege pentru aplicarea procedurilor de atribuire, aceasta sa fie mai mica de 10% din pretul contractului/ acordului-cadru, in cazul serviciilor, sau mai mica de 15% din pretul contractului/ acordului-cadru, in cazul lucrarilor si sa nu afecteze caracterul general al contractului.

Documentele integrale

Continutul integral al celor doua documente poate fi accesat la urmatoarele pagini de internet:

→    Notificarea ANAP – http://anap.gov.ro/web/notificare-cu-privire-la-impactul-prevederilor-o-u-g-nr-79-2017-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-227-2015-privind-codul-fiscal-asupra-procedurilor-de-atribuire-aflate-in-derulare-si-asupr/
→    Nota CC http://www.curteadeconturi.ro/indrumare/NP_162.pdf

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1975 / 13890
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
KPMG Legal recrutează un nou avocat de litigii din Magic Circle
LadyLawyer.ro | Doamnele avocat domină efectivele Cliza Law Office. Succesul casei de avocatură, potențat de profesionalismul celor care, indiferent de gen, formează echipa
Mihai Mareș, coordonator Mareș Danilescu Mareș, a devenit membru al Academiei Internaționale a Litigatorilor specializați în Infracțiuni Financiare. Colaborare cu profesioniști de top în materie de litigii
The Lawyer European Awards 2019: Zamfirescu Racoți & Partners are cea mai bună echipă de litigii din Europa
Mandate complexe și variate în practica de Dreptul muncii de la Bondoc & Asociații. Mihaela Bondoc, Partener: Experiența în a lucra cu echipe pluridisciplinare este importantă când asiști clienții în restructurarea businessului
Dentons lansează “Ghidul de investiții în proiecte de energie regenerabilă in Europa”, ediția 2019
RTPR Allen & Overy își consolidează echipa de litigii. Alexandru Stănoiu se alătură firmei, în poziția de Counsel
LadyLawyer.ro | Doamnele avocat dețin o pondere importantă în cadrul D&B David și Baias. Portretele unor avocate de succes și lunga listă a proiectelor coordonate
LegiTeam: PeliFilip is looking for an Associate (Finance & Banking )
LegiTeam: VASS Lawyers is looking for Mid-level to Senior Attorney, Corporate & Employment
LadyLawyer.ro | Doamnele avocat de la Mușat & Asociații s-au remarcat în toate ariile de practică și au gestionat proiecte mari, asumându-și standarde de exigență și rigurozitate maxime. ”Profesia modelează persoanele care i se dedică și intensifică anumite trăsături în toți”
Hotărâre definitivă obținută de NICULEASA LAW FIRM în fața ICCJ | Organele fiscale, obligate la plata unor daune interese de 2,8 mil. lei către clientul asistat. Instanța a clarificat și situația transferului administrativ al contribuabilului
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...