ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Afacerile de familie din Europa sunt încrezătoare, dar solicită o mai bună integrare la nivelul Uniunii Europene: Barometrul Afacerilor de Familie Europene

20 Noiembrie 2017   |   BizLawyer

71% dintre afacerile europene de familie sunt încrezătoare în privința viitorului lor economic * În pofida încrederii arătate, „războiul pentru talente”, concurența sporită și scăderea semnificativă a profitabilității reprezintă principalele preocupări, arată Barometrul realizat în 26 de țări din Europa, inclusiv România.

 
 
Afacerile de familie europene continuă să lase în urmă criza datoriilor din 2008 și 2009 și rămân încrezătoare în perspectivele lor pentru anul următor. Cel mai recent Barometru al Afacerilor de Familie Europene, realizat de European Family Businesses (EFB) și KPMG Enterprise, a arătat că 71% din proprietarii de afaceri și-au exprimat încrederea în viitorul afacerile lor.

„Afacerile de familie au avut încă un an solid în 2017 și rămân foarte optimiste în privința viitorului. Sondajul nostru arată că 57% din afacerile de familie au raportat o creștere a cifrei de afaceri în anul anterior și, dintre acestea, 75% au în plan reinvestirea profiturilor. Totuși, aspecte precum impactul potențial adus de incertitudinea politică și viitorul Uniunii Europene rămân în continuare motive de îngrijorare,” adaugă Jonathan Lavender, Global Chairman, KPMG Enterprise. Afacerile de familie din Europa au raportat faptul că incertitudinea asociată cu modificările legislative potențiale, care ar putea avea impact asupra liberei circulații transfrontaliere a talentelor, reprezintă o prioritate și că integrarea continuă și legăturile politice mai strânse ar fi binevenite.


Informații cheie:
•    71% din respondenți sunt încrezători sau foarte încrezători în privința perspectivelor economice pe următoarele 12 luni. Aproximativ un sfert (24,97%) rămân neutri față de perspectivele lor și doar 2% consideră că anul viitor va avea efecte negative sau foarte negative;
•    30% din respondenți (53% din respondenții din Marea Britanie) au indicat faptul că incertitudinea politică reprezintă una din principalele îngrijorări;
•    56% din respondenți consideră creșterea gradului de integrare ca fiind una din preferințele lor în ceea ce privește viitorul Europei;
•    57% din respondenți au raportat o creștere a cifrei de afaceri în anul anterior, în timp ce 27% și-au menținut cifra de afaceri și doar 13% au înregistrat o scădere;
•    43% din respondenți au identificat „războiul pentru talente” drept cea mai importantă problemă cu care se confruntă. Disponibilitatea forței de muncă împreună cu creșterea costului aferent forței de muncă sunt considerate de 32% din respondenți ca fiind factori care pun presiune asupra afacerilor de familie;
•    Nevoia de a echilibra preocupările familiale și interesele de afaceri este considerată de 87% din respondenți ca fiind importantă sau foarte importantă pentru afacerea lor. Acest aspect a devenit mai problematic de la an la an începând cu 2014, când era considerat important sau foarte important de 59% din respondenți;
•    84% din respondenți indică faptul că pregătirea și trainingul unui successor a fost importantă sau foarte importantă pentru afacerea lor.

Incertitudinea politică rămâne o problemă esențială

Având în vedere negocierile continue privind Brexit și alegerile tensionate în curs de desfășurare, climatul politic actual rămâne una din principalele preocupări pentru afacerile de familie din Europa. Incertitudinea politică a fost clasată pe primul loc de către 30% din respondenții din Europa și 53% din Marea Britanie.

Deși se discută din ce în ce mai mult despre politicile și regulamentele protecționiste la nivel guvernamental, proprietarii de afaceri ar dori să vadă o integrare mai bună, inclusiv reforme de reducere a sarcinii administrative, scăderea impozitelor și un acces sporit la talente la un cost redus.

Reinvestirea în afacere

După mulți ani de îmbunătățire a rezultatelor economice, proprietarii de afaceri privesc spre viitor șicaută modalități noi de valorificare a succesului lor. Afacerile de familie își fructifică succesul prin reinvestirea profiturilor și creșterea forței de muncă.

Din liderii intervievați, doar 7% planifică să își scoată profitul din companie. Restul au planuri de reinvestire care implică inițiative strategice, precum construirea sau îmbunătățirea infrastructurii, producției sau marketingului (47%) sau creșterea forței de muncă (28%).

René Schöb, Tax Partner, KPMG în România, adaugă: „Potrivit rezultatelor sondajului, afacerile de familie din România tind să fie mai active decât cele din alte țări europene în ceea ce privește opțiunea de reinvestire a profiturilor în afacerile lor (60%), comparativ cu opțiunea de a planifica investiții externe precum fuziuni și achiziții (7%). Această constatare poate indica un potențial de creștere organică pe care piața românească încă îl are în raport cu piețele mai dezvoltate din Europa. 40% dintre companiile care au făcut obiectul sondajului au considerat, de asemenea, că factorul principal care justifică creșterea veniturilor în 2018 va fi reprezentat de cererea de pe piață, în detrimentul altor factori precum lansarea de noi produse sau servicii (13%) sau marketingul inteligent (13%).”

Războiul pentru talente se intensifică

Afacerile de familie concurează cu giganții industriei pentru angajați. Această concurență, împreună cu scăderea șomajului în Europa, îngreunează găsirea talentelor necesare de către afaceri. În timp ce 44,7% dintre proprietarii de afaceri planifică suplimentarea numărului de angajați, „războiul pentru talente” reprezintă o preocupare în creștere, întrucât 43% din respondenți consideră că lipsa de forță de muncă calificată este o îngrijorare semnificativă pentru anul următor.

„‘Războiul pentru talente’ a devenit un aspect din ce în ce mai problematic pentru afacerile de familie europene. Cererea depășește oferta și duce la creșterea costurilor. 32% din respondenți consideră costurile crescute ca fiind o preocupare semnificativă care pune presiune asupra afacerilor de familie” afirmă Jesus Casado, Secretar General al EFB. „Nu este surprinzător faptul că afacerile de familie solicită îmbunătățirea reglementărilor privind forța de muncă - 41% din respondenți au identificat că o mai mare flexibilitate a reglementărilor privind forța de muncă constituie una dintre principalele două modificări care ar putea stimula perspectivele de creștere a afacerii lor. Sistemul educational dual trebuie promovat pentru a asigura afacerilor competențele corespunzătoare pentru a continua să crească.”

Îngrijorări continue privind profitabilitatea și competiția

Pe lângă ‘războiul pentru talente’, anumite dificultăți care s-au abătut asupra afacerilor de familie în ultimii ani, precum declinul profitabilității (36%), creșterea costului aferent forței de muncă (32%), concurența sporită (37%) și modificările potențiale ale cadrului de reglementare (28%), continuă să fie îngrijorătoare.

Echilibrarea interesului familiei și afacerii

Găsirea echilibrului perfect între interesele familiale și cele de afaceri rămâne o preocupare principală pentru afacerile de familie – și a fost raportată ca fiind importantă sau foarte importantă de către 87% din respondenți. Începând cu anul 2014, această problemă s-a intensificat constant din punct de vedere a semnificației, fiind considerată importantă de 59% din respondenți. Principalele afaceri de familie stabilesc din ce în ce mai multe reguli, proceduri, procese și mecanisme, precum consiliile de familie, pentru a gestiona așteptările membrilor familiei și pentru a evita conflictele.

În ansamblu, Barometrul indică faptul că investiția în inovație și condițiile economice îmbunătățite dau roade pentru proprietarii de afaceri de familie europene. Dacă aceștia vor putea continua să își depășească dificultățile și să gasească talentele necesare, atunci creșterea afacerii lor ar trebui să se transpună într-o perspectivă optimistă asupra viitorului.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 818 / 8494
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Rodica Manea devine al optulea partener local la CMS România. Gabriel Sidere (Managing Partner): Creșterea susținută pe care o înregistrăm în biroul din București are nevoie de noi lideri, ca Rodica
Succes NNDKP într-o procedură de arbitru de urgență pe rolul CCIR
Concentrația de minți formidabile, gândirea laterală și analiza strategică complexă, câteva din ingredientele performanței PeliFilip. Cătălin Alexandru, Partener: Litigiile sunt ca un joc de șah. Clienții se bucură să descopere că suntem cu mai multe mutări în fața adversarului
Penaliștii de la Mareș | Danilescu | Mareș în asociere cu Dan Lupașcu au sesizat CCR în ”Dosarul Mineriadei”, în care îl apără pe Mugurel Florescu. Admiterea excepției ar avea efecte importante asupra modului de rezolvare a fondului cauzei
Reff & Asociații asigură trei tipuri de servicii pentru implementarea prevederilor GDPR. Echipa de zece avocați lucrează atât pentru societăți locale, cât și multinaționale, fiind implicată în ultimul an și în proiecte multijurisdicționale
Septimiu Stoica, Of Counsel Dentons: Pe piața de capital, cele mai frecvente solicitări de consultanță și asistență vin din zona ofertelor publice, fie că este vorba de finanțare, listare, răscumpărare sau ofertă publică obligatorie. Majoritatea proiectelor în care echipa Dentons s-a implicat au fost transfrontaliere
LegiTeam: Societatea Civilă De Avocaţi Zamfirescu Racoţi & Partners recrutează avocați definitivi pentru departamentul Consultanță
LegiTeam: Voicu & Filipescu is looking for lawyers
Cum lucrează echipa Mitel & Asociații în proiectele GDPR: Monitorizează în permanență apariția oricăror noi fluxuri de date sau transferuri, a oricăror elemente noi care ar impacta modul în care a fost gândit și implementat GDPR în cadrul fiecărei organizații în parte
Voicu & Filipescu a lansat noul site profesional. Reconfirmare a identității vizuale a Grupului pe o platformă modernă
Riscurile fiscale în cazul ajustării prețurilor de transfer se traduc în potențiale obligații fiscale de plată. Alexandru Cristea, TZA Tax: Ne aflăm la începutul unei perioade de creștere accelerată a controalelor și a potențialelor litigii în această zonă. Ne așteptăm ca nevoia de asistență în litigii să crească
DLA Piper anunță zece noi promovări odata cu celebrarea a 10 ani in România. Alina Lăcătuș intră în rândul partenerilor
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...