ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CMS a creat în București o practică nouă, ce a ”explodat” în ultimii doi ani. Despre “progressive technology”, rezultatele financiare de excepție, creșterea sustenabilă din ultimii patru ani și modul în care gândesc și actionează avocații firmei, într-o discuție cu Gabriel Sidere, coordonatorul CMS România

18 Septembrie 2017   |   George Stoica

Despre practica inovatoare a avocatilor CMS Romania, care iese din tiparul firmelor traditionale de avocatura, necesitand efort si foarte multa imaginatie, despre redefinirea serviciilor oferite de firma, dar si despre modul in care lucreaza echipa in dosarele in care se implica, puteti afla din interviul acordat publicatiei noastre de Gabriel Sidere, Managing Partner CMS Romania.

Gabriel Sidere, Managing Partner CMS Romania

 
 
De la inceputul lunii mai, fuziunea CMS-Olswang-Nabarro a marcat ‘nasterea’ celei de-a sasea firme de avocatura din lume, cu 4.500 de avocati si peste 1.000 de parteneri.Fuziunea CMS – Olswang – Nabarro a generat competente unice pe piata avocaturii in anumite segmente de industrie si a impulsionat activitatea biroului local.Firma de avocati coordonata de Gabriel Sidere a dezvoltat si o practica noua, aflata la granita dintre avocatura clasica si alte segmente de consultanta, inregistrand in ultimii doi ani rezultate spectaculoase.Anul financiar incheiat la sfarsitul lunii aprilie a fost cel mai bun de dupa 2009, cand CMS Romania a avut cea mai mare cifra de afaceri realizata vreodata. Pentru anul financiar 2017-2018 a fost bugetata o crestere sustenabila, dupa ce anul trecut avansul a fost de cca. 7%.


Despre practica inovatoare a avocatilor CMS Romania, care iese din tiparul firmelor traditionale de avocatura, necesitand efort si foarte multa imaginatie, despre redefinirea serviciilor oferite de firma, dar si despre modul in care lucreaza echipa in dosarele in care se implica, puteti afla din interviul acordat publicatiei noastre de Gabriel Sidere, Managing Partner CMS Romania.  

* * * * *

BizLawyer: Domnule Sidere, de la inceputul lunii mai ati devenit coordonatorul biroului local al celei de-a sasea firme de avocatura din lume, in urma combinarii CMS – Olswang – Nabarro. Incep sa se simta efectele fuziunii?

Gabriel Sidere: Fuziunea a avut un impact major asupra practicii noastre in foarte multe privinte. De obicei, nu poti aprecia de la inceput impactul unei fuziuni sau combinari intre firme de avocati. Bineinteles, te astepti ca toata lumea sa iti spuna ca o sa fie bine, dar efectele se vad dupa un timp. Transformarea prin care a trecut firma in urma combinarii CMS – Olswang - Nabarro a adus pentru noi incredibil de multe  beneficii, s-au creat sinergii pe care nu le vedeam, poate, inainte de acest moment.

Va rog sa detaliati...

Daca simplificam activitatea juridica pe sectoare de industrie, ne uitam in principal la industria financiara, foarte puternica (iar aici includem si proiectele de infrastructura), la cea energetica, in care noi suntem foarte activi, dupa care privim spre aspectele ce tin de tehnologie/R&D, unde poate fi inclus si segmentul de life science. Pe de o parte, Olswang este o firma cu o experienta unica in domeniul tehnologiei. Nabarro, pe de alta parte, este recunoscuta pe piata serviciilor juridice pentru fonduri de investitii, in special in domeniul imobiliar, domeniu care nu era atat de dezvoltat precum celelalte practici ale noastre. Si, dintr-o data, s-a creat o simbioza in care fiecare parte a contribuit cu ceea ce avea mai bun, la ceva nou.

Mai este un aspect asupra caruia ma opresc. Noi, ca firma, urmarim in mod deosebit doua categorii de clienti: DAX 30 - si o sa amintesc ca noi reprezentam majoritatea companiilor aflate sub acest indice, in care foarte important este elementul german, si FTSE 500, segment din care, de asemenea, regasim o prezenta importanta in portofoliul nostru. Baza noastra de clienti este formata din aceste corporatii listate public si, in general, ne uitam la acest tip de client pentru ca el raspunde serviciului pe care noi il prestam.

Prin  aceasta combinatie s-a creat, de fapt, un gigant. Cum arata el vazut din interior, cum lucreaza avocatii? Ce beneficii a adus clientilor fuziunea celor trei firme?

Aceasta combinare nu numai ca ne-a oferit o dimensiune globala, transformandu-ne in a 6-a firma in lume, dar ne-a oferit si dinamism, prin crearea unei firme progresiste, care imbratiseaza valorile recunoscute de noua generatie.
Referindu-ma la dimensiune, nu voi spune decat ca acum avem 4.500 de avocati, peste 1.000 de parteneri in 70 de birouri, prezenta in 39 de tari.

A doua chestiune ce trebuie mentionata este crearea si implementarea unui sistem tehnologic unic si inovator, la nivel mondial, pentru firmele de avocatura. Clientii care au fost in biroul nostru din Londra mi-au spus ca au avut sentimentul ca erau intr-o nava spatiala. Totul este integrat intr-un sistem de date in « cloud », avocatii au computere portabile, sunt conectati wireless la sistem, nu au un birou clasic, totul este digitalizat si conectat la tehnologie. Intri si ai sentimentul ca ai pasit in viitor. Majoritatea firmelor de avocatura inca se axeaza foarte mult pe aspectul traditional al profesiei, in care avocatul este in centru, personalitatea marcanta. La noi, acum, avocatul ramane o personalitate, dar clientul este cel care primeaza. Avocatul este integrat de fapt intr-un sistem, iar forta resimtita de client nu este doar cea individuala, a avocatului, ci a sistemului, de o complexitate si cu resurse incomparabile. Suntem foarte axati pe tehnologie: pe de o parte, ca avocati, avem un know-how de nisa, foarte specializat, iar pe de alta parte folosim in munca noastra tehnologiile de ultima ora care ne dau un acces impresionant, in orice moment, la resursele intregului grup.

De remarcat este si partea de multi-culturalism, de diversitate, pe care majoritatea firmelor in Romania nu pun inca suficient accent. Firma noastra a facut pasi foarte importanti in crearea acestui mediu multicultural, fluid, informal... Tinerii absolventi sunt reticenti sa se alature unor firme de avocatura conservatoare, ei cauta organizatii dinamice, flexibile, in care nu numai ca se pot realiza din punct de vedere al carierei, dar se simt si bine, socializeaza. Iar partea de multi-culturalism este esentiala - nu ai cum sa devii astazi o firma de succes in atragerea tinerelor talente fara a fi o firma progresista din punct de vedere social-cultural-tehnologic. Inteleg ca majoritatea avocatilor considera profesia de avocat drept una foarte conservatoare. Acum o suta de ani, probabil, forta care ghida firma era intr-adevar data in special de personalitatea individului, de calibrul sau, de marele profesor implicat. Acum lucrurile stau altfel, tinerii nu mai sunt atrasi de marile personalitati, ei vin catre platforma pe care o constituie firma de avocatura. Si cand spun platforma, relevante sunt multi-culturalismul, tehnologia si informalismul.

Daca ai sa vizitezi biroul din Anglia nu cred ca o sa vezi multi avocati cu cravata, lumea este mult mai relaxata. Este un mediu foarte prietenos, dar impregnat de tehnologie, ghidat de ceea ce se numeste progressive technology... Ce avantaje iti ofera asta? Iti da dinamism, in pofida dimensiunii. Acum dimensiunea este fabuloasa, ai putea spune ca am devenit un mamut... Dar, este un mamut cu flexibilitatea unei gazele, foarte dinamic tocmai gratie tehnologiei.

Al treilea aspect ca importanta este cel dat de aceasta specializare de nisa, specifica domeniului. Am realizat ca ne putem implica in segmente de activitate pe care poate inainte nu le consideram posibile. O sa dau ca exemplu industria filmului, in cadrul careia poti vorbi de sectoare de activitate, iar Olswang are o reputatie exceptionala pentru proiectele derulate in acest domeniu.

Dar ce beneficii directe ar avea CMS Romania dupa aceasta fuziune?

In primul rand clienti noi si servicii noi. Am imbratisat o practica noua, ca urmare a fuziunii, de management reputational, in care atat Nabarro cat si Olswang exceleaza. Lucram acum in patru astfel de proiecte, foarte interesante, lucrative, fara concurenta. Activitati de management reputational exista in cadrul firmelor de P.R., in general, sau de Corporate affairs, dar noi le imbinam din perspectiva firmei de avocatura. Cum gestionezi problemele de audiovizual, sau pe cele din social media, cum reactionezi cand cineva posteaza un articol, o opinie care impacteaza brandul, ce faci in situatia acesta, care este abordarea optima? Este o practica interesanta, noua. In biroul nostru, aceste proiecte sunt coordonate de partenerul Horia Draghici.
Pot spune ca, in urma acestei fuziuni, oamenii cu care interactionam din retea ne-au deschis orizontul catre noi directii si oportunitati, neexploatate pana acum, si asta s-a reflectat in rezultatele financiare ale CMS Romania din ultimele 6 luni.

Daca ati adus in discutie rezultatele financiare ale biroului local, nu pot sa nu va intreb daca fuziunea impune si o schimbare a planului de business al firmei in Romania. Va schimbati tintele, avand in vedere ca sunteti acum parte a unui gigant din avocatura globala?

De la inceputul lunii mai am bugetat o crestere sustenabila care, pentru noi, inseamna un avans intre 5 si 15 procente. Orice crestere galopanta este riscanta pe termen lung. Partenerii din Bucuresti considera ca acesta a fost un an exceptional si este curajos sa previzionezi acelasi ritm de dezvoltare in continuare, avand in vedere ca noi am avut un curs ascendent patru ani la rand, dar trendul trebuie mentinut. Este ca la atletism: cand alergi intr-o cursa nu te poti opri, trebuie sa continui, pentru ca daca te opresti sa iti tragi sufletul, ceilalti competitori vor trece pe langa tine si vei ramane in spate. Ideea este sa nu te opresti niciodata si sa iti calculezi momentele cand sprintezi, pentru ca aceasta este o cursa de termen lung.
Important este sa cresti in fiecare an. Iar noi am bugetat si previzionat o crestere sustenabila in marja pe care am avut-o in ultimii patru ani, am considerat ca este poate cea mai sanatoasa abordare pe care o poti avea in business.

Cresterea previzionata va fi asigurata de acelasi numar de avocati? Sau aveti in vedere extinderea efectivelor, generata poate si de faptul ca aveti in spate un grup mult mai mare?

Avem in vedere o crestere a numarului de avocati, inclusiv prin ceea ce este cunoscut sub denumirea de lateral hire. Suntem in discutii si vom extinde echipa tocmai pentru ca avem o crestere care s-a dovedit sustenabila, deja, in ultimii patru ani, iar in continuare previzionam un avans, este natural.

Va propun sa ne oprim un pic asupra cifrelor. Cum a fost 2016, raportat la anii financiari anteriori?

Anul financiar care tocmai s-a incheiat a fost cel mai bun de dupa 2009, cand am inregistrat cea mai mare cifra de afaceri, cel mai mare venit realizat in Romania. Rezultatele pe anul financiar trecut - in perioada 1 Mai 2016 - 30 Aprilie 2017 - sunt foarte bune. Cu intelepciunea celor douazeci de ani de practica, ma feresc sa le numesc extraordinare, dupa cresterile fabuloase din 2008 si 2009, despre care pot spune ca nu au fost sustenabile... Si nu numai pentru noi, ci pentru toate firmele de avocati...

Anul financiar incheiat in luna aprilie este practic al patrulea in care am avut crestere sustenabila a businessului. Avansul pentru anul trecut a fost undeva la 7%, dupa ce, in urma cu 2 ani, a fost de cca. 12%.
A fost un an financiar foarte bun pentru toate departamentele din firma, in mod special pentru departamentul de Litigii si Comercial, gratie imbinarii serviciilor de litigii si consultanta in domeniul gestionarii riscului.  

Inteleg ca recenta promovare a unui nou partener, Horia Draghici, are legatura cu dezvoltarea acestei practici...

Horia Draghici a fost numit partener pe cel putin patru considerente, in afara de cel financiar, pentru ca nu poti avea crestere constanta atatia ani la rand, cu o echipa de aproape 20 de oameni, fara parteneri noi; iar numirea lui Horia reprezinta, practic, raspunsul la aceasta crestere.

Cel mai important considerent pentru numirea lui Horia ca partener a fost insa acela ca el este co-fondator al practicii. In 2005, cand nimeni nu credea ca este posibila o astfel de practica, am pornit la drum cu trei avocati, iar Horia este unul dintre ei. Practica a cunoscut poate cea mai sustenabila crestere din birou in aceasta perioada, generand acum aproape o treime din veniturile firmei in Romania.

Pe de alta parte, Horia si-a demonstrat capacitatea de a intelege gandirea si asteptarile clientiilor germani, construind astfel un business. Un alt considerent a fost dat de orientarea sa intr-un sector foarte cautat in Romania: industria auto. El coordoneaza astazi mai multe proiecte si litigii, abordand inclusiv aspecte legate de tehnologie, software, de implicarea tehnologiei in industria auto. Nu stiu daca sunt multe firme care fac ceea ce facem noi in aceasta industrie.

Nu in ultimul rand, vorbeam despre aceasta practica extrem de lucrativa in domeniul gestionarii riscului care s-a tradus intr-un foarte mare succes, legat si de activitatea desfasurata de Horia.

Ati insistat asupra ideii de crestere sustenabila, in discutia noastra. De unde a venit aceasta crestere si ce a facut-o sustenabila?

Cresterea din ultimii ani a venit, in primul rand dintr-o noua abordare si segmentare a serviciilor oferite clientilor. Asfel, in urma cu patru ani am considerat ca este important sa ne redefinim serviciile si am conceput si testat un produs nou, si anume servicii de consultanta in gestionarea riscului.

Daca ne uitam in trecut, in 2005 cand am creat practica de litigii, am pornit in acest demers ca urmare a mesajului primit de la clienti cu privire la frustarile acestora in gestionarea litigiilor.  Clientii din activitatea tranzactionala aveau nevoie de ajutor in gestionarea disputelor pe care le aveau fiindca nu intelegeau, si nu erau de acord cu modul in care era gestionata activitatea contencioasa de catre avocatii cu care lucrau. Atunci am realizat ca imbinarea experientei noastre in project management cu cea de instanta poate conduce la formarea unei tipologii noi de servicii juridice, pe care am imbratisat-o. Si am avut mare succes.
La fel s-a intamplat si acum.

In urma cu aproape 4 ani, am observat o crestere semnificativa a gradului de risc operational si ca urmare am conceput si testat o noua segmentare a serviciilor de consultanta care vin in intampinarea riscului.  Astfel, am impartit activitatea in trei categorii: gestionarea riscului, coordonarea reactiei la un incident si asistenta in vederea preventiei riscului.  Spre exemplu, reactia la un incident imbraca multe forme, iar reprezentarea in instanta ori in fata unei autoritati reprezinta doar o componenta. Asistenta in vederea preventiei riscului, presupune analizarea atenta a politicilor si regulamentelor unei companii, a relatiilor contractuale cu partenerii, a practicilor comerciale etc. astfel incat sa se asigure o protectie adecvata in privinta riscurilor de complianta, de protectia bazelor de date, data privacy si cyber security, o zona de activitate foarte fierbinte in ultima perioada.

De asemenea, mai toate tranzactiile si proiectele pe care le avem in derulare in Bucuresti necesita implicarea expertilor nostrii din zona de gestionare a riscului, in special in segmentele de concurenta, de protectia bazelor de date, reglementare/autoritati. Ca urmare a aderarii la Uniunea Europeana totul a devenit din ce in ce mai bine reglementat. Azi incheierea oricarei tranzactii necesita prezenta in echipa a unui expert care sa te ajute sa identifici ”jaloanele” de care trebuie luate in considerare.

Sunt sigur ca aceasta noua practica si rezultatele obtinute aici de CMS vor atrage atentia altor firme de avocati din Romania. Va propun, cu riscul de a arata si altora cum lucrati, sa intram mai adanc in aceasta practica noua, sa explicam cititorilor modul dvs. de abordare.

Discutam ceva mai devreme despre trei linii de profit. Prima ar fi gestionarea riscului si consilierea in situatiile de risc, scopul fiind acela de a reduce impactul unei crize si de a-l pregati practic pe client pentru o criza. Ce presupune asta? In primul rand sa poti intelege riscurile ce pot aparea, apoi sa planifici din timp cum vei raspunde in situatia de risc si, mai apoi, sa ai un plan pentru a reduce riscul inainte ca el sa se produca, sau ca el sa produca efecte ireversibile. Mergand mai adanc pe aceasta linie, pot sa spun ca avem o activitate in care noi redactam reguli si proceduri interne in urma experientelor concrete pe care le-am avut. Apoi, foarte importante sunt aspectele legate de protectia datelor si cyber security (securitatea retelelor si sistemelor informatice), iar aici trebuie avute in vedere atat partea de conformare (compliance), cat si cea de protectie. Facem audituri pe revizuirea procedurilor sau contractelor incheiate, pe comunicarile din cadrul firmei, facem o evaluare clara a riscurilor la care este supusa compania si putem crea o matrice de risc. Foarte important este factorul pe care noi il numim “data retention” si ce deriva din acesta, practic politica de controlare, de cuantificare a riscurilor si de pregatire pentru diminuarea acestora.

Bineinteles, importante sunt si partea de conformare, de respectare a unor reglementari in functie de zona de activitate, dar si cea de achizitii, asupra carora ne uitam cu atentie, iar un segment  interesant - in special pentru Horia, care lucreaza foarte mult cu echipa din Londra - este partea de asigurare a riscului, in care noi actionam, de regula, pentru reasiguratori. Este o practica de sine statatoare, foarte lucrativa, in care Horia colaboreaza cu Stephen Tester (partener CMS Londra, n.r.), un “guru” al lumii asiguratorilor. Orice risc implica si o asigurare, iar pe asigurator si reasigurator îi intereseaza practic sa poata cuantifica in mod corect riscul. Trebuie sa stii sa lucrezi pe matricele lor si nu am vazut alte firme din Romania care sa faca asta.

Esentiala este si asistenta privind coordonarea reactiei la un incident, caz in care devii un punct primordial de contact pentru client intr-o situatie critica si trebui sa coordonezi fluxul  informativ si actiunile ce vor fi intreprinse. Pentru zona de control asupra comunicarilor trebuie sa ai un partener specializat in comunicare, care sa fi fost testat, sa il cunosti perfect si sa ai incredere in el; noi lucram cu PRAIS Corporate Communications de 15 ani.

Apoi trebuie sa concepi un plan de reactie pentru a stii ce trebuie facut, dupa ce conduci o investigatie menita a pune cap la cap toate informatiile. Nu este atat de simplu sa conturezi un astfel de plan, absolut necesar in comunicarea cu actionariatul companiei ce trece printr-o criza.

In astfel de cazuri, firmele de avocati sunt angajate de un General Counsel aflat de cele mai multe ori in headquarterul companiei, peste granite – si acestea sunt dosarele pe care ni le dorim, in care suntem angajati direct de la centru – care raporteaza Board-ului. Iar noi suntem cei care mergem apoi in fata Board-ului si trebuie sa gestionam toata comunicarea.

As fi tentat sa spun ca este o activitate ce depaseste granitele avocaturii clasice, intrand pe un alt segment al consultantei...

Totul are legatura cu avocatura, pentru ca sunt activitati reglementate. Pe de alta parte, in astfel de proiecte nu sunt suficiente cunostintele juridice, e nevoie si de notiuni ce tin de gestionarea crizelor, de comunicare, de psihologia conflictului. Sunt foarte multe alte elemente in aceasta ecuatie.

Revenind, tot in partea de coordonare a reactiilor companiei trebuie sa controlam si comunicarea catre autoritati pentru ca, e stiut, tot ceea ce spui produce consecinte juridice si toate raspunsurile trebuie sa fie subsumate unei strategii de caz bine puse la punct.

In orice astfel de incident, de criza, trebuie sa stabilesti echipa si regulile dupa care lucreaza oamenii implicati. Apoi, trebuie sa controlezi foarte bine informatia, sa stabilesti comunicarile - cum le vei face, in ce context. De asemenea, trebuie sa definesti cronologia de caz, sa stii foarte precis cand s-a intamplat, ce s-a intamplat si cum pot fi dovedite anumite actiuni. Noi cantarim probele si vedem care este ”materialul clientului”, in functie de care stabilim tema cazului, cum se va comunica mai departe cu autoritatea, cu partea adversa, cu actionariatul samd. Intotdeauna comunici in functie de tema pe care tu ti-ai stabilit-o si pe care se construieste strategia de caz. Tot ceea ce faci trebuie sa fie aliniat cu aceasta strategie de caz, etapa cu etapa.

Nu in ultimul rand, trebuie sa fii purtator de cuvant si reprezentant, ceea ce este greu de imbratisat de catre avocat, pentru ca el este tentat sa spuna intotdeauna “no comment”. Trebuie sa te gandesti dincolo de procedura, trebuie sa te gandesti la mesaj, la continutul comunicarilor, fiindca mesajul produce consecinte juridice de care trebuie sa tii cont.

Noi ne organizam serviciile in asa fel incat sa ne incadram intr-un anumit buget, dar trebuie sa îi explicam clientului transparent ce inseamna, ce vom face si, mai important, ce nu vom face, iar el trebuie sa inteleaga si sa accepte riscul ce deriva din neimplicarea noastra pe toate segmentele.

Este important sa intelegi cum functioneaza o matrice de risc. Tu, ca avocat, il ajuti pe client sa ia decizii, fara a prelua insa activitate decizionala prin recomandarea pe care o faci. Trebuie sa poti face asta calculat, sa stii cum sa folosesti arborele decizional si cum sa evaluezi alternativele pe care le are clientul. Îl consiliezi dar, pana la urma, este alegerea sa... Ceea ce facem noi necesita efort si foarte multa imaginatie, este nou. Iesim din tiparul normei legale, este un exercitiu de creatie...

Nu cred ca mai exista o astfel de practica pe piata locala. Probabil veti da idei si altor firme de avocati, daca exista cerere pentru astfel de servicii...

Pentru a reusi in aceasta activitatea trebuie sa fi interactionat cu oameni de un anume calibru, sa iti petreci timpul intr-un anume mediu. Altfel, oricat ai vrea sa replici aceasta activitate, iti va fi foarte greu. Personal, marele meu noroc a fost acela de a intalni oameni, in anumite cercuri atat in Washington si Londra, cat si in Bucuresti, care mi-au deschis mintea si de la care am invatat foarte mult.

Am creat astfel o practica ce a ”explodat”, incepand cu anul 2015. Am aplicat aceste proceduri pentru prima oara in 2015 si cresterea inregistrata de noi a fost fabuloasa. In continuare, se pastreaza trendul.

Cum au primit clientii noul serviciu asigurat aici de avocatii CMS?

Noi facem teste de feedback dupa ce asistam un client pentru a vedea ce crede el ca am facut bine sau ce ar trebui imbunatatit. Clientii au fost incantati...
Simplul fapt ca ai aratat pasiune fata de cauza clientului, fata de ceea ce i se intampla, ai demonstrat empatie si ai crezut in cauza lui, nu ai interactionat cu el rece, tehnic, calculat, aduc un plus in relatia cu acesta, dincolo de know-how-ul tau de avocat.

Sa inteleg ca luati doar anumite dosare si doar atunci cand credeti in sansele clientului?

Suntem selectivi. In practica penala ne-am implicat in acele dosare in care am crezut in justetea cauzei clientului. Noi credem in necesitatea igienizarii societatii romanesti. Credem in lupta anti-coruptie si, ca nuanta, credem ca aceasta lupta trebuie sa se axeze mai mult pe elementul de preventie decat cel de masurarea a eficientiei in functie de numarul de pedepse aplicate. Avem toleranta zero fata de ceea ce inseamna coruptie, aceasta a caracterizat de la inceput practica noastra. Nu neg faptul ca pot exista greseli, dar daca exista coruptie, aceasta trebuie sanctionata. Si avem clienti care au acelasi crez...

Sunteti intr-o continua cautare, un pionier care exploreaza, dar si un perfectionist. Care este ”motorul” acestei nelinisti creative? Ce va impinge inainte?

Este important sa-ti dezvolti capacitate de a asculta, de a simti, de a vedea anumite semne inainte ca piata sa reactioneze, sa devina constienta. Nu trebuie sa vina la tine clientul pentru a-ti spune ca are nevoie de un anumit serviciu, tu trebuie sa fii cel care realizeaza inaintea lui ca ar avea nevoie de asistenta pe segmentul respectiv. Practica trebuie sa fie fluida, dar, pentru asta, trebuie sa ai in spate o echipa cu specializarile necesare, care sa-ti permita genul acesta de gandire. Si mai trebuie sa cunosti in profunzime reglementarile, precedentele, cazuistica si doctrina dintr-un anume domeniu, trebuie sa le urmaresti in permanenta; restul e doar un exercitiu de creativitate cu privire la forma in care ”imbraci” un produs.
Si trebuie sa mai spun ca am avut oportunitatea de a cunoaste personalitati din sfera avocaturii, dar nu numai, de aici sau de pe alte continente, care mi-au deschis noi orizonturi. Ma bucur cand avem posibilitatea de a ne aseza la aceeasi masa cu mai multe minti luminate, de a avea un brainstorming real, in care fiecare vine cu perspectiva lui personala, in urma experientei acumulate. Este un exercitiu care te imbogateste intelectual.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18 / 4425
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Ultima zi de înscrieri la seminarul specializat pe Dreptul concurenței, tema Directivei 104 I 2014. LegalEvents.ro închide mâine lista participanților
LegiTeam: Suciu Popa is looking for lawyers
LegiTeam: VASS Lawyers is looking for a Junior Attorney
Dreptul de renunțare la judecată - în afara competenței Curții de Justiție a Uniunii Europene. Nils Whal, Avocatul General al CEJ, a preluat observațiile prezentate de avocații Zamfirescu Racoți & Partners
Banking & Finance – Avocații Bohâlțeanu & Asociaţii au avut în lucru 6 proiecte complexe de finanțare. Firma a fost lead-counsel în trei finanțări în care au fost implicate mai multe jurisdicții
Florentin Ispas, Legal Manager al Grupului TBI: Juristul intern este liantul între business și firmele de avocatură, este persoana care definește, clarifică avocatului extern, în detaliu și la un nivel rafinat cerințele clientului intern
Clifford Chance Badea recrutează un avocat senior specializat în Real Estate și M&A. Adrian Cazan se alătură echipei
Mareș Danilescu Mareș în asociere cu Dan Lupașcu CA acordă asistenţă juridică în dosarul “Gala Bute”. Client este Rudel Obreja, fost preşedinte al Federaţiei Române de Box
Litigiile lunii august: Credit Europe Bank lucrează cu șase firme de avocatură. Clienți și dosare noi
NNDKP își consolidează serviciile în domeniul consultanței fiscale la nivel local
Iuliana Negoiță (Managing Associate ZRP): Proiectele și clienții companiilor de outsourcing sunt într-o continuă modificare și adaptare. Consultanța juridică în acest domeniu presupune cunoașterea a numeroase arii de practică
Satul Scandinav - Casele active sau lecţia de viată suedeză (foto)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...