ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Legislația achizițiilor publice, analizată de avocații Radu și Asociații | EY Law: Nu doar viteza derulării procedurilor de atribuire reprezintă o frână în calea investițiilor. E necesar să se asigure și un echilibru permanent între celeritatea și, respectiv, legalitatea procesului de atribuire

30 August 2018   |   Ștefania Enache

Eliminarea criteriului ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valori mari poate crea dificultăți suplimentare în evaluare și chiar întârzieri ale procesului de atribuire, spun avocații.

Andrei Stefanovici, Senior Manager si Octavian Adam, Senior Manager - Radu si Asociatii SPRL | EY Law

 
 
Cele mai importante modificări aduse de OUG nr. 45/2018 legislației achizițiilor publice vizează eliminarea posibilității de a utiliza criteriul de atribuire ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valoare ridicată (reprezentând contracte a căror valoare estimată depășește pragurile prevăzute de lege pentru publicarea în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene a unui anunț de participare/atribuire). În opinia avocaților Radu și Asociații SPRL | EY Law, o schimbare majoră este și cea de eliminare a obligației autorității contractante de a transmite ofertanților rezultate parțiale aferente etapelor intermediare procesului de evaluare a ofertelor.De asemenea, în anumite cazuri, autoritatea contractantă va putea realiza achiziția publică în paralel cu aplicarea procedurii de negociere fără publicarea prealabilă a unui anunț de participare.În plus, ANAP nu va mai efectua control ex-post, Curtea de Conturi rămânând singura instituție ce va constata contravenții și aplica sancțiuni ex-post.


“De principiu, aceste modificări legislative care au scopul de a simplifica sau scurta anumite aspecte ale procesului de atribuire sunt bine venite. Cu toate acestea, nu ar trebui pierdut din vedere că nu doar viteza derulării procedurilor de atribuire reprezintă o frână în calea investițiilor. Considerăm că este necesar să se asigure și un echilibru permanent între celeritatea și, respectiv, legalitatea procesului de atribuire”, explică Andrei Stefanovici, Senior Manager Radu și Asociații SPRL | EY Law.

Pe lista modificărilor importante aduse legislației în domeniul achizițiilor publice, avocatul a inclus și eliminarea notificării prealabile ce se transmitea autorității contractante anterior introducerii contestației; scurtarea termenelor aplicabile în soluționarea contestațiilor; dar și introducerea obligativității constituirii unei cauțiuni anterior formulării contestației (respectiv, 2% din valoarea contractului plafonată la anumite valori ce variază de la caz la caz).

Andrei Stefanovici este de părere că reducerea termenelor și eliminarea notificării prealabile ce se transmitea autorității contractante anterior introducerii contestației reprezintă principalele părți bune ale noului cadru de reglementare. “Acestea se vor traduce într-o creștere a vitezei derulării procesului de atribuire. De asemenea, per total, este vorba de o simplificare și de o clarificare a procedurii de contestare. Printre vulnerabilitățile noilor prevederi menționăm introducerea cauțiunii, precum și eliminarea posibilității de a utiliza criterul de atribuire ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valoare ridicată”, mai spune expertul.

În principiu, aplicarea unor standarde ridicate privind calitatea produselor/serviciilor/lucrărilor achiziționate în cazul contractelor având o valoare ridicată (care sunt, de obicei, finanțate din surse reprezentând fonduri europene) este un demers benefic. Totuși, avocatul Radu și Asociații SPRL | EY Law menționează că trebuie acordată o atenție sporită modalității practice prin care poate fi atins acest scop.

“Astfel, obținerea de către autoritățile contractante a unui produs/serviciu/lucrări de un nivel calitativ ridicat poate fi realizată nu doar prin eliminarea acestui criteriu de atribuire, ci și prin alte modalități, cum ar fi redactarea unor specificații tehnice prin care să se impună cerințe care să garanteze o calitate ridicată a produsului/serviciului/lucrării achiziționat(ă), desigur, fără a fi restrictive. Eliminarea criteriului ,,prețul cel mai scăzut” în cazul contractelor cu valori mari poate crea dificultăți suplimentare în evaluare și chiar întârzieri ale procesului de atribuire. Absența acestui criteriu concret de apreciere lasă loc subiectivismului inclusiv în evaluarea aspectelor tehnice ale ofertelor”, detaliază Andrei Stefanovici.

Avocatul admite faptul că eliminarea comunicării rezultatelor parțiale poate reduce, într-adevăr, numărul contestațiilor, scurtând astfel termenul de atribuire a contractului de achiziție publică. ”În ceea ce privește cauțiunea, introducerea obligativității constituirii acesteia în cazul contestațiilor depuse atât la CNSC, cât și direct la instanța de judecată, este de natură a limita sau, cel puțin, de a îngreuna procesul de verificare a legalității actelor autorităților contractante. Trebuie menționat însă că noua lege prevede valori maxime ale cauțiunii, care pot fi, în anumite cazuri, foarte ridicate. Astfel, prin această modificare legislativă, vor fi descurajați cei care doresc să conteste un act al autorității contractante”, adaugă profesionistul Radu și Asociații SPRL | EY Law.

Referitor la posibilitatea autorităților contractante de a semna contractul de achiziţie publică în momentul în care Consiliul de Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor va decide într-un fel sau altul, fără a se mai aştepta soluţionarea până la final, Andrei Stefanovici estimează că efectele vor fi în sensul accelerării procesului de achiziție publică, a cărui finalitate este încheierea contractului. “Totodată, în cazul în care instanța stabilește despăgubiri în sarcina autorității contractante care a încheiat contractul cu respectarea unei decizii a CNSC care a fost ulterior invalidată de instanța de judecată, ordonanța de urgență clarifică regimul legal și stabilește că acestea vor fi suportate din bugetul autorității contractante”, atrage atenția avocatul.




În principiu, apreciem că prevederile legale care reglementează modalitățile în care se pot contesta actele autorității contractante (inclusiv deciziile pe care le poate emite CNSC) reprezintă principala noutate și principalul aspect de care clienții ar trebui să țină seama atunci când intră într-un astfel de proces. Din perspectiva organismelor statale care organizează astfel de procese, principalele prevederi legale care le impactează activitatea ar fi cele care reglementează evaluarea ofertelor și contestațiile.

 

Andrei Stefanovici, Senior Manager Radu și Asociații SPRL | EY Law



Avantajul adus de expertiza unui Big4

Echipa Radu si Asociatii SPRL | EY Law care se ocupă de proiectele de achiziții publice este formată din opt avocați cu o vastă experiență atât în domeniul consultanței de afaceri, cât și în domeniul litigiilor. Astfel, echipa de consultanță este formată din patru avocați și este coordonată de Andrei Stefanovici, în timp ce echipa de litigii este formată din patru avocați si este coordonată de Octavian Adam

“Printre proiectele gestionate de societatea noastră se numără reprezentarea unei societăți internaționale producătoare de conducte de transport gaze atât în fața Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor, cât și în fața instanței de judecată, cu privire la rezultatul unei proceduri de achiziții publice pentru un proiect strategic în valoare de aproximativ 199 milioane euro. Pe parcursul desfășurării proiectului, avocații noștri au identificat problemele cu caracter general cu care se confruntă un investitor străin participant la procedura achiziției publice. Astfel, formalismul excesiv și birocrația ce caracterizează de multe ori autorităile publice se regăsesc și în procedura achizițiilor publice. Proiectul a prezentat note de complexitate generate de natura și valoarea contractului, însă și de raționamentele juridice aplicate, prin apelarea la principii de drept specifice atribuirii contractelor publice, atât din legislația națională, cât și din legislația Uniunii Europene (fiind vorba de un proiect regional)”, a precizat pentru BizLawyer Octavian Adam, Senior Manager Radu și Asociații SPRL | EY Law.

Avocatul amintește faptul că Radu și Asociații SPRL | EY Law este societatea de avocați afiliată EY în România și face parte din rețeaua globală EY Law, în cadrul careia își desfășoară activitatea peste 2.100 de avocați din 82 de țări.

“Astfel, avocații noștri au posibilitatea de a lucra într-un mod integrat alături de profesioniști din celelalte arii de expertiză ale unui Big4, precum consultanță fiscală, audit, consultanță în afaceri, asistență în tranzacții, dar și alături de profesioniști din domeniul juridic din jurisdicțiile în care EY este prezent. Calitatea serviciilor, acoperirea internațională și abordarea multidisciplinară sunt principalele elemente care ne diferențiază pe piața serviciilor juridice și ne oferă posibilitatea de a acorda clienților noștri sfaturi juridice practice și adaptate nevoilor lor de afaceri”, punctează Octavian Adam.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 42 / 4796
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Echipa Bohâlțeanu și Asociații, ‘pe val’ și în 2018. Trendul ascendent, vizibil atât din perspectiva volumului de muncă și a numărului de proiecte, cât și din perspectiva încasărilor
Tribunalul București anticipează o soluție a Curții de Justiție a Uniunii Europene pronunțată în materia drepturilor de proprietate intelectuală cu privire la calitatea procesuală activă a unei entități de reprezentare colectivă a mai multor titulari de drepturi. Avocații Mușat & Asociații au asistat reclamantul
Cum lucrează, împărțită pe nuclee, una dintre cele mai performante echipe de concurență de pe piața locală. Ne așteaptă un final de an ‘de foc’ în materie de concurență, crede Cătălin Suliman, partener PeliFilip
Cum poți fi recrutat de VASS Lawyers și ce te așteaptă după. Iulia Vass, Managing Partner: Credem în conceptul de ‘learning by doing’, de aceea căutăm ca task-urile încredințate stagiarilor să presupună o reală valență practică
Principalele atuuri ale echipei de litigii RTPR Allen & Overy: specializarea și tehnologia
Ce așteaptă Maravela & Asociații de la tinerii absolvenți de Drept. Procesul de integrare a stagiarilor are mai multe etape, iar nivelul onorariilor este poziționat în partea de sus a grilei practicate pe piața avocaturii
Statul român și-a ales avocații în arbitrajul cerut de firmele magnatului Puiu Popoviciu. O firmă americană și două societăți locale întră în bătălia juridică
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for: Junior Lawyers
BONDOC și Asociații, partener al unui eveniment cultural de excepție: “West meets East 2018”
Cum acționează avocații Mușat & Asociații în mandatele de Concurență. Paul Buta, Partener: Volumul de muncă este întotdeauna extrem de mare în sfera concurenței; orice analiză, audit sau sfat acordat trebuie să fie personalizate
Avocații Voicu & Filipescu au avut o agendă extrem de încărcată în prima parte a anului, cu foarte multe mandate în toate ariile de practică. Daniel Voicu (Managing Partner): Având în vedere că 2018 a fost un an bogat în proiecte ample și încasările au fost, desigur, pe măsură
Succes important al avocaților Wolf Theiss: Decizie favorabilă într-un litigiu post-privatizare în valoare de 180 mil. € împotriva statului român
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...