ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

VIDEO: Ce fac avocaţii de proprietate intelectuală pe timp de criză. Cum s-a implicat echipa de IP de la NNDKP în rebranding-ul BitDefender

06 Martie 2012   |   Georgian Stoica

Chiar dacă nu înregistrează în fiecare lună mărci în zeci de jurisdicţii, avocaţii de IP sunt implicaţi în multe proiecte la fel de interesante.

NNDKP: Rebranding BitDefender. Onorariile avocatilor de IP

Sursa: BizLawyer

 
 
Chiar dacă nu sunt permanent „sub lumina reflectoarelor”, avocaţii de proprietate intelectuală (IP) au partea lor de glorie. Ei sunt „gardienii” unor „comori” formate din mărci valoroase, brevete sau desene industriale deţinute de marile corporaţii ale căror branduri valorează milioane de dolari. Poate şi de aceea activitatea lor, de multe ori mai puţin vizibilă, nu a avut de suferit în ultimii ani, în care criza a „formatat” unele departamente ale firmelor de avocatură, cum ar fi cele de tranzacţii imobiliare sau finanţări. Cu o echipă de patru consilieri specializaţi exclusiv pe IP, căreia i se adaugă cinci avocaţi, dintre care trei sunt şi consilieri de proprietate intelectuală, divizia de IP a NNDKP a reuşit să genereze o sumă constantă în ultimii ani, contribuind cu cca. 7% la cifra de afaceri a firmei.


„De obicei clienţii care apelează la avocaţii de IP sunt companii mari, de cele mai multe ori firme multinaţionale, cu o solidă cultură de business, care ştiu ce înseamnă să ai sau să pierzi drepturi de proprietate intelectuală. Pe lângă acestea, există şi multe companii naţionale interesate să îşi protejeze şi să crească portofoliul, având de la bun început înţelegerea faptului că proprietatea intelectuală are un rol extrem de important”, apreciază Ana-Maria Baciu, partener şi coordonatorul diviziei de IP.

Este şi cazul Bitdefender, companie românească prezentă pe mai multe continente, care a apelat şi la avocaţi în procesul de rebranding început anul trecut şi derulat până în momentul de faţă în peste 60 de jurisdicţii. Avocaţii de la NNDKP au fost alături de firma condusă de soţii Talpeş chiar din momentul implementării noii identităţi puse la punct de o agenţie de publicitate. „De altfel, Bitdefender era clientul nostru şi înaintea iniţierii procesului de rebranding. Prin urmare, selecţia noastră ca avocaţi în acest demers a fost una firească, ei cunoscând în detaliu şi apreciind modul nostru de lucru”, îşi aminteşte Ana-Maria Baciu.

Proiectul Bitdefender, sute de ore de munca pentru înregistrarea
mărcilor în peste 60 de jurisdicţii

Împreună cu managementul Bitdefender, avocaţii au ales cele mai potrivite căi de protecţie a mărcilor, teritoriile, clasele de produse pentru care mărcile vor fi înregistrate, punând la punct strategiile de înregistrare ce urmau să fie folosite. Practic, împreună cu departamentul juridic al celor de la Bitdefender, avocaţii NNDKP s-au ocupat de tot ceea ce a însemnat consultanţa şi apoi reprezentarea în procesul de înregistrare a mărcilor companiei. Proiectul a implicat câteva sute de ore lucrate de consultanţii NNDKP, la care s-au adăugat alte câteva sute de ore ale consultanţilor din teritoriile în care s-a apelat la parteneri externi, echipa NNDKP responsabilă de proiectul Bitdefender gestionând şi relaţionarea cu firmele de consultanţă în jurisdicţiile unde trebuia făcută o înregistrare naţionala (în cazul ţărilor care nu erau incluse în Protocolul şi Aranjamentul de la Madrid care le-ar fi permis aplicarea procedurii de înregistrare internaţională). De asemenea, s-a apelat şi se apelează în continuare la consultanţi externi în ţările în care au existat probleme cu înregistrarea mărcilor.

La o asemenea „magnitudine” nu s-au putut face cercetări în fiecare din teritoriile ţintă, în primul rând din cauza gradului extrem de ridicat al confidenţialităţii proiectului. „Am reuşit să păstram confidenţialitatea până la momentul la care am lansat rebranding-ul. În aceste condiţii, a fost dificil să facem o cercetare pentru înregistrarea mărcilor Bitdefender. Am convenit împreună ca cea mai bună abordare era aceea în care făceam noi o cercetare generală, pentru a vedea dacă ceea ce încercau ei să înregistreze ar fi putut putea avea probleme. Evident, cu riscul pe care ni l-am asumat cu toţii, că în diverse teritorii – precum Argentina, Canada, Arabia Saudită sau Africa de Sud – ne-am fi putut confrunta cu unele dificultăţi. Le-am depăşit însă pe toate, iar pentru cei de la Bitdefender acest lucru a contat enorm”, subliniază Baciu.

Mărci, brevete, drepturi de autor

Chiar dacă nu înregistrează în fiecare lună mărci în zeci de jurisdicţii, avocaţii de IP sunt implicaţi în multe proiecte la fel de interesante.

În activitatea de zi cu zi ei coordonează cercetarea unor mărci pentru anumiţi clienţi. Este un proces complex, ce presupune o cercetare amănunţită a ţărilor vizate pentru a lansa un produs, chiar înainte ca organizaţia respectivă să înceapă investiţia în proiect.  Astfel, specialiştii în proprietate intelectuală încearcă să afle dacă mărcile au conotaţii negative, dacă pot fi înregistrate şi folosite, demersuri urmate apoi de înregistrarea propriu-zisă şi supravegherea mărcilor, pentru evitarea situaţiilor de încălcare a drepturilor de proprietate intelectuală pe o anumită piaţă.

Cercetarea este realizată de specialiştii din departamentul de IP. Deşi majoritatea informaţiilor sunt disponibile publicului pe site-urile instituţiilor specializate, de obicei se face un back-up (pentru a se evita situaţiile în care bazele de date nu au fost actualizate). ”Este cea mai sigură procedură. Există şi un alt gen de abordare, în care firmele obţin numai cercetarea de la Oficiul Naţional, fără a se oferi însă o concluzie. De aceea cel mai indicat este să consulţi un avocat sau un consilier de proprietate intelectuală şi să soliciţi un raport complet, care să conţină concluzii şi recomandări”, explică Ana-Maria Baciu. Raportul se livrează în cca. cinci zile, timp în care se adună şi se analizează informaţiile. Pe baza prevederilor legale şi a practicii diverselor instituţii, se pot trage anumite concluzii legate de gradul de similitudine a unei mărci cu o alta deja existentă şi se cântăreşte posibilitatea de a înregistra acea marcă pentru serviciile sau bunurile de care clientul este interesat.

La fel se întâmplă şi în domeniul brevetelor. O firmă care intenţionează să aducă pe o piaţă un produs nou, fără a avea alte informaţii în afara celor tehnice, trebuie să facă întâi o verificare locală pentru a se a asigura ca demersul său nu încalcă drepturile cuiva. „Sunt chestiuni aparent minore, dar care pot genera consecinţe majore la nivel financiar pentru compania respectivă dacă nu sunt făcute bine de la început”, spune coordonatorul diviziei de IP a NNDKP.

Nu în ultimul rând, avocaţii de IP îşi dau „girul” şi pe contracte – de la marile tranzacţii din domeniul fuziunilor şi achiziţiilor până la contracte simple, de cesiuni de mărci, licenţe de marcă, alte drepturi de proprietate intelectuală sau contractele de muncă – mai ales că majoritatea firmelor – în special cele foarte mari, multinaţionalele – vor să aibă o clauză foarte puternică de proprietate intelectuală, care să le asigure controlul asupra a ceea ce creează angajaţii.

Avocaţii de IP afirmă că fiecare domeniu de sub „cupola” proprietăţii intelectuale are spectacolul ei. Mărcile sunt mai prezente în viaţa tuturor, dar brevetele au dat naştere la litigii şi discuţii spectaculoase. La fel şi drepturile de autor, prezente de la ziare până la bloguri, în emisiuni de radio şi TV, scenariile reclamelor şi emisiunilor. „Tot ce înseamnă creaţie originală este acoperit de drepturi de proprietate intelectuală. Să spui că unul dintre domenii este mai spectaculos decât altul ar face o mare nedreptate celorlalte”, a adăugat Ana-Maria Baciu.

Atunci când apare un litigiu pe drepturi de proprietate intelectuală, la NNDKP toate materialele se pregătesc împreună cu departamentul de consultanţă, iar în instanţă merg în general avocaţii din departamentul de litigii (cu excepţia unor cazuri în care subiectul este extrem de specific). În România, litigiile nu sunt neapărat extrem de costisitoare şi chiar există puţine cazuri în care s-au obţinut sume mari. Ceea ce se urmăreşte este încetarea folosirii unui drept, pentru că este greu de demonstrat un prejudiciu de milioane.

În privinţa onorariilor este importantă distincţia dintre serviciile asigurate de oamenii departamentului de IP de la NNDKP. Serviciile administrative sunt efectuate de obicei de consilierii în proprietate intelectuală, care pot fi avocaţi sau nu, iar serviciile de consultanţă juridică sunt prestate întotdeauna de avocaţi care fac parte din Barou, sunt parte din societatea de avocatură. Onorariile sunt diferenţiate pe tipuri de activitate şi în funcţie de senioritatea celor care sunt implicaţi în proiecte. Pe partea de administrare de portofolii sunt onorarii fixe, calculate pe bază de operaţiuni, iar tarifele orare pentru serviciile de consultanţă asigurate de avocaţii NNDKP sunt în principiu în plaja onorariilor societăţii de avocatură.

Pe larg despre drepturile de proprietate intelectuală pe internet, modul în care se pot revendica domeniile şi mărcile, care sunt căile de atac pentru cei care nu şi-au înregistrat la timp bunurile asupra cărora au drepturi de proprietate intelectuală, în video-interviul acordat de Ana-Maria Baciu, partener în firma de avocatură Nestor Nestor Diculescu Kingston Petersen.

Mai multe fotografii ale avocatilor din Divizia IP de la NNDKP, aici.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3272 / 4926
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for Litigation Manager
LegiTeam: Reff & Associates is looking for Senior Litigation Lawyer
Hotărâre definitivă obținută de Niculeasa Law Firm în fața ICCJ cu privire la caracterul subsidiar al procedurii penale în raport de procedura fiscală pentru o creanță fiscală de aproximativ 4 mil. €
Echipa Stratulat Albulescu & Asociaţii urcă spre pragul de 40 de avocați și ia în calcul extinderea în afara Capitalei. M&A și Real Estate rămân în topul sectoarelor care vor aduce, probabil, cele mai multe tranzacții și proiecte și în acest an
LegiTeam: ZRP recrutează avocat stagiar pentru departamentul Litigii
Mihai Selegean, Head of Legal la BRD-GSG, printre cei mai buni profesioniști europeni nominalizați de Lexology. Pe lista scurtă pentru European Counsel Awards 2019 mai este un român
Gabriel Zbârcea, Managing Partner Ţuca Zbârcea & Asociaţii: În România, o firmă de avocați poate ajunge la afaceri de 20 mil. € anual. În anii următori se va consolida tendința de divizare a pieței
KPMG Legal cooptează doi avocați de talie grea. Vlad Peligrad și Cătălin Oroviceanu se alătură echipei ca parteneri coordonatori
Cum văd partenerii Noerr evoluția firmei în perioada următoare. Prof. dr. Jörg K Menzer, Head CEE Offices, Noerr: În 2019 vom mări și echipele, dar și baza de clienți. În ciuda ultimelor schimbări juridice din Ungaria, România și Polonia – pe alocuri foarte controversate – am remarcat că există în continuare interes pentru fuziuni, achiziții și investiții noi în regiune
KPMG Legal – Toncescu Mihai Olteanu SPRL a câștigat definitiv anularea taxelor vamale, antidumping și TVA impuse de autoritățile vamale la importurile produselor din afara spațiului UE pentru unul dintre cei mai importanți producători de piese pentru industria automotive
Cei mai buni avocați de fuziuni și achiziții din România. Clasamentul Chambers Global 2019
La un an de la înființarea departamentului de drept penal, CLO își mărește echipa de „white collar crime”. Departamentul numără, la început de an, 6 avocați specializați
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...