ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

MiFID II: Impactul noilor reglementări, resimțit major de instituțiile de credit care furnizează servicii și activități de investiții în legătură cu instrumentele financiare. Efectele conformării cu noile reguli, explicate de Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner Reff și Asociații

19 Noiembrie 2018   |   Ștefania Enache

Nerespectarea prevederilor legale impune sancțiuni și măsuri administrative stricte, inclusiv retragerea sau suspendarea autorizației entităților vizate.

Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner Reff si Asociatii

 
 
Cadrul legislativ MIFID II obligă jucătorii de pe piețele de instrumente financiare să adopte noi conduite de afaceri în relația cu clienții, în special în cazul clienților de retail, unde cerințele de conduită pentru firmele de investiții sunt foarte stricte.De asemenea, companiile de investiții trebuie să acorde o atenție deosebită informațiilor oferite clienților, atât în etapa pre-contractuală, anterioară furnizării unui serviciu sau prestării unei activități, cât și pe parcursul derulării contractului.

Legea nr. 126/2018 privind piețele de instrumente financiare, act normativ care transpune în legislația română Directiva UE nr. 65/2014 privind piețele de instrumente financiare - MiFID II, a intrat în vigoare în iulie 2018. Legea vizează societățile de servicii de investiții financiare (S.S.I.F.), operatorii de piață, furnizorii de servicii de raportare a datelor, depozitarii centrali, contrapărțile centrale, firmele de investiții din alte state membre care operează pe teritoriul României, în mod direct sau prin înființarea unei sucursale, precum şi societățile din țări terțe care furnizează servicii de investiții sau care desfășoară activități de investiții în România prin înființarea unei sucursale.


”Unul dintre obiectivele principale ale noului cadru legislativ este extinderea protecției acordate investitorilor, mai ales celor de retail, impunând în acest sens o serie de interdicții pentru firmele de investiții”, explică Andrei Burz-Pînzaru, Managing Partner Reff și Asociații.

Printre aceste interdicții specialistul nominalizează: promovarea serviciilor și activităților de investiții prin intermediul unor furnizori externi de servicii de tipul "call center"; marketingul, vânzarea sau distribuirea în România, cu titlu profesional, către unul sau mai mulţi clienți de retail, în anumite condiții, a anumitor categorii de produse speculative cum ar fi: instrumentele financiare de tipul opţiunilor binare, instrumentele financiare derivate tranzacţionate prin intermediul unei platforme electronice de tranzacţionare, instrumentele financiare derivate de tipul contractelor financiare pentru diferenţă (CFD); acceptarea sau reținerea de beneficii pecuniare sau nepecuniare de la terți de către firmele de investiții în cazul în care acestea furnizează consultanță de investiții în mod independent sau servicii de administrare de portofoliu; orice remuneraţie, reducere sau beneficiu nepecuniar primite pentru a direcţiona ordinele clienţilor către un anumit loc de tranzacţionare care ar încălca dispoziţiile privind conflictele de interese sau stimulentele.

Se schimbă relația cu clienții

Expertul este de părere că impactul noilor reglementări va fi resimțit major de către instituțiile de credit care furnizează servicii și activități de investiții în legătură cu instrumentele financiare și se va reflecta în principal la nivelul relației cu clienții. “De asemenea, conformarea cu noile reguli va implica: o noua conduită în interacțiunea cu clienții, schimbări ale procedurilor interne implementate la nivelul instituției de credit, a procesului de selecție al personalului care furnizează servicii și activități de investiții din perspectiva experienței si a calificării acestora, dar și schimbări la nivelul sistemelor electronice interne (i.e. stocarea datelor, păstrarea înregistrărilor referitoare la toate serviciile şi activităţile de investiții și raportarea tranzacțiilor)”, adaugă avocatul.

Instituțiile de credit care furnizează servicii și activități de investiții vor fi supuse în principal aceluiași tratament aplicabil societăților de servicii de investiții financiare (S.S.I.F.). Pentru a se conforma, într-o primă etapă, acestea trebuie să identifice regulile aplicabile în funcție de tipul de servicii și activități de investiții furnizate, produsele oferite clienților și tipul de clienți din portofoliul acestora; acest exercițiu se poate dovedi extrem de dificil având în vedere complexitate cadrului legislativ MiFID II.

“Ulterior, implementarea la nivelul instituției de credit se va face prin diverse mijloace în funcție de specificul cerinței (spre ex., revizuirea procedurilor interne existente, adoptarea de proceduri noi, adaptarea sistemelor electronice interne, revizuirea contractelor de furnizare de servicii sau de prestare de activități de investiții încheiate cu clienții, abordarea unei noi conduite în relația cu clienții etc.)”, subliniază Andrei Burz-Pînzaru.

Amenzi uriașe pentru încălcarea prevederilor legale

Pentru a veni în sprijul entităților bancare aflate în portofoliul Reff și Asociații, echipa casei de avocatură a realizat analize juridice ale noilor reglementări din perspectiva furnizării de servicii și activități de investiții pe bază transfrontalieră de către entități bancare străine. „Am asistat clienții în trasarea unor linii directoare pentru clasificarea clienților,  a produselor și identificarea piețelor țintă, oferindu-le o analiză juridică generală a prevederilor legale impuse de cadrul legislativ MiFID II cu privire la guvernanța produselor”, arată Managing Partner-ul Reff și Asociații.

Avocatul atrage atenția că noul set de reglementări aduce schimbări cu privire la criteriile de evaluare a cunoştinţelor şi a competenţelor persoanelor fizice care furnizează clienţilor consultanţă de investiţii în cadrul firmelor de investiții. „Criteriile de evaluare stabilite la nivel european de către Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) vor cel mai probabil integrate în scurt timp și în legislația națională prin reglementări secundare emise de către ASF și BNR și care vor stabili și cerințele privind experiența și calificarea necesare în cazul persoanelor fizice din cadrul firmelor de investiții care acordă clienților informații sau consultanță de investiții în legătură cu instrumentele financiare”, punctează expertul.

De altfel, conform Legii nr. 126/2018, consultanții de investiții sunt obligați ca, în termen de maximum 6 luni de la intrarea în vigoare a legii (i.e. ianuarie 2019), să modifice şi/sau să completeze documentele care au stat la baza emiterii autorizaţiei iniţiale sau, după caz, înscrierii în Registrul Comisiei Naţionale a Valorilor Mobiliare, în prezent Registrul ASF, şi să le supună autorizării/notificării, după caz, în conformitate cu prevederile prevăzute de reglementările ASF.  

„De asemenea, trebuie acordată o atenție deosebită cerințelor impuse de MiFID II cu privire la consultanța de investiții; acestea au în vedere protecția investitorilor și se referă la informarea clienților, efectuarea testelor de adecvare înainte de a furniza consultanță clienților, restricțiile impuse în cazul consultantei furnizate independent etc. Până în ianuarie 2019, SSIF, instituţiile de credit, consultanţii de investiţii, operatorii de piaţă sunt obligați:să modifice şi/sau să completeze documentele care au stat la baza emiterii autorizaţiei iniţiale sau, după caz, înscrierii în Registrul ASF, şi să le supună autorizării/notificării, după caz, în conformitate cu reglementările ASF; să modifice şi/sau să completeze procedurile şi normele interne pentru a se conforma Legii 126/2018, MiFIR și Cadrului Legal MIFID II.Instituţiile de credit care desfăşoară activităţi legate de depozitele structurate sau activitatea de distribuţie a unităţilor de fond au de asemenea obligaţia de a se conforma prevederilor noii legi în termen de maximum șase luni de la data intrării în vigoare a acesteia”, atrage atenția avocatul.

Nerespectarea prevederilor legale impune sancțiuni și măsuri administrative stricte, inclusiv retragerea sau suspendarea autorizației entităților vizate. Andrei Burz-Pînzaru averizează că, în cazul persoanelor juridice, amenzile pot ajunge până la 22.000.000 de lei sau până la 10% din cifra de afaceri anuală (conform situației financiare din ultimul an).

O mare provocare, atât pentru avocați, cât și pentru clienți


Implementarea măsurilor MiFID II a reprezentat o provocare atât pentru clienții Reff și Asociații, cât și pentru firma de avocaturăi, din cauza noutăților aduse, numărului mare de reglementări emise și a dispozițiilor legale construite pe baza unui limbaj foarte tehnic si uneori greu de asimilat.
 
“În toate proiectele am avut o colaborare permanentă cu clienții pentru a înțelege cât mai bine natura serviciilor și a activităților de investiții furnizate precum și produsele oferite de către aceștia. De asemenea, ghidurile, rapoartele si opiniile emise de Autoritatea Europeană pentru Valori Mobiliare și Piețe (ESMA) ne-au facilitat înțelegerea aspectelor tehnice sau neclare. De asemenea, au existat și există proiecte care implică avocați din mai multe jurisdicții. În principal, am lucrat alături de colegii noștri din rețeaua globală Deloitte Legal în proiecte care presupun furnizarea pe bază transfrontalieră de servicii și activități de investiții de către firme de investiții sau instituții de credit străine”, declară Andrei Burz-Pînzaru.

Cele mai interesante proiecte legate de MiFID II au fost cele în care avocații au asistat clienții străini (i.e. firme de investiții sau instituții de credit) în vederea furnizării pe bază transfrontalieră de servicii și activități de investiții de către aceștia. “Asistența acordată în cadrul acestor proiecte a implicat diverse analize juridice ale modalităților în care pot fi prestate serviciile și activitățile de investiții în Romania de către firme de investiții sau instituții de credit din alte jurisdicții, în contextul MiFID II,  ținând cont de specificul fiecărui tip de serviciu/activitate”, precizează consultantul.

În cadrul acestor proiecte au fost implicați avocați specializați în dreptul pieței de capital și drept bancar, echipa fiind coordonată de Andrei Burz – Pînzaru, partener coordonator al acestor arii de practică în cadrul Reff & Asociații. Echipa de drept bancar și piețe de capital din cadrul Reff & Asociații este constituită din 10 avocați. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 502 / 5331
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Raluca Năstase s-a alăturat RTPR pe poziția de Partener. Costin Tărăcilă (Managing Partner): Venirea Ralucăi reflectă strategia noastră de a consolida practica de real estate și de a atrage avocați dintre cei mai talentați și apreciați
Povestea fascinantă a unui avocat român stabilit în Germania. Pe ruta profesională București-Viena-Heidelberg, alături de Michaela Braun Noviello și câteva considerații despre sistemele de învățământ, modul de lucru, relațiile profesionale, practica și proiectele de extindere în Viena și Cluj
Cum trec departamentele juridice ale marilor companii prin criza medicală. Cristina Costache, Legal Manager Strauss România: Echipa nu a cedat presiunii și s-a comportat de o manieră ireproșabilă
Grupul E-INFRA a dus la capăt mai multe proiecte de infrastructură la care s-a lucrat intens în ultimele luni. Adina Calfa, Group General Counsel: Diferența pe care o câștigăm în experiența de management în perioada aceasta este aceea pe care o câștigă un pilot după ce a traversat o furtună și a aterizat forțat pe o autostradă
Frații Micula câștigă și continuă ofensiva legală împotriva statului român în instanțele americane pentru recunoașterea unei datorii de 356 mil. $. Ei cer României să achite și onorariile avocațiale, la nivel de 675 $ pentru un partener și 175 $ pentru un legal assistant
Ciprioții de la EP Wind Project (Rom) Six Ltd. cheamă România la arbitraj. Ministerul Economiei trebuie să aleagă consorțiul care se va ”bate” la ICSID cu avocații King & Spalding
Schoenherr lansează ghidul regional „Finanțarea startup-urilor”
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță
In-houseLegal.ro | Consilierii juridici din companii au continuat să ofere asistență juridică pentru activitatea uzuală, însă au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență. Dr. Sabin Taclit, Legal Manager NextGen: În domeniul telecomunicatiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse
Avocatura penalistă este și va rămâne un “sport de contact” direct, atât cu clientul, cât și cu organele judiciare. Gabriel Albu, Managing Partner Albu-Legal: Pentru viitor anticipăm o creștere substanțială a volumului de activitate, astfel încât ne punem problema măririi echipei
Concurenta.ro | Soluție excepțională obținută de D&B David și Baias în prima cauză judecată în România cu privire la o practică anticoncurențială de tip ”hub & spoke”. Amenda dată de Consiliul Concurenței unor producători internaționali de armament pentru trucarea unor licitații a fost anulată
Hervis Sports obține în instanța amânarea chiriei în mall-ul Vivo! Cluj, deschizând calea și altor retaileri mari, afectați de criza medicală. Soluție obținută de litigatorii firmei Stratulat Albulescu, în colaborare cu C.I. Flavia Maier
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...