ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noul cadru legislativ privind PPP încurajează implicarea investitorilor privați în astfel de proiecte. Prevederile de care trebuie să țină seama firmele private, explicate de avocații ONV LAW

10 Mai 2017   |   Stefania Enache

Pregatirea procedurilor aferente initierii unui proiect de PPP va presupune un nivel de complexitate ridicat si o abordare interdisciplinara.

 
 
Lipsa unui cadru legal favorabil dezvoltarii parteneriatului public privat a produs pierderi importante in economia Romaniei, multe proiecte fiind in imposibilitatea de a se realiza. Noul cadru legislativ, adoptat la finalul anului trecut, se prezinta ca fiind unul mult mai prietenos, instituind un mediu propice dezvoltarii unor proiecte de investitii publice cu participarea sectorului privat. ”Acest nou mecanism presupune alocarea riscurilor proiectului intre partenerul public si partenerul privat in functie de capacitatea fiecaruia de a gestiona riscul asumat, ce rezulta din studiul de fundamentare”, declara Alina Bilan, partener ONV LAW.

Principalele prevederi ale noii legi privind parteneriatul public-privat (PPP) stabilesc faptul ca partenerul privat are o contributie semnificativa in perioada de construire a proiectului, acesta asigurand finantarea investitiei, fondurile private putand fi completate doar cu fonduri externe nerambursabile postaderare si contributia nationala aferenta acestora.


“Contributia partenerului public poate imbraca diverse forme, precum acordarea de garantii finantatorilor proiectului, asumarea unor obligatii de plata fata de partenerul privat / societatea de proiect pe parcursul operarii si intretinerii proiectului, respectiv constituirea anumitor drepturi in favoarea partenerului privat / societatii de proiect (ex. dreptul de a colecta si utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului/bunurilor sau serviciului public). In ceea ce priveste veniturile care urmeaza a fi obtinute din utilizarea bunurilor sau operarea serviciului public care constituie obiectul proiectului, acestea sunt generate, in totalitate sau in cea mai mare parte, prin plati efectuate de catre partenerul public”, explica Alina Bilan.

Echilibru intre public si privat

Avocatii ONV LAW acorda o bila alba noului cadrul legislativ privind PPP datorita faptului ca, spre deosebire de contractele de achizitie publica, in care riscurile contractului apartin autoritatii contractante, precum si de contractele de concesiune, in care majoritatea riscurilor contractului revin concesionarului, parteneriatul public – privat implica alocarea riscurilor intre partenerii proiectului, fapt ce conduce la un echilibru al prestatiilor partilor, care incurajeaza implicarea investitorilor privati in astfel de proiecte.

“De asemenea, distribuirea riscurilor intre partenerul public si cel privat, precum si garantiile pe care partenerul public le poate constitui in favoarea partenerului privat, respectiv a societatii de proiect, creeaza premisele reducerii costurilor generale ale proiectului. Mai mult decat atat, Legea nr. 233/2016 permite, cu respectarea unor conditii, participarea la proiect a unei alte entitati publice decat partenerul privat, chiar si dupa incheierea contractului, prin asumarea fata de partenerul privat / societatea de proiect a unor obligatii de plata / de garantie in beneficiul partenerului public. Finantarea proiectului in perioada de implementare a acestuia, respectiv de construire, se poate realiza de catre partenerul privat sau de catre acesta impreuna cu partenerul public, insa contributia partenerului public este limitata exclusiv la fonduri externe nerambursabile postaderare si contributia nationala aferenta acestora. Aceasta limitare prezinta avantajul ca eventualele fonduri de care autoritatile publice ar dispune pentru aceste proiecte pot fi alocate unor alte investitii, dar in acelasi timp poate avea ca efect o restrangere a numarului de parteneri privati care ar putea dispune sau obtine fondurile necesare implementarii unor proiecte majore de investitii”, arata Sinziana Barbieru, Managing Associate ONV LAW.

Pe de alta parte, veniturile estimate a fi obtinute din utilizarea bunurilor sau operarea serviciului public ce formeaza obiectul proiectului vor fi generate, in totalitate sau in majoritate, prin plati efectuate de catre partenerul public, imprejurare ce poate constitui un element securizant pentru partenerul privat in ceea ce priveste recuperarea investitiei si obtinerea unui profit.



Potrivit noii legi, atribuirea proiectelor de PPP se realizeaza in cadrul unor proceduri transparente, ce asigura tratamentul egal si o concurenta corespunzatoare. Legea PPP nu introduce proceduri speciale de atribuire a proiectelor PPP, acestea fiind cele prevazute de legislatia aplicabila in raport cu obiectul contractului de PPP si cu modalitatea de repartizare a riscului de operare de natura economica in legatura cu exploatarea lucrarilor si/sau serviciilor rezultate din proiect, respectiv Legea nr. 98/2016, Legea nr. 99/2016 sau Legea nr. 100/2016, care au transpus legislatia europeana in materie.

Alina Bilan, partener ONV LAW




Context favorabil investitiilor in infrastructura

Expertii ONV LAW sunt optimisti in ceea ce priveste efectele pozitive ale noii legislatii privind PPP. Alina Bilan aminteste ca, ulterior elaborarii si intrarii in vigoare a legislatiei secundare, in speta a normelor metodologice de aplicare a Legii nr. 233/2016, se va crea un context favorabil implementarii unor proiecte majore de investitii in infrastructura. ”Noua reglementare in materia PPP releva un anumit grad de complexitate a proiectelor de tip PPP, inclusiv din punct de vedere al structurii juridice a acestora, atat prin particularitatile aferente modalitatilor de participare a partenerului public la implementarea proiectului, cat si din aspectele care deriva din derularea acestuia prin intermediul unei societati de proiect. Prin urmare, si pregatirea procedurilor aferente initierii unui proiect de PPP va presupune, la randul sau, un nivel de complexitate ridicat si o abordare interdisciplinara”, puncteaza avocatul.

La randul sau, Sinziana Barbieru mentioneaza ca fiecare proiect PPP este unic in sine, cu nenumarate particularitati. In acest context, prevederile de care trebuie sa tina seama firmele private, care vor sa intre in astfel de afaceri, sunt si cele ale legislatiei noi, dar mai ales ale documentatiei de atribuire pentru contractul de parteneriat public-privat. Trebuie sa analizeze cat de temeinic, riguros si serios este pregatit proiectul. “Verificarea gradului de suportabilitate real al proiectului din partea partenerului public, analiza riscurilor versus potentialele beneficii, o analiza a procesului de luare a deciziilor in cadrul partenerului public, respectiv cat de complicat, anevoios sau politizat este acesta sunt printre primele 3 lucruri la care trebuie sa se uite un investitor privat daca anvizajeaza un parteneriat de lunga durata”, subliniaza profesionistul ONV LAW.




Un proiect care s-a dovedit interesant si provocator, deopotriva, consta in reconversia urbana a unui imobil monument istoric din domeniul public. Acesta a prezentat o complexitate aparte atat prin particularitatile ce au decurs din starea fizica si specificul imobilului in cauza, cat si prin valoarea semnificativa a investitiilor necesare implementarii proiectului, care a impus identificarea unei structuri juridice care sa asigure fezabilitatea acestuia.

Sinziana Barbieru, Managing Associate ONV LAW

 


In plus, pentru succesul unui proiect de PPP o importanta deosebita o prezinta realizarea corespunzatoare a studiului de fundamentare, avand in vedere ca releva aspecte esentiale precum gradul de suportabilitate a proiectului, caracterizarea proiectului prin raportare la deficitul public si datoria publica, finantabilitatea si eficienta economica a proiectului, precum si structura de distribuire a riscurilor acestuia – element pe baza caruia se stabileste si procedura de atribuire a proiectului de PPP. “De asemenea, la elaborarea proiectelor de PPP, autoritatile publice trebuie sa aiba in vedere faptul ca propria lor contributie la implementarea si derularea proiectului trebuie sa se realizeze cu respectarea reglementarilor privind ajutorul de stat, utilizarea fondurilor publice si incadrarea in limitele prevazute de lege cu privire la deficitul bugetelor publice si datoria publica”, mai spune Sinziana Barbieru.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 26 / 4310
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
SUCIU POPA, câștigătoarea premiului Firma De Avocatură A Anului În Energie la Gala Premiilor de Excelență în Energie 2017
(P) Maravela & Asociaţii is looking for a Litigation & Insolvency Associate
Noua lege a PPP este un mare pas înainte, dar nu unul suficient pentru reușita proiectelor de acest tip. Elena Iacob (ZRP): Sunt necesare acte normative de completare, cel puțin de nivel secundar
Ana-Maria Baciu (NNDKP), printre cei mai buni avocați de IP din lume. Două românce sunt listate în Top 250 Women in IP
Țuca Zbârcea & Asociații are în portofoliu un număr semnificativ de clienți care intenționează să se implice în proiecte de parteneriat public-privat. Vlad Cercel, Partener: Esențială este repartizarea corespunzătoare a obligațiilor părților, succesul depinzând, în bună măsură, de modalitatea de repartizare a riscurilor
(P) Junior In-house Lawyer
Mușat & Asociații is looking for Associate Lawyers
European Tax Award 2017: EY Romania este cea mai bună firmă din Europa Centrală și de Est în domeniul prețurilor de transfer
Ce mandate au primit avocații de la Maravela & Asociații specializați în Dreptul familiei. Clientela în această materie este formată în majoritate din persoane aflate în managementul corporațiilor
Principalele modificări produse de Legea PPP, trecute în revistă de avocații RTPR Allen & Overy. Ce elemente benefice vor încuraja investițiile și vor permite implementarea proiectelor de PPP în diverse domenii
Noua lege a PPP încurajează investitorii. Georgiana Singurel, Reff & Asociații: Avem deja semnale din piață că există un interes real în realizarea unor astfel de proiecte, în special în sectorul medical și în infrastructură
Toate cazurile în care avocații CCB au acordat asistență societăților s-au finalizat cu încetarea prin acord amiabil a contractelor de muncă ale managerilor. Loredana Ralea, Counsel: Recomandăm întotdeauna clienților evitarea încetării unilaterale
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...