ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată. Alexandru Cristea, TZA Tax: Ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă. Ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească

15 Mai 2018   |   Ștefania Enache

Cele mai multe cereri venite din partea clienților Țuca Zbârcea & Asociații Tax vizează asistența de specialitate în contextul întocmirii documentației de prețuri de transfer. De asemenea, pe fondul intensificării controalelor pe această temă, și asistența în cadrul controalelor este tot mai frecventă.

Alexandru Cristea, Tax Partner si Andreea Florian, Tax Senior Manager - Tuca Zbârcea & Asociatii Tax

 
 
Legislația din România are prevederi specifice cu privire la dosarul prețurilor de transfer. Experții Țuca Zbârcea & Asociații Tax atrag atenția că este foarte important ca în conținutul acestui dosar să fie bifate fiecare dintre cerințele legislației române. ”Prezentarea unui dosar incomplet poate duce la ajustarea/estimarea prețurilor de transfer din partea autorităților fiscale.De asemenea, este important de subliniat și faptul că dosarul prețurilor de transfer trebuie prezentat, la cererea autorităților, în limba română.Toate documentele justificative care stau la baza întocmirii dosarului (contracte cu părți afiliate, facturi, etc) sunt, în general, prezentate ca anexă la dosar.În aceste condiții, ca să răspundem unei întrebări frecvente pe care o primim din partea clienților noștri, un dosar de prețuri de transfer întocmit la nivel de Grup sau de către sediul central, de cele mai multe ori localizat într-o altă țară, nu răspunde cerințelor legislative din România”, punctează Alexandru Cristea, Tax Partner al Țuca Zbârcea & Asociații Tax.


Întocmirea dosarului prețurilor de transfer implică o serie de aspecte sensibile, iar unul dintre ele se referă la descrierea tuturor tranzacțiilor intra-grup (inclusiv a sumelor aferente), indiferent dacă firma din România este sau nu implicată în aceste tranzacții. ”În ceea ce privește obținerea informațiilor necesare din partea Grupului (mai ales în cazul în care, la nivel de grup, nu există un master file) se dovedește de multe ori a fi un proces greoi și sensibil. De asemenea, cazul contribuabililor cu pierderi recurente este de multe ori un subiect sensibil, ce poate ridica probleme suplimentare”, subliniază Alexandru Cristea.

Referindu-se la tipul de tranzacții care trebuie documentate, Andreea Florian, Tax Senior Manager al Țuca Zbârcea & Asociații, amintește faptul că totul este legat de prevederile legale în funcție de care contribuabilii români au obligația să întocmească dosarul prețurilor de transfer. ”Spre exemplu, marii contribuabili au obligația întocmirii anuale a dosarului prețurilor de transfer pentru toate tranzacțiile desfășurate cu părți afiliate în cazul în care volumul acestor tranzacții depășește anumite praguri valorice specific stabilite de legislație (200.000 euro în cazul dobânzilor, 250.000 euro în cazul prestărilor de servicii, 350.000 euro în cazul vânzării-cumpărării de bunuri). Legislația specifică conține reguli similare privind obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer și pentru restul contribuabililor. Odată stabilită obligația de a întocmi dosarul prețurilor de transfer, acesta trebuie să documenteze toate tipurile de tranzacții desfășurate cu părți afiliate, cum ar fi: tranzacții pe lanțul de producție/distribuție, prestări de servicii, tranzacții financiare, etc, indiferent de volumul acestora”, explică specialistul.

O companie care nu întocmește dosarul prețurilor de transfer, deși are această obligație, sau face acest lucru într-un mod superficial, se supune anumitor riscuri.

Legislația prevede că, în cadrul unei tranzacții între persoanele afiliate, organele fiscale pot ajusta, în cazul în care principiul valorii de piață nu este respectat, sau pot estima, în cazul în care contribuabilul nu pune la dispoziție datele necesare pentru a stabili dacă prețurile de transfer respectă principiul valorii de piață, suma venitului sau a cheltuielii oricăreia dintre părțile afiliate pe baza tendinței centrale a pieței.

“Procedura de ajustare/estimare și modalitatea de stabilire a nivelului tendinței centrale a pieței precum situațiile în care autoritățile fiscale pot considera că un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectării principiului valorii de piață sunt, de asemenea, prevăzute de legislația fiscală (Codul de Procedură Fiscală și Ordinul 442/2016). În termeni practici, riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată, reprezentând impozit pe profit și penalități de întârziere. De asemenea, un risc de dublă impozitare (în cazul în care eventualele ajustări de prețuri de transfer nu se traduc într-o ajustare similară, însă de efect contrar, la nivelul celeilalte părți afiliate) trebuie, de asemenea, luat în considerare. Practica recentă a autorităților fiscale din perspectiva controalelor de prețuri de transfer a arătat o intensificare a controalelor în sectorul financiar-bancar, sector care, prin complexitatea tranzacțiilor și produselor financiare poate ridica probleme deosebite. Nu putem estima ce procent din dosarele verificate de inspectorii fiscali ridică probleme, dar tendința a fost ca, odată cu specializarea inspectorilor fiscali pe astfel de problematici și înmulțirea controalelor de prețuri de transfer din ultimii ani, sumele suplimentare impuse prin decizii de impunere ca ajustări de prețuri de transfer să crească semnificativ”, arată Andreea Florian


 

Unul dintre proiectele de prețuri de transfer provocatoare din ultima perioadă a fost în domeniul financiar-bancar unde documentarea prețurilor de transfer pentru produse de trezorerie presupune, în prealabil înțelegerea în detaliu a industriei, funcționării respectivelor instrumente și aplicarea unor metode de prețuri de transfer personalizate. De asemenea, documentarea unor prețuri de transfer în cazul unor tranzacții de transfer de afacere, prețuri care deviau de la valoarea stabilită printr-un raport de evaluare efectuat de un evaluator autorizat a ridicat de asemenea probleme specifice care a fost necesar a fi analizate în detaliu.

                               Alexandru Cristea, Tax Partner al Țuca Zbârcea & Asociații Tax
 

 

Resurse și experiență în vederea asistării clienților pe întreg segmentul serviciilor în domeniul prețurilor de transfer

Cele mai multe cereri venite din partea clienților Țuca Zbârcea & Asociații Tax vizează asistența de specialitate în contextul întocmirii documentației de prețuri de transfer. De asemenea, pe fondul intensificării controalelor pe această temă, și asistența în cadrul controalelor este tot mai frecventă. “Din practica ultimilor ani, am observat însă și o creștere a  numărului proiectelor de consultanță în domeniul prețurilor de transfer, în vederea alcătuirii sau validării politicilor de prețuri de transfer (aplicabile tranzacțiilor viitoare). Deținem resursele necesare și experiența în vederea asistării clienților noștri pe întreg segmentul serviciilor în domeniul prețurilor de transfer, începând cu consultanța pentru stabilirea sau validarea politicilor prețurilor de transfer, până la întocmirea efectivă a documentației și asistența în cadrul controalelor, comunicarea cu autoritățile fiscale, rezolvarea disputelor. Recent, am cooptat-o pe Andreea [n.r. Andreea Florian, Tax Senior Manager al Țuca Zbârcea & Asociații], cu ajutorul căreia vom dezvolta și mai mult practica noastră în domeniul prețurilor de transfer”, precizează Alexandru Cristea.

Având în vedere legislația specifică aplicabilă lor, societățile încadrate ca mari contribuabili se numără frecvent printre clienții care solicită întocmirea unui dosar al prețurilor de transfer sau actualizarea anuală a unui dosar existent. De asemenea, există numeroase cazuri în care clienti implicați în tranzacții de transfer de active sau părți sociale solicită existența unui dosar al prețurilor de transfer, utilizat în diverse scopuri.

Țuca Zbârcea & Asociații Tax este divizia de consultanță fiscală a Țuca Zbârcea & Asociații, organizată ca o structură societară de sine stătătoare cu o echipă formată din consultanți fiscali autorizați, având o vastă experiență în domeniu. Experții fiscali din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax colaborează îndeaproape cu avocații firmei cu experiență în gestionarea diverselor problematici de procedură și contencios fiscal.

“Acest mix de profesioniști în domeniul fiscal și avocați recunoscuți pe piață aduce un plusvaloare clienților noștri care beneficiază, în acest sens, de dubla noastră specializare. Echipa implicată în serviciile în domeniul prețurilor de transfer este, în principal, alcătuită din consultanți fiscali, parte din practica fiscală a firmei noastre. Desigur, în proiectele de rezolvare a disputelor, pe cale administrativă sau în instanță, echipa implicată reprezintă un mix între avocați specializați de litigii și consultanți fiscali”, declară Tax Partner-ul Țuca Zbârcea & Asociații Tax.

Expertul mai spune că bugetele pentru proiectele de întocmire a documentației prețurilor de transfer sunt fixe, stabilite în funcție de domeniul de activitate al contribuabilului respectiv, numărul, tipul și complexitatea tranzacțiilor intra-grup, etc. Asistența pe timpul controalelor fiscale se facturează pe bază de timp petrecut efectiv. “Odată cu introducerea și mai apoi modificarea obligațiilor ce privesc prețurile de transfer, preocuparea contribuabilor s-a îndreptat în direcția fundamentării corecte a tranzacțiilor între firmele afiliate, de aici proiectele de consultanță generate. Totuși, ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă, deci ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească”, este de părere Alexandru Cristea.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 151 / 4815
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | CMS Expert View: Warranty and Indemnity Insurance. Beneficiile asigurării pentru garanții și indemnificări, explicate de echipa de avocați și consultanți specializați ai CMS Romania
CMS Expert View: VIDEO | Dreptul Energiei – între boom tehnologic și nevoia de legislație modernă. O discuție cu Varinia Radu, Partener, coordonatorul practicii de petrol și gaze pe Europa Centrală și de Est al CMS
LegiTeam: Maravela & Asociaţii is looking for a German speaking lawyer
EXCLUSIV BizLawyer: Partenerul Ciprian Glodeanu se desprinde din echipa Wolf Theiss. O nouă firmă cu 3-4 parteneri și 10 avocați, la orizont
VIDEO | CMS: THIS IS US! Rezultate excepționale în ultimii 4 ani, creștere axată strategic pe dezvoltarea unor arii de practică și recrutarea tinerilor talentați. Gabriel Sidere, Managing Partner CMS Romania: “Oamenii sunt în centrul construcției noastre”
CMS Expert View: VIDEO | Companiile au accelerat măsurile pentru implementarea GDPR, dar încă pot apărea probleme generate de prelucrarea datelor. Aspectele sensibile, analizate de avocații CMS Romania
Cum sunt selectați stagiarii care vor să intre în echipa CLO. Îi așteaptă apoi programe de training cu avocați de top, specializare, onorarii competitive și bonusuri pentru performanță. Alexandru Olănescu, Partener: ”Înainte de a fi o echipă de avocați, suntem o familie în care fiecare membru contează, iar interesul pentru a fi cât mai buni pe piața serviciilor juridice ne unește”
Edwina Udrescu, specialist în proiecte de infrastructură și construcții internaționale, se alătură Wolf Theiss
Dentons lansează un instrument interactiv pentru consultarea legislației privind Registrul de Transparență din cele mai importante piețe din zona UE
Tendință generală de intensificare a eforturilor de conformare la nivelul companiilor, determinată și de acțiunile represive energice ale autorităților. Elena Iacob, Partener ZRP: Recomandarea noastră ar fi ca toate asociațiile profesionale|industriale și companiile, indiferent de talie, să ia în considerare adoptarea unor programe de conformare cu legislația concurenței
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță | Dreptul muncii
LegiTeam: Maravela|Asociaţii is looking for a consultancy associate
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...