ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Principalele modificări produse de Legea PPP, trecute în revistă de avocații RTPR Allen & Overy. Ce elemente benefice vor încuraja investițiile și vor permite implementarea proiectelor de PPP în diverse domenii

18 Mai 2017   |   Stefania Enache

Avocatii considera ca noua Lege PPP acopera o mare parte dintre solicitarile si deficientele semnalate de catre investitorii privati in legatura cu reglementarile anterioare in baza carora nu au putut fi implementate proiecte de parteneriat public-privat.

Victor Padurari, Partener si Ianita Tui, Senior Associate - RTPR Allen & Overy

 
 
Investitorii si finantatorii au asteptat cu interes adoptarea legislatiei privind parteneriatul public-privat, iar Legea 233/2016, cunoscuta ca Legea PPP, a venit cu o serie de noutati cu efecte importante in mediul economic. Avocatii RTPR Allen & Overy au trecut in revista principalele modificari produse de Legea PPP, punctand ca “noua reglementare vine cu numeroase elemente benefice care vor incuraja investitiile si vor permite implementarea proiectelor de PPP in diverse domenii”.

Expertii firmei de avocati sunt de parere ca marele plus il reprezinta faptul ca s-a clarificat sfera de aplicare a acestei legi. “Astfel, Legea PPP se va aplica doar proiectelor in cadrul carora studiul de fundamentare demonstreaza ca veniturile care urmeaza sa fie obtinute de societatea de proiect sunt generate, in totalitate sau in majoritate, prin plati efectuate de catre partenerul public sau de catre alte entitati publice in beneficiul partenerului public. Astfel, se face o delimitare clara fata de concesiuni, unde esenta contractului este transferarea catre concesionar a unei parti semnificative a riscului de operare de natura economica, in legatura cu exploatarea lucrarilor si/sau a serviciilor”, explica Ianita Tui, Senior Associate RTPR Allen & Overy.


Un al doilea element de noutate il reprezinta definirea formelor de PPP care pot fi implementate conform acestei legi: PPP institutional si PPP contractual. ”Diferenta intre aceste forme consta in modalitatea de structurare a proiectului. In timp ce, in PPP contractual, partile la contractul de PPP sunt partenerul public, partenerul privat si societatea de proiect (detinuta in intregime de partenerul privat), in cazul PPP institutional, societatea de proiect este creata de catre partenerul public impreuna cu partenerul privat, care dobandeste calitatea de parte la contractul de PPP (ulterior inregistrarii in Registrul Comertului)”, arata avocatul RTPR Allen & Overy.

Un alt aspect nou adus de Legea PPP il reprezinta posibilitatea finantarii investitiilor care se realizeaza in cadrul proiectelor de parteneriat public-privat, printre altele, din fonduri publice si private. “Ca noutate, contributia partenerului public la realizarea proiectului de PPP se poate face, printre altele, prin aporturi in numerar la capitalul social al societatii de proiect. Orice modalitate de contributie la realizarea proiectului de parteneriat public-privat se va face in conditiile reglementarilor privind ajutorul de stat, utilizarea fondurilor publice şi, respectiv, incadrarea in limitele prevazute de lege cu privire la deficitul bugetelor publice şi datoria publica. De asemenea, legea prevede ca partenerul public poate contribui la finantarea realizarii investitiilor cu resurse financiare publice provenind exclusiv din fonduri externe nerambursabile post-aderare şi din contributia nationala aferenta acestora, in conditiile prevazute de legislatia Uniunii Europene”, detaliaza profesionistul RTPR Allen & Overy.

O noutate practica mult asteptata de investitori este aceea ca pentru prima data, in Legea PPP, se vorbeste despre analizarea bancabilitatii/ finantabilitatii proiectului si eficientei economice a acestuia in faza premergatoare initierii unui parteneriat public-privat. De asemenea, legea permite acordarea de garantii pe actiunile/partile sociale ale societatii de proiect si pe creantele si drepturile izvorand din contractul de parteneriat public-privat in favoarea finantatorilor. Mai mult de atat, legea prevede ca si partenerul public poate acorda garantii finantatorilor (in conditiile legii) pentru sprijinirea proiectului.

In plus, legea confirma posibilitatea incheierii contractelor tripartite (eg “direct agreements” sau oferirea de “step-in rights” - drept de interventie in proiect) care sunt mereu dorite de finantatori pe proiecte de PPP. “Astfel, Legea PPP reglementeaza posibilitatea inlocuirii partenerului privat, de catre partenerul public din proprie initiativa sau la cererea finantatorilor. Mai mult, noul partener privat va fi selectat de catre partenerul public ulterior consultarilor cu finantatorii in conformitate cu prevederile legii si a contractului. Reglementarea, in situatii specific prevazute de lege, a posibilitatii de modificare unilaterala sau denuntarea unilaterala de catre partenerul public a contractului PPP este un alt aspect de noutate care este adus de noua lege”, spune si Loredana Duica, Junior Associate RTPR Allen & Overy.

Puncte tari si vulnerabilitati

Toate aceste elemente de noutate sunt vazute de specialisti ca fiind unele benefice, prin care se vor incuraja investitiile si vor permite implementarea proiectelor de PPP in diverse domenii. “Dintre aspectele bune, mentionam reglementarea institutiilor mult asteptate de catre investitori si finantatori cum ar fi, direct agreements, step-in rights, availability payments si posibilitatea ajustarii/modificarii contractelor de PPP in conditiile prevazute de lege. Posibilitatea implementarii institutiilor mentionate mai sus cu siguranta va transforma proiectele PPP in niste proiecte bancabile şi mai attractive”, puncteaza Ianita Tui.

Exista insa si cateva aspecte vulnerabile, in aceasta categorie intrand reglementarea destul de larga si generala a unor concepte cum ar fi asumarea obligatiilor de catre partenerul public, stabilirea pretului actiunilor/partilor sociale la incetarea contractului de PPP, modalitatea de monitorizare si control de catre partenerul public a implementarii proiectului. “Din punctul nostru de vedere,  aceste aspecte pot genera abuzuri din partea partenerului public si conflicte intre parteneri. Speram ca aceste aspecte sa fie detaliate mai clar in normele de aplicare care trebuiau sa fie elaborate in 90 de zile de la data intrarii in vigoare a Legii PPP”, mai pune specialistul RTPR Allen & Overy





In mod sigur, noua Lege PPP creeaza un cadrul legal care raspunde nevoilor investitorilor romani si straini si speram ca normele de aplicare vor completa acest cadru, astfel incat sa nu ramana aspecte neclare sau discutabile care ar putea genera dispute si abuzuri. Interes pentru proiecte PPP a existat intotdeauna, dar pana cand nu sunt publicate normele de aplicare nu se poate discuta de implementarea vreunui proiect. In legatura cu procedurile, nu putem spune ca acestea au devenit mai usoare, raportat la procedurile ce ar putea fi aplicate PPP-urilor, dar in mod sigur acestea trebuie facute in conditii care vor asigura o transparenta mai mare.

Ianita Tui, Senior Associate RTPR Allen & Overy



Avocatii considera ca noua Lege PPP acopera o mare parte dintre solicitarile si deficientele semnalate de catre investitorii privati in legatura cu reglementarile anterioare in baza carora nu au putut fi implementate proiecte de parteneriat public-privat. In acest context, se asteapta ca apetitul investitorilor sa creasca pentru acest gen de proiecte avand in vedere ca legea actuala ofera un cadru destul de acoperitor si benefic investitorilor pentru a permite implementarea cu succes a acestui gen de proiecte. ”Mentionam ca multe dintre institutiile nou introduse in lege sunt cu succes folosite in alte state europene si au permis implementarea multor proiecte de succes (eg. constructii de scoli, inchisori, proiecte de infrastructura si proiecte in domeniul medical si social)”, precizeaza avocatii RTPR Allen & Overy.

Din perspectiva transparentei procedurilor si tratamentului corect al partenerilor privati, Legea PPP face referire la noua legislatie a achizitiilor publice si a concesiunilor (pachetul de legi intrat in vigoare in 2016) care a transpus directivele europene in domeniu. ”Desi actualul cadru legal privind desfasurarea procedurilor este cu mult mai bun si mai modern decat cel precedent, ramane sa vedem cum vor fi implementate in practica prevederile legii. Consideram ca si nivelul de familiarizare a angajatilor din departamentele de achizitii ale partenerilor publici cu noile prevederi ale legilor privind achizitiile publice, achizitiile sectoriale si concesiunile joaca un rol semnificativ in implementarea unui proiect. Astfel, speram ca partenerii publici sa asigure calificarea corespunzatoare a personalului in acest domeniu si intelegerea conceptelor de PPP. Cat despre utilizarea eficienta a resurselor publice, acest principiu a fost eliminat din legislatia actuala privind achizitiile publice si concesiunile si nu se regaseste nici in legislatia privind PPP, avand in vedere ca in anumite cazuri aplicarea acestui principiu limita atingerea scopului procedurii. Scopul reglementarilor actuale este ca selectia competitiva sa asigure selectarea celui mai potrivit partener privat care va putea asigura o implementare eficienta si profesionista a proiectului si care nu va fi neaparat cea mai ieftina”, atrage atentia Ianita Tui

In atentia firmelor private


Analizand Legea PPP, Ianita Tui a identificat trei aspecte esentiale de care firmele private ar trebui sa tina cont atunci cand vor sa intre intr-un proiect de tip PPP. Avocatul a nominalizat reglementarea foarte clara a drepturilor si obligatiilor partilor, in special platile si garantiile pe care le va oferi partenerul public. “Legea prevede modalitatile in care un partener public poate contribui la realizarea proiectului de PPP si platile pe care le poate face. Astfel, partenerii privati trebuie sa se asigure ca vor beneficia cat de mult posibil de aceste posibilitati oferite de lege pentru a asigura un proiect viabil si bancabil”, explica expertul.

Avand in vedere ca legea permite modificarea/ ajustarea contractului, in conditiile strict stabilite de lege, investitorii trebuie sa se asigure ca sunt identificate toate situatiile care ar putea necesita o modificare sau o ajustare a contractului, astfel incat sa poata beneficia de ele daca va fi cazul, fara parcurgerea unei noi proceduri. De asemenea, o atentie sporita trebuie sa fie acordata negocierii si detalierii cazurilor de incalcare a obligatiilor care ar putea duce la schimbarea operatorului privat.

Mai mult, firmele private trebuie sa fie atente la distribuirea riscurilor contractului intre parti. “Recomandarea noastra este ca riscurile sa fie foarte bine identificate si pentru fiecare risc sa se agreeze un remediu cat mai clar, concret si realist”, subliniaza consultantul.

Aspecte importante pentru institutiile publice


Din perspectiva institutiilor publice, Loredana Duica este de parere ca sunt esentiale prevederile referitoare la pasii premergatori initierii unui proiect de PPP. Expertul insista ca elaborarea studiului de fezabilitate si a studiului de fundamentare trebuie sa fie facute in cel mai minutios si riguros mod, astfel incat sa fie aleasa forma cea mai potrivita pentru implementarea proiectului.

“Sugestia noastra este chiar sa se recurga la externalizarea elaborarii acestor studii catre experti cu experienta in acest domeniu. De asemenea, partenerii publici trebuie sa se conformeze prevederilor legii privind alocarea fondurilor si efectuarea platilor in cadrul proiectelor PPP si acordarea garantiilor pentru a evita aplicarea sanctiunilor ulterioare de catre comisiile de control competente sau chiar blocarea proiectelor.In plus, sugeram institutiilor publice sa consulte piata inainte de demararea proiectelor PPP pentru a identifica exact nevoile si solutiile care sunt disponibile pentru diverse proiecte”, mentioneaza Junior Associate-ul RTPR Allen & Overy.

Ce probleme majore si-au gasi rezolvarea

Problemele cu care s-au confruntat clientii RTPR Allen & Overy, pana la aparitia noii Legi PPP, tineau in mare parte de lipsa unei vointe politice reale din partea statului de a reglementa corespunzator si de a initia proiecte PPP si de lipsa capacitatii administrative de a traduce in practica proiecte complexe de tip PPP.

“S-a preferat calea mai comoda de achizitii finantate din bani publici/buget. De asemenea, o alta problema a constat in lipsa de orientare a statului spre investitori/finantatori care au o paleta foarte larga de plasare a fondurilor pe mai mute piete/instrumente. De aici deriva necesitatea de a structura proiectul de o maniera (bancabilitatea) care sa-i determine sa plaseze banii la un cost rezonabil in proiectul din Romania si nu in alte piete. Pe parcursul anilor, au existat diverse cereri in domeniile infrastructurii si ale serviciilor publice. Constatam o tendinta accentuata in domeniul medical (pe partea de servicii medicale si modernizari spitale/laboratoare), in domeniul utilitatilor publice, unde se doreste eficientizarea proiectelor prin structuri de PPP, dar si pentru implementarea proiectelor de Smart City”, declara Ianita Tui.

Clientii RTPR Allen & Overy sunt, de obicei, partenerii privati (individual sau parte din asocieri) si finantatorii interesati de proiecte de PPP de mare anvergura.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 184 / 4469
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cele mai importante proiecte ale echipei de Banking & Finance din cadrul PeliFilip. Alina Stancu Bîrsan, Partener: Credem că abilitatea noastră de a ieși din tiparul a ceea ce este obișnuit, comun, confortabil și a găsi soluții adaptate unor situații atipice și complexe este una din trăsăturile care ne definesc
Reff&Asociații obține în premieră o decizie privind dobânzile fiscale cu impact pentru practica instanțelor naționale
Avocații Maravela & Asociații asistă clienți în trei achiziții ale unor ferme agricole integrate. Cel mai complex proiect legat de agricultură a presupus implementarea unei structuri de tip holding cu finanțări provenite de la instituții financiar-bancare și fonduri de investiții
RTPR Allen & Overy a asistat ADM Capital la vânzarea Brikston. Ce avocați au făcut parte din echipa despre care clientul spune că are ”una dintre cele mai bune practici de M&A din țară”
Litigiile dintre bănci și clienți continuă. Ce case de avocați au fost apelate de instituțiile bancare în dosarele importante
În agricultură, interesul investitorilor este orientat în special către fermele specializate pe cultura plantelor și industriile procesatoare de materii prime. Elementele care fac un business agricol atractiv, explicate de Cristian Radu, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații
Avocații NNDKP spun că se conturează o piață ‘secundară’ pentru NPL: o piață ‘retail’, de vânzare individuală, în funcție de profilul creanței și pachetului de garanții aferente. Alina Radu, Partener: Structura echipei ne permite să acordăm asistență în proiecte dificile care necesită găsirea unor soluții încă neîncercate pe piața românească
O noua firmă de avocatură, propulsată de avocați cu experiență. Ijdelea Mihăilescu are în portofoliu clienți de talie mare din mai multe industrii
IFLR 1000, ediția 2018: Nestor și Țuca sunt pe prima treaptă a podiumului. Birourile locale ale firmelor internaționale își întăresc poziția în ‘clubul’ celor mai bune case de avocați din România
Avocații ZRP, implicați în câteva tranzacții de credit sindicalizat, în derulare, în care asistă împrumutații. Elena Iacob, Partener: Finanțatorii și companiile au un apetit încă redus pentru credite noi
PeliFilip și Linklaters asistă Min. Finanțelor în emisiunea de euroobligațiuni în valoare de 1 mld E. Clifford Chance a asistat managerii tranzacției coordonate de la București. Ce avocați au fost implicați
Avocații Leroy și Asociații au asistat clienții în 10 finanțări complexe în ultimul an. Practica de Banking & Finance asigura 25% din veniturile firmei
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...