ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată. Alexandru Cristea, TZA Tax: Ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă. Ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească

15 Mai 2018   |   Ștefania Enache

Cele mai multe cereri venite din partea clienților Țuca Zbârcea & Asociații Tax vizează asistența de specialitate în contextul întocmirii documentației de prețuri de transfer. De asemenea, pe fondul intensificării controalelor pe această temă, și asistența în cadrul controalelor este tot mai frecventă.

Alexandru Cristea, Tax Partner si Andreea Florian, Tax Senior Manager - Tuca Zbârcea & Asociatii Tax

 
 
Legislația din România are prevederi specifice cu privire la dosarul prețurilor de transfer. Experții Țuca Zbârcea & Asociații Tax atrag atenția că este foarte important ca în conținutul acestui dosar să fie bifate fiecare dintre cerințele legislației române. ”Prezentarea unui dosar incomplet poate duce la ajustarea/estimarea prețurilor de transfer din partea autorităților fiscale.De asemenea, este important de subliniat și faptul că dosarul prețurilor de transfer trebuie prezentat, la cererea autorităților, în limba română.Toate documentele justificative care stau la baza întocmirii dosarului (contracte cu părți afiliate, facturi, etc) sunt, în general, prezentate ca anexă la dosar.În aceste condiții, ca să răspundem unei întrebări frecvente pe care o primim din partea clienților noștri, un dosar de prețuri de transfer întocmit la nivel de Grup sau de către sediul central, de cele mai multe ori localizat într-o altă țară, nu răspunde cerințelor legislative din România”, punctează Alexandru Cristea, Tax Partner al Țuca Zbârcea & Asociații Tax.


Întocmirea dosarului prețurilor de transfer implică o serie de aspecte sensibile, iar unul dintre ele se referă la descrierea tuturor tranzacțiilor intra-grup (inclusiv a sumelor aferente), indiferent dacă firma din România este sau nu implicată în aceste tranzacții. ”În ceea ce privește obținerea informațiilor necesare din partea Grupului (mai ales în cazul în care, la nivel de grup, nu există un master file) se dovedește de multe ori a fi un proces greoi și sensibil. De asemenea, cazul contribuabililor cu pierderi recurente este de multe ori un subiect sensibil, ce poate ridica probleme suplimentare”, subliniază Alexandru Cristea.

Referindu-se la tipul de tranzacții care trebuie documentate, Andreea Florian, Tax Senior Manager al Țuca Zbârcea & Asociații, amintește faptul că totul este legat de prevederile legale în funcție de care contribuabilii români au obligația să întocmească dosarul prețurilor de transfer. ”Spre exemplu, marii contribuabili au obligația întocmirii anuale a dosarului prețurilor de transfer pentru toate tranzacțiile desfășurate cu părți afiliate în cazul în care volumul acestor tranzacții depășește anumite praguri valorice specific stabilite de legislație (200.000 euro în cazul dobânzilor, 250.000 euro în cazul prestărilor de servicii, 350.000 euro în cazul vânzării-cumpărării de bunuri). Legislația specifică conține reguli similare privind obligația întocmirii dosarului prețurilor de transfer și pentru restul contribuabililor. Odată stabilită obligația de a întocmi dosarul prețurilor de transfer, acesta trebuie să documenteze toate tipurile de tranzacții desfășurate cu părți afiliate, cum ar fi: tranzacții pe lanțul de producție/distribuție, prestări de servicii, tranzacții financiare, etc, indiferent de volumul acestora”, explică specialistul.

O companie care nu întocmește dosarul prețurilor de transfer, deși are această obligație, sau face acest lucru într-un mod superficial, se supune anumitor riscuri.

Legislația prevede că, în cadrul unei tranzacții între persoanele afiliate, organele fiscale pot ajusta, în cazul în care principiul valorii de piață nu este respectat, sau pot estima, în cazul în care contribuabilul nu pune la dispoziție datele necesare pentru a stabili dacă prețurile de transfer respectă principiul valorii de piață, suma venitului sau a cheltuielii oricăreia dintre părțile afiliate pe baza tendinței centrale a pieței.

“Procedura de ajustare/estimare și modalitatea de stabilire a nivelului tendinței centrale a pieței precum situațiile în care autoritățile fiscale pot considera că un contribuabil nu a furnizat datele necesare stabilirii respectării principiului valorii de piață sunt, de asemenea, prevăzute de legislația fiscală (Codul de Procedură Fiscală și Ordinul 442/2016). În termeni practici, riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată, reprezentând impozit pe profit și penalități de întârziere. De asemenea, un risc de dublă impozitare (în cazul în care eventualele ajustări de prețuri de transfer nu se traduc într-o ajustare similară, însă de efect contrar, la nivelul celeilalte părți afiliate) trebuie, de asemenea, luat în considerare. Practica recentă a autorităților fiscale din perspectiva controalelor de prețuri de transfer a arătat o intensificare a controalelor în sectorul financiar-bancar, sector care, prin complexitatea tranzacțiilor și produselor financiare poate ridica probleme deosebite. Nu putem estima ce procent din dosarele verificate de inspectorii fiscali ridică probleme, dar tendința a fost ca, odată cu specializarea inspectorilor fiscali pe astfel de problematici și înmulțirea controalelor de prețuri de transfer din ultimii ani, sumele suplimentare impuse prin decizii de impunere ca ajustări de prețuri de transfer să crească semnificativ”, arată Andreea Florian


 

Unul dintre proiectele de prețuri de transfer provocatoare din ultima perioadă a fost în domeniul financiar-bancar unde documentarea prețurilor de transfer pentru produse de trezorerie presupune, în prealabil înțelegerea în detaliu a industriei, funcționării respectivelor instrumente și aplicarea unor metode de prețuri de transfer personalizate. De asemenea, documentarea unor prețuri de transfer în cazul unor tranzacții de transfer de afacere, prețuri care deviau de la valoarea stabilită printr-un raport de evaluare efectuat de un evaluator autorizat a ridicat de asemenea probleme specifice care a fost necesar a fi analizate în detaliu.

                               Alexandru Cristea, Tax Partner al Țuca Zbârcea & Asociații Tax
 

 

Resurse și experiență în vederea asistării clienților pe întreg segmentul serviciilor în domeniul prețurilor de transfer

Cele mai multe cereri venite din partea clienților Țuca Zbârcea & Asociații Tax vizează asistența de specialitate în contextul întocmirii documentației de prețuri de transfer. De asemenea, pe fondul intensificării controalelor pe această temă, și asistența în cadrul controalelor este tot mai frecventă. “Din practica ultimilor ani, am observat însă și o creștere a  numărului proiectelor de consultanță în domeniul prețurilor de transfer, în vederea alcătuirii sau validării politicilor de prețuri de transfer (aplicabile tranzacțiilor viitoare). Deținem resursele necesare și experiența în vederea asistării clienților noștri pe întreg segmentul serviciilor în domeniul prețurilor de transfer, începând cu consultanța pentru stabilirea sau validarea politicilor prețurilor de transfer, până la întocmirea efectivă a documentației și asistența în cadrul controalelor, comunicarea cu autoritățile fiscale, rezolvarea disputelor. Recent, am cooptat-o pe Andreea [n.r. Andreea Florian, Tax Senior Manager al Țuca Zbârcea & Asociații], cu ajutorul căreia vom dezvolta și mai mult practica noastră în domeniul prețurilor de transfer”, precizează Alexandru Cristea.

Având în vedere legislația specifică aplicabilă lor, societățile încadrate ca mari contribuabili se numără frecvent printre clienții care solicită întocmirea unui dosar al prețurilor de transfer sau actualizarea anuală a unui dosar existent. De asemenea, există numeroase cazuri în care clienti implicați în tranzacții de transfer de active sau părți sociale solicită existența unui dosar al prețurilor de transfer, utilizat în diverse scopuri.

Țuca Zbârcea & Asociații Tax este divizia de consultanță fiscală a Țuca Zbârcea & Asociații, organizată ca o structură societară de sine stătătoare cu o echipă formată din consultanți fiscali autorizați, având o vastă experiență în domeniu. Experții fiscali din cadrul Țuca Zbârcea & Asociații Tax colaborează îndeaproape cu avocații firmei cu experiență în gestionarea diverselor problematici de procedură și contencios fiscal.

“Acest mix de profesioniști în domeniul fiscal și avocați recunoscuți pe piață aduce un plusvaloare clienților noștri care beneficiază, în acest sens, de dubla noastră specializare. Echipa implicată în serviciile în domeniul prețurilor de transfer este, în principal, alcătuită din consultanți fiscali, parte din practica fiscală a firmei noastre. Desigur, în proiectele de rezolvare a disputelor, pe cale administrativă sau în instanță, echipa implicată reprezintă un mix între avocați specializați de litigii și consultanți fiscali”, declară Tax Partner-ul Țuca Zbârcea & Asociații Tax.

Expertul mai spune că bugetele pentru proiectele de întocmire a documentației prețurilor de transfer sunt fixe, stabilite în funcție de domeniul de activitate al contribuabilului respectiv, numărul, tipul și complexitatea tranzacțiilor intra-grup, etc. Asistența pe timpul controalelor fiscale se facturează pe bază de timp petrecut efectiv. “Odată cu introducerea și mai apoi modificarea obligațiilor ce privesc prețurile de transfer, preocuparea contribuabilor s-a îndreptat în direcția fundamentării corecte a tranzacțiilor între firmele afiliate, de aici proiectele de consultanță generate. Totuși, ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă, deci ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească”, este de părere Alexandru Cristea.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16 / 4685
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Palatul Mogoșoaia rămâne în proprietatea Municipiului București. Un nou succes de anvergură al avocaților NNDKP
„Noutăţi în dreptul Uniunii Europene ediţia a V-a”. Concluziile conferinţei organizate de STOICA & Asociaţii
Țuca Zbârcea & Asociații se așteaptă ca solicitările privind asistența juridică legată de GDPR să continue și după luna mai. Ciprian Timofte, Managing Associate: Există o percepție cvasi-generală că, pentru a fi conform cu GDPR, ar fi suficient să te „acoperi” cu hârtii și proceduri. Total fals!
Regulamentul General pentru Protectia Datelor: În spatele scenei, alături de avocații Bondoc & Asociații
Rodica Manea devine al optulea partener local la CMS România. Gabriel Sidere (Managing Partner): Creșterea susținută pe care o înregistrăm în biroul din București are nevoie de noi lideri, ca Rodica
Succes NNDKP într-o procedură de arbitru de urgență pe rolul CCIR
Concentrația de minți formidabile, gândirea laterală și analiza strategică complexă, câteva din ingredientele performanței PeliFilip. Cătălin Alexandru, Partener: Litigiile sunt ca un joc de șah. Clienții se bucură să descopere că suntem cu mai multe mutări în fața adversarului
Penaliștii de la Mareș | Danilescu | Mareș în asociere cu Dan Lupașcu au sesizat CCR în ”Dosarul Mineriadei”, în care îl apără pe Mugurel Florescu. Admiterea excepției ar avea efecte importante asupra modului de rezolvare a fondului cauzei
Reff & Asociații asigură trei tipuri de servicii pentru implementarea prevederilor GDPR. Echipa de zece avocați lucrează atât pentru societăți locale, cât și multinaționale, fiind implicată în ultimul an și în proiecte multijurisdicționale
Septimiu Stoica, Of Counsel Dentons: Pe piața de capital, cele mai frecvente solicitări de consultanță și asistență vin din zona ofertelor publice, fie că este vorba de finanțare, listare, răscumpărare sau ofertă publică obligatorie. Majoritatea proiectelor în care echipa Dentons s-a implicat au fost transfrontaliere
LegiTeam: Societatea Civilă De Avocaţi Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocați definitivi pentru departamentul Consultanță
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...