ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ingredientele succesului intr-un start-up in avocatura. Cand si cum te desprinzi, cat investesti si ce ti se poate intampla cand te lansezi pe cont propriu

07 Mai 2015   |   Stefania Enache

Cei care pun bazele unor astfel de proiecte sunt de admirat. Ei dau dovada nu doar de un curaj iesit din comun, ci si de o vointa puternica si o mare incredere in propriile forte.

 
 
Statutul de angajat ofera un anumit confort pe care multi nu sunt dispusi sa-l piarda pentru a se aventura in lumea antreprenoriatului. Dar exista si persoane curajoase, care aleg sa renunte la linistea oferita de un job in cadrul unei firmecu traditie pentru a incerca sa-si construiasca o afacere pe cont propriu. Avocatura este un domeniu in care se intalnesc foarte multe situatii de acest gen, profesionistii din sector fiind tentati de ideea unor noi inceputuri.

Pornirea unui start-up nu este o misiune usoara, avand in vedere ca piata avocaturii din Romania a ajuns la un anumit grad de maturitate. In plus, contextul economic este unul dificil, existand destule piedici care pot aparea in calea celor care demareaza o afacere noua. Cei care pun bazele unor astfel de proiecte sunt de admirat. Ei dau dovada nu doar de un curaj iesit din comun, ci si de o vointa puternica si o mare incredere in propriile forte.


Primii pasi intr-o afacere

Corina Ionescu (foto dreapta) este unul dintre avocatii care a decis, cu putin timp in urma, ca a venit momentul sa faca o schimbare importanta in viata sa profesionala. Alaturi de Ana Maria Miron, de care o leaga o prietenie de 20 de ani, a pornit in aventura antreprenoriala, infiintand firma Ionescu Miron. “Cred ca in viata fiecaruia dintre noi apare ciclic nevoia de schimbare. Cu Ana Maria Miron, asociata mea, sunt prietena cam de 20 de ani si, in contextul lui ‘ce-ar fi’ sau ‘cum ar fi’, am vorbit de multe ori despre eventualitatea infiintarii unei firme. Am avut intotdeauna o viziune comuna cu privire la ceea ce inseamna a construi o firma, a suda o echipa. Intr-un anume moment din vietile fiecareia dintre noi, anul acesta, planurile de viitor si viziunea s-au intersectat intr-un punct definitoriu. Si am pornit la drum impreuna”, arata Corina Ionescu, Managing Partner Ionescu Miron.

Pornirea unei afaceri necesita investitii. In cazul firmei Ionescu Miron, cele doua asociate si-au bugetat cheltuielile curente, dar si pe cele adecvate inchirierii unui birou si amenajarii lui pentru o perioada de sase luni.” Investim, de asemenea, priceperea si experienta castigate in atatia ani de practicare a profesiei. Ne bazam, totodata, pe cunostintele noastre de business si pe intelegerea pietei, data de atatia ani de experienta”, mentioneaza Corina Ionescu.

Pe de alta parte, actualii parteneri ai firmei Bohalteanu si Asociatii (BSMP) au crescut in cadrul uneia dintre cele mai mari si vechi firme de avocatura din Romania. Inainte de a porni un proiect pe cont propriu ei au parcurs toate etapele de la pozitia de avocat stagiar pana la aceea de “equity partner”. „In acest mod, am avut posibilitatea sa cunoastem in detaliu toata bucataria unei firme de avocatura de top. Odata ajunsi in top management, ne-am pus intrebarea daca pot exista provocari mai mari, iar ca raspuns la aceasta intrebare s-a nascut Bohalteanu si Asociatii”, explica Ionut Bohalteanu (foto stanga), Partener BSMP.

Consultantul atrage atentia ca „o noua firma de avocatura cere pe de o parte investitia in baza materiala (IT, spatiu de birou, mobilier, etc), in mententanta (programe legislative, abonamente la reviste de specialitate, conferinte), marketing (publisher internationali sau colaborari cu firme de marketing), iar pe de alta parte – cel mai important – investitia in oameni prin rabdare, pasiune, intelegere si colegialitate. Aceasta din urma investitie ni se pare cea mai importanta intr-un start-up, deoarece reprezinta, alaturi de „stiinta de carte”, care este premisa esentiala pentru fiecare dintre noi, fundatia pe care construim dezvoltarea firmei”.

Momentul trebuie bine ales

Chiar daca deciziile privind modul, timpul si locul exercitarii profesiei sunt eminamente individuale, Corina Ionescu este de parere ca trebuie luata hotararea de a porni pe cont  propriu atunci cand „se ajunge la un echilibru intre cunostiinte acumulate, expunerea la clienti, dorinta - dar si convingerea - ca poate sta in profesie pe piciorele proprii, o anumita acumulare financiara, parteneri potriviti, dorinta de a-si incerca fortele, de a-si intinde aripile. Si convingerea ca stie ce vrea sa faca”.

La randul sau, Ionut Bohalteanu subliniaza faptul ca “fiecare face propriile alegeri care finalmente tin de propriul mod de dezvoltare si maturizare atat profesionala, cat si umana. Astfel, nu putem spune ca exista un anumit moment oportun sau indicat pentru o atare initiativa, unii avocati sunt antreprenori prin definitie, iar altii - desi avocatura in sine este o profesie liberala - simt nevoia unei infrastructuri care sa le confere linistea necesara pregatirii lucrarilor avocatiale”.

Cei doi avocati nu pierd din vedere faptul  ca se poate intampla  ca in viata sa „ne lovim” de o oportunitate grozava, sa primim o propunere profesionala de nerefuzat. ”Un astfel de declic este favorizat de o piata a avocaturii de business precum cea din Romania, unde jucatorii noi sunt primiti cu interes si cu sustinere. Romania, care are un istoric de circa 25 de ani in avocatura de business, este prietenoasa cu firmele nou infiintate – intr-un final in folosul clientului, care are o paleta larga de optiuni si poate alege varianta care i se potriveste. In acelasi timp, o piata tanara si o firma nou infiintata permit inovatia in modele de business si in pachete de servicii”, puncteaza Corina Ionescu.

Reperindu-se la pragul minim de rentabilitate, Corina Ionescu sustine ca firma pe care o coordoneaza si-a permis sa opteze pentru un termen lejer pentru a atinge acest punct. „Vrem sa ne vedem mai des clientii, vrem sa comunicam cu echipa, sa construim ceva de durata, o poveste de succes care sa se materializeze inclusiv din punct de vedere financiar. Dar, daca este sa mentionam un orizont de timp exact pentru rentabilitate, un termen lejer este cel de cinci-sase luni”, afirma avocatul.

De altfel, si experienta BSMP dovedeste faptul ca un strart-up in avocatura reuseste sa-si stabilizeze activitatea cam intr-un an, dupa urmand perioada de crestere organiza a business-ului. “Din fericire, am reusit sa atingem pragul de rentabilitate propus inca din primul an, iar in 2015 am inceput procesul de crestere si dezvoltare atat la nivel de infrastructura si marketing, cat si la nivelul echipei de avocati colaboratori si staff non-legal”, declara Ionut Bohalteanu.

Motive pentru a demara un start-up

Avocatura este una dintre profesiile banoase, specialistii din domeniu avand posibilitatea unor venituri la care altii nici nu viseaza. Dar si munca este direct proportionala cu castigurile. Atunci cand se renunta la un job sigur intr-o firma cu o experienta indelungata pe piata pentru a demara un start-up, factorul financiar isi pierde din importanta. Cei mai multi dintre avocatii care pornesc pe cont propriu nu fac pasul cu gandul la bani. Ei aleg acest drum pentru ca au dorinte mult mai mari decat cele financiare. ”Pentru noi veniturile pe care le obtineam la societatea de avocati in care am functionat in trecut nu au fost niciodata „imboldul ” care sa ne motiveze ca avocati motiv pentru care acesta nu a fost in niciun caz considerentul care a stat la baza deciziei noastre de a deveni antreprenori. Actualmente, putem spune cu mandrie ca exista anumite colaborari constante pe care le avem pe termen lung, iar proiectele in care suntem implicati cu ajutorul clientilor nostri  ne confera stabilitatea financiara necesara sa ne permita sa ne concentram pe calitatea lucrarilor avocatiale si nu pe factorul „income” care oricum este cel putin la nivelul avut anterior”, afirma Ionut Bohalteanu.

Primele saptamani de viata pentru firma Ionescu Miron

Firma Ionescu Miron s-a ‘nascut’ in urma cu doar cateva saptamani, de aceea cele doua asociate sunt intr-o perioada in care isi formeaza echipa. ”Nu avem nicio urgenta, alta decat presiunea pusa de proiectele ce sunt pe cale sa inceapa, avem insa dorinta de a ne inconjura de oameni de valoare. Avem ocazia de a aloca putin mai mult timp in alegerea colegilor – nu vrem sa “peticim” o echipa, ci sa construim una. Estimam ca la pragul de rentabilitate sa avem o echipa de 12-15 avocati. Suntem in proces de semnare a unor contracte de asistenta juridica, asa incat la acest moment nu putem discuta pe aceasta tema.Speram ca cele mai importante contracte sa fie acumulate pe zonele de Corporate, M&A, Tax, Banking & Financing si Litigii”, spune Corina Ionescu.



Statutul de partener in oricare firma de avocatura nu presupune doar „stiinta de carte” si multe ore petrecute dupa sfarsitul programului de lucru si, ci, poate chiar mai important, capacitatea profesionistului de a vinde in mod efectiv si eficient servicii avocatiale, urmata de necesitatea mentinerii unei relatii impecabile cu clientul. Asa cum ne-a marturisit unul dintre clientii nostrii ’clientul are nevoie de avocat cand apare o problema delicata, nu atunci cand are avocatul timp pentru a rezolva o problema delicata.’”
Ionut Bohalteanu, Partener BSMP


Cei care aspira la statutul de partener in propria firma de avocatura sa porneasca la drum dorind sa construiasca un proiect pe termen lung. Sa se inarmeze cu rabdare si intelepciune.  Sa aiba incredere in sine si in partenerii si echipa lor. Sa constientizeze ca in profesia noastra oamenii cu care lucreaza sunt extrem de importanti. Si sa se inconjoare cu cei mai buni.Sa inteleaga ca vor face greseli si ca arareori se intampla ca ceva sa fie ireparabil. Sa invete din ele. Si sa retina ca o poti lua de la inceput, daca e nevoie.”
Corina Ionescu, Managing Partner Ionescu Miron.


BSMP - peste 25 de clienti activi genereaza activitati curente


Echipa Bohalteanu si Asociatii numara 11 avocati, fiind in plin proces de expansiune din punct de vedere al avocatilor colaboratori. ”Ne mandrim cu peste 25 clienti activi care genereaza in mod constant activitati curente in domenii precum piata de capital, M&A, banking & finance, farma, drept societar, arbitraj si litigii, dreptul muncii, dreptul concurentei si protectia datelor cu caracter personal. Tinta in primul an a fost sa putem sa demonstram clientilor  faptul ca profesionalismul nostru este o constanta a activitatii pe care o desfasuram  indiferent de forma de exercitare a profesiei. Extinderea portofoliului de clienit arata ca am reusit acest lucru. Acum urmeaza un test si mai dificil: sa mentinem cel putin la acelasi nivel calitatea serviciilor avocatiale”, mentioneaza Ionut Bohalteanu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 10 / 11
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
KPMG Legal România - dezvoltare strategică în aria serviciilor de consultanță în Tehnologie, IP și Protecția datelor prin preluarea casei de avocatură Fernbach & Partners
World Tax 2020 - Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. Trei firme de avocați s-au remarcat și în domeniul prețurilor de transfer
LegiTeam: Mareș & Mareş recrutează avocat definitiv drept penal
Avocații Mitel & Asociații specializați în Dreptul Muncii lucrează în cinci proiecte care implică restructurarea activității clienților, unul dintre aceștia fiind prezent în peste 10 jurisdicții | Madălina Paisa, Partener: În general, strategia și coordonarea generală a proiectelor de restructurare sunt realizate de avocații noștri
Clifford Chance, CMS și Schoenherr, pe lista scurtă a analiștilor Mergermarket pentru titlul de M&A Legal Adviser of the Year – 2019 în regiunea CEE. CMS, Clifford Chance, Allan & Overy și DLA Piper, pe lisa celor mai activi consultanți pe segmentul Mid-Market european
Mușat & Asociații obține o soluție favorabilă la Curtea de Justiție a Uniunii Europene
CMS a asistat CEE Equity Partners în preluarea unui grup românesc. RTPR Allen & Overy, alături de vânzători
Lect. univ. dr. Cristian Mareș: Cred că cel mai important rol al profesorului este acela de a reuși să ajute cât mai mulți viitori licențiați să își aleagă una dintre profesiile juridice
Dentons a asistat cu succes Raiffeisen Bank International AG și Raiffeisen Bank SA în cadrul unei tranzacții de refinanțare de 34 milioane EUR pentru un proiect industrial dezvoltat de VGP Park Timișoara
Cum lucrează avocații RTPR Allen & Overy specializați în Dreptul Muncii | Clientelă formată din corporații sau manageri de top, proiecte multe și importante, printre care și asistența pentru unul dintre cele mai mari grupuri din domeniul utilităților, într-un proces complex de restructurare
Popovici Nițu Stoica & Asociații și PeliPartners, în tranzacția prin care Grupul Financiar Banca Transilvania se extinde în domeniul pensiilor private şi achiziţionează Certinvest Pensii
BONDOC SI ASOCIATII – O noua victorie cu privire la vechiul clawback
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...