ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Autoritățile trebuie să respecte toate clauzele din contractele de achiziții publice, pentru a evita arbitrajele costisitoare și pretențiile contractorilor. După arbitrajul câștigat de COLAS, Luminița Popa (Suciu Popa) radiografiază cauzele numărului mare de dispute și indică modalitățile prin care statul român ar putea evita disputele cu constructorii în proiectele de infrastructură

28 Noiembrie 2017   |   Bogdan Alexandru

Constructorul francez a obținut victoria în această dispută cu ajutorul avocaților Suciu Popa, casă de avocatură listată în GAR 100, topul global al celor mai bune firme implicate în arbitraje internaționale.

Luminita Popa, Managing Partner Suciu Popa

 
 
Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere din România (CNAIR) avea deschise, la începutul acestui an, 32 de proceduri de arbitraj în care i se cereau daune de peste un miliard de lei, suma mai mare decat întreaga alocare bugetară din 2016 pentru construirea de autostrăzi. Într-o dispută soluționată de ICC Paris, dintre Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) și firma franceză COLAS, constructorul bucății de autostradă Medgidia-Cernavodă, statul român a platit saptamana trecuta penalități de 18 milioane de euro constructorului pentru rezilierea contractului. COLAS, parte a grupului Bouygues, unul dintre liderii mondiali in constructia si mentenanta de infrastructura rutiera si feroviara, s-a adresat instanţei de arbitraj la finalul lunii decembrie 2011, în contextul rezilierii contractului pentru autostrada Cernavodă-Medgidia, prin care a solicitat guvernului de la Bucureşti plata a peste 150 de milioane de lei, plus dobânzi, pentru pierderile suferite în urma rezilierii contractului respectiv.


Constructorul francez a obținut victoria în această dispută cu ajutorul avocaților Suciu Popa, casă de avocatură listată în GAR 100, topul global al celor mai bune firme implicate în arbitraje internaționale. Echipa de avocați care a asistat COLAS și a obținut decizia arbitrala favorabilă constructorului francez a fost coordonată de Luminița Popa (Managing Partner), inclusă de Global Arbitration Review, anul acesta, pe lista scurta a GAR Awards 2017 la categoria Most Important Decision. Nominalizarea a vizat cel mai mare arbitraj din Romania, in valoare de peste 1,2 miliarde de dolari, castigat de Enel impotriva Statului Roman in iulie 2016, in care Luminita Popa a fost lead counsel.



Descoperă oportunitățile de recrutare de pe LegiTeam! GRATUIT.



Escaladarea in dispute a contractelor nu a reprezentat o situatie convenabila niciuneia dintre parti

”Intr-adevar, COLAS este unul dintre clientii pe care i-am reprezentat cu succes in numeroase dispute, atat in fata instantelor arbitrale, cat si a celor de drept comun”, a declarat Luminița Popa, contactată de BizLawyer după ce în presă au aparut informații referitoare la executarea statului român de către constructorul francez în urma unor hotărîri ale instanțelor românești, pronunțate luna trecută.

”In ceea ce priveste informatiile din presa, as spune doar ca a fost vorba despre un arbitraj international complex privind un contract de tip FIDIC pentru construirea autostrazii Cernavoda – Medgidia. La finalul acestuia, tribunalul arbitral a retinut in mod incontestabil ca pozitia antreprenorului COLAS SA a fost una corecta, rezilierea de catre COLAS a contractului a fost intemeiata, iar esecul proiectului s-a datorat exclusiv autoritatii contractante.
De altfel, atat in cadrul dosarelor arbitrale in care am asistat COLAS sau afiliatii sai, cat si in cazul celorlalte dispute in care am reprezentat alti constructori in contradictoriu cu beneficiari - autoritati contractante, instantele au retinut invariabil in sarcina acestor autoritati incalcari ale contractelor si au acordat despagubiri de ordinul zecilor de milioane de EUR. 
As adauga insa ca, desi companiile respective au obtinut astfel o justa compensare, escaladarea in dispute a contractelor nu a reprezentat o situatie convenabila niciuneia dintre parti. Atat constructorii, cat si autoritatile contractante pierd timp, oportunitati si bani, iar infrastructura continua sa fie un punct critic in dezvoltarea Romaniei”, a precizat Luminița Popa.

Autoritatea contractanta ar trebui să implice si să mențină, pe toata durata de desfasurare a proiectelor, a unui personal familiarizat cu contractele FIDIC

Avocatul spune că, în general, neintelegerile dintre constructori si autoritatile contractante responsabile pentru managementul si implementarea acestor proiecte au avut si continua sa aiba aproape aceleasi cauze.

”Exemple de situatii din setul comun de probleme ce afecteaza contractele de constructii de acest fel si care se contureaza din practica rezolvarii disputelor in ultimii ani ar fi: nepunerea la dispozitia constructorului a santierului, fie datorita unor intarzieri mari in exproprierea/despadurirea terenurilor necesare, fie datorita lipsei emiterii autorizatiilor sau avizelor necesare; lipsa de reactie a beneficiarului la diversele solicitari ale antreprenorilor, fie ca este vorba despre modificari ale proiectelor tehnice impuse de particularitati ale reliefului/solului, si care au, de obicei, consecinte pecuniare, fie ca este vorba despre modificarea cantitatilor de lucrari de realizat; refuzul beneficiarului de a coopera pentru rezolvarea incipienta a disputelor conform mecanismelor contractuale (Comisie de Adjudecare a Disputelor); neluarea de catre autoritati in timp util a unor decizii in vederea salvgardarii proiectelor si continuarii lucrarilor; intarzierile in efectuarea platilor intermediare de catre autoritati, pe masura executarii lucrarilor, ceea ce pune constructorii in dificultate cu privire la sustenabilitatea din punct de vedere financiar a lucrarilor, etc.”, a arătat managing partner-ul firmei Suciu Popa.

Sunt riscuri care, din punct de vedere contractual, trebuie suportate de catre beneficiar si care dau, in acealasi timp, dreptul antreprenorului sa solicite prelungirea duratei de terminare a lucrarilor si plati suplimentare, daca dovedeste ca aceste impedimente au fost de natura sa afecteze executarea normala a contractului, a subliniat Luminița Popa.

Evident, a arătat avocatul Suciu Popa, pot fi si situatii in care antreprenorii genereaza dificultati in derularea acestor contracte: mobilizare insuficienta de resurse umane si materiale, intarzierea in obtinerea autorizatiilor sau finantarii necesare progresului convenit al lucrarilor, etc. Toate acestea incetinesc ritmul executiei lucrarilor si fac imposibila finalizarea acestora in termenele initial convenite, indreptatind beneficiarul sa solicite plata de penalitati de intarziere pentru depasirea culpabila a termenului de finalizare a lucrarilor.

Prin urmare, spune Luminița Popa, conditii obligatorii pentru buna desfasurarea a acestor proiecte sunt cunoasterea amanuntita de catre ambele parti a prevederilor contractuale si a consecintelor care deriva din nerespectarea lor, precum si atitudinea proactiva in vederea prevenirii unor consecinte nefavorabile pentru intregul proiect.

”Ambele parti ar beneficia categoric de pe urma implicarii si mentinerii pe toata durata de desfasurare a fiecarui proiect de catre autoritatea contractanta (si nu doar de catre inginer) a unui personal familiarizat cu contractele FIDIC, dedicat fiecarui contract in parte. Un asemenea personal trebuie sa fie responsabil si constient de faptul ca tergiversarea, neasumarea unor decizii conform procedurilor si termenelor din contractele FIDIC sau oscilarea intre diverse abordari contradictorii in aceeasi problema conduc, in final, la consecinte foarte grave de ordin financiar pentru constructori si, in ultima instanta, pentru autoritatea contractanta”, a explicat avocatul.

Luminița Popa
spune că exista in acest moment suficiente concluzii si “invataminte” rezultate din numeroasele dispute in care autoritatile contractante au fost implicate. ”Din pacate nu vad – inca – o strategie pentru insusirea acestor concluzii, adaptarea administrarii contractelor si prevenirea/mitigarea disputelor si a pierderilor financiare”, a conchis coordonatorul practicii de Dispute Resolution al firmei Suciu Popa

Suciu Popa - capabilitati excelente in aria arbitrajului international

Casa de avocați reprezință in mod constant antreprenori romani si straini in numeroase litigii nascute din asemenea contracte de antrepriza - internationale si domestice - de o considerabila varietate si complexitate privind infrastructura rutiera, feroviara sau energetica.

De altfel, ca recunoastere a capabilitatilor excelente in aria arbitrajului international - un segment important fiind reprezentat tocmai de arbitrajele internationale din domeniul infrastructurii - Suciu Popa a fost inclusa in GAR 100, clasamentul global al celor mai bune firme de avocatura in arbitraj.

Membrii echipei de Dispute Resolution sunt recunoscuti atat la nivel national, cat si de catre directoare internationale top-tier (cum ar fi GAR 100, Legal 500, Who’s Who Arbitration), drept profesionisti cu o vasta experienta in domenii precum constructii si real estate, proiecte majore de infrastructura, achizitii publice, energie si resurse naturale sau indeplinirea de obligatii din contracte strategice.

Fondată în februarie 2016, Suciu Popa este prima firmă de avocatură din România inclusă încă din primele luni de activitate în toate cele trei directoare juridice de referinţă la nivel internaţional – Legal 500 EMEA, IFLR 1000, Chambers & Partners – mai mulți dintre avocații săi fiind clasaţi pe poziţii de top sau recomandaţi ca specialişti în mai multe domenii.
Firma a fost inclusa de publicatia britanica The Lawyer pe lista scurtă a societatilor locale considerate a fi cele mai performante, in cadrul „The Lawyer European Awards 2017”.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18 / 4521
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Wolf Theiss își întărește echipele de Real estate și Energie din România cu doi avocați. Flaviu Nanu se alătură echipei în calitate de Counsel și Sebastian Boțic - Avocat Colaborator
Cum au lucrat avocații români în achiziția prin care Vitruvian a devenit acționar Bitdefender. CMS România și Clifford Chance Badea au avut mandate în tranzacția de 180 mil. $
Echipa Mușat & Asociații dedicată practicii de achiziții publice a avut un nivel ridicat de încărcare anul acesta. Iulian Popescu, Partener: Noul pachet legislativ a adus elemente care au îmbunătăţit procesul achizițiilor publice, dar o problemă gravă rămâne conduita autorităților contractante privind confidențialitatea ofertelor depuse
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Auchan în preluarea rețelei OK Supermarket. Ce avocați au fost implicați în proiect
Avansul pieței împrumutului sindicalizat va alimenta noi oportunități de business. Elena Iacob, partener ZRP: Există perspective foarte bune de creștere datorită investițiilor planificate în domeniul energiei și al infrastructurii
Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice, comentate de Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații. Legislația terțiară va trebui să ofere clarificări cu privire la problemele des întâlnite în practică
LegiTeam: “BOHÂLȚEANU & ASOCIAȚII recrutează avocat stagiar
LegiTeam: Mareș | Danilescu | Mareş în asociere cu Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a new colleague
Metrorex caută avocați și pune pe masă 2 mil. lei pentru exproprieri
Ianita Țui (Senior Associate - RTPR Allen&Overy): Schimbările aduse de noul pachet legislativ privind achizițiile publice au avut un efect benefic. Pe parcursul anului am avut câteva proiecte mari în derulare, fapt care confirmă că asistăm la un trend ascendent al acestei practici
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...