ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum lucrează avocații ZRP implicați în proiecte de concediere a managerilor. O discuție cu Cătălin Micu, Managing Associate ZRP, despre strategii, exit fee-uri și clauze salvatoare

04 Mai 2017   |   Stefania Enache

Firma ZRP are o experienta vasta in astfel de mandate, asistand cu regularitate clienti in proiecte ce includ si incetarea raporturilor contractuale de munca cu membrii echipei manageriale.

Catalin Micu, Managing Associate in cadrul Zamfirescu Racoti & Partners

 
 
Indepartarea unui manager incomod se poate transforma intr-o misiune aproape imposibila pentru o firma care nu a inclus in contractele incheiate cu cei din echipa de conducere o serie de clauze aplicabile in astfel de situatii. Catalin Micu, Managing Associate in cadrul Zamfirescu Racoti & Partners (ZRP), atrage atentia ca inconsistenta legislativa, mai ales in contextul ultimelor decizii ale Curtii Constitutionale, este un factor ce creeaza serioase probleme. “Acest aspect poate fi, insa, ‘remediat/limitat’ printr-un sistem de clauze incluse  a priori in contractele cu managerii.In lipsa remediilor contractuale, insa, actul concedierii devine unul anevoios prin prisma formalitatilor impuse de lege, in care nevoia urgenta a companiei de a-si securiza rezonabil interesele este greu de atins”, puncteaza avocatul.


Termenii unei relatii contractuale dintre o companie si persoanele care fac parte din echipa de conducere trebuie negociati foarte clar inca de la debutul colaborarii. Aceasta este cea mai sigura modalitate de evitare a unor eventuale conflicte care ar putea interveni ulterior. ”Principala masura de protectie ramane stipularea unei sume de exit pe care angajatorul sa o asume in plata la data incetarii raporturilor de munca. Astfel, ambele parti au de la inceputul relatiei contractuale o garantie rezonabila ca momentul incetarii contractului nu va naste elemente de inechitate (care genereaza conflictul)”, precizeaza Catalin Micu.

Avocatul explica faptul ca sunt si alte clauze care securizeaza intr-o “contrabilitate a clauzelor contractuale” pozitia managerului, insa garantul principal ramane tocmai modul in care acesta reuseste sa dea plus valoare muncii sale in cadrul organizatiei.

Mandate finalizate cu rapiditate

Firma ZRP are o experienta vasta in astfel de mandate, asistand cu regularitate clienti in proiecte ce includ si incetarea raporturilor contractuale de munca cu membrii echipei manageriale. “Principial, reprezentam companiile/angajatorii in astfel de proiecte. Clientii ne solicita serviciile inca de la momentul la care analiza preliminara a parametrilor interni de perfomanta/etica in afaceri etc. conduc la concluzia ca se impun modificari in structura si/sau echipa manageriala. Rolul nostru, al avocatilor corporate, consta in determinarea strategiei optime de abordare a situatiei de fapt, raportat la interesele justificate ale angajatorului, determinarea mecanismelor juridice adecvate pentru implementarea strategiei, asistenta continua in procesul de reorganizare a echipei manageriale pana la momentul incetarii raporturilor de munca. Uneori, mandatul nostru continua pana la data semnarii unor noi contracte cu managerii nou desemnati pe pozitiile ramase vacante”, subliniaza Catalin Micu.

Avocatul mai spune ca “in constant, rezultatele previzionate la momentul determinarii strategiei de lucru sunt obtinute in concret. Cu titlu de exemplu, punctam ca, pentru un client din sectorul global services/servicii suport, am reusit sa implementam intr-un timp extrem de redus strategia privind incetarea contractelor individuale de munca ale unor membrii ai echipei manageriale evitand plata exit fee-urilor. In alt caz, pentru un client din sistemul financiar, am reusit sa aplicam un sistem complex de mecanisme juridice pentru a diminua valoarea compensatiilor financiare solicitate de membrii echipei manageriale. Un alt caz, implementand un set de clauze inserate cu asistenta noastra in contractele de munca si/sau mandat, am obtinut pentru clientul nostru o ‘incetare fulger’ cu un efort financiar redus”.

Este important de mentionat ca, de cele mai multe ori, factorul timp este esential si primordial pentru client, iar un proiect ce implica incetarea rapida a raporturilor contractuale, poate implica sume compensatorii. “Principial, echipa de lucru este bidepartamentala – consultanta si litigii. Chiar daca mandatul este implementat de catre avocatii de consultanta, colegii litigatori sunt parte din echipa pentru orice input privind analiza riscurilor, in masura in care cazul ajunge in instanta”, afirma expertul ZRP.





“’Sistemul defensiv’ pe care-l poate implementa angajatorul poate implica o serie de clauze contractuale, incluzand cele privind stabilirea nivelului compensatiei maximale, in cazul incetarii raporturilor de munca, ceea ce conduce la eliminarea ‘mirajului’ obtinerii unor compensatii mai mari intr-un litigiu, implementarea unei proceduri de mitigare/negociere interna a unui eventual conflict etc.


Catalin Micu, Managing Associate in cadrul Zamfirescu Racoti & Partners (ZRP)





Misiunea avocatului

Avocatul implicat in astfel de proiecte are o misiune extrem de grea, avand in vedere zona vasta pe care o are de analizat. El trebuie sa tina cont de faptul ca, pentru a putea determina formula optima de abordare a unui astfel de proiect, sfera aspectelor analizate este ampla si poate diferi, in functie de industrie, pozitie ocupata, cluzele contractuale asumate, nivelul de indeplinire a anumitor criterii de evaluare, nivelul de satisfactie al personalului care interactioneaza cu respectivul manager pe verticala si pe orizontala etc.

”Aceleasi aspecte sunt analizate indiferent de partea pe care o asistam – angajatorul sau managerul – pentru ca aceasta analiza releva punctele fezabile sau non-fezabile pentru ambele parti implicate in proiect. Nu in toate situatiile exista un moment al diseminarii informatiei privind ajungerea la un acord privind incetarea raporturilor si momentul retragerii efective. In cele mai multe situatii, incetarea raporturilor de munca debuteaza ‘brusc’, dupa o perioada de analiza ce poate dura de la 2 saptamani la chiar 1 luna”, atrage atentia Catalin Micu.

Riscurile angajatorilor

In momentul in care o persoana concediata decide sa conteste in instant decizia care a dus la indepartarea sa dintr-o firma, riscurile pentru angajator sunt destul de mari. De altfel, avocatul ZRP mentioneaza ca este tardiv daca se ajunge la a se discuta problema riscurilor abia in momentul in care proiectul ajunge in fata judecatorului. “O astfel de strategie, in care riscul este analizat abia cand cazul devine un litigiu, poate avea consecinte negative serioase pentru angajator (i.e. se poate dispune reintegrarea angajatului, plata daunelor materiale constand in suma indexata a veniturilor de natura salariala pe perioada procesului, daune morale etc.). De asemenea, exista si un risc de imagine ce nu poate neglijat”, sustine Catalin Micu.

In cazul in care angajatorul nu a facut o analiza a riscurilor pana la momentul la care a aparut litigiu, atunci este recomandat sa o faca chiar inainte de orice demers procesual. In functie de aceasta analiza onest realizata, se poate decide fie asumarea litigiului, fie incercarea de tranzactionare in faza preliminara a acestuia. “Apreciem ca inscriindu-se intr-un firesc al evolutiei diferendelor angajator-angajat faptul ca din ce in ce mai multe astfel de situatii conflictuale sunt rezolvate in afara instantelor, prin negocieri directe, evitandu-se litigii care, de multe ori, afecteaza imaginea in piata a ambelor parti”, mai spune avocatul.

Nu se poate discuta despre retete de succes pentru a „scapa” de un manager incomod. Se poate vorbi cel mult despre scenarii de lucru posibil a fi replicate situatii similare. In astfel de dosare intervine rolul creativ al avocatului, in „desenarea” formulei de lucru prin analiza si sistematizarea circumstantelor cheie.

Catalin Micu precizeaza ca se pot enumera diverse cauze imediate ale incetarii raproturilor contractuale, insa elementul de baza este pierderea increderii in respectivul manager. “Rolul managerului implica tot timpul o doza de incredere creditata de catre angajator. Managerul nu este simplul executant al unor masuri interne, este un factor activ, un om care ia decizii aplicabile sub nivelul sau de coordonare, iar aceasta ‘libertate in actiune’ este girata de increderea angajatorului”, adauga avocatul.

Mai mult, profesionistul ZRP nu crede ca se poate discuta despre greseli in managerizarea anumitor cazuri de concediere. ”Principial, angajatorii ajung sa se expuna riscului pentru ca  trebuie sa adopte masuri urgente de securizare a intereselor rezonabile in raport cu angajatul (i.e. protectia confidentialitatii datelor, protejarea grupului fata de reactiile managerului etc.). Astfel de masuri, absolut rezonabile in raportul cu mediul de lucru concret, din nefericire, nu sunt asumate la nivel de lege, care inca pastreaza amprenta „nevoii de protectie sustinuta a angajatului”, iar judecatorii tind a le considera abuzive si sanctionate ca atare”, subliniaza avocatul.

Calcularea sumelor compensatorii


Concedierea unei persoane care a ocupat o pozitie de conducere intr-o firma implica, in cele mai multe situatii, si acordarea unor sume compensatorii.

Pentru determinarea valorii sumelor compensatorii, sunt mai multi factori ce trebuie „contabilizati”. Catalin Micu nominalizeaza printre factorii care sunt luati in calcul: vechimea relatiei contractuale, nivelul realizarilor profesionale in organizatie, motivul incetarii contractului, pozitia ocupata. ”Astfel, valoarea acestor compensatii se inscrie intr-o plaja larga de valori, de la zeci de mii de euro la sume de peste 1 milion euro. Asa cum spuneam, este recomandat ca valoarea acestei sume sa fie preagreata, chiar de la momentul inceperii relatiei contractuale si, eventual, ajustata periodic”, declara avocatul.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 128 / 4308
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
(P) Maravela & Asociaţii is looking for a Litigation & Insolvency Associate
Ana-Maria Baciu (NNDKP), printre cei mai buni avocați de IP din lume. Două românce sunt listate în Top 250 Women in IP
Țuca Zbârcea & Asociații are în portofoliu un număr semnificativ de clienți care intenționează să se implice în proiecte de parteneriat public-privat. Vlad Cercel, Partener: Esențială este repartizarea corespunzătoare a obligațiilor părților, succesul depinzând, în bună măsură, de modalitatea de repartizare a riscurilor
Horia Drăghici, CMS România: Partenerul este reflexia echipei pe care o coordonează. Ca la o ștafetă, timpul echipei va fi egal cu suma performanțelor membrilor echipei
(P) Junior In-house Lawyer
Mușat & Asociații is looking for Associate Lawyers
European Tax Award 2017: EY Romania este cea mai bună firmă din Europa Centrală și de Est în domeniul prețurilor de transfer
Ce mandate au primit avocații de la Maravela & Asociații specializați în Dreptul familiei. Clientela în această materie este formată în majoritate din persoane aflate în managementul corporațiilor
Aproape 50 de cursanți au încheiat programul de training accelerat Lawsome, dezvoltat de Reff & Asociații
Zece avocați Clifford Chance Badea au asistat consorțiul de bănci în listarea Digi. Proiect multi-jurisdicțional complex, cu aspecte sensibile și multiple elemente de inovație
Principalele modificări produse de Legea PPP, trecute în revistă de avocații RTPR Allen & Overy. Ce elemente benefice vor încuraja investițiile și vor permite implementarea proiectelor de PPP în diverse domenii
Noua lege a PPP încurajează investitorii. Georgiana Singurel, Reff & Asociații: Avem deja semnale din piață că există un interes real în realizarea unor astfel de proiecte, în special în sectorul medical și în infrastructură
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...