ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Țuca Zbârcea & Asociații are în portofoliu un număr semnificativ de clienți care intenționează să se implice în proiecte de parteneriat public-privat. Vlad Cercel, Partener: Esențială este repartizarea corespunzătoare a obligațiilor părților, succesul depinzând, în bună măsură, de modalitatea de repartizare a riscurilor

24 Mai 2017   |   Stefania Enache

Chiar daca Legea 233/2016 reprezinta un mare progres raportat la legislatia anterioara, Vlad Cercel subliniaza ca unele dintre aspectele mentionate in lege necesita detaliere in cuprinsul normelor metodologice de aplicare a acesteia.

Vlad Cercel, Partener al Tuca Zbarcea & Asociatii

 
 
Mediul de afaceri a asteptat cu interes schimbarea legislatiei privind parteneriatul public-privat (PPP). Iar noul act normativ, intrat in vigoare la finalul anului trecut, reprezinta din punctul de vedere al expertilor un mare progres. ”Legea 233/2016 privind parteneriatul public-privat reglementeaza din punct de vedere conceptual parteneriatul public-privat si elementele specifice acestei forme de cooperare intre sectorul public si sectorul privat”, declara Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații (TZA).

Printre prevederile cheie cuprinse in noua legislatie, avocatul nominalizeaza conceptul de parteneriat public-privat, preluat prin raportare la regulile si metodologiile Eurostat. “Astfel, un proiect de parteneriat public-privat presupune ca majoritatea veniturilor societatii de proiect provin din plati efectuate de partenerul public. Este reglementata expres si posibilitatea incasarii de tarife de la beneficiarii directi, cu conditia mentinerii ponderii majoritare a platilor efectuate de partenerul public”, explica specialistul.


Vlad Cercel aminteste si de obiectul parteneriatului public-privat: realizarea/reabilitarea/extinderea unui bun/unor bunuri destinate prestarii/operarii unui serviciu public; de formele de parteneriat public-privat: parteneriatul public-privat contractual si parteneriatul public-privat institutional; de partenerul public, partenerul privat, societatea de proiect si rolul acestora in realizarea proiectului de parteneriat public-privat; de finantatorii proiectului si rolul acestora in realizarea proiectului de parteneriat public-privat, inclusiv din perspectiva garantiilor care pot fi acordate acestora de partenerul public, respectiv de catre partenerul privat/societatea de proiect; dar si de contributia partenerului public in cadrul proiectului de parteneriat public-privat.

De asemenea, Legea 233/2016 cuprinde prevederi referitoare la pregatirea parteneriatului public-privat si elementele principale ale studiului de fundamentare, care justifica, din punct de vedere economic, implementarea proiectului de parteneriat public-privat; dar si la contractul de parteneriat public-privat: clauzele acestuia, stabilirea duratei contractului de parteneriat public-privat, categoriile de bunuri care fac obiectul proiectului si drepturile constituite asupra acestora, modificarea si denuntarea unilaterala a contractului, efectele incetarii contractului.

Legea Nr. 233/2016 cuprinde prevederi care reglementeaza elemente importante intr-un proiect de parteneriat public-privat, cum ar fi garantiile de care pot beneficia finantatorii proiectului, drepturile de interventie ale finantatorilor (step-in rights) in legatura cu inlocuirea partenerului privat/societatii de proiect, plata compensatiilor in cazul incetarii contractului de parteneriat public-privat, posibilitatea societatii de proiect de a colecta tarife de la utilizatorii directi, elementele din cuprinsul studiului de fundamentare care justifica realizarea unui proiect intr-o structura de parteneriat public-privat”, precizeaza Partenerul Țuca Zbârcea & Asociații.

Profesionistul atrage insa atentia ca exista si anumite aspecte mai putin clare. “De  exemplu, uneori nu rezulta suficient de clar distinctia dintre partenerul privat si societatea de proiect, in conditiile in care societatea de proiect, iar nu partenerul privat, este entitatea care implementeaza proiectul. In orice caz, prin raportare la legea anterioara a parteneriatului public-privat, Legea Nr. 178/2010, Legea Nr. 233/2016 reprezinta un progres semnificativ”, puncteaza avocatul.

Chiar daca Legea 233/2016 reprezinta un mare progres raportat la legislatia anterioara, Vlad Cercel subliniaza ca unele dintre aspectele mentionate in lege necesita detaliere in cuprinsul normelor metodologice de aplicare a acesteia. “Dar, la nivel de principiu, credem ca Legea Nr. 233/2016 reprezinta o baza legala rezonabila pentru structurarea si realizarea de proiecte de parteneriat public-privat. Procedurile de atribuire a contractelor de parteneriat public-privat nu sunt reglementate de Legea Nr. 233/2016. Aceasta reglementeaza din punct de vedere substantial parteneriatul public-privat. Contractele de parteneriat public-privat pot imbraca forma contractului de achizitie publica, a contractului sectorial sau a contractului de concesiune de lucrari/servicii, in functie de calitatea partenerului public, domeniul in care activeaza acesta si masura in care riscul de operare este transferat partenerului privat. In functie de natura contractului de parteneriat public-privat (contract de achizitie publica/contract sectorial/contract de concesiune), acesta se atribuie prin aplicarea procedurilor de atribuire corespunzatoare categoriei de contracte din care face parte. Procedurile de atribuire sunt cele reglementate prin legislatia recent adoptata in cursul anului 2016 (Legea Nr. 98/2016 privind achizitiile publice, Legea Nr. 99/2016 privind achizitiile sectoriale si Legea Nr. 100/2016 privind concesiunile de lucrari si concesiunile de servicii), care transpune in legislatia nationala prevederile cadrului de reglementare european in domeniu adoptat in cursul anului 2014, si ofera garantiile recunoscute la nivel international pentru implementarea proiectelor publice”, adauga expertul.

Elemente importante pentru partenerii implicati
 
Firmele private care doresc sa se implice in proiecte de PPP trebuie sa tina cont de faptul ca dincolo de dispozitiile legale aplicabile in domeniu, care ofera cadrul privind pregatirea si implementarea proiectelor de parteneriat public-privat, o importanta deosebita o au clauzele contractelor de parteneriat public-privat care urmeaza sa fie incheiate, contracte complexe si cuprinzatoare din punct de vedere al modului de reglementare a raporturilor dintre parti.

“Exista numeroase elemente importante in cadrul acestora, care trebuie avute in vedere in proiecte de parteneriat public-privat. Fara a reprezenta in mod necesar o clasificare a acestor elemente, o atentie deosebita trebuie acordata modalitatii de repartizare a riscurilor, care trebuie sa fie una echilibrata, rezultata din aplicarea principiului conform caruia un anumit risc este alocat partii care este cea mai in masura sa il gestioneze. De asemenea, rolul si asigurarea drepturilor si intereselor finantatorilor prezinta o importanta deosebita, de exemplu, in ceea ce priveste drepturile de interventie in situatia in care modul de executare a contractului prezinta deficiente grave sau modul de calcul al compensatiilor platibile la incetarea contractului de parteneriat public-privat. Nu in ultimul rand, mecanismul de plata si structura veniturilor societatii de proiect trebuie avute in vedere in mod deosebit”, atrage atentia Vlad Cercel.

De altfel, in mare masura elementele care trebuie avute in vedere de partenerii publici pentru un proiect de succes coincid cu cele avute in vedere de sectorul privat. Avocatul insista asupra ideii ca esentiala intr-un proiect de parteneriat public-privat este repartizarea corespunzatoare a obligatiilor partilor, succesul proiectului depinzand, in buna masura, de modalitatea de repartizare a riscurilor. De asemenea, o atentie deosebita trebuie acordata etapei de pregatire a proiectului si studiului de fundamentare, care trebuie sa ofere informatii utile pentru stabilirea de catre initiatorii unui proiect a nivelului de flexibilitate de care dispun in structurarea conditiilor de realizare a unui proiect de parteneriat public-privat.

“Spre deosebire de majoritatea contractelor de achizitie publica, contractele de parteneriat public-privat presupun o obligatie de finantare in sarcina sectorului privat si, pe cale de consecinta, implicarea entitatilor finantatoare in proiect. Rolul si asigurarea drepturilor si intereselor finantatorilor trebuie avute in vedere nu doar de sectorul privat, ci si de partenerul public (de exemplu, in cadrul acordurilor directe incheiate cu finantatorii), intrucat, in lipsa unei repartizari echilibrate a obligatiilor partilor, exista riscul nerambursarii imprumutului ca urmare a imposibilitatii executarii obligatiilor sectorului privat in conditii deosebit de oneroase si nerealizarii veniturilor prognozate, fapt ce scade atractivitatea proiectelor de parteneriat public-privat pentru potentialii finantatori. Pe de alta parte, partenerul public trebuie sa urmareasca o repartizare echilibrata atat a riscurilor proiectului, cat si a beneficiilor acestuia, in masura in care, de exemplu, un proiect se dovedeste a fi mai profitabil decat previziunile initiale”, completeaza avocatul.



“Dincolo de adoptarea dispozitiilor legale privind parteneriatul public-privat, un element deosebit de important, daca nu cel mai important, este dat de disponibilitatea si inclinatia autoritatilor publice de a apela la aceasta structura investitionala si de finantare si de a realiza proiecte in regim de parteneriat public-privat. Cum am mentionat anterior, dispozitiile legale ofera un cadru privind pregatirea si implementarea proiectelor de parteneriat public-privat, insa implementarea efectiva a unor astfel de proiecte presupune mai mult decat existenta unui cadru legal corespunzator. Asa cum am mentionat anterior, procedurile de atribuire sunt cele prevazute de dispozitiile legale recent adoptate in cursul anului 2016 in materia achizitiilor publice, achizitiilor sectoriale si concesiunilor si permit structurarea corespunzatoare a proiectelor de parteneriat public-privat.

Vlad Cercel, Partener al Țuca Zbârcea & Asociații



Țuca Zbârcea & Asociații ofera servicii complexe clientilor din acest segment


Serviciile oferite de avocatii Țuca Zbârcea & Asociații sunt destinate atat entitatilor publice care implementeaza proiecte de infrastructura, cat si investitorilor privati sau potentialilor finantatori ai proiectelor de parteneriat public-privat.

De-a lungul timpului, echipa a avut avut oportunitatea de a colabora cu entitati din toate aceste trei categorii, lucru care i-a oferit beneficiul de a avea o imagine completa, din toate perspectivele, atat asupra problemelor ce pot surveni in structurarea si implementarea proiectelor de parteneriat public-privat, cat si asupra solutiilor care pot fi aplicate pentru rezolvarea acestor probleme.

“Principalele probleme cu care se confrunta clientii in acest domeniu rezulta din caracterul complex al proiectelor de parteneriat public-privat. Ele vizeaza, in principal, modul de repartizare a riscurilor si obligatiilor partilor, modalitatile de asigurare a drepturilor si intereselor finantatorilor si efectele incetarii contractelor. La nivelul cadrului de reglementare, multe dintre aceste probleme au fost solutionate in mod corespunzator prin adoptarea Legii Nr. 233/2016. Parteneriatul public-privat isi gaseste aplicabilitatea in principal in domeniul proiectelor de infrastructura si in acest domeniu s-a incercat pana in prezent utilizarea sa. La nivel general, dificultatile principale rezulta din lipsa de utilizare a acestui instrument la nivel national si din necesitatea de a tine seama si de a armoniza interesele tuturor celor trei categorii de entitati implicate in proiect - autoritatile publice, investitorii privati si finantatorii. Chiar si in lipsa unui cadru legal care sa reglementeze in mod corespunzator conceptul de parteneriat public-privat, anterior adoptarii Legii Nr. 233/2016, am acordat consultanta in proiecte semnificative in domeniul infrastructurii, in principal rutiere, care erau concepute ca proiecte de parteneriat public-privat. De asemenea, exista in portofoliul nostru un numar semnificativ de clienti care intentioneaza sa se implice in proiecte de parteneriat public-privat, odata cu adoptarea recentelor dispozitii legale in acest domeniu si conceperea de proiecte de investitii in temeiul acestora”, explica Vlad Cercel.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 951 / 5243
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Conferință internațională în domeniul arbitrajului la București: ”Innovation in Arbitration and M&A Disputes”
Voinescu Lawyers a încheiat o alianță cu Studio legale asociato Martinez & Novebaci din Milano. Casa de avocați a deschis și un birou la Paris
Țuca Zbârcea & Asociații, singura firmă locală din cele patru care concurează la titlul de ”Firma anului în România” în cadrul IFLR Europe Awards 2020. Anul trecut a fost ”cea mai inovatoare firmă de avocatură din România”
România a câștigat arbitrajul în care italienii de la FIN.CO.GE.RO cereau despăgubiri de 327 mil. €. Ce facturi a plătit statul pentru apărare în acest dosar și ce firme de avocați sărbătoresc victoria
RTPR Allen & Overy, avocații vânzătorilor Sano Vita. Cornel Soare, unul dintre fondatori și CEO al Sano Vita: Am apreciat profesionalismul echipei RTPR conduse de Alina Stăvaru pentru modul în care ne-a ghidat prin labirintul tuturor complexităților juridice
Ce punctaje au obținut firmele selectate de Ministerul Finanțelor pentru derularea Programului MTN | Pelinari și Pelinari, în asociere cu Cleary Gottlieb, s-a clasat pe prima poziție. Pe lista finaliștilor sunt și asocierile din care fac parte Filip & Company și Volciuc-Ionescu
Dr. Sabin Taclit, Legal Manager în cadrul NextGen Communications: Strategia departamentelor juridice va rămâne aceeași și în anul 2020: prevenire și inovație. Va fi un an dedicat mai mult consultanței juridice și mai puțin activității litigioase
MPR Partners | Maravela, Popescu & Roman primește două premii din partea Client Choice by Lexology - 2020. Alte 4 firme locale primesc câte o distincție
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Litigii
Avocații Radu și Asociații SPRL obțin o nouă confirmare din partea Înaltei Curți de Casație și Justiție a momentului de la care curge termenul de prescripție în materie fiscală
Printre cele mai interesante proiecte ale avocaților de IP de la TZA a fost mandatul legat de anularea unui brevet de invenție acordat în domeniul metalurgiei, în care s-a obținut respingerea unei cereri de despăgubiri în valoare de peste 100 mil. usd. Echipa acordă asistenţă juridică în tranzacţii mari de tip „private equity” şi în alte preluări comerciale complexe
Asistența acordată UiPath, printre proiectele de o mare complexitate ale echipei de IP de la Filip & Company. Monica Stătescu (Counsel): Ne așteptăm ca zona IT să fie extrem de activă și anul acesta. Apar din ce în ce mai multe start-up-uri în domeniul dezvoltării de software, iar firmele cu renume investesc în dezvoltarea de noi tehnologii
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...