ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

VIDEO: Ce fac avocaţii de proprietate intelectuală pe timp de criză. Cum s-a implicat echipa de IP de la NNDKP în rebranding-ul BitDefender

06 Martie 2012   |   Georgian Stoica

Chiar dacă nu înregistrează în fiecare lună mărci în zeci de jurisdicţii, avocaţii de IP sunt implicaţi în multe proiecte la fel de interesante.

NNDKP: Rebranding BitDefender. Onorariile avocatilor de IP

Sursa: BizLawyer

 
 
Chiar dacă nu sunt permanent „sub lumina reflectoarelor”, avocaţii de proprietate intelectuală (IP) au partea lor de glorie. Ei sunt „gardienii” unor „comori” formate din mărci valoroase, brevete sau desene industriale deţinute de marile corporaţii ale căror branduri valorează milioane de dolari. Poate şi de aceea activitatea lor, de multe ori mai puţin vizibilă, nu a avut de suferit în ultimii ani, în care criza a „formatat” unele departamente ale firmelor de avocatură, cum ar fi cele de tranzacţii imobiliare sau finanţări. Cu o echipă de patru consilieri specializaţi exclusiv pe IP, căreia i se adaugă cinci avocaţi, dintre care trei sunt şi consilieri de proprietate intelectuală, divizia de IP a NNDKP a reuşit să genereze o sumă constantă în ultimii ani, contribuind cu cca. 7% la cifra de afaceri a firmei.


„De obicei clienţii care apelează la avocaţii de IP sunt companii mari, de cele mai multe ori firme multinaţionale, cu o solidă cultură de business, care ştiu ce înseamnă să ai sau să pierzi drepturi de proprietate intelectuală. Pe lângă acestea, există şi multe companii naţionale interesate să îşi protejeze şi să crească portofoliul, având de la bun început înţelegerea faptului că proprietatea intelectuală are un rol extrem de important”, apreciază Ana-Maria Baciu, partener şi coordonatorul diviziei de IP.

Este şi cazul Bitdefender, companie românească prezentă pe mai multe continente, care a apelat şi la avocaţi în procesul de rebranding început anul trecut şi derulat până în momentul de faţă în peste 60 de jurisdicţii. Avocaţii de la NNDKP au fost alături de firma condusă de soţii Talpeş chiar din momentul implementării noii identităţi puse la punct de o agenţie de publicitate. „De altfel, Bitdefender era clientul nostru şi înaintea iniţierii procesului de rebranding. Prin urmare, selecţia noastră ca avocaţi în acest demers a fost una firească, ei cunoscând în detaliu şi apreciind modul nostru de lucru”, îşi aminteşte Ana-Maria Baciu.

Proiectul Bitdefender, sute de ore de munca pentru înregistrarea
mărcilor în peste 60 de jurisdicţii

Împreună cu managementul Bitdefender, avocaţii au ales cele mai potrivite căi de protecţie a mărcilor, teritoriile, clasele de produse pentru care mărcile vor fi înregistrate, punând la punct strategiile de înregistrare ce urmau să fie folosite. Practic, împreună cu departamentul juridic al celor de la Bitdefender, avocaţii NNDKP s-au ocupat de tot ceea ce a însemnat consultanţa şi apoi reprezentarea în procesul de înregistrare a mărcilor companiei. Proiectul a implicat câteva sute de ore lucrate de consultanţii NNDKP, la care s-au adăugat alte câteva sute de ore ale consultanţilor din teritoriile în care s-a apelat la parteneri externi, echipa NNDKP responsabilă de proiectul Bitdefender gestionând şi relaţionarea cu firmele de consultanţă în jurisdicţiile unde trebuia făcută o înregistrare naţionala (în cazul ţărilor care nu erau incluse în Protocolul şi Aranjamentul de la Madrid care le-ar fi permis aplicarea procedurii de înregistrare internaţională). De asemenea, s-a apelat şi se apelează în continuare la consultanţi externi în ţările în care au existat probleme cu înregistrarea mărcilor.

La o asemenea „magnitudine” nu s-au putut face cercetări în fiecare din teritoriile ţintă, în primul rând din cauza gradului extrem de ridicat al confidenţialităţii proiectului. „Am reuşit să păstram confidenţialitatea până la momentul la care am lansat rebranding-ul. În aceste condiţii, a fost dificil să facem o cercetare pentru înregistrarea mărcilor Bitdefender. Am convenit împreună ca cea mai bună abordare era aceea în care făceam noi o cercetare generală, pentru a vedea dacă ceea ce încercau ei să înregistreze ar fi putut putea avea probleme. Evident, cu riscul pe care ni l-am asumat cu toţii, că în diverse teritorii – precum Argentina, Canada, Arabia Saudită sau Africa de Sud – ne-am fi putut confrunta cu unele dificultăţi. Le-am depăşit însă pe toate, iar pentru cei de la Bitdefender acest lucru a contat enorm”, subliniază Baciu.

Mărci, brevete, drepturi de autor

Chiar dacă nu înregistrează în fiecare lună mărci în zeci de jurisdicţii, avocaţii de IP sunt implicaţi în multe proiecte la fel de interesante.

În activitatea de zi cu zi ei coordonează cercetarea unor mărci pentru anumiţi clienţi. Este un proces complex, ce presupune o cercetare amănunţită a ţărilor vizate pentru a lansa un produs, chiar înainte ca organizaţia respectivă să înceapă investiţia în proiect.  Astfel, specialiştii în proprietate intelectuală încearcă să afle dacă mărcile au conotaţii negative, dacă pot fi înregistrate şi folosite, demersuri urmate apoi de înregistrarea propriu-zisă şi supravegherea mărcilor, pentru evitarea situaţiilor de încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală pe o anumită piaţă.

Cercetarea este realizată de specialiştii din departamentul de IP. Deşi majoritatea informaţiilor sunt disponibile publicului pe site-urile instituţiilor specializate, de obicei se face un back-up (pentru a se evita situaţiile în care bazele de date nu au fost actualizate). ”Este cea mai sigură procedură. Există şi un alt gen de abordare, în care firmele obţin numai cercetarea de la Oficiul Naţional, fără a se oferi însă o concluzie. De aceea cel mai indicat este să consulţi un avocat sau un consilier de proprietate intelectuală şi să soliciţi un raport complet, care să conţină concluzii şi recomandări”, explică Ana-Maria Baciu. Raportul se livrează în cca. cinci zile, timp în care se adună şi se analizează informaţiile. Pe baza prevederilor legale şi a practicii diverselor instituţii, se pot trage anumite concluzii legate de gradul de similitudine a unei mărci cu o alta deja existentă şi se cântăreşte posibilitatea de a înregistra acea marcă pentru serviciile sau bunurile de care clientul este interesat.

La fel se întâmplă şi în domeniul brevetelor. O firmă care intenţionează să aducă pe o piaţă un produs nou, fără a avea alte informaţii în afara celor tehnice, trebuie să facă întâi o verificare locală pentru a se a asigura ca demersul său nu încalcă drepturile cuiva. „Sunt chestiuni aparent minore, dar care pot genera consecinţe majore la nivel financiar pentru compania respectivă dacă nu sunt făcute bine de la început”, spune coordonatorul diviziei de IP a NNDKP.

Nu în ultimul rând, avocaţii de IP îşi dau „girul” şi pe contracte – de la marile tranzacţii din domeniul fuziunilor şi achiziţiilor până la contracte simple, de cesiuni de mărci, licenţe de marcă, alte drepturi de proprietate intelectuală sau contractele de muncă – mai ales că majoritatea firmelor – în special cele foarte mari, multinaţionalele – vor să aibă o clauză foarte puternică de proprietate intelectuală, care să le asigure controlul asupra a ceea ce creează angajaţii.

Avocaţii de IP afirmă că fiecare domeniu de sub „cupola” proprietăţii intelectuale are spectacolul ei. Mărcile sunt mai prezente în viaţa tuturor, dar brevetele au dat naştere la litigii şi discuţii spectaculoase. La fel şi drepturile de autor, prezente de la ziare până la bloguri, în emisiuni de radio şi TV, scenariile reclamelor şi emisiunilor. „Tot ce înseamnă creaţie originală este acoperit de drepturi de proprietate intelectuală. Să spui că unul dintre domenii este mai spectaculos decât altul ar face o mare nedreptate celorlalte”, a adăugat Ana-Maria Baciu.

Atunci când apare un litigiu pe drepturi de proprietate intelectuală, la NNDKP toate materialele se pregătesc împreună cu departamentul de consultanţă, iar în instanţă merg în general avocaţii din departamentul de litigii (cu excepţia unor cazuri în care subiectul este extrem de specific). În România, litigiile nu sunt neapărat extrem de costisitoare şi chiar există puţine cazuri în care s-au obţinut sume mari. Ceea ce se urmăreşte este încetarea folosirii unui drept, pentru că este greu de demonstrat un prejudiciu de milioane.

În privinţa onorariilor este importantă distincţia dintre serviciile asigurate de oamenii departamentului de IP de la NNDKP. Serviciile administrative sunt efectuate de obicei de consilierii în proprietate intelectuală, care pot fi avocaţi sau nu, iar serviciile de consultanţă juridică sunt prestate întotdeauna de avocaţi care fac parte din Barou, sunt parte din societatea de avocatură. Onorariile sunt diferenţiate pe tipuri de activitate şi în funcţie de senioritatea celor care sunt implicaţi în proiecte. Pe partea de administrare de portofolii sunt onorarii fixe, calculate pe bază de operaţiuni, iar tarifele orare pentru serviciile de consultanţă asigurate de avocaţii NNDKP sunt în principiu în plaja onorariilor societăţii de avocatură.

Pe larg despre drepturile de proprietate intelectuală pe internet, modul în care se pot revendica domeniile şi mărcile, care sunt căile de atac pentru cei care nu şi-au înregistrat la timp bunurile asupra cărora au drepturi de proprietate intelectuală, în video-interviul acordat de Ana-Maria Baciu, partener în firma de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.

Mai multe fotografii ale avocatilor din Divizia IP de la NNDKP, aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3430 / 5084
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Romgaz are nevoie de avocați pentru o achiziție în Grecia. Producătorul de gaze naturale vrea să preia 20% din Gastrade, promotorul proiectului pentru operarea terminalului de LNG de lângă Alexandoupolis
Echipa de M&A a D&B David și Baias este implicată în 15 tranzacții aflate în diferite faze | Sorin David, Managing Partner: Activitatea societății noastre poate fi văzută ca un barometru al pieței. Pe baza proiectelor aflate în derulare, suntem optimiști și pentru perioada următoare
De vorbă cu Manuela Guia, despre proiectul GNP Guia Naghi and Partners | Nu am mutat portofolii de clienți, dar experiența avocaților implicați în acest proiect și recunoașterea de care ei se bucură au făcut ca, încă din prima zi, să avem atât de multe proiecte, încât să ne prindă cam des noaptea sau week-endul la birou
INTERVIU | Ligia Cecilia Popescu, Partener Wolf Theiss, Coordonator al Departamentului Litigii și Arbitraj: Profilul standard al clienților constanți include, cu preponderență, societăți multinaționale, instituții de credit și fonduri de investiții. Gestionăm un număr în creștere de dosare de criminalitate economică astfel încât dezvoltarea acestui domeniu se află printre prioritățile noastre
Practicile de Real Estate și M&A au acoperit jumătate din volumul de muncă al avocaților SAA și au generat cele mai mari încasări în S1. Creștere de doi digiți, așteptată în 2019
Filip & Company apără România în ultimul arbitraj ICSID, cerut de un grup controlat de magnatul rus Iakov Goldovski. Cine sunt coordonatorii echipelor de avocați
Cum poți ajunge să lucrezi printre ”zeii” arbitrajului internațional și să interacționezi cu unii dintre cei mai cunoscuți arbitri din lume. Traseul remarcabil parcurs de Ștefan Dudaș, avocatul român din echipa pariziană a firmei Derains & Gharavi International
Cum poți intra în echipa Reff & Asociații și ce te așteaptă după | ”Oferim tinerilor tot sprijinul de care au nevoie pentru a-și atinge potențialul. Nu sunt singuri în această călătorie”, spun reprezentanții firmei
Deloitte România și Reff & Asociații au asistat grupul austriac Rondo Ganahl în achiziția Transilvania Pack & Print
Fundația Baylor Marea Neagră poate continua programul național de donații de medicamente. O victorie obținută de avocații NNDKP
Cum se pot deschide porțile unui traseu profesional aproape perfect | Cine i-a „arătat drumul” Georgianei Evi, Senior Associate în cadrul Clifford Chance Badea. Despre chimia dintre mentor și mentee și dorința amândurora de a învăța și a crește împreună, profesional și personal
Cum poți dezvolta o carieră internațională în avocatură | Studii în Timișoara, concursuri tip „moot court”, masterat la Londra și un loc în echipa Debevoise & Plimpton LLP. Rețeta succesului, în varianta Dianei Moise
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...