ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Impactul noilor prevederi fiscale privind salarizarea muncii asupra achizitiilor publice

18 Aprilie 2018   |   Vass Lawyers

Notificarea ANAP trateaza impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra contractelor de achizitie publica aflate in derulare, in functie de modificarea valorii totale a contractului.

 
 
In contextul noilor prevederi ale legislatiei fiscale in domeniul salarizarii muncii, au fost publicate urmatoarele documente cu privire la impactul acestora in materia achizitiilor publice:

►    Notificarea Agentiei Nationale pentru Achizitii Publice din data de 5 februarie 2018 cu privire la impactul prevederilor O.U.G. nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal asupra procedurilor de atribuire aflate in derulare si asupra contractelor de achizitie publica aflate in executie (Notificarea ANAP); si
►    Nota Curtii de Conturi a Romaniei nr. 162 din data de 14 martie 2018 privind efectele juridice ale prevederilor O.U.G. nr. 79/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, respectiv ale prevederilor H.G. nr. 846/2017 pentru stabilirea salariului de baza minim brut pe tara garantat in plata si ale prevederilor O.U.G. nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare asupra contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru (Nota CC).


Aceste documente analizeaza, inter alia, impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra:

→    procedurilor de atribuire aflate in derulare;
→    contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru aflate in derulare.

Impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra procedurilor de atribuire aflate in derulare

Potrivit Notificarii ANAP, in functie de etapa in care se afla procedura de atribuire la data intrarii in vigoare a noilor prevederi fiscale, pot fi adoptate urmatoarele masuri de catre autoritatea contractanta:

►    in cazul procedurilor de atribuire aflate la data de 01.01.2018 in etapa anterioara datei limita de depunere a ofertelor - autoritatea contractanta va putea publica un anunt de tip erata pentru clarificarea modului de elaborare a ofertelor de catre potentialii ofertanti in sensul respectarii prevederilor O.U.G. nr. 79/2017, precum si, daca este cazul, pentru modificarea anumitor informatii deja publicate care vor necesita corelare cu noile prevederi in domeniul fiscal; iar
►    in cazul procedurilor de atribuire aflate la data de 01.01.2018 in oricare din etapele de dupa data limita de depunere a ofertelor – conformitatea ofertelor depuse se apreciaza prin raportare la modul de respectare a cerintelor prevazute in documentatia de atribuire, respectiv a instructiunilor privind modul de completare a propunerii tehnice si financiare din cadrul fisei de date si cu respectarea tuturor reglementarilor in vigoare la momentul depunerii ofertelor; astfel, autoritatea contractanta va finaliza procedura de atribuire, urmand ca dupa incheierea contractului sa procedeze la modificarea acestuia in vederea respectarii noilor prevederi legislative in domeniul fiscal; intrucat un asemenea contract nu este conform cu noile prevederi in domeniul fiscal, ANAP recomanda ca actul aditional de modificare a contractului sa se incheie imediat dupa semnarea acestuia.

Similar Notificarii ANAP, Nota CC precizeaza efectele modificarilor legislative in domeniul fiscal in functie de etapa in care se afla procedura de atribuire. Diferenta consta in faptul ca, potrivit Notei, in cazul procedurilor de atribuire care la data de 01.01.2018 se aflau inainte de data limita de depunere a ofertelor, autoritatea/entitatea contractanta avea obligatia de a publica un anunt de tip erata in SEAP, referitor la valoarea estimata a contractului (diminuarea sau majorarea, dupa caz, a valorii estimate, stabilite, de ex. in cazul lucrarilor pe baza devizului general).

Impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra contractelor de achizitie publica/acordurilor cadru aflate in derulare

Notificarea ANAP trateaza impactul noilor prevederi fiscale in domeniul salarizarii muncii asupra contractelor de achizitie publica aflate in derulare, in functie de modificarea valorii totale a contractului, dupa cum urmeaza:

→    pe de o parte, in cazul in care prin redistribuirea costurilor in cadrul devizului nu se aduc modificari valorii totale a contractului, aceasta situatie poate fi analizata ca o modificare contractuala nesubstantiala si nu ca o ajustare/actualizare a pretului, implementarea acesteia materializandu-se prin incheierea unui act aditional in baza art. 221 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 98/2016, respectiv modificarea contractului atunci cand modificarile indiferent de valoarea lor nu sunt substantiale;
→    pe de alta parte, in situatia in care redistribuirea costurilor salariale implica o modificare a valorii totale a contractului, aceasta trebuie interpretata ca o ajustare/actualizare a pretului; astfel, daca in documentele achizitiei si in contractul incheiat a fost prevazuta posibilitatea ajustarii pretului contractului ca urmare a unor modificari legislative in baza art. 28 alin. (5) din H.G. nr. 395/2016, atunci modificarea contractului se face in baza prevederilor art. 221 alin. (1) lit. a) din Legea nr. 98/2016, respectiv atunci cand modificarile, indiferent daca sunt sau nu sunt evaluabile in bani si indiferent de valoarea acestora, au fost prevazute in documentele achizitiei initiale sub forma unor clauze de revizuire clare, precise si fara echivoc, care pot include clauze de revizuire a pretului sau orice alte optiuni.

Potrivit Notei CC, in cazul contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru aflate in derulare, in situatia in care noile reglementari fiscale au ca efect diminuarea/majorarea preturilor totale ale contractelor de achizitie publica/acordurilor-cadru, autoritatile/entitatile contractante au urmatoarele posibilitati de modificare a acestora:

►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru prin aplicarea directa a prevederilor acestuia, cu conditia ca in documentele achizitiei initiale sa fie prevazuta posibilitatea de ajustare a pretului;
►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru in conditii exceptionale, datorita modificarilor legislative pe care entitatea publica nu ar fi putut sa le prevada, cu conditia ca aceasta crestere sa nu depaseasca 50% din valoarea acestuia (doar in cazul achizitiilor publice) si sa nu conduca la afectarea caracterului general al contractului si/sau la eludarea procedurii de atribuire
►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru prin modificarea nesubstantiala a acestuia si adaptarea entitatii publice la contextul practic, cu conditia ca aceasta modificare sa nu eludeze tipul si rezultatul procedurii prin care a fost atribuit contractul/acordul-cadru, sa nu extinda in mod considerabil obiectul acestuia si sa nu schimbe echilibrul economic in favoarea contractantului intr-un mod care nu a fost prevazut in contract/ acord-cadru;
►    ajustarea pretului contractului/acordului-cadru prin modificarea nesubstantiala a acestuia, cu conditia ca valoarea modificarii sa nu depaseasca pragurile prevazute de lege pentru aplicarea procedurilor de atribuire, aceasta sa fie mai mica de 10% din pretul contractului/ acordului-cadru, in cazul serviciilor, sau mai mica de 15% din pretul contractului/ acordului-cadru, in cazul lucrarilor si sa nu afecteze caracterul general al contractului.

Documentele integrale

Continutul integral al celor doua documente poate fi accesat la urmatoarele pagini de internet:

→    Notificarea ANAP – http://anap.gov.ro/web/notificare-cu-privire-la-impactul-prevederilor-o-u-g-nr-79-2017-pentru-modificarea-si-completarea-legii-nr-227-2015-privind-codul-fiscal-asupra-procedurilor-de-atribuire-aflate-in-derulare-si-asupr/
→    Nota CC http://www.curteadeconturi.ro/indrumare/NP_162.pdf

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3515 / 15429
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Raluca Năstase s-a alăturat RTPR pe poziția de Partener. Costin Tărăcilă (Managing Partner): Venirea Ralucăi reflectă strategia noastră de a consolida practica de real estate și de a atrage avocați dintre cei mai talentați și apreciați
Povestea fascinantă a unui avocat român stabilit în Germania. Pe ruta profesională București-Viena-Heidelberg, alături de Michaela Braun Noviello și câteva considerații despre sistemele de învățământ, modul de lucru, relațiile profesionale, practica și proiectele de extindere în Viena și Cluj
Cum trec departamentele juridice ale marilor companii prin criza medicală. Cristina Costache, Legal Manager Strauss România: Echipa nu a cedat presiunii și s-a comportat de o manieră ireproșabilă
Grupul E-INFRA a dus la capăt mai multe proiecte de infrastructură la care s-a lucrat intens în ultimele luni. Adina Calfa, Group General Counsel: Diferența pe care o câștigăm în experiența de management în perioada aceasta este aceea pe care o câștigă un pilot după ce a traversat o furtună și a aterizat forțat pe o autostradă
Frații Micula câștigă și continuă ofensiva legală împotriva statului român în instanțele americane pentru recunoașterea unei datorii de 356 mil. $. Ei cer României să achite și onorariile avocațiale, la nivel de 675 $ pentru un partener și 175 $ pentru un legal assistant
Ciprioții de la EP Wind Project (Rom) Six Ltd. cheamă România la arbitraj. Ministerul Economiei trebuie să aleagă consorțiul care se va ”bate” la ICSID cu avocații King & Spalding
Schoenherr lansează ghidul regional „Finanțarea startup-urilor”
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță
In-houseLegal.ro | Consilierii juridici din companii au continuat să ofere asistență juridică pentru activitatea uzuală, însă au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență. Dr. Sabin Taclit, Legal Manager NextGen: În domeniul telecomunicatiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse
Avocatura penalistă este și va rămâne un “sport de contact” direct, atât cu clientul, cât și cu organele judiciare. Gabriel Albu, Managing Partner Albu-Legal: Pentru viitor anticipăm o creștere substanțială a volumului de activitate, astfel încât ne punem problema măririi echipei
Concurenta.ro | Soluție excepțională obținută de D&B David și Baias în prima cauză judecată în România cu privire la o practică anticoncurențială de tip ”hub & spoke”. Amenda dată de Consiliul Concurenței unor producători internaționali de armament pentru trucarea unor licitații a fost anulată
Hervis Sports obține în instanța amânarea chiriei în mall-ul Vivo! Cluj, deschizând calea și altor retaileri mari, afectați de criza medicală. Soluție obținută de litigatorii firmei Stratulat Albulescu, în colaborare cu C.I. Flavia Maier
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...