ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Meet The Team: Echipa CMS România, implicată în cele mai mari tranzacții din ultima perioadă. O structură bine sudată, în care avocații se simt ‘într-o familie’, deși uneori ‘suferă zâmbind’ sub presiunea marilor proiecte

25 Iulie 2018   |   G. S.

Departamentul de Tranzacții din cadrul CMS România este implicat în foarte multe sectoare de activitate, avocații din echipă punându-și semnătura în ultimii ani pe cele mai importante proiecte în România și în regiune.

Echipa Departamentului de Tranzactii din cadrul CMS România

Sursa: BizLawyer 2018 - Toate drepturile rezervate, conform Legii nr. 18/1996 privind drepturile de autor

 
 
Când vorbești despre consultanții aflați în umbra marilor fuziuni si achiziții ale ultimilor ani, CMS este, fără îndoială, printre primele nume care ar trebui menționate.Doar în ultimele luni avocații biroului din București au dus la bun sfârșit tranzacții de referință, asistând clienți cu un profil proeminent în regiune.Echipa de tranzactii de la CMS este una bine sudată, numărând circa  20 de avocați și consultanți fiscali, mulți dintre ei activând de peste un deceniu în această structură. O echipă foarte bine construită, în care oamenii spun că sunt exact în locul unde trebuie să fie, coordonată de Horea Popescu, un avocat cu vechime în domeniul tranzacțiilor de anvergură din regiune. Din luna mai, alături de el, pe poziția de partener, a venit și Rodica Manea, recenta promovare arătând că echipa nu are doar una cele mai crescute rate de retenție din piață, ci și capacitatea de a forma profesioniști de nivel internațional.Garnitura ”seniorilor” este completată de Roxana Popel (coordonatoarea practicii de fiscalitate) și Roxana Frățilă (coordonatoarea practicii de real estate).


În prima linie a tranzacțiilor regionale

Ultima tranzacție ”landmark” pe care și-a pus semnătura și echipa CMS din București a acoperit mai multe jurisdicții, România fiind cea mai mare dintre acestea. Firma de avocați a asistat UPC în tranzacția încheiată cu Vodafone, probabil una dintre una dintre cele mai mari tranzacții la nivel regional, nu doar național.

Consultanții coordonați în România de Horea Popescu – printre care Claudia Nagy, Bogdan Buta, Mircea Moraru, Cristina Ciomos, Simona Strava, Cătălin Vasile, Andrei Tercu - au fost implicați în toate etapele tranzacției și au acoperit tot ce a ținut de componenta locală a tranzacției în contractul de vânzare-cumpărare, due diligence, pregătirea societății pentru vânzare, disclosure șamd. Procesul a implicat o colaborare foarte strânsă cu echipa locală a UPC și cu echipa din Londra a vânzătorului Liberty Global, dar și cu avocații englezi de la Freshfields. 

”Nu m-aș concentra doar pe această tranzacție, pentru ca au mai fost alte câteva mari, în ultima perioadă”, a arătat Horea Popescu, într-un interviu, în care BizLawyer a reușit să-i ”prindă” la aceeași masă pe toți avocații firmei din această arie de practică. Una dintre ele a fost negocierea și potențiala achiziție de către un fond de private equity a unui grup farmaceutic internațional, care a avut loc oarecum în paralel cu tranzacția Vodafone - Liberty Global. Avocații CMS au lucrat de partea cumparatorului pe componenta locală a unei tranzacții care a implicat, din nou, mai multe jurisdicții, dar de această dată de partea cumpărătorului. 3-5 avocați ai biroului din București au lucrat ”la foc continuu”, sprijinind echipa mai largă atât din cadrul CMS, cât și din cadrul Freshfields, cu care a colaborat și de această dată. Raluca Ionescu, Claudia Nagy și Horea Popescu s-au implicat și în această tranzacție, Andrei Tercu asigurând consultanța pe partea de Taxe.

Pe lângă cele două tranzacții mai sus amintite, de menționat este și finalizarea achiziției de către retailerul polonez de încălțăminte CCC a francizei pentru magazinele CCC din România de la Peeraj Interbrands, CMS acționând de partea cumpărătorului. Horea Popescu și Roxana Frațilă (coordonatorul practicii de Real Estate and Construction) au coordonat echipa în toate procedurile prin care 56 de magazine din toată țara și-au schimbat proprietarul printr-un transfer de active și de acțiuni. ”O tranzacție de o complexitate aparte, cu negocieri intense, purtate de-a lungul mai multor luni de zile, în care structura a fost modificată și a trebuit să ne adaptăm din mers pentru a păstra termenul limită ce fusese stabilit pentru finalizare”, își amintește Roxana Frățilă, care a condus negocierile din partea CMS.

Roxana Frățilă, Senior Associate, Head of Real Estate & Construction

A fost un exercițiu util, spun avocații, pentru că a fost creată echipa mixtă optimă ce a asistat clientul, pe toate segmentele tranzacției Corporate/M&A, Real Estate si fiscalitate. În exercițiul de due-dilligence au lucrat 7 avocați, după care, odată cu începerea efectivă a negocierilor pe contracte, echipa s-a redus la un colectiv de 3-4 avocați.

Cu puțin timp în urmă, echipa CMS a încheiat o altă tranzacție majoră care a vizat vânzarea de către Alpha Bank a unui portofoliu de credite neperformante de aproximativ 350 de milioane de euro. Cumpărătorul a fost un consorțiu în care s-au regăsit APS Investments și Deutsche Bank.

“A fost o tranzacție complexă ce a implicat mai multe jurisdicții, desfășurată pe parcursul unui interval lung de timp, în care echipa noastră s-a aflat de partea vânzătorului. Am asistat Alpha Bank România și Grecia în legătură cu toate aspectele care au ținut de procesul de vânzare, începând cu partea de structurare a tranzacției, due-dilligence, pregătirea documentelor, negocierea, obținerea acordurilor necesare și finalizare tranzacției. Tranzacția privind portofoliul de corporate este probabil cea mai mare de acest fel din ultimii doi ani și, cu siguranță, o tranzacție semnificativă pentru regiune”, a subliniat Rodica Manea, Partener CMS.
Avocatii CMS au fost implicați și într-una dintre cele mai mari tranzacții din IT-ul regional, acționarul majoritar apelând la serviciile avocaților în proiectul care a vizat vânzarea unui pachet minoritar de acțiuni într-o societate specializată in cibersecurity către un fond de investiții internațional.

Rodica Manea, Partner in the Corporate and M&A Team

În plus, avocații s-au implicat de partea vânzătorului într-o tranzacție majoră referitoare la  vânzarea unui șantier naval, a cărei finalizare este așteptată curând. De asemenea, ei sunt implicați într-un număr semnificativ de alte tranzacții mai mici aflate în diverse stadii.

Noi sectoare de interes în Real-Estate

În Real-Estate, avocații CMS au constatat în ultima perioadă o creștere a interesului investitorilor pentru noi segmente. Roxana Frățilă dă ca exemplu domeniul vânzărilor de păduri.

”Pentru că a fost ușor sensibil și politizat, investitorii au fost prudenți, dar acum observăm un interes tot mai crescut. Dacă în anii anteriori mai nimeni nu întreba despre situația pădurilor în România, brusc, la începutul acestui an, am primit câteva proiecte în care vorbim de mii de hectare. Zona pădurilor a devenit, se pare, foarte interesantă din punct de vedere al profitabilității. Și nu ne referim aici la investitori care taie pădurile și golesc versanții. Sunt cumpărători sofisticați, cu know-how, însoțiți de specialiști din Franța și Austria, care inventariază pădurile și îi ajută să ia decizii pe termen lung cu privire la modul în care își propun să exploateze în România ceea ce achiziționează”, subliniază avocatul.

Un alt segment la fel de activ este zona industrială, de logistică.
”Noi am lucrat de partea finanțatorilor, a băncilor, în toate proiectele mari prin care s-au dezvoltat capacități noi, ori s-au făcut rearanjări ale pieței. Piața este destul de fragmentată, iar investitorii se uită mai degrabă la zona Transilvaniei pentru că acolo accesul este mai ușor dinspre Vest, iar infrastructura feroviară este mai dezvoltată, ușurând operațiunile de export. Avem foarte mulți clienți cu proiecte mai mici pe segmentul industrial-logistic, care vor să vândă. De altfel, în ultima perioadă am acordat asistență în foarte multe vânzări pe această zonă; au fost proiecte de câteva zeci de mii de metri pătrați, mini-parcuri logistice”, a explicat Roxana Frățilă.

Avocatul mai spune că se observă un interes aparte și pentru proiectele din agricultură unde, odată cu intrarea Al Dahra pe piața din România, lucrurile devin din ce în ce mai dinamice.

Domeniul Hotel & Leisure, silențios în anii anteriori, dar, probabil ușor revigorat la nivelul încrederii în piață și de tranzacția recentă care a vizat Radisson, începe să se dezmorțească. La începutul anului, echipa CMS a intrat într-un proiect al marelui lanț hotelier internațional Corinthia, care a încheiat un parteneriat pentru managementul hotelului Bulevard din capitală. Hotelul va fi renovat pentru a se ridica la standardele Corinthia și va deveni un proiect iconic – ultra-luxury, 5 stele – în centrul capitalei.

De asemenea, echipa CMS lucrează într-un alt proiect, o achiziție a unui hotel de către un mare grup internațional din industria ospitalității. Există în continuare planuri de dezvoltare și de extindere a rețelei în toată țara.

Pe zona de Office-Leasing, activitatea CMS a fost extrem de intensă, în ultimele 12 luni oferind consultanță la închirieri de peste 70.000 de metri pătrați. De menționat este și faptul că avocații coordonați de Roxana Frățilă au fost implicați în cele mai mari tranzacții din acest segment printre cei asistați fiind companii de prim rang la nivel internațional care au închiriat suprafețe mari de birouri la nivel local.

O echipă sudată, stabilă, performantă

Departamentul de Tranzacții din cadrul CMS România este implicat în foarte multe sectoare de activitate, avocații din echipă punându-și semnătura în ultimii ani pe cele mai importante proiecte în România și în regiune.

„Suntem o echipă foarte bine sudată, construită de-a lungul anilor în care am lucrat împreună. Seniorii din echipă sunt împreună de minimum zece ani, ceea ce arată că departamentul este închegat, oamenii simțindu-se foarte bine în această formulă. N-ar fi rămas alături de noi atât de mult, dacă nu simțeau că aparțin acestui loc”, a declarat Horea Popescu, Partener CMS și coordonatorul Departamentului de Tranzacții.

Horea Popescu, Partner, Head of the Corporate, M&A and Competition practice in Romania

“În echipa de bază trebuie să o nominalizez pe Rodica Manea, promovată recent ca partener în cadrul firmei, specializată mai ales pe tranzacții în domeniul financiar-bancar. De asemenea, le-aș evidenția pe Roxana Frățilă, care conduce practica noastră de Real-Estate și Roxana Popel, coordonatoarea practicii de fiscalitate. Evident, în spatele lor sunt avocați seniori cu experiență de minimum 10 ani, printre care îi amintesc pe Raluca Ionescu, Claudia Popescu, Chris Budway - un avocat specializat și calificat pe drept englez și american, care ne ajută în tranzacțiile ce nu sunt încheiate pe drept românesc. Îl voi aminti și pe Mircea Moraru, un alt avocat senior care a fost implicat în la fel de multe tranzacții, alături de noi. De asemenea, un om de bază în echipă este Andrei Tercu, un specialist fiscal care s-a integrat foarte bine în departamentul nostru”, a explicat Horea Popescu.
 

Cum văd tinerii viața@cms


Avocatura este unul dintre domeniile în care resursa umană joacă rolul central. Și cum munca în acest sector se bazează foarte mult pe echipă, este extrem de importantă formarea angajaților.

În acest moment, CMS are una dintre cele mai ridicate rate de retenție în rândul firmelor de avocatură din România, iar acest lucru spune foarte multe despre mecanismele din interiorul organizației. Un mediu de lucru sănătos implică o strânsă colaborare între toți oamenii din echipă, indiferent de gradul de senioritate și, totodată, un schimb constant de experiență. Pentru cei tineri este vital să existe deschidere din partea celor mai experimentați, evoluția lor depinzând de acest factor.

”Noi încercăm să promovăm dezvoltarea personală. În primul rând atragem oameni care au atins un nivel academic ridicat. Apoi încurajăm oamenii să facă studii de master în România sau în străinătate și, în timpul profesiei, să își dea examenul de barou la Londra, spre exemplu. Prin politica noastră, urmărim ca omul să simtă că are posibilitatea de dezvoltare pe care și-o dorește”, a nuanțat Horea Popescu.

“CMS reprezintă o școală foarte bună;  acordăm atenție formării profesionale și personale a avocaților noștri colaboratori, dar avem grijă și de partea fizică, prin activități sportive având două echipe de fotbal, atât de băieți cât și de fete care participă în campionatul CMS, dar nu numai”, completează Rodica Manea.

Claudia Nagy și Bogdan Buta sunt doi dintre avocații tineri din cadrul CMS. Pentru ei munca reprezintă o provocare zilnică, venind la pachet cu o serie de satisfacții profesionale.

Pentru Claudia Nagy, cele mai importante sunt echipa și proiectele. Faptul că a reușit să se integreze în echipa CMS i-a oferit oportunitatea de a se implica profesional în proiecte de top. Iar asta reprezintă un mare plus în carieră, pentru că, după cum mărturisește, ”la 80% din firmele din București nu ai avea ocazia să lucrezi pe astfel de proiecte”.

Claudia Nagy și Bogdan Buta

La rândul său, Bogdan Buta menționează că, spre deosebire de alte firme din București, la CMS, indiferent de nivel, avocații tineri sunt expuși la tot contextul proiectului și nu primesc doar anumite ”bucăți”, care sunt, de regulă, mai ușoare.
“Lucrul acesta se dovedește foarte util. În urma discuțiilor interne informale care îți oferă o privire de ansamblu asupra proiectului, timpul de adaptare și de reacție în cazul în care trebuie să preiei alte sarcini devine mult mai scurt și, prin urmare, calitatea “work product-ului” pe care îl livrezi, crește semnificativ”, mai spune tânărul avocat.

Horea Popescu povestește că interviul de angajare în cazul Claudiei a fost unul atipic. ”Pe Claudia nici măcar nu am văzut-o când am decis că va face parte din echipa noastră. Ea era la Leuven (Belgia, n.r.), făcea un master pe Drept Economic și Financiar European, cu specializare pe dreptul concurenței și am făcut interviul de angajare la distanță, prin telefon. Am avut senzația că lucrurile vor ieși bine, că nici nu trebuie să ne vedem... Și așa a fost”, spune zâmbind Partenerul CMS.

Claudia a făcut facultatea la Cluj și a ales să facă un master în străinătate în ideea de a rămâne peste granițe. “Am ales CMS pentru latura internațională. După angajare, am avut două-trei luni de panică, dar am avut noroc să lucrez în proiecte mari și, prin muncă, am dobândit încrederea de care aveam nevoie. Cel mai important proiect pentru mine a fost ”network sharing”-ul dintre Orange și Vodafone. A fost primul proiect mare la care am participat, pe toate aspectele acestuia. Am lucrat alături de Horea și John Fitzpatrick, care mi-au acordat încredere încă de la început”, a spus Claudia Nagy.

În cazul lui Bogdan, recrutarea a intervenit după ce devenise avocat în Baroul din Louisiana. Având un master în SUA, el a lucrat timp de un an în cadrul a două firme din America, iar când a revenit acasă și-a dorit să intre într-o echipă care putea să îi ofere o deschidere spre zona internațională.
”Pentru mine a contat atmosfera din firmă, despre care am aflat de la cunoscuți și prieteni. Profesional vorbind, a contat foarte mult, de asemenea, tipul de proiecte și modul în care un avocat mai tânăr este implicat în aceste proiecte. Știam că nu voi primi doar o singură ”bucățică” și că voi fi pe deplin integrat în proiect încă de început. Dar dezvoltarea în carieră ține foarte mult și de tine. Oricât ar încerca echipa să te împingă, dacă tu nu îți dorești mai mult și nu faci ceva în acest sens, nu poți ajunge sus”, a adăugat Bogdan Buta.

Pentru orice avocat aflat la început de carieră este importantă și atitudinea profesioniștilor mai experimentați din echipă. Politica organizațională a CMS este centrată pe colegialitate și cooperare. Aici nu există acea atmosfera de ”ierarhie”, închistarea care există poate în alte firme, uși de obicei închise, audiențe între anumite ore samd. Oamenii sunt prieteni, simt că aparțin unei familii.
”Oricare dintre avocații tineri – juniori, stagiari, trainees - au oricând acces la unul dintre noi: la Horea, la mine sau la Rodica, ori la colega noastră Roxana Popel. Discutăm foarte mult împreună, suntem deschiși. Știm că se lucrează de multe ori sub presiunea proiectelor și nu vrem să adăugăm și noi o presiune suplimentară, creând fricțiuni și momente neplăcute între noi. Suferim cu zâmbetul pe buze”, completează tabloul Roxana Frățilă.

Interlocutorii BizLawyer spun că în toate birourile CMS s-a dezvoltat o anumită etică a muncii care se bazează pe respect, încredere și comunitate. Periodic sunt organizate training-uri care le oferă avocaților din București oportunitatea de a-și cunoaște colegii din alte țări. De altfel, la nivelul CMS, colaborarea între birouri este foarte importantă, reprezentând un atu important cu care firma se  prezintă în fața clienților.


 
În toate trebuie să existe un echilibru

Munca avocaților de business implică un efort susținut, fiind numeroase proiectele în care se consumă zeci sau sute de ore de muncă intensă. După un astfel de program, este important ca avocatul să beneficieze de o perioadă mai ușoară, care să-i permită să-și refacă forțele. În plus, în viața fiecărui profesionist pot interveni episoade mai puțin productive, iar atunci este importantă atitudinea pe care o adoptă organizația din care face parte.

”Fiecare om are momente când nu mai poate da  randamentul maxim, fie ca urmare a unei perioade îndelungate cu volume foarte mari de lucru, care îl epuizează, fie ca urmare a  altor probleme personale . Am avut câteva cazuri de genul acesta, dar le-am dat oamenilor atât de mult timp cât au avut nevoie. Mai ales după un proiect foarte intens tindem să îi lăsăm la un nivel de muncă mai lejer câteva luni pe colegii implicați, pentru ca, după aceea, să se poată ‘arunca’ în alt proiect intens. Echipa e formată din oameni pe care  trebuie să îi înțelegi, să vezi ce își doresc și ce îi face să rezoneze, astfel încât să își atingă potențialul maxim”, a conchis Horea Popescu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1 / 10
 

Ascunde Reclama
 
 
 
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...