ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Adjunctul IJ: Peste 6.600 de lucrări înregistrate în 2014 referitoare la activitatea şi conduita magistraţilor

04 Martie 2015   |   Rares Teodor

Gheorghe Stan a precizat că numărul acţiunilor disciplinare promovate de IJ a fost de 38, dintre care 27 în cazul judecătorilor, iar 11 în cel al procurorilor.

 
 
Numărul total de lucrări înregistrate pe rolul Inspecţiei Judiciare în 2014 referitoare la activitatea şi conduita judecătorilor şi procurorilor a fost de 6.604, a declarat miercuri şeful adjunct al Inspecţiei Judiciare, Gheorghe Stan.

Potrivit raportului de activitate al IJ pe 2014, prezentat miercuri de conducerea instituţiei, din numărul total de lucrări peste 1.400 au fost de reveniri la sesizările anterioare (unele dintre acestea conţinând şi aspecte noi care au presupus verificări suplimentare faţă de lucrarea iniţială), iar petiţiile au vizat în mod preponderent nerespectarea normelor de procedură, modul de instrumentare şi soluţionare a cauzei, tergiversarea soluţionării sau a cercetărilor, redactarea cu întârziere a hotărârilor.


Raportul arată că din analiza comparativă a datelor statistice se evidenţiază o tendinţă de uşoară creştere a numărului sesizărilor, evoluţie ce poate fi asociată, în primul rând, cu creşterea numărului de cauze aflate pe rolul instanţelor şi a anchetelor penale şi doar subsecvent unei creşteri a aspectelor susceptibile a fi criticate.

Gheorghe Stan a precizat că numărul acţiunilor disciplinare promovate de IJ a fost de 38, dintre care 27 în cazul judecătorilor, iar 11 în cel al procurorilor.

'La judecători, procentajul de admisibilitate în cadrul acţiunilor disciplinare este de 62% iar la procurori de 83%', a arătat Stan.

El a mai menţionat că Secţia pentru judecători a CSM a dispus în 2014 o excludere din magistratură, în timp ce Secţia pentru procurori trei excluderi din magistratură, în restul fiind aplicate acţiuni graduale.

În raport se precizează că în 2014 IJ s-a sesizat din oficiu în 146 de situaţii, determinate de aspecte sesizate în mass-media referitoare la activitatea judecătorilor şi procurorilor sau de constatări ale inspectorilor judiciari, în cadrul controalelor desfăşurate la instanţe sau unităţi de parchet sau ca urmare a activităţilor de monitorizare realizate pe domenii specifice.

'În comparaţie cu anii anteriori, în anul 2014 numărul sesizărilor din oficiu a crescut, situaţie ce denotă, pe de o parte, o implicare mai accentuată a Inspecţiei Judiciare în asumarea rolului său pro-activ în materie, dar şi frecvenţa crescută a situaţiilor ce au impus sesizarea din oficiu', se spune în document.

Sursa citată arată că, după dobândirea autonomiei funcţionale, IJ a inclus constant în planurile de activitate anuale controale tematice care vizau domenii ce nu au constituit obiectul unor verificări anterioare, respectiv practica instanţelor şi parchetelor în aplicarea anumitor instituţii juridice cu impact asupra sistemului judiciar în ansamblul său şi modalitatea de implementarea a dispoziţiilor noilor coduri de procedură.

'Pe lângă aceste controale tematice, IJ şi-a stabilit ca obiectiv pe termen lung evaluarea la nivel naţional a modului în care este organizată şi funcţionează justiţia ca serviciu public, scop în care, pentru o analiză de ansamblu, verificările efectuate au vizat modalitatea de îndeplinire de către magistraţii cu funcţii de conducere a atribuţiilor manageriale atât la nivelul fiecărei instanţe ori parchet cât şi sub aspectul coordonării de către instanţele sau parchetele ierarhic superioare. Finalitatea acestui tip de control este aceea de identificare a aspectelor de bune practici şi a implementării acestora la nivel naţional, precum şi a unificării procedurilor administrative. Activitatea de control efectuată de IJ în 2014, sub acest aspect, a relevat o incidenţă mare a situaţiilor în care au fost constatate deficienţe în privinţa comunicării magistraţilor cu funcţii de conducere în relaţia cu personalul din cadrul instanţelor şi parchetelor şi, în raport de această consta

tare, apreciem că ar fi necesară o analiză a condiţiilor de participare şi desfăşurare a concursurilor pentru ocuparea acestor funcţii', se mai arată în raport.

IJ a apreciat că, la fel ca şi în anii anteriori, urmare a monitorizărilor efectuate, s-a constatat drept vulnerabilitate a sistemului judiciar prelungirea în timp a procedurilor judiciare determinată atât de factori obiectivi, în privinţa cărora consideră că sunt necesare intervenţii de ordin legislativ, dar şi subiectivi, factori pentru a căror înlăturare se impune în continuare adoptarea unor măsuri ferme.

'Dintr-o altă perspectivă, pe fondul creşterii incidenţei situaţiilor în care s-a pus în discuţie independenţa sistemului judiciar, trebuie remarcată poziţia constantă exprimată de Inspecţia Judiciară în sensul aprecierii că interesul social general este nu numai acela de a fi informat, ci mai ales de a beneficia de o justiţie independentă şi imparţială, iar un om politic sau mass media, sub pretextul informării populaţiei, nu pot discredita măsurile dispuse de către magistraţi, cu consecinţa accentuării lipsei de încredere a populaţiei în eficacitatea instrumentelor legale', se mai precizează în raportul IJ.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8942 / 17130
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bloomberg M&A Legal Advisory Rankings: Dentons, CMS și Clifford Chance domină topul firmelor de avocați implicate în tranzacții de M&A în Europa de Est. CMS, locul 8 în clasamentul global și locul 2 în topul european
Noile prevederi din legislația achizițiilor publice au eliminat din formalismul și birocrația inițială, spun avocații Suciu Popa. Recomandările echipei care gestionează proiectele multor clienți cu un profil proeminent în economia locală
Meet The Team: Echipa CMS România, implicată în cele mai mari tranzacții din ultima perioadă. O structură bine sudată, în care avocații se simt ‘într-o familie’, deși uneori ‘suferă zâmbind’ sub presiunea marilor proiecte
Avocații Cliza Law Office merg cu accelerația la podea în 2018. Consolidarea departamentului de drept penal este un pariu câștigat, urmează extinderea și primul birou CLO deschis în altă jurisdicție
Schoenherr aduce un produs nou pe piața locală de NPL. Performanta echipă de Banking & Finance, coodonată de partenerul Matei Florea, prezentă în mai toate proiectele sofisticate din domeniul financiar-bancar
LegiTeam: BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
Echipa de Litigii de la Clifford Chance Badea a impus în România o abordare a disputelor specifică dreptului anglo-saxon. Avocații văd în continuare un număr sporit de litigii în domeniul bancar, imobiliare, construcții, energie, precum și în toate industriile implicate în proiecte de achiziții publice
Mihai Mareș, singurul contributor român al ghidului ”European Investigations Guide”, realizat de Hogan Lovells în 34 de jurisdicții
PNSA a promovat la nivelul clienților firmei cultura programelor de conformare. Mihaela Ion, Partener: Apariția Ghidului, un pas înainte. Programele noastre de conformare cu legislația concurențială reflectă deja cerințele desprinse din Ghidul Consiliului
Cum lucrează și ce proiecte are ONV LAW în practica de Dispute Resolution. Avocații se așteaptă ca numărul litigiilor să crească, iar lista să includă în special domenii precum insolvență, real estate, fiscal și dreptul muncii
LegiTeam: Clifford Chance Badea is looking for one junior | middle level associate to join the Corporate M&A team in Bucharest office
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...