ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ecaterina Burlacu, PeliFilip: Într-o concediere, pregătirea procedurii este de o importanță vitală. În cele mai multe cazuri noi recomandăm soluționarea amiabilă

05 Mai 2017   |   Stefania Enache

Avocatul a constatat ca, intr-o concediere care vizeaza o persoana cu o pozitie de conducere intr-o firma, cele mai frecvente greseli sunt graba si comunicarea defectuoasa.

 
 
Atunci cand un angajator ia in calcul concedierea unui salariat, principala problema de care risca sa se loveasca este procedura. Ecaterina Burlacu, Senior Associate PeliFilip, atrage atentia ca este necesara o analiza temeinica pentru a stabili care este premiza care poate permite o concediere si cum trebuie ea justificata si implementata. “In sistemul nostru de dreptul muncii, concedierea trebuie justificata cu mare atentie si minutiozitate. Chiar si cand ti se pare bine pregatita, o asemenea masura prezinta un risc mare de a fi anulata in instanta de judecata. Astfel ca, mai ales cand vorbim de o persoana cu functie de conducere, cand putem spune ca riscul ca o decizie de concediere sa fie atacata este mult mai ridicat, pregatirea concedierii trebuie sa se faca cu respectarea celor mai inalte rigori”, explica avocatul.


Un proces care pleaca de la contestarea unei decizii de concediere implica riscuri destul de importante pentru o companie, iar cele mai mari sunt legate de expunerea reputationala, precedentul intern si nu in ultimul rand expunerea financiara. “Mai ales daca vorbim de un membru al echipei de conducere, in mod clar o decizie a unei instante de judecata constatand o concediere abuziva nu va face bine imaginii respectivei companii pe piata, tot asa cum va transmite un semnal la nivel intern. Pe de alta parte, intrucat membrii echipei de conducere beneficiaza de remuneratii insemnate de cele mai multe ori, expunerea financiara, calculata in numarul de salarii pe care un angajator poate fi obligat sa le plateasca unui fost angajat care obtine anularea unei decizii de concediere, poate fi foarte mare. De asemenea, in astfel de litigii tind sa apara si numeroase pretentii legate de trecut, fie ca vorbim de bonusuri pretins neplatite ori de ore suplimentare, cumul de functii si lista poate continua”, subliniaza Ecaterina Burlacu.

Prin urmare, intr-o concediere pregatirea procedurii este de o importanta vitala. Este esential ca angajatorul sa inteleaga ca o astfel de concediere inseamna nu numai documentare, dar uneori si timp de pregatire, pentru ca unul dintre punctele cele mai slabe in astfel de situatii este graba si luarea deciziilor fara a aseza lucrurile in cutiile care trebuie. “In cele mai multe dintre cazuri, noi recomandam solutionarea amiabila, intrucat prezinta cele mai scazute riscuri pentru fiecare dintre parti. De altfel, in cele mai multe dintre cazuri si reusim sa obtinem rezolvarea amiabila a conflictului – undeva la 10-20% din cazuri ajung in litigiu”, declara avocatul PeliFilip.




Riscurile de imagine pot si trebuie sa fie gestionate la nivel de comunicare. Este foarte important ca o companie, tinand cont de scopurile si valorile sale, sa transmita mesajul corect, atat intern cat si extern.

Ecaterina Burlacu, Senior Associate PeliFilip
 


Comunicarea este cheia succesului

Expertul este de parere ca cea mai sigura protectie, pentru fiecare dintre parti, este comunicarea. “De cele mai multe ori conflictele se nasc dintr-o lipsa de comunicare ori dintr-o comunicare deficitara. Asta este ceva la care fiecare dintre parti trebuie sa lucreze constant. Altfel, intrucat vorbim pana la urma de relatii interumane, nicio clauza din contractul de munca nu te poate proteja de conflict. Desigur, in contractele de management situatia poate sta altfel, intrucat partile pot agrea in avans incetarea contractului daca nu se mai inteleg si pot chiar agrea si o suma de bani care sa compenseze managerul pentru ruperea intempestiva a relatiilor, daca e cazul”, puncteaza Ecaterina Burlacu.

Cand o firma decide sa renunte la o persoana din echipa de conducere, motivele sunt variate si pot porni de la incompatibilitate cu echipa, pana la neatingerea rezultatelor si chiar situatii disciplinare. “Din experienta noastra insa, mai mult decat motivul imediat este utila o perioada de analiza pentru a stabili motivul „mediat”, cauza reala ce sta in spatele unei astfel de decizii. Recomandam din nou analiza temeinca si prudenta, dar mai ales gestionarea emotiilor intr-un astfel de proces. A „scapa” de un manager incomod este o abordare foarte superficiala. Unde incolteste o asemenea idee, exista o problema, care trebuie analizata si rezolvata potrivit cadrului in care poate fi rezolvata. Recomandarea asadar este detasarea de problema, analiza, pregatire. Si asistenta specializata, pentru a minimiza riscurile”, arata profesionistul PeliFilip.

Avocatul a constatat ca, intr-o concediere care vizeaza o persoana cu o pozitie de conducere intr-o firma, cele mai frecvente greseli sunt graba si comunicarea defectuoasa. “Daca nu respecti cadrul temporal necesar pentru a aplica o masura legala si care sa stea in picioare in instanta, combinat cu erori in comunicarea intentiilor si adresarea pretentiilor celeilalte parti, reteta esecului este aproape sigura”, puncteaza Ecaterina Burlacu.

Calea amiabila implica si costuri

De cele mai multe ori, inchiderea unor dispute pe cale amiabila intre firma si angajatul concediat implica plata unor anumite sume care sa asigure o perioada de tranzitie intre parti. ”De regula, acestea compenseaza atat nevoia companiei de a pune in ordine lucrurile inainte de plecarea unui manager, cat si o certitudine financiara pentru manager pana la angajarea intr-un nou proiect. Este dificil de indicat o suma anume, in functie de situatia de fapt pot varia de la cateva salarii si pana la salarii pe 1-2 ani in cazuri extreme. Foarte importante in acest sens sunt politica companiei si precedentele interne – aici subliniem importanta aranjamentelor de confidentialitate ce se agreeaza in astfel de cazuri”, explica avocatul.

Firma PeliFilip a fost implicata in numeroase proiecte in care a asistat clienti in adresarea unor dispute cu membrii echipei de conducere, variind de la conflicte cu componenta disciplinara la aspecte de necorespundere profesionala. “Este dificil de indicat cateva industrii specifice, intrucat nu sunt chestiuni care tin de industrie, ci pot interveni oricand in viata oricarei companii. Tocmai de aceea recomandam ca fiecare companie sa se asigure ca exista politici interne pentru adresarea unor astfel de situatii, ca se fac traininguri si programe pentru membrii conducerii in ceea ce priveste adresarea si solutionarea conflictelor si, desigur, sa nu ezite sa apeleze la asistenta specializata, care de cele mai multe ori ajuta la „dezamorsarea” conflictelor. In general, clientii nostri sunt companiile, datorita profilului nostru, insa am asistat cu succes si o serie de manageri de top in inchiderea relatiilor cu companii mari din Romania”, spune Ecaterina Burlacu.

In general, in astfel de dosare munca avocatilor se axeaza pe intelegerea profunda a situatiei si a cauzelor generatoare, astfel incat sa poata asista clientul sa obtina cel mai bun rezultat raportat la situatia data. „De cele mai multe ori, disputele cu membrii conducerii se solutioneaza in negocieri, astfel incat este vital sa asiguram clientului nostru cea mai buna pozitie de negociere. In proiectele in care am asistat am avut rezultate foarte bune, reusind sa ajutam clientul sa obtina ce-si dorea din situatia respectiva. La nivel de echipa, in functie de proiecte si de magnitutine, implicam intreaga echipa dedicata dreptului muncii, si, in functie de stadiul existent sau preconizat al disputei, membrii echipei de litigii ne asista cand pare ca situatia se indreapta spre un litigiu”, adauga expertul PeliFilip.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 151 / 4427
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Avocații PNSA, într-o finanțare de 71,5 mil. € acordată unor firme din grupul Immofinanz. Wolf Theiss a asistat finanțatorul RBI AG
Ioana Knoll-Tudor, românca ce coordona activitatea biroului Jeantet din Budapesta, s-a relocat la Paris
Ultima zi de înscrieri la seminarul specializat pe Dreptul concurenței, tema Directivei 104 I 2014. LegalEvents.ro închide mâine lista participanților
LegiTeam: Suciu Popa is looking for lawyers
LegiTeam: VASS Lawyers is looking for a Junior Attorney
Dreptul de renunțare la judecată - în afara competenței Curții de Justiție a Uniunii Europene. Nils Whal, Avocatul General al CEJ, a preluat observațiile prezentate de avocații Zamfirescu Racoți & Partners
Banking & Finance – Avocații Bohâlțeanu & Asociaţii au avut în lucru 6 proiecte complexe de finanțare. Firma a fost lead-counsel în trei finanțări în care au fost implicate mai multe jurisdicții
Florentin Ispas, Legal Manager al Grupului TBI: Juristul intern este liantul între business și firmele de avocatură, este persoana care definește, clarifică avocatului extern, în detaliu și la un nivel rafinat cerințele clientului intern
Clifford Chance Badea recrutează un avocat senior specializat în Real Estate și M&A. Adrian Cazan se alătură echipei
Mareș Danilescu Mareș în asociere cu Dan Lupașcu CA acordă asistenţă juridică în dosarul “Gala Bute”. Client este Rudel Obreja, fost preşedinte al Federaţiei Române de Box
Litigiile lunii august: Credit Europe Bank lucrează cu șase firme de avocatură. Clienți și dosare noi
NNDKP își consolidează serviciile în domeniul consultanței fiscale la nivel local
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...