ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Îi ajută ultimele modificări în sistemul de promovare a producerii energiei verzi pe investitorii din domeniu? Părerile avocaților sunt împărțite: vor fi efecte benefice, dar și reacții adverse

06 Aprilie 2017   |   Stefania Enache

Avocatii sustin ca masura este una salutara si ca era asteptata inca din 2013, insa exista cateva elemente care ar putea provoca nemultumire in randul producatorilor.

 
 
Piata certificatelor verzi a trecut printr-o lunga perioada de blocaj, cauzata in principal de masurile impuse de stat. Interventiile venite de la Bruxelles, dar si plangerile primite din partea companiilor implicate in acest domeniu au obligat Executivul de la Bucuresti sa modifice sistemul de promovare a producerii energiei din surse regenerabile. Astfel, ca in sedinta guvernului de saptamana trecuta a fost adoptata o ordonanta de urgenta pentru modificarea si completarea Legii 220/2008.

Avocatii sustin ca masura este una salutara si ca era asteptata inca din 2013, insa exista cateva elemente care ar putea provoca nemultumire in randul producatorilor.Mai mult, ei subliniaza ca nu se mai poate discuta despre o redresare a sectorului energiei regenerabile, ci doar de o remediere a situatiei actuale.


“Cele mai importante modificari propuse de ordonanta de urgenta pentru modificarea Legii nr. 220/2008 pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile sunt: modificarea duratei de viata a certificatelor verzi care ar urma sa expire la finalul perioadei mecanismului de suport spre deosebire de durata de viata limitata la 12 luni in prezent, extinderea perioadei in care un anumit numar de certificate verzi sunt blocate de la tranzactionare, precum si modalitatea de calculare a cotei obligatorii de achizitie de certificate verzi care ar trebui sa tina cont de 3 elemente si anume: numarul static de certificate verzi, consumul estimat de electricitate pentru anul respectiv, si impactul in factura consumatorului”, explica Varinia Radu, Partener, Coordonatorul diviziei petrol si gaze pe Europa Centrala si de Est al CMS.

La randul sau, Loredana Mihailescu, Partener, Coordonator al departamentului de energie al biroului CMS din Bucuresti, spune ca introducerea pietei spot anonime este de asemenea o masura care ar trebui sa deblocheze piata si sa dea o sansa producatorilor mici si mijlocii care nu fac parte dintr-un grup de societati ce include si o societate de furnizare de electricitate. “Insa fara masuri de constrangere pentru furnizori aceasta modalitate de tranzactionare ar putea fi ineficienta”, atrage atentia expertul CMS.

Dan Ciobanu (foto), Partener Suciu Popa & Asociatii, este de parere ca o potentiala directie care ar putea fi explorata atat de autoritatea de reglementare, cat si de jucatorii implicati in sectorul energiei regenerabile, ar putea consta in elaborarea si instituirea unor masuri care sa incurajeze utilizarea tehnologiilor de stocare a energiei, astfel incat ponderea profitului producatorilor de energie din surse regenerabile sa nu depinda intr-o masura semnificativa doar de tranzactionarea imediata a certificatelor verzi.

De altfel, producatorii integrati au o pozitie mai buna in comparatie cu producatorii care nu desfasoara (direct sau prin alte societati din grup) si activitatea de furnizare de energie electrica. “Cred insa ca asta nu se poate pune pe seama unei favorizari a acestei categorii de producatori prin ordonanta. Producatorii integrati fac fata mai bine provocarilor pietei prin faptul ca pot asigura absorbtia in grup a certificatelor verzi, diminuandu-si astfel pierderile cu certificatele verzi nevandute. Principalul element neacoperit de ordonanta il reprezinta stocurile de certificate verzi emise anterior adoptarii ordonantei, care au o durata de valabilitate de 12 luni. Astfel, la calculul cantitatii statice de certificate verzi se iau in considerare doar cantitatea totala de certificatelor verzi estimate a fi emise pana in 2031 si cantitatea de certificate verzi amanate de la tranzactionare, nefiind mentionat nimic cu privire la stocurile de certificate verzi. Avand in vedere iminenta expirarii duratei acestor certificate verzi, lipsa unor prevederi privind situatia acestora va conduce la inregistrarea de pierderi de catre producatori”,explica Mihaela Nyerges, Managing Associate al Tuca Zbarcea & Asociatii.

Modificarea Legii 220/2008 era asteptata inca din anul 2013, atunci cand guvernul a adus restrangeri semnificative schemei de sprijin. “Ordonanta incearca sa tina cont si sa alinieze pe cat posibil interesele tuturor jucatorilor afectati de prevederile Legii 220/2008: producatorii de energie utilizand surse regenerabile de energie, consumatorii casnici si consumatorii industriali. Cred ca, per ansamblu, ordonanta va avea un efect benefic, ea rezolvand multe din problemele cu care se confrunta cei ce intra sub incidenta ei. Totusi, cred ca ea este intampinata de participantii la piata cu o usoara neincredere ca principiile introduse vor ramane nemodificate pana la incetarea perioadei de aplicare a schemei de sprijin”, declara Mihaela Nyerges.

Decizii luate prea tarziu

Avocatii firmei Popovici Nitu Stoica & Asociatii (PNSA) nu sunt la fel de optimisti in ceea ce priveste beneficiile noului cadru legislativ. Motivul invocat de ei este acela sa masurile au fost luate destul de tarziu, iar riscul ca multi dintre jucatorii implicati in producerea de energie regenerabila sa renunte la proiectele din Romania este major.

“Principalele amendamente aduse sistemului de promovare pot fi caracterizate prin reducerea ratei interne de rentabilitate si reglarea unor aspecte care tin de functionarea schemei de sprijin. Rata interna de rentabilitate a proiectelor ar urma sa scada pentru toate tipurile de surse utilizate. Potrivit documentelor publice, producatorii de energie regenerabila ar urma sa inregistreze rate interne ale rentabilitatii intre 3 si 8,3% (in scadere de la 9,9-11,8% initial prevazute la momentul aprobarii sistemului de promovare in 2011 sau chiar 5,4-10.1% ulterior modificarilor din 2015). Prin urmare, avand in vedere efectele negative produse intre timp in urma amendamentelor din 2015 (care au depasit previziunile de la acel moment ale autoritatilor romane), poate fi estimata accentuarea presiunii financiare asupra proiectelor existente - posibile abandonuri si inchideri suplimentare”, arata Luana Dragomirescu, Avocat Asociat Colaborator PNSA.

Despre masurile care vor avea efecte negative asupra producatorilor a vorbit si Miruna Suciu, Managing Partner Suciu Popa & Asociatii. ”Se poate preconiza ca noile masuri vor conduce la o distribuire mai uniforma a impactului contravalorii CV in factura consumatorului final, precum si la o rata de absorbtie mai mare a CV emise producatorilor de energie din surse regenerabile. Totodata, ordonanta de urgenta contine si o serie de masuri care vor impacta in mod negativ producatorii de energie electrica din surse regenerabile in sensul ca sfarsitul perioadei de amanare a tranzactionarii CV pentru tehnologiile solare a fost extinsa de la 1 ianuarie 2018, la 1 ianuarie 2025, iar recuperarea CV urmeaza sa aiba loc in perioada 1 ianuarie 2018 - 31 decembrie 2025, pentru proiectele hidro si eoliene si, respectiv, intre 1 ianuarie 2025 si 31 decembrie 2030 pentru proiectele solare ”, puncteaza avocatul.

Miruna Suciu mai spune ca ”desi aceste masuri nu solutioneaza intru totul criza din sectorul energiei regenerabile, acestea pot constitui insa baza unei evolutii mai echilibrate a intregului sector ”.

Ordonanta poate doar remedia situatia

Toti avocatii consultati de BizLawyer au admis faptul ca din perspectiva producatorilor, poate cea mai benefica modificare consta in prelungirea duratei de valabilitate a certificatelor verzi, care va fi de la data emiterii pana la data de 31 martie 2032, fata de 12 luni in prezent. “Masura era extrem de necesara avand in vedere ca un numar mare de certificate verzi incepuse sa expire din cauza netranzactionarii acestora, cauzand astfel pierderi importante producatorilor. Desi nu ofera o solutie pe termen scurt pentru valorificarea certificatelor verzi, aceasta prevedere ofera macar confortul unei valorificari viitoare”, explica Mihaela Nyerges.

O alta modificare cu impact benefic asupra producatorilor consta in schimbarea regimului juridic al certificatelor verzi cu implicatii asupra tratamentului contabil. “In prezent, certificatele verzi sunt inregistrate contabil drept venit inca de la momentul emiterii lor, chiar daca tranzactionarea are loc la un moment indepartat sau chiar daca certificatul verde va expira din cauza netranzationarii si nefolosirii acestuia in contul cotei obligatorii de achizitie. Acest tratament contabil conduce la impozitarea unor venituri care nu sunt certe. Potrivit ordonantei, certificatul verde devine venit doar la momentul tranzactionarii, inlaturandu-se astfel inconvenientele existente”, subliniaza expertul Tuca Zbarcea  & Asociatii.

Un alt element de noutate consta in crearea unei piete anonime pe care sa se vanda la pachet energie produsa din surse regenerabile impreuna cu certificatele verzi emise in considerarea respectivei cantitati de energie. Pe o astfel de piata, energia ar urma sa se tranzactioneze la un pret stabilit in mod concurential, in timp ce certificatele verzi ar urma sa se tranzactioneze la pretul de inchidere stabilit in ultima sesiune de tranzactionare pe piata spot de certificate verzi. “Momentan nu se cunosc detalii privind functionarea acestei piete, urmand ca ANRE sa elaboreze cadrul de reglementare. Modificarea are in vedere transparentizarea tranzactiilor si eliminarea intelegerile din afara pietei privind tranzactionarea la pachet a energiei produse din surse regenerabile si a certificatelor verzi aferente”, precizeaza Mihaela Nyerges.

De asemenea, ordonanta instituie obligatia de a achizitiona anual un numar constant de certificate verzi pe intreaga durata de aplicare a schemei, prin introducerea notiunii de cantitate statica anuala de certificate verzi. “Aceasta se calculeaza prin impartirea (i) sumei dintre cantitatea totala de certificate verzi estimate a fi emise pana la incetarea aplicarii sistemului de promovare si cantitatea de certificate verzi amanate de la tranzactionare la (ii) numarul de ani ramasi pana la inchiderea sistemului de promovare. Masura are in vedere distribuirea mai uniforma a impactului cu certificatele verzi in factura consumatorului final. Totodata, impactul mediu in factura consumatorilor finali se plafoneaza la 11.1 euro/MWh”, aminteste avocatul.

Tot in randul masurilor care privesc protejarea consumatorilor finali se inscrie si scaderea pretului maxim de tranzactionare a certificatelor verzi de la 60 euro/certificat verde (in prezent) la 35 euro/certificat verde.

O modificare dezavuata de producatori de energie solara consta in extinderea perioadei de amanare a tranzactionarii a doua certificate verzi in cazul centralelor electrice solare (noul termen fiind 31 decembrie 2024, fata de 31 martie 2017 cum este in prezent), motivatia fiind ca acesti producatori inregistreaza o rata interna de rentabilitate mai mare in comparatie cu producatorii utilizand alte surse regenerabile de energie. Totodata, si perioada de recuperare a certificatelor verzi amanate de la tranzactionare se extinde la 8 ani (in cazul centralelor hidroelectrice si eoliene) si la 6 ani (in cazul centralelor solare). O astfel de masura, desi afecteaza producatorii de energie regenerabila, contribuie la diminuarea excesului de certificate de pe piata si reduce impactul la consumatorul final. Benefic pentru producatori este insa faptul ca, spre deosebire de varianta actuala a legii care nu reglementeaza modalitatea de recuperare a certificatelor verzi amanate de la tranzactionare, Ordonanta stabileste ca recuperarea se va face in transe lunare egale.

Un alt principiu nou introdus consta in interzicerea tranzactionarii repetate a certificatelor verzi, urmarindu-se pe aceasta cale inlaturarea practicilor speculative si a acelora care aveau drept scop substituirea certificatelor verzi in pericol sa expire cu certificate aflate in termen de valabilitate.

“Sistemul de promovare implementat de Legea 220/2008 se aplica exclusiv proiectelor puse in functiune sau retehnologizate pana la finalul anului 2016. Prin urmare, la momentul acesta, nu se mai pune problema redresarii sectorului de energie regenerabila, ci a remedierii situatiei producatorilor existenti prin diminuarea impactului cauzat de modificarile succesive aduse sistemului de promovare”, puncteaza Mihaela Nyerges.

Un punct de vedere similar este exprimat si de Luana Dragomirescu, Avocat Asociat Colaborator PNSA, care subliniaza ca “ in contextul inchiderii accesului in schema de sprijin pentru promovarea energiei electrice din surse regenerabile la 31 decembrie 2016 si a disfunctionalitatilor deja existente pe piata de certificate verzi, modificarile pot aduce o mai mare stabilitate – pentru cei care vor ramane activi pe piata. Este greu insa sa fim optimisti in sensul redresarii sectorului, in contextul in care acestea reduc considerabil ratele interne de rentabilitate ale proiectelor”.

Ce urmeaza?


Luana Dragomirescu atrage atentia ca noile schimbari sunt menite sa ajusteze (reduca) veniturile producatorilor. ”In acelasi timp se mizeaza pe cresterea stabilitatii, a transparentei si sustenabilitatii schemei de suport si minimizarea potentialor denaturari ale concurentei   determinate de acordarea unor finantari publice. Cu alte cuvinte, cu un sprijin in scadere din partea statului este foarte probabil sa ne asteptam ca numarul de proiecte de energie renegenerabila sa scada, iar supravietuitorii au, in teorie, promisiunea unei scheme de suport cu o functionalitate ameliorate. In acest cadru, imbunatatirile vizeaza (cel putin la nivel declarativ) cresterea predictibilitatii acestui sprijin, prin limitarea numarului de certificate care ar putea ramane nevandute, limitarea speculatiilor in tranzactionarea certificatelor verzi, dar si limitarea impactului mediu in factura consumatorilor finali, prin introducerea unui prag maxim cu privire la valoarea ce poate fi facturata de catre furnizor. Se urmareste evitarea anularii excedentului de certificate verzi din piata in contextul reinserarii certificatelor amanate la tranzactionare, pastrarea unui echilibru intre gradul de suportabilitate al consumatorilor si efortul financiar al producatorilor, cu distribuirea uniforma a impactului in factura consumatorului final. In acelasi timp, marirea perioadelor de reinsertie a certificatelor amanate la tranzactionare ar urma sa asigure o introducere liniara a acestora, in scopul reducerii impactului la consumatorul final si protejarii pietei de certificate”, adauga avocatul.

Modificarile aduse cadrului legislativ vin intr-un moment in care se constata o lipsa de incredere din partea investitorilor. “Este a doua modificare succesiva intr-o perioada relativ scurta de timp, fapt ce duce la instabilitate in aplicarea sistemului de promovare”, aminteste Luana Dragomirescu.

In plus, spune avocatul PNSA, prelungirea perioadelor de reintegrare a certificatelor amanate la tranzactionare ar putea afecta fluxurile de venituri inregistrate de producatori, cu impact negativ asupra profitabilitatii proiectelor, iar reducerea semnificativa a pragului maxim de tranzactionare va reduce considerabil veniturile initial preconizate de beneficiarii schemei de suport. Mai mult, stabilirea unui prag maxim al impactului in factura consumatorului final poate duce la ajustarea cotei anuale obligatorii de achizitie a certificatlor si implicit la cresterea numarului de certificate ramase netranzactionate. Pe de alta parte, trebuie considerate si potentialele efecte adverse asupra marilor consumatori ulterior anului 2024, avand in vedere ca schema de suport cu certificate verzi a fost extinsa pana in 2032.

De la extaz la agonie


Modificarea sistemul de promovare a producerii de energie electrica din surse regenerabile in ultimii ani a descurajat investitiile noi mai ales in domeniile energiei eoliene si fotovoltaice.

Loredana Mihailescu, Partener, Coordonator al departamentului de energie al biroului CMS din Bucuresti, aminteste ca multi investitori care aveau proiecte in diverse stadii de dezvoltare au renuntat sa treaca la etapa de constructie. Totusi, investitorii care erau deja in etapa de constructie au continuat in ciuda problemelor create de modificarile legislative.

“De asemenea, au fost afectati si cei care au proiecte operationale intrucat blocajul de pe piata certificatelor verzi le creeaza probleme de lichiditate si in unele cazuri chiar riscul de incetare a platilor (mai ales cei care au construit in baza unor imprumuturi bancare). Desi multe proiecte au fost construite in vederea unei revanzari, iar multi proprietari si-au exprimat intentia de a vinde proiectele care sunt operationale, nu exista un interes major din partea potentialilor cumparatori sau preturile oferite nu sunt in masura sa convinga vanzatorii sa ia aceasta decizie”, completeaza Varinia Radu (foto), Partener, Coordonatorul diviziei petrol si gaze pe Europa Centrala si de Est al CMS.

In ciuda acestor probleme, CMS a asistat in ultimii 3 ani un fond de investitii care are un interes in domeniul regenerabilelor in Romania (si in regiunea Europei de Est) intr-o serie de achizitii de proiecte regenerabile operationale. “Cu toate aceste ar trebui spus ca nu sunt multe astfel de tranzactii pe piata in momentul de fata. De asemenea am continuat sa asistam pe diverse probleme juridice de natura curenta clientii nostri care au construit si actualmente opereaza proiecte in domeniul energiei regenerabile”, mentioneaza Loredana Mihailescu (foto).

Si firma Suciu Popa a fost constant implicata in diverse proiecte care au presupus fie asistenta acordata clientilor in cadrul procedurilor de vanzare sau cumparare de proiecte de producere a energiei din surse regenerabile operationale, precum si asistenta pentru numerosi producatori de energie din surse regenerabile cu privire la diverse aspecte referitoare la operarea capacitatilor energetice si/sau tranzactionarea energiei produse si a certificatelor verzi aferente.


Interesul investitorilor s-a diminuat


Ca urmare a modificarilor suferite in ultimii ani de legislatia care reglementeaza sistemul de promovare a producerii de energie electrica din surse regenerabile, activitatea clientilor asistati in prezent de Suciu Popa a fost perturbata in functie de lichiditatile disponibile si de gradul de indatorare a societatilor care opereaza respectivele proiecte regenerabile. In pofida acestor aspecte, nu am asistat clienti care au amanat dezvoltarea proiectelor sau care au intrat in insolventa ca urmare a adoptarii respectivelor modificari legislative.
 
Miruna Suciu, Managing Partner Suciu Popa & Asociatii

Neincrederea in stabilitatea cadrului legal al schemei de sprijin, precum si excesul de certificate din piata cauzat de modificarile aduse Legii 220/2008 au condus la diminuarea interesului clientilor nostri fata de acest sector. Avem clienti care fie au renuntat la dezvoltarea sau la achizitia de proiecte de producere a energiei din surse regenerabile de energie, fie au regretat ca au investit intr-un domeniu a carei reglementare s-a dovedit atat de instabila.
 
Mihaela Nyerges, Managing Associate al Tuca Zbarcea & Asociatii


Modificarile aduse formei initiale a schemei de suport au condus in practica atat la diminuarea interesului investitorilor pentru initierea unor proiecte noi, cat si la destabilizarea financiara si chiar falimentul proiectelor existente.

Luana Dragomirescu, Avocat Asociat Colaborator PNSA




Un domeniu cu potential pentru deseuri si biomasa


In toata aceasta mare de probleme exista si un sector cu potential, un domeniu in care Romania mai are inca nevoie de investitii  noi si in care piata nu e saturate: energia din biomasa/biogas, dar mai ales deseuri.

Avocatii CMS sunt de parere ca motivul pentru care investitiile in acest domeniu nu s-au ridicat la nivelul celor din energia eoliana sau fotovoltaica sunt durata mai mare de implementare a proiectelor-complexitatea acestora (incluzand contratele pe termen lung de materie prima care determina si bancabilitatea proiectului) si un mecanism de suport nu tocmai generos.

“In contextul asumarii de Romania a obligatiei de a recicla 50% din deseurile municipale pana in anul 2020 prin Tratatul de aderare a Romaniei la Uniunea Europeana, initiativele legislative in domeniul biomasei si a biogazului devin un instrument necesar si benefic pentru eficientizarea masurilor de accelerare a procesului de reciclare a deseurilor municipale. Spre deosebire de tarile vestice care au adoptat o viziune integrata si pe termen lung in acest domeniu prin implementarea unor strategii care s-au dovedit a fi eficiente in timp, Romania inregistra in anul 2015 un procent de reciclare de doar 3% a deseurilor municipale. Asa incat, atingerea tintei de 50% presupune un efort investitional considerabil, necesara a fi sustinuta prin masuri legislative favorabile investitiilor si care sa valorifice potentialul adus de reciclarea deseurilor”, arata Loredana Mihailescu.

”In acest sens, proiectul de lege pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei produsa din sursele regenerabile biomasa, biogaz si energie geotermala se preconizeaza a fi un instrument legislativ cu potential pentru incurajarea investitiilor in domeniu. Acesta se va aplica proiectelor mici si mijlocii derulate de producatorii de energie electrica care detin centrale electrice cu o capacitate instalata de pana la 5 MW, precum si investitorilor care dezvolta centrale electrice de pana la 1 MW putere instalata, in ambele cazuri daca energia este produsa din biomasa, biogaz, biolichide si energie geotermala. Producatorii de energie din biomasa, biogaz si energie geotermala care au beneficiat de certificate verzi in temeiul Legii nr. 220/2008 vor putea beneficia de sistemul de promovare prevazut de proiectul de lege, insa pe o durata diminuata cu perioada in care au beneficiat de sistemul de promovare prin certificate verzi. In plus, de sistemul de promovare vor putea beneficia, in conditiile legii, si participantii in diverse ramuri ale industriei pentru optimizarea fluxului de productie, care folosesc deseurile pentru producerea energiei necesara derularii propriei activitatii. In prezent, exista solicitari din partea anumitor investitori care au inclus in agenda astfel de proiecte in domeniul energiei regenerabile provenita din biomasa, definitivarea cadrului legislativ devenind un aspect necesar si prioritar pentru implementarea proiectelor. Este de asteptat ca anul acesta sa fie adoptat Proiectul de lege, in conditiile in care a fost adoptat de Senat si a primit avizul din partea Comisiei juridice a Camerei Deputatilor, care este Camera decizionala”, detaliaza Varinia Radu.




Ordonanta de urgenta aprobata saptamana trecuta de Executiv

Guvernul a aprobat saptamana trecuta Ordonanța de Urgență pentru modificarea și completarea Legii 220/2008 (pentru stabilirea sistemului de promovare a producerii energiei din surse regenerabile de energie) care vine să îmbunătățească legislația în domeniul producerii energiei din surse regenerabile și, implicit, să susțină dezvoltarea în continuare a acestui sector.

Conform normelor și angajamentelor europene asumate, România are stabilită pentru 2020 o țintă națională de 24% energie regenerabilă în consumul final brut de electricitate, țintă pe care și-a atins-o deja, dar care trebuie conservată în perspectiva anului de referință.

"Actul normativ vine să pregătească și să reglementeze inclusiv momentul reinserării în piață a certificatelor verzi amânate de la tranzacționare prin deciziile luate în 2014, perioadă care expiră la finalul lunii martie", a declarat Toma Petcu, ministrul Energiei.

Printre principalele modificări aduse de OUG se numără eliminarea termenului de valabilitate de doar 12 luni pentru certificatele verzi, acestea urmând să fie valabile pe toată perioada de funcționare a schemei de sprijin, respectiv până în 2032, astfel fiind evitate situațiile înregistrate în ultimii ani, prin care un număr importat de CV-uri nu au mai putut fi valorificate de către producători și înlocuirea cotei obligatorie de achiziție destinată furnizorilor de electricitate cu un mecanism nou, al cantității statice de CV, care va fi revizuit odată la doi ani de către ANRE și care are rolul de a crea un echilibru între consumatori și producători.

De asemenea, aceste prevederi sunt susținute și de crearea unor platforme anonime de tranzacționare a energiei din surse regenerabile și a certificatelor verzi pe piețele centralizate de tranzacționare a electricității, astfel că atât producătorii și furnizorii mari, dar și cei mici, vor putea să își găsească locul în piață.

Totodată, certificatele verzi vor căpăta valoare în momentul tranzacționării, și nu la momentul emiterii, ca până acum, ceea ce va înlătura o parte din presiunea de pe fluxurile de numerar ale operatorilor din acest domeniu, iar producătorii de energie regenerabilă vor plăti, conform prevederilor noii OUG, impozit pe profit doar în momentul tranzacționării CV, și nu în momentul în care înregistrau în contabilitate, așa cum era prevăzut în vechea legislație, impediment ce a dus la cazuri de insolvențe și falimente printre producătorii de energie regenerabilă.

"Măsurile pe care le-am promovat sunt cea mai potrivită soluție de echilibru pentru conservarea industriei energiei regenerabile și a țintei de țară asumată față de Comisia Europeană. Putem vorbi o gură de oxigen pentru industria energiei regenerabile. În același timp, înseamnă, practic, o înghețare a impactului maxim al energiilor regenerabile în facturile plătite de consumatorii casnici, până în 2032", a mai spus Toma Petcu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 139 / 4369
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum s-au împărțit fuziunile mid-market în primul semestru pe firmele de avocatură active și la București. CMS domină clasamentul european, două firme românești intră în Top 30 Europa de Est
(P) Mareș Danilescu Mareş SCA în asociere cu CI Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
Avocații statului român din al doilea arbitraj ICSID cu frații Micula vor primi 1,5 mil. € în 2017. Cei doi investitori (suedezi) au pretenții de 2,3 mld. €
Cum lucrează pro-bono penaliștii ZRP. Stadiul dosarelor Colectiv, în care se cer daune morale de peste 200 mil. €
Un nou partener la Maravela & Asociații. Alexandra Rîmbu întărește primul eșalon al firmei
Mareş Danilescu Mareş sprijină BRD Open Bucharest, cel mai mare turneu de tenis feminin din România
(P) Wolf Theiss recrutează pentru echipa locală de Litigii și Arbitraj
Clifford Chance Badea, în listarea obligațiunilor Globalworth la BVB. Mădălina Rachieru și Radu Ropotă coordonează echipa de avocați care asistă fondul
Clifford Chance Badea, avocații UniCredit Bank în emisiunea de obligațiuni în valoare de 500 mil. lei
Fondul Proprietatea a dat în judecată conducerea Engie pentru încheierea unor contracte de consultanţă considerate abuzive. Avocații PNSA, alături de Fond
De vorbă cu Antoniu Obancia, autorul volumului de poezii ”Discuțiuni. Exercitiul artei cuvântului”. Avocatul din prima linie a penaliștilor ZRP vorbește despre inspirație, sonoritatea cuvintelor și ”alunecarea” spre teatru
Maravela & Asociații, contribuitor pentru Banca Mondială
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...