ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Consiliului Concurenţei: Concurenţa în domeniul transportului feroviar de călători este redusă

09 Mai 2017   |   BizLawyer

În România, atât companiile private, cât şi CFR Călători, operează în baza unor contracte de servicii publice încheiate cu Ministerul Transporturilor, în cadrul cărora distribuţia compensaţiei se realizeză proporţional cu volumele de tren - km şi călători - km, în funcţie de rangul trenurilor (Regio/Interregio).

 
 
Din punct de vedere al gradului de liberalizare a pieţei naţionale de transport feroviar de călători, România, cu 20% capital privat, se înscrie în trendul European. Cu toate acestea, concurenţa pe piaţa transportului feroviar de călători se manifestă doar în cadrul anumitor rute, precum Bucureşti - Constanţa, Bucureşti - Braşov, Braşov - Craiova, pe care sunt prezenţi, atât operatorul de stat, cât şi o parte dintre operatorii privaţi, rute caracterizate de o cerere importantă, restul traseelor fiind dominate de compania de stat, CFR Călători.

În urma analizei, Consiliul Naţional de Supraveghere din Domeniul Feroviar (CNSDF) din cadrul Consiliului Concurenţei, a sintetizat principalele aspecte care caracterizează transportul feroviar de călători şi a elaborat o serie de propuneri şi recomandări.


Astfel, deşi în ultimii ani s-a înregistrat o uşoară creştere a numărului de călători transportaţi cu trenul, starea precară în care se află infrastructura şi materialul rulant, care determină restricţii de viteză, precum şi faptul că doar aproximativ 40% din calea ferată este electrificată, nu permit operarea în condiţii de calitate, care să genereze o creştere evidentă a cererii pentru aceste servicii sau, cel puţin, menţinerea acestora la un nivel relativ constant.

Prin urmare, se impune o reclasificare obiectivă şi periodică a secţiilor de circulaţie, implicit o diferenţiere a nivelului Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), în funcţie de o serie mai largă de parametri tehnici, o parte dintre aceştia, deja existenţi (linii reabilitate, electrificate, viteza de deplasare, restricţii de viteză). La toate acestea, se pot adăuga: clasificarea gărilor aflate pe fiecare secţie de circulaţie, gradul de saturare al capacităţii de infrastructură etc., precum şi principalii parametri de trafic (punctualitate, viteză, tipul de tren).

Cele mai multe state membre ale Uniunii Europene şi-au deschis piețele, astfel încât să permită serviciilor comerciale cu acces liber (care nu sunt susţinute prin compensaţie/subvenţie), să coexiste cu contractele de servicii publice (CSP), măsură care nu s-a implementat, încă, în România. De asemenea, în Europa există state în care toată activitatea are caracter de serviciu public, în care o parte importantă din preţ este subvenţionată, cum este şi România, şi ţări în care activitatea este diferenţiată în cea de serviciu public şi cea comercială (preţul formându-se în mod concurenţial, pe baza mecanismelor de piaţă).

În România, atât companiile private, cât şi CFR Călători, operează în baza unor contracte de servicii publice încheiate cu Ministerul Transporturilor, în cadrul cărora distribuţia compensaţiei se realizeză proporţional cu volumele de tren - km şi călători - km, în funcţie de rangul trenurilor (Regio/Interregio).

CNSDF recomandă alocarea celor mai solicitate trasee în baza unor contracte comerciale, susţinând, în acelaşi timp, încheierea în continuare de contracte de serviciu public, în special, în acele zone caracterizate de o importantă componentă socială. În acest fel, s-ar crea premisele manifestării unei concurenţe reale prin preţ şi calitate între operatori. Contractele de servicii publice ar trebui menţinute în special în acele zone care nu sunt deservite de alte moduri de transport şi unde transportul feroviar este preferat de categorii sociale numeroase (navetişti, elevi, studenţi, pensionari), precum şi în cazul acelor secţii şi trasee operate în regim de Regio, pe distanţe scurte (de ex. sub 100 km).

Un rol important poate reveni compensaţiei de la bugetul de stat pentru acoperirea diferenţei dintre nivelul costurilor şi cel al veniturilor realizate din tarifele aprobate în funcţie de indicatorul călător-km şi de indicatorul tren-km. În acest fel, compensația poate fi utilizată ca mecanism de reglare a disfuncţionalităţilor de pe anumite trasee neatractive sau dimpotrivă, foarte atractive prin flexibilizarea acesteia și printr-o alocare obiectivă, bazată pe criterii de performanţă şi eficienţă.

CNSDF recomandă/introducerea unui sistem transparent şi obiectiv de clasificare şi diferenţiere a gărilor, în funcţie de fluxul de călători, dar şi în funcţie de dotările aferente ale acestora, de exemplu: case de bilete, automate de vânzare a biletelor de călătorie, facilităţile oferite, număr de peroane etc. Această măsură ar trebui avută în vedere şi pentru stabilirea diferenţiată a Tarifului de Utilizare a Infrastructurii (TUI), necesităţile de investiţii şi o mai bună conştientizare a aşteptărilor pe care călătorii le pot avea cu privire la oferta de transport. Criteriile de clasificare se vor stabili de către Ministerul Transporturilor în colaborare cu părţile direct interesate, respectiv reprezentanți ai administratorului şi ai gestionarilor de infrastructură, ai operatorilor de transport feroviar de călători, asociaţii de protecţie a consumatorilor).

Pentru a facilita accesul la informaţiile necesare călătoriei în mod nediscriminatoriu, este necesar ca în gările aflate pe secţiile operate în comun de mai mulţi transportatori feroviari, aceştia să aibă fie posibilitatea amplasării unor birouri proprii în acest scop, fie oferirea de informaţii în cadrul unui birou unic, precum şi includerea tuturor companiilor feroviare în cadrul aceluiaşi document privind graficul de circulaţie („mersul trenurilor”), accesibil călătorilor şi în format electronic (online).

În acord cu politicile europene din domeniu, CNSDF susţine necesitatea modernizării sistemului de ticketing integrat prin elaborarea unui sistem comun de informaţii şi de emitere a biletelor care să permită călătorilor opţiuni de mobilitate multimodale.

Raportul realizat în urma studiului este pus în consultare publică pe site-ul CNSDF şi al Consiliului Concurenţei, urmând ca în perioada următoare să se organizeze seminarii pe problematica cuprinsă în studiu cu reprezentanţii autorităţilor coordonatoare ale domeniului şi operatorii de transport feroviar din reţea.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 371 / 7205
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Cum s-au împărțit fuziunile mid-market în primul semestru pe firmele de avocatură active și la București. CMS domină clasamentul european, două firme românești intră în Top 30 Europa de Est
(P) Mareș Danilescu Mareş SCA în asociere cu CI Dan Lupașcu recrutează avocat drept penal
Avocații statului român din al doilea arbitraj ICSID cu frații Micula vor primi 1,5 mil. € în 2017. Cei doi investitori (suedezi) au pretenții de 2,3 mld. €
Cum lucrează pro-bono penaliștii ZRP. Stadiul dosarelor Colectiv, în care se cer daune morale de peste 200 mil. €
Un nou partener la Maravela & Asociații. Alexandra Rîmbu întărește primul eșalon al firmei
Mareş Danilescu Mareş sprijină BRD Open Bucharest, cel mai mare turneu de tenis feminin din România
(P) Wolf Theiss recrutează pentru echipa locală de Litigii și Arbitraj
Clifford Chance Badea, în listarea obligațiunilor Globalworth la BVB. Mădălina Rachieru și Radu Ropotă coordonează echipa de avocați care asistă fondul
Clifford Chance Badea, avocații UniCredit Bank în emisiunea de obligațiuni în valoare de 500 mil. lei
Fondul Proprietatea a dat în judecată conducerea Engie pentru încheierea unor contracte de consultanţă considerate abuzive. Avocații PNSA, alături de Fond
De vorbă cu Antoniu Obancia, autorul volumului de poezii ”Discuțiuni. Exercitiul artei cuvântului”. Avocatul din prima linie a penaliștilor ZRP vorbește despre inspirație, sonoritatea cuvintelor și ”alunecarea” spre teatru
Maravela & Asociații, contribuitor pentru Banca Mondială
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...