ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Regimul sancționator al deturnării licitațiilor publice

08 Februarie 2017   |   Lect. Univ. Dr. Viziteu Mădălina, Consilier juridic Equalys Services

Când companiile se înțeleg, în mod secret, să crească prețurile ori să scadă calitatea produselor sau a serviciilor pentru clienţii care doresc să achiziţioneze produse ori servicii prin intermediul unei licitaţii vorbim de trucarea/fraudarea licitaţiei (licitaţie frauduloasă).

 
 
Noul Cod penal la articolul 246 definește deturnarea licitațiilor publice ca fiind ”fapta de a îndepărta, prin constrângere sau corupere, un participant de la o licitaţie publică ori înţelegerea între participanţi pentru a denatura preţul de adjudecare”. Această infracțiune se pedepseşte cu închisoarea de la unu la cinci ani.

Când companiile se înțeleg, în mod secret, să crească prețurile ori să scadă calitatea produselor sau a serviciilor pentru clienţii care doresc să achiziţioneze produse ori servicii prin intermediul unei licitaţii vorbim de trucarea/fraudarea licitaţiei (licitaţie frauduloasă). Prin organizarea licitațiilor, autoritățile contractante doresc să obțină prețul cel mai bun. Atunci când companiile concurează, autoritățile contractante pot obține prețuri mai mici sau calitate mai bună și inovație.


Legea concurenței 21/1996 republicată în 2016 precizează la articolul 5 că înțelegerile între întreprinderi, deciziile asociațiilor de întreprinderi și practicile concertate cu privire la: stabilirea, directă sau indirectă, a prețurilor de cumpărare sau de vânzare sau a oricăror altor condiții de tranzacționare, limitarea sau controlarea producției, comercializării, dezvoltării tehnice sau investițiilor, împărțirea piețelor sau surselor de aprovizionare, aplicarea, în raporturile cu partenerii comerciali,  de condiții inegale la prestații echivalente, creând astfel acestora un dezavantaj concurențial, condiționarea încheierii contractelor de acceptarea de către parteneri a unor prestații suplimentare care, prin natura lor sau în conformitate cu uzanțele comerciale, nu au legătură cu obiectul acestor contracte,  sunt interzise. Aceste tipuri de înțelegeri între întreprinderi, decizii ale asociațiilor de întreprinderi și practici concertate au ca obiect sau au ca efect împiedicarea, restrângerea ori denaturarea concurenței pe piața românească sau pe o parte a acesteia și sunt sancționate cu amenzi contravenţionale de până la 10% din cifra de afaceri a întreprinderilor contraveniente.

În cazul achizițiilor publice cele mai întâlnite forme de realizare a practicilor anticoncurențiale sunt: ofertarea închisă, reținerea de la ofertare, alternarea ofertei și alocarea pieței. Prin aceste practici anticoncurențiale, ofertanții influenţează rezultatele procesului de achiziţie publică în vederea obţinerii unor venituri ilicite. Caracteristicile pieţei bunului dar și  modul de planificare a procesului de achiziţie publică pot favoriza recurgerea la practici anticoncurenţiale.

Legea 98/2016 privind achizițiile publice face vorbire la articolul 167 alin. 1 lit. d despre posibilitatea autorității contractante de a exclude din procedura de atribuire a contractului de achiziţie publică/acordului-cadru a oricărui operator economic despre care autoritatea contractantă are suficiente indicii rezonabile/informaţii concrete pentru a considera că operatorul economic a încheiat cu alţi operatori economici acorduri care vizează denaturarea concurenţei în cadrul sau în legătură cu procedura în cauză și precizează la alin. 5 cu titlu exemplificativ care sunt situațiile. În același articol este prevăzută și obligația autorității de a solicita în scris Consiliului Concurenţei punctul de vedere cu privire la indiciile identificate care vizează denaturarea concurenţei în cadrul sau în legătură cu procedura de atribuire în cauză, pe care acesta îl va înainta în termen de maximum 15 zile precum și precizarea că autoritatea contractantă are obligaţia furnizării tuturor informaţiilor solicitate de Consiliul Concurenţei, în vederea formulării punctului de vedere.

Și Legea 99/2016 privind achizițiile sectoriale, la art. 179 precizează aceeași obligație de a solicita în scris Consiliului Concurenţei punctul de vedere cu privire la indiciile identificate care vizează denaturarea concurenţei în cadrul sau în legătură cu procedura de atribuire.

Directiva 2014/24/UE la art. 57 alin. 4 prevede: ”(4)   Autoritățile contractante pot exclude sau statele membre le pot solicita acestora să excludă de la participarea la o procedură de achiziție publică orice operator economic aflat în oricare din următoarele situații:(…) d) dacă autoritatea contractantă are suficiente indicii plauzibile pentru a demonstra că operatorul economic a încheiat cu alți operatori economici acorduri care vizează denaturarea concurenței”. 

De reținut este că această faptă, prevăzută atât de Legea 98/2016 cât și de Directiva europeană, reprezintă o infracțiune prevăzută de Noul Cod Penal și care trebuie sesizată organelor de urmărire penală.

Pe lângă aceste lucruri, trebuie să precizez că și omisiunea sesizării reprezintă infracțiune. Aceasta este prevăzută la art. 267 Noul Cod Penal, care spune: ”(1) funcţionarul public care, luând cunoştinţă de săvârşirea unei fapte prevăzute de legea penală în legătură cu serviciul în cadrul căruia îşi îndeplineşte sarcinile, omite sesizarea de îndată a organelor de urmărire penală se pedepseşte cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă.

(2) Când fapta este săvârşită din culpă, pedeapsa este închisoarea de la 3 luni la un an sau amendă.”
Noul Cod Penal art. 175, în acest sens, prevede că: ” (1)Funcţionar public, în sensul legii penale, este persoana care, cu titlu permanent sau temporar, cu sau fără o remuneraţie:
a) exercită atribuţii şi responsabilităţi, stabilite în temeiul legii, în scopul realizării prerogativelor puterii legislative, executive sau judecătoreşti;
b) exercită o funcţie de demnitate publică sau o funcţie publică de orice natură;
c) exercită, singură sau împreună cu alte persoane, în cadrul unei regii autonome, al altui operator economic sau al unei persoane juridice cu capital integral sau majoritar de stat, atribuţii legate de realizarea obiectului de activitate al acesteia.

(2) De asemenea, este considerată funcţionar public, în sensul legii penale, persoana care exercită un serviciu de interes public pentru care a fost învestită de autorităţile publice sau care este supusă controlului ori supravegherii acestora cu privire la îndeplinirea respectivului serviciu public.”

Intrarea în vigoare a normei juridice este legată de momentul aducerii la cunoştinţa destinatarilor ei, iar intrarea în vigoare a normei juridice este guvernată de principiul ”nemo censetur ignorare legem” (“nimeni nu se poate apăra invocând necunoașterea legii”). Art.78 din Constituţia României prevede că „Legea se publică în Monitorul Oficial al României şi intră în vigoare la 3 zile de la data publicării sau la data prevăzută în textul ei” Termenul de 3 zile de la data publicării a fost dat tocmai pentru ca destinatarii legii să poată lua la cunoștință prevederile ei. 

Toate aceste prevederi legale conduc la o singură concluzie, aceea că funcționarul public angajat al autorității contractante, obligat să notifice Consiliului Concurenţei, precum și funcționarul public angajat al Consiliului Concurenței, trebuie să facă sesizare către organele de urmărire penală în cazul în care există infracțiunea de deturnare a licitațiilor publice așa cum este definită de Noul Cod Penal  chiar dacă în Legea 98/2016 privind achizițiile publice nu este prevăzut, în caz contrar el însuși săvârșind o infracțiune.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 5078 / 14658
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Meet The Team | CMS România: Future Facing Finance
    Banca libaneză CFH cumpără clădirea de birouri Day Tower de la dezvoltatorul grec Day Group. Stratulat Albulescu a asistat cumpărătorul, grecii au lucrat cu NNDKP
    ”WPC Expert Workshop Bucharest 2019”, la Mușat & Asociații | Iulian Popescu, Partener: Am reușit să strângem alături unele dintre cele mai puternice voci din industria petrolului și a gazelor din România și din străinătate
    Stratulat Albulescu, avocații cumpărătorului în tranzacția prin care Adrian Sârbu a vândut mai multe publicații. Partenerul Ana Kusak a coordonat proiectul
    NNDKP a asistat Allianz Real Estate și VGP într-o finanțare de 34 milioane de euro
    LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for junior|middle level associates (Corporate M&A and Real Estate, Bucharest)
    Firma de avocați Suciu Popa a câștigat pentru Enel ultimul arbitraj cu statul român | Pretenții de 130 mil. €, respinse de ICC Paris. Luminița Popa a coordonat apărarea grupului italian
    Investitorii se uită mai degrabă spre potențialul de creștere și la sinergiile pe care le pot atinge printr-o achiziție, decât pe cifrelele ”țintelor”. Despre tranzacții, industrii cu potențial și provocările din era inteligenței artificiale, într-o discuție cu Monica Stătescu, Counsel Filip & Company
    Clasamentul MergerMarket după primele 9 luni | Piața europeană de fuziuni și achiziții este într-o continuă scădere. DLA Piper și CMS, printre primele în clasamentul global, în Europa și în CEE
    CMS se implică în susținerea dezvoltării start-up-urilor de tehnologie | Ce proiecte pot intra în programul equIP, premiat de Financial Times, care sunt criteriile de selecție și ce avantaje au, într-un interviu cu Horea Popescu, partener CMS România și coordonatorul programului în Europa Centrală și de Est
    KPMG Legal România - dezvoltare strategică în aria serviciilor de consultanță în Tehnologie, IP și Protecția datelor prin preluarea casei de avocatură Fernbach & Partners
    LegiTeam: Mareș & Mareş recrutează avocat definitiv drept penal
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...