ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Dosarul prețurilor de transfer. Proiectele echipei multidisciplinare de la Voicu & Filipescu și atuurile profesioniștilor coordonați de Alex Tabacu, Tax Partner

30 Aprilie 2018   |   Ștefania Enache

Echipa firmei Voicu & Filipescu dedicată acestei practici este formată din cinci profesioniști și este coordonată de Alex Tabacu.

Alex Tabacu, Tax Partner în cadrul grupului Voicu & Filipescu

 
 
Pentru a nu risca sancțiuni sau, mai grav, pentru a nu ajunge în situația de a plăti impozite suplimentare către stat, marii contribuabili implicați în tranzacții cu firme afiliate trebuie să acorde o atenție deosebită întocmirii anuale a dosarului prețurilor de transfer. Problematica este una extrem de delicată și trebuie tratată cu maximă atenție.

Alex Tabacu, Tax Partner în cadrul grupului Voicu & Filipescu, atrage atenția că dosarul prețurilor de transfer trebuie să respecte criteriile și condițiile indicate în reglementările fiscale în vigoare. “Atât structura, cât și conținutul dosarului sunt importante. Firmele trebuie, în primul rând, să definească corect fluxurile operaționale, să descrie în mod obiectiv tranzacțiile realizate și modul de alocare a riscurilor aferente și să realizeze un studiu de benchmarking adecvat și relevant”, punctează expertul.


Riscurile generate de un dosar de transfer defectuos întocmit sunt semnificative și ele nu rezultă atât din amenzile prevăzute în Codul de procedură fiscală, amenzi care sunt cuprinse între 12.000-14.000 lei, cât mai ales din consecințele ce apar ca urmare a derulării unui control al autorităților fiscale. ”Sancțiunea cea mai severă constă în posibila retratare a tranzacțiilor de către autoritățile fiscale și ajustare a prețurilor de transfer. În acest caz pot fi generate sume semnificative de impozit pe profit și obligații fiscale accesorii suplimentare”, explică Alex Tabacu.

Cerințele clienților

Echipa firmei Voicu & Filipescu dedicată proiectelor de acest tip este formată din cinci profesioniști și este coordonată de Alex Tabacu. Clientul standard este compania multinațională cu sedii în mai multe țări membre UE care fie redactează pentru prima dată un dosar de prețuri de transfer, fie actualizează periodic dosare de preț de transfer realizate în perioada anterioară.

“Multe dintre solicitările de asistență vin din partea companiilor multinaționale care au întocmit un dosar al prețurilor de transfer la nivel de grup și intenționează customizarea și adaptarea acestuia și la nivel local. Asistența noastră constă în analiza business-ului respectiv și identificarea fluxurilor operaționale, economice, financiare, în identificarea riscurilor potențiale, gruparea și alocarea acestora între entitățile participante la tranzacție. De asemenea, acordăm asistență în legătură cu respectarea dispozițiilor legale interne referitoare la structura și conținutul dosarului prețurilor de transfer precum și în legătură cu adaptarea dosarului de transfer pricing realizat la nivelul grupului pentru tranzacțiile entității locale”, arată Alex Tabacu.




Probabil cel mai complicat caz a fost cel al unei companii de consultanță internaționale al cărui dosar de prețuri de transfer a fost contestat de către ANAF, dar în cele din urmă atât premizele, cât și rezultatele menționate în dosarul de transfer pricing au fost acceptate ca fiind rezonabile și corecte. Întreg procesul de asistență a durat mai mult de un an de zile.

 
Alex Tabacu, Tax Partner în cadrul grupului Voicu & Filipescu



Firma de avocatură asistă clienții în întocmirea dosarelor de transfer, iar ulterior, dacă este cazul, îi reprezintă în relația cu autoritățile fiscale. ”În cazurile în care am fost implicați în redactarea dosarului prețurilor de transfer asistența noastră continuă și în cadrul inspecțiilor fiscale atât pentru a explica conținutul dosarului prețurilor de transfer și a clarifica aspectele punctate de autoritățile de control, cât și pentru a explica anumite aspecte operaționale și/sau fiscale în legătură cu tranzacțiile realizate cu entitățile afiliate. O astfel de misiune este coordonată de regulă de către un expert fiscal, iar echipa de lucru este multidiciplinară incluzând, în primul rând fiscaliști, dar și avocați specializați în operațiuni corporate și litigii, în special pentru etapele ulterioare inspecției fiscale”, menționează specialistul Voicu & Filipescu.

În prezent focusul în zona prețurilor de transfer este în zona de consultanță. Alex Tabacu subliniază că, în ultimul an, inspecțiile fiscale care au inclus și componenta de analiză a dosarului prețurilor de transfer au fost destul de rare. “Ca principiu însă, în cazul în care conținutul dosarului prețurilor de transfer este chestionat de către inspectorii fiscali, iar acest fapt atrage după sine penalități fie sub formă de amenzi, debite fiscale principale sau debite fiscale accesorii suplimentare, clienții decid urmarea căilor legale de contestare atât pe cale administrativă, cât și judiciară”, mai spune expertul.

De altfel, în ultima perioadă instanțele din România au căpătat experiență în astfel de spețe, existând un grad mai mare de floxibilitate. “De regulă instanțele de judecată admit proba cu expertiza contabilă-fiscală și, în cele mai multe dintre cazuri, opinia expertului este cea care are o importanță ridicată în soluționarea subiectelor în dispută”, arată Alex Tabacu.

Atuurile Voicu & Filipescu în proiecte de acest tip

Printre atuurile echipei de avocați a firmei Voicu & Filipescu, care acordă consultanță companiilor în proiecte legate de prețuri, trebuie menționată, în primul rând, existența unei experiențe integrate (legal, finance, tax). La toate acestea se adaugă o bună cunoaștere a mediului și practicilor fiscale locale, dar și experiența în lucru cu echipe de fiscaliști din alte jurisdicții. De asemenea, experții firmei dau dovadă de flexibilitate în abordare în funcție de cerințele specifice ale clientului, dar și în în procedura de stabilire a onorariului  în funcție de particularitățile misiunii. De altfel, practica este destul de variată și în funcție de proiect sunt folosite toate cele trei procedee de stabilire a onorariului (rate orare, blended rates sau bugete). În cazul activității de consultanță, cel mai adesea sunt folosite bugetele.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 374 / 5015
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează asistentă|secretară recepție
Bucharest Arbitration Days – termenul de înscriere a fost prelungit până la data de 31 mai 2019
Business Crime: Țuca Zbârcea & Asociații a obținut, anul trecut, soluții de clasare în faza de urmărire penală într-un număr considerabil de cauze pentru clienți ce au avut calitatea de suspecți sau inculpați. Manuela Gornoviceanu, Managing Associate: Nu există intenții reale de relaxare a legislației anticorupție
Clifford Chance Badea a asistat NE Property B.V. la implementarea programului de obligațiuni de 1.5 miliarde EUR
Cum acționează avocații Schoenherr în mandatele de Concurență. Georgiana Bădescu, Partener: Avem beneficiul unui know-how extraordinar la nivel european și regional, pe care îl fructificăm deplin în interesul clienților. Echipa e orientată în permanență spre învățare și perfecționare
Din vorbă-n vorbă cu Cătălin Micu, partener după ultima rundă de promovări de la ZRP. ”Pentru client, proiectul său este cel mai important, iar avocatul trebui să-l trateze ca atare. Implicarea și disponibilitatea sunt principalele calități cerute unui avocat”
Bondoc și Asociații câștigă definitiv un litigiu privitor la prețurile de vânzare a medicamentelor
Cum percep avocații Budușan Albu & Asociații, prima firmă de penal-comercial înființată în Romania, piața de Businees Crime și cum văd modernizarea sistemului judiciar. Carte de vizită impresionantă: clientelă sofisticată, cazuri complexe și de multe ori transfrontaliere, sume în dispută de peste 1 mld. €
Avocații Enache Pirtea & Asociații au intrat în marile dosare de Business Crime încă din primul an de activitate. Pentru a gestiona relația cu organele de urmărire penală sau cu instanțele de judecată, îți trebuie o doză foarte mare de combativitate și perseverență, dar și un stomac tare și nervi de oțel, spun fondatorii firmei
Biroul Dentons din București are în lucru tranzacții de zeci de milioane de euro în Real Estate. Bogdan Papandopol, Partener: Se observă un grad crescut de „sofisticare” a tranzacțiilor; de cele mai multe ori, atât perioada de due diligence, cât și negocierile, sunt mai extinse
Dublă victorie pentru Suciu Popa la Londra, în cadrul Galei de Premiere Euromoney - Benchmark Litigation Europe Awards. Suciu Popa, firma anului în litigii, Luminița Popa, avocatul anului
Young Ambassadors Forum, la Mușat & Asociații. 35 de tineri din mai multe țări explorează problematica dreptului internațional umanitar și a advocacy-ului
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...