ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații bpv Grigorescu Ștefănică specializați în achiziții publice au gestionat proiecte interesante care, pe fondul noului pachet legislativ, au necesitat identificarea unor soluții originale. Anca Albulescu, Partener: Persistă o neînțelegere în aplicarea noilor proceduri de atribuire introduse și a criteriilor de atribuire

10 Ianuarie 2018   |   Ștefania Enache

Activitatea avocatilor bpv Grigorescu Ștefănică în practica de achiziții publice a cunoscut o creștere în anul 2017.

Anca Albulescu (Partener) si Iulia Dragomir (Avocat Senior) - bpv Grigorescu Stefănică

 
 
Avocații firmei bpv Grigorescu Ștefănică au constat o creștere a interesului actorilor implicați în achiziții publice pentru training-urile de specialitate. Schimbările legislative care au intervenit în acest sector au produs acest efect. ”Oferim clienților noștri astfel de servicii și avem o abordare integrată în susținerea training-urilor, axându-ne nu numai pe aspectele teoretice menite să asigure o mai bună înțelegere a legislației, dar și pe soluții și recomandări practice pentru depășirea sau evitarea unor potențiale probleme care ar putea interveni în proces.Suntem implicați pe tot parcursul procedurilor, inclusiv pentru elaborarea documentației de participare la acestea și pentru coordonarea echipelor interne de proiect ale clienților.În cazurile în care o atitudine proactivă nu reprezintă o soluție sau eșuează, din orice motiv, oferim clienților noștri asistență și reprezentare pentru contestarea procedurilor de atribuire pe cale administrativă și/sau judiciară”, declară Anca Albulescu, Partener bpv Grigorescu Ștefănică.


Experții sunt de părere că implementarea noului pachet legislativ a adus, fără îndoială, schimbări benefice în domeniul achizițiilor publice. “Noul pachet legislativ a redus semnificativ gradul de birocrație cunoscut, atât prin facilitarea utilizării pe scară extinsă a procesului de elaborare și depunere electronică a ofertelor, cât și prin simplificarea întregului proces de participare ca efect al introducerii Documentului Unic de Achiziție European (DUAE)”, explică Iulia Dragomir, Avocat Senior bpv Grigorescu Ștefănică.

Un alt element important, al cărui potențial nu este însă exploatat la capacitate maximă, îl reprezintă posibilitatea autorităților contractante, introdusă prin noua legislație, de a organiza consultări ale pieței în vederea pregătirii achiziției. „Deși noua legislație a avut ca scop flexibilizarea sistemul de achiziții publice prin instituirea, inter alia, a unor termene mai scurte pentru derularea procedurilor, observăm că adesea, în practică, aceste termene nu sunt respectate, fapt ce conduce la întârzieri nejustificate în implementarea proiectelor și, uneori, chiar la renunțarea la implementarea anumitor proiecte”, completează Iulia Dragomir.

La rândul său, Anca Albulescu este de părere că cele cele mai mari probleme în înțelegerea legislației au derivat din necesitatea de acomodare cu noul cadru de reglementare. “Obligația de a asigura transpunerea legislației europene a condus la elaborarea a patru acte normative distincte (legea achizițiilor clasice, legea achizițiilor sectoriale, legea privind concesiunile și cea privind remediile), față de vechea reglementare care cunoștea doar două acte normative primare în domeniu. Pe fondul legislației persistă o neînțelegere în aplicarea noilor proceduri de atribuire introduse (de ex. parteneriatul pentru inovare) si a criteriilor de atribuire, mai precis, în eficiența utilizării criteriilor ‘cel mai bun raport calitate-preț’ și ‘cel mai bun raport calitate-cost’”, detaliază Partenerul bpv Grigorescu Ștefănică.

De asemenea, dificultăți în înțelegerea legislației au fost generate și de anumite necorelări și paralelisme la nivelul pachetului legislativ, care urmează să fie însă adresate și clarificate pe calea unei ordonanțe de urgență, ce s-a aflat în dezbatere publică încă de la jumătatea acestui an. “Avocații noștri au urmărit acest proces și au participat activ atât la dezbaterile publice organizate de Agenția Națională pentru Achiziții Publice pe marginea proiectului de ordonanță cât și în grupuri de lucru specializate în cadrul cărora au fost formulate propuneri de modificare a acestui proiect. Reglementarea unor modele de contracte de achiziții publice reprezintă unul dintre elementele care ar putea fi îmbunătățite pe calea legislației terțiare, având în vedere că, în prezent, lipsa unor raporturi contractuale coerente și echilibrate reprezintă o cauză frecventă a eșecului anumitor proiecte”, arată Anca Albulescu.

Proiectele anului 2017

Principalele proiecte pe care avocații bpv Grigorescu Ștefănică le-au avut în lucru în 2017 au vizat asistență și reprezentare acordată clienților în legătură cu formularea contestațiilor împotriva rezultatelor procedurilor de atribuire. ”Am asistat cu succes clienți din sectorul construcțiilor în contestarea unor proceduri de atribuire derulate cu nerespectarea legislației achizițiilor publice, iar una dintre cele mai recente și complexe reușite a constat în deblocarea concursului internațional de arhitectură ‘Noul Muzeu Național de Istorie a României’. Prin acest din urmă proiect, am reușit să deblocăm o investiție de peste 90 de milioane de euro destinată procesului de restaurare a Muzeului de Istorie. Avocații noștri au acordat totodată asistență unui furnizor global de sisteme de înregistrare și identificare a vehiculelor în legătură cu participarea la o procedură de achiziție publică cu o valoare de aproximativ 9 milioane de euro. Majoritatea proiectelor noastre sunt spectaculoase și se remarcă prin prisma dedicării clienților noști față de cauze juste”, precizează Anca Albulescu.

Echipele de proiecte au fost coordonate de Anca Albulescu, Partener, și Daniel Ștefănică, Partener, iar din acestea au făcut parte Raluca Marcu (Avocat senior coordonator), Iulia Dragomir (Avocat senior), Șerban Dumitrescu (Avocat), Andreea Cărare (Avocat) și Oana Cotoară (Avocat). De altfel, departamentul bpv Grigorescu Ștefănică are în prezent zece avocați specializați în achiziții publice. Coordonarea echipei este asigurată de partenerii Anca Albulescu și Daniel Ștefănică.

“Activitatea noastră în această arie de practică a cunoscut o creștere în anul 2017 și ne așteptăm ca această creștere să continue și în anul 2018. Avem numeroși clienți implicați în proiecte în sectorul public, care sunt din ce în ce mai preocupați de clădirea unor echipe solide la nivel intern, specializate în achiziții publice, care să le permită gestionarea cu succes a procedurilor de achiziții publice, de la identificarea în timp util a potențialelor neconformități la nivelul documentațiilor de atribuire și până la faza de elaborare, fără erori sau omisiuni, a documentelor de ofertă”, amintește Iulia Dragomir.

În prezent, profesioniștii firmei de avocatură sunt implicați în proiecte pentru clienți din sectorul construcțiilor și care vizează contestații împotriva unor proceduri de atribuire, cu valori de peste 2 milioane de euro. Totodată, oferă asistență unui important jucător din sectorul distribuției de carburanți în legătură cu participarea la o viitoare procedură de licitație publică, acordând consultanță pe probleme diverse, de la înființarea societăților care vor participa la licitație și stabilirea structurii de participare, până la redactarea contractelor aferente și identificarea modalităților de finanțare a viitoarelor operațiuni.

Practica a avut o pondere importantă în totalul veniturilor firmei

“Avocații noștri specializați în achiziții publice au gestionat în ultimul an o serie de proiecte interesante care, pe fondul noului pachet legislativ, au necesitat identificarea unor soluții originale la problemele ridicate de clienții noștri. Principalii clienți din această arie de practică asistați de avocații bpv Grigorescu Ștefănică în ultimul an sunt companii locale și internaționale care activează în domeniul infrastructurii, în sectorul industrial, în domeniul petrolier și sectorul ICT. Această practică a avut o pondere importantă în totalul veniturilor firmei în ultimul an. Ne așteptăm la creșterea activităților de consultanță și litigii în această arie de practică, având în vedere proiectele de achiziții publice importante anunțate pentru anul ce urmează”, menționează Anca Albulescu.

Principalele probleme cu care se confruntă clienții firmei de avocatură sunt generate, de regulă, de modalitatea uneori deficitară de elaborare a documentațiilor de atribuire (și în particular a caietelor de sarcini), de durata procesului de atribuire și întârzierea în finanțarea anumitor proiecte. Lipsa de transparență și utilizarea pe scară largă a criteriului de atribuire „prețul cel mai scăzut” reprezintă și ele un inconvenient major pentru mulți dintre partenerii bpv Grigorescu Ștefănică.

Avocații au oferit asistență și reprezentare în fața instanțelor de arbitraj comercial în cazuri vizând dispute decurgând din contracte de achiziții publice. Dintre acestea, trebuie nominalizată asistența acordată unui grup global industrial și tehnologic într-un arbitraj împotriva unei entități guvernamentale cu privire la pretenții în valoare de peste 3 milioane de euro, derivând dintr-un contract de furnizare, instalare și licență pentru un proiect guvernamental de infrastructura IT.

De asemenea, în activitatea cotidiană, ponderea serviciilor de consultanță este aproximativ egală cu cea a serviciilor de reprezentare a clienților în litigii. Se remarcă totuși o ușoară creștere în zona serviciilor de consultanță. “Având în vedere că multe situații litigioase pot fi evitate prin cunoașterea mecanismelor procedurale și prin clarificări pe parcursul procedurii, clienții noștri înțeleg ca o abordare preventivă este benefică proiectului, implicându-ne încă din faza de pregătire a participării la procedură”, subliniază Iulia Dragomir.

Anca Albulescu amintește faptul că echipa bpv Grigorescu Ștefănică crede în cauzele clienților și le oferă tot sprijinul necesar pe parcursul întregului proces de achiziții publice. “Ne axăm pe soluții practice și cu efecte pe termen lung și investim timp considerabil pentru acumularea de cunoștințe specifice ariilor de industrie în care activează clienții noștri. Avem o vastă experiență în asistarea și reprezentarea clienților din domeniul public și privat cu privire la aplicarea legislației achizițiilor publice naționale și a regulilor și principiilor Uniunii Europene din acest domeniu. Echipa noastră este implicată în mod activ de pe poziții de lider în grupuri de lucru care sprijină Guvernul în îmbunătățirea cadrului legislativ în domeniul achizițiilor publice și în domeniul parteneriatelor public-private. Participarea echipei noastre la dezvoltarea și îmbunătățirea legislației în domeniu aduce plusvaloare serviciilor oferite, prin cunoașterea problemelor și intențiilor legiuitorului și ale tuturor părților implicate în acest proces încă din faza de elaborare a legislației. În acest mod, clienții noștri sunt la curent cu tendințele legislative și își pot adapta strategia ținând seama de toate elementele care pot influența procesul achizițiilor publice”, declară Partenerul firmei de avocați.

Un bun avocat de de achiziții publice trebuie să aibă o abordarea practică, viziune de ansamblu și aptitudinea de a identifica soluții integrate.”Avocații noștri specializați în achiziții publice acordă asistență atât clienților din sectorul public, cât și celor din sectorul privat, fapt care le permite să aibă o perspectivă completă asupra întregului proces care ghidează acest domeniu. Membrii echipei noastre sunt implicați în proiecte de achiziții publice, achiziții sectoriale, concesiuni de lucrări sau servicii și oferă consultanță și reprezentare în domenii adiacente, vizând parteneriate public-private sau alte tipuri de tranzacții în care sunt implicați actori publici, precum privatizări sau reorganizări. Avocații bpv Grigorescu Ștefănică sunt specializați și în alte arii de practică, precum drept imobiliar, litigii, energie și resurse naturale, infrastructură și utilități, drept fiscal, fapt care le permite să aibă o abordare integrată a proiectelor de achiziții publice în care sunt implicați”, adaugă Anca Albulescu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 173 / 4685
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Palatul Mogoșoaia rămâne în proprietatea Municipiului București. Un nou succes de anvergură al avocaților NNDKP
„Noutăţi în dreptul Uniunii Europene ediţia a V-a”. Concluziile conferinţei organizate de STOICA & Asociaţii
Țuca Zbârcea & Asociații se așteaptă ca solicitările privind asistența juridică legată de GDPR să continue și după luna mai. Ciprian Timofte, Managing Associate: Există o percepție cvasi-generală că, pentru a fi conform cu GDPR, ar fi suficient să te „acoperi” cu hârtii și proceduri. Total fals!
Regulamentul General pentru Protectia Datelor: În spatele scenei, alături de avocații Bondoc & Asociații
Rodica Manea devine al optulea partener local la CMS România. Gabriel Sidere (Managing Partner): Creșterea susținută pe care o înregistrăm în biroul din București are nevoie de noi lideri, ca Rodica
Succes NNDKP într-o procedură de arbitru de urgență pe rolul CCIR
Concentrația de minți formidabile, gândirea laterală și analiza strategică complexă, câteva din ingredientele performanței PeliFilip. Cătălin Alexandru, Partener: Litigiile sunt ca un joc de șah. Clienții se bucură să descopere că suntem cu mai multe mutări în fața adversarului
Penaliștii de la Mareș | Danilescu | Mareș în asociere cu Dan Lupașcu au sesizat CCR în ”Dosarul Mineriadei”, în care îl apără pe Mugurel Florescu. Admiterea excepției ar avea efecte importante asupra modului de rezolvare a fondului cauzei
Reff & Asociații asigură trei tipuri de servicii pentru implementarea prevederilor GDPR. Echipa de zece avocați lucrează atât pentru societăți locale, cât și multinaționale, fiind implicată în ultimul an și în proiecte multijurisdicționale
Septimiu Stoica, Of Counsel Dentons: Pe piața de capital, cele mai frecvente solicitări de consultanță și asistență vin din zona ofertelor publice, fie că este vorba de finanțare, listare, răscumpărare sau ofertă publică obligatorie. Majoritatea proiectelor în care echipa Dentons s-a implicat au fost transfrontaliere
LegiTeam: Societatea Civilă De Avocaţi Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocați definitivi pentru departamentul Consultanță
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...