ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Trei start-up-uri din avocatura, la raport: unul aspira deja la un loc in Top 10, celelalte si-au consolidat pozitia in ultimul an. Reteta succesului pe o piata competitiva

13 Mai 2015   |   Stefania Enache

Experientele traite de fondatorii a trei dintre casele de avocatura de business “tinere” reprezinta o lectie pentru cei care se gandesc la deschiderea unei firme de profil.

 
 
Deschiderea unei firme de avocatura pare o actiune simpla, investitia pentru un astfel de proiect fiind una care nu impune existenta unui buget prea mare. Realitatea arata insa ca nu doar capitalul financiar este important atunci cand un avocat alege calea antreprenoriatului. Pentru a avea succes in business, el trebuie sa vina si cu un portofoliu de clienti, dar si cu un capital de imagine. Brandul personal este una dintre cheile afacerilor de succes in avocatura.

Experientele traite de fondatorii a trei dintre casele de avocatura de business “tinere” reprezinta o lectie pentru cei care se gandesc la deschiderea unei firme de profil. “Ca in orice domeniu, si in avocatura brandul partenerilor faciliteaza accesul pe piata al unei firme noi. Acest lucru este normal, daca tinem cont de faptul ca firma se identifica cu acestia. Insa, nu trebuie sa pierdem din vedere ca ceea ce trebuie sa prevaleze, inainte de toate, este calitatea actului juridic”, afirma Alina Popescu, Managing Partner Maravela & Asociatii.


Este cunoscut faptul ca pe piata avocaturii de business concurenta este stransa, firmele existente fiind obligate sa vina cu servicii cat mai bune pentru a putea “lua fata adversarilor”. Ce se intampla insa in cazul caselor de avocatura aflate in primii ani de activitate? Cum reusesc ele sa-si faca loc intr-un mediu in care competitia este atat de stransa?

Numele firmei se cladeste in ani de munca


Razvan Dinca, Managing Partner Razvan Dinca&Asociatii, considera ca reputatia viitoare se construieste si pe acumularile trecutului. “Desigur ca o firma noua nu are decat reputatia celor care o constituie pe pilonii careia isi va construi propria sa reputatie. Transferul acesta reputational de la persoana la societate nu este simplu insa incercarea este mult preferabila aceleia in care pornesti de la zero si sub aspectul cunoasterii in piata a persoanelor care alcatuiesc societatea. Calitatea serviciilor avocatiale ramane dependenta de persoanele care presteaza acele servicii si in consecinta reputatia lor are un rol decisiv in formarea clientelei. In consecinta, cu cat o societate noua grupeaza specialisti mai reputati, cu atat sansele ei de a-si constitui o clientela sunt mai mari”, subliniaza avocatul.

La randul sau, Alina Popescu atrage atentia ca intre anii 1990-2009, era relativ simplu pentru o firma de avocatura sa isi faca un nume pe piata. Erau suficienti in jur de doi ani de munca intensa.”In primul rand, erau mai putine firme de avocatura, iar prezenta firmelor internationale de profil era timida, ceea nu ingaduia clientilor sa fie „pretentiosi”. De asemenea, cresterea, dinamica economica si apetitul pentru investitii se desfasurau in alti parametrii. In prezent, lucrurile nu mai sunt asa de simple. Din punctul nostru de vedere, dureaza in medie cam pana la 5 ani ca o firma de avocatura sa isi faca un nume pe piata, intrucat dinamica, conditiile sociale si politice s-au schimbat simtitor. Acest lucru se datoreaza faptului ca apetitul investitorilor straini s-a domolit, piata avocaturii este segmentata si concurenta este, de asemenea, acerba datorita numarului mare de firme de avocatura existente la acest moment. In plus, a intervenit si schimbarea modului de abordare a clientilor care tind catre calitate si onorarii competitive”, arata avocatul.

Andrei Nistor, Managing Partner SCA Hasotti Mineran Nistor & Asociatii, considera ca „numele unei case de avocatura se face in principiu in multi ani de activitate in domeniu insa acest proces poate fi grabit prin cat mai multe solutii bune obtinute in spete dificile. Brandul partenerilor este foarte important in acest domeniu datorita relatiei foarte apropiate si personale ce se creaza intre client si avocat”.

Momente dificile

Chiar daca brandul partenerilor care pun bazele noii structuri este unul destul de cunoscut, exista si alti factori care contribuie la succesul unei afaceri in avocatura.

Maravela& Asociatii este una dintre firmele “tinere” care intr-un timp destul de scurt s-a impus pe piata si acum a ajuns sa se “bata” de la egal la egal cu marile case de avocatura din Romania, cu zeci de ani de activitate in spate. Intr-o perioada de numai doi ani, firma a ajuns din punctul ‘zero’, in care nu exista decat brand-ul si stiinta partenerilor, pana la pozitia de candidata la titlul de ‘firma de avocatura a anului in Romania’, fiind inscrisa pe lista scurta a premiantilor „The Lawyer European Awards’’.

Alina Popescu recunoaste ca “primele trei luni de la infiintare au fost cele mai dificile, deoarece in aceasta perioada a trebuit sa punem bazele unei structuri solide. Aceasta baza solida am format-o printr-o organizare riguroasa si o alocare eficienta a tuturor resurselor avute la dispozitie. Acest lucru a insemnat un efort sustinut in structurarea unei echipe si bineinteles in mentinerea si dezvoltarea portofoliului de clienti. De asemenea, in primele luni eforturile au fost canalizate pe patrunderea cat mai puternica pe piata, pe cunoasterea acesteia, pe participarea la evenimente, intr-un cuvant, pe testul pietei. In aceasta perioada atentia ne-a fost solicitata in toate directiile de dezvoltare ale business-ului. Credem ca am dat dovada de multa rabdare si perseverenta si am pus bazele unei echipe pe care putem sa ne bazam din punct de vedere al calitatii serviciilor, cresterii viitoare si asimilarii proiectelor intr-un ritm ridicat. Suntem de parere ca, activitatea sustinuta, atat a noastra, a partenerilor fondatori, cat si a echipei, ne-a ajutat sa crestem foarte mult inca de la inceput si sa depasim cu brio momentele dificile inerente”.

Despre perioadele dificile din istoria firmei a vorbit si Razvan Dinca, fondatorul casei de avocatura Razvan Dinca&Asociatii. El a amintit despre momentele de suprasolicitare a avocatilor, “atunci cand numarul si capacitatea noastra de lucru au fost puse la grele incercari de numarul mare al proiectelor in care ni s-a cerut implicarea. Pe termen scurt acest tip de criza s-a rezolvat cu pastrarea nivelului de calitate al lucrarilor prin dedicatia exceptionala a avocatilor din echipa, care au uitat nu o data de limitele programului de lucru si si-au amanat proiecte extraprofesionale pentru a face fata in mod optim cerintelor stringente ale  clientilor. E greu sa ramai pasionat si sa nu faci rabat de la calitate atunci cand lucrezi sub presiune; avocatii nostri au facut-o de multe ori. Pe termen mai lung, desigur ca am incercat si cred ca am si reusit sa corelam cresterea volumului de activitate  cu cresterea echipei; din nou, aici provocarea este de a mentine criterii de recrutare exigente si functionale si de a introduce in echipa oameni care imbina excelenta profesionala cu aderenta sincera la un set de valori in care deschiderea spre a intelege si satisface nevoile comerciale ale clientului, solicitudinea si increderea fata de coechipieri, ambitia si curajul responsabil, deschiderea spre emulatie si discipolat joaca fiecare rolul sau. Sa te simti bine atunci cand lucrezi mult nu e un lucru simplu si depinde in foarte buna masura de cadrul institutional in care iti desfasori activitatea si de calitatea oamenilor de care esti inconjurat”.

Traversarea cu succes a etapelor grele a contribuit la maturizarea business-ului, experientele acumulate ajutandu-i pe avocati sa fie mult mai  pregatiti pentru noi situatii dificile.

Atingerea pragului minim de rentabilitate

Principalul scop al unei afaceri este castigul. Avocatii sustin ca daca un business in avocatura este bine gandit, isi poate acoperi cheltuielile de functionare inca de la „nastere”. Mai mult, termenul in care poate atinge un prag minim de rentabilitate este surprinzator de scurt.

SCA Hasotti Mineran Nistor & Asociatii a fost infiintata in luna octombrie 2012 de catre trei parteneri (Ioana Hasotti, Cristian Mineran si Andrei Nistor). Din anul 2013 societatea a cooptat un nou partener (Theodora Serb) in prezent echipa HMNA fiind formata din patru parteneri, trei avocati colaboratori, patru avocati of counsel si doi paralegali. In faza de start-up cheltuielile firmei au fost minime, volumul mare de munca fiind acoperit in mod exclusiv de partenerii fondatori. Din acest motiv se poate spune ca HMNA a atins inca din prima luna de viata pragul minim de rentabilitate. La fel s-a intamplat si in cazul firmei Razvan Dinca&Asociatii.

Marius Patrascanu spune ca firma Maravela& Asociatii, unde este Partener, a atins pragul minim de rentabilitate inca din prima zi. „Acest lucru a fost posibil datorita portofoliului de clienti bine dimensionat cantitativ si calitativ, care ne-a permis, inca de la inceput, sa ne acoperim cheltuielile si sa obtinem o marja de profit rezonabila”, subliniaza avocatul.

Piata este cea care dicteaza schimbarile

Dar reprezentantii firmei nu s-au multumit cu acest castig imediat, ci au fost atenti la miscarile din piata pentru a putea construi afacerea in asa fel incat sa vina in intampinarea cerintelor primite de la clienti. „Am avut schimbari in ceea ce priveste strategia de business, in sensul ca firma a crescut, si-a consolidat si, in acelasi timp, si-a marit portofoliul de clienti. Schimbarile au constat intr-o evolutie si o dezvoltare continua a ariilor de practica in cadrul firmei. Am dezvoltat arii de practica, precum insolventa, dreptul penal al afacerilor - white collar crime, fiscal, energie, dar si concurenta. De asemenea, portofoliul de clienti s-a marit considerabil de la infiintare si pana in prezent, numarand clienti precum, unul dintre cei mai mari producatori de echipamente sportive la nivel mondial, unul dintre cele mai mari grupuri de constructii, o importanta companie care activeaza in domeniul productiei de gaz la nivel mondial, unul dintre cei mai mari si renumiti producatori de vagoane din Europa, o companie importanta ce activeaza pe piata industriei auto, etc. In ceea ce priveste echipa, de la infiintare si pana in prezent am recrutat peste 15 avocati colaboratori, in domenii precum, energie, litigii, real estate, concurenta si proprietate intelectuala. Totodata, ne-am imbogatit echipa cu doi parteneri pe insolventa, dar si consultanti fiscali”, declara Alina Popescu.

Si pentru firma Razvan Dinca&Asociatii lucrurile s-au modificat periodic. ”Societatea noastra s-a infiintat acum mai bine de trei ani si are in prezent o pozitie consolidata pe piata. Nu stiu cat de relevante pot fi comparatiile cu momentul zero al firmei, dar va pot raspunde la intrebare in sensul ca numarul avocatilor firmei a crescut de aproape sase ori, ca avem o echipa bine articulata cu sase departamente specializate, ca instrumentam spre 1.000 de dosare. Inca de la inceput am propus o inalta expertiza de specialitate in arbitraj international, dreptul proprietatii intelectuale si dreptul concurentei. Pe langa amplificarea activitatii societatii noastre pe aceste trei directii, anii ce s-au scurs au adus dezvoltari masive in domeniul dreptului bancar si al dreptului imobiliar, in insolventa, corporate, distributie, pharma, publicitate, entertainment, asigurari si altele. Raportul intre litigii si consultanta a ramas cam 60% la 40% si cred ca e o buna insotire: activitatea in litigii da un feedback imediat cu privire la calitatea lucrarilor; litigiile se castiga sau se pierd; iar consultanta neincercata in context litigios risca adesea sa fie rigida, scolastica si lipsita de imaginatie; o buna experienta in litigii serveste o activitate competenta si eficienta in consultanta”, explica Razvan Dinca.

Schimbari au intervenit si in ceea ce priveste numarul partenerilor. De la momentul lansarii pe piata si pana in prezent, Maravela&Asociatii a avut trei parteneri. ” Insa din 2014 s-au alaturat echipei noastre doi parteneri pe partea de insolventa. In viitorul apropiat, intentionam sa promovam unul sau doi parteneri din cadrul echipei pe care am format-o pana acum. Este un proces minutios, care necesita rigoare in analiza conditiilor ce stau la baza unei asemenea promovari, criterii clare de selectie (nu doar cele care tin de aspecte profesionale), precum si o perioada de acomodare si compatibilitate reciproca. De asemenea, la momentul actual, luam in considerare si recrutarea unui partener pe partea de drept fiscal”, arata Alina Popescu.

In cazul firmei pe care o coordoneaza, Razvan Dinca ne-a spus ca a inceput afacerea cu Irina Speciac, iar de anul trecut a venit alaturi de ei si Cristina Musat. ”Sunt doua juriste eminente; au multa experienta la cel mai inalt nivel pe piata, iar sprijinul lor in conducerea firmei este nepretuit Ne propunem sa continuam cresterea parteneriatului odata cu dezvoltarea activitatii si multiplicarea centrelor de profit”, puncteaza avocatul.

Experientele de pana acum ii fac pe fondatorii celor trei case de avocatura sa nu ia in calcul, deocamdata, posibilitatea fuziunii cu o alta firma. “La momentul de fata, excludem orice fuziune cu o alta firma de avocatura, intrucat consideram ca suntem capabili sa crestem si sa consolidam o firma care, in viitorul apropiat, sa intre in top zece firme de avocatura din Romania”, mentioneaza Marius Patrascanu.

La randul  sau, Razvan Dinca atrage atentia ca „daca  se va intampla in viitor, o fuziune nu s-ar putea face decat pe baza de viziune institutionala unitara, de valori comune si de complementaritate functionala”.   

“Reteta” unui strart-up reusit

Dupa parerea noastra, in avocatura este destul de greu sa pornesti un start-up. Orice start-up presupune atragerea si fidelizarea unui portofoliu de clienti care sa poata sa asigure acoperirea cheltuielilor si in acelasi timp sa genereze si o marja de profit rezonabila. De asemenea, credem ca trebuie consolidata intr-o dinamica rapida si fluida o echipa de avocati profesionisti, sa implementezi o organizare interna riguroasa, precum si sa te bazezi pe o raportare la piata cat mai veridica. Din experienta avuta, daca intarirea structurii de lucru, dinamizarea relatiilor cu clientii din portofoliu si consolidarea echipei nu au loc in primele 3-5 luni, firma pierde din turatie si eficienta scade simtitor. Am plecat la drum cu ideea de a forma o echipa de avocati profesionisti si oameni valorosi, insa atunci cand vizezi un standard inalt de profesionalism si caracter, oamenii sunt greu de gasit si format, cu atat mai mult cu cat, adevarata performanta presupune eforturi considerabile, acest lucru  fiind valabil in toate domeniile, nu numai in avocatura. Inca de la inceput am avut, si avem in continuare, o echipa de avocati profesionisti de calibru si oameni deosebiti, aspect confirmat de cei care au avut ocazia sa intre in contact cu echipa noastra.
Alina Popescu, Managing Partner Maravela&Asociatii

Nu stiu daca exista retete. Desigur ca nimic din ce e important in viata nu e usor de construit dar cand ai de construit cu oameni, cati vin, cati raman, cat accepta, cat pretind depinde de oameni. Din fericire, oamenii sunt foarte diferiti, iar eu am avut norocul sa intalnesc si sa ma insotesc cu oameni extrem de destoinici pe care ii stimez si ii iubesc. Nu stiu daca vom petrece impreuna eternitatea, dar sper ca vom petrece impreuna atata timp cat si pentru mine si pentru celalalt aceasta insotire ne apropie de lucrurile pe care le dorim de la viata si de modelul pe care vrem sa il imprimam fiecare vietii sale. Daca un proiect comun serveste gandul nostru despre viitor, vom ramane in el; important este ca atat timp cat proiectul e comun sa ne jucam bine rolul in el unii fata de altii, inclusiv in sensul de unei durabile satisfaceri reciproce a asteptarilor. A pune problema in termeni de interes o saraceste; vorbeam mai devreme de valori si cred ca, mai mult decat interesele, valorile care le filtreaza sunt decisive pentru crearea si mentinerea unui mediu de lucru functional si atractiv.
Razvan Dinca, Managing Partner Razvan Dinca&Asociatii


In prezent, piata avocaturii de business este destul de dezvoltata si foarte competitiva astfel incat un start-up pare a fi dificil. Insa din experienta HMNA sunt de parere ca mai exista aceasta posibilitate cu o echipa profesionista si perseverenta. In ceea ce priveste atragerea si pastrarea avocatilor de calibru este evident faptul ca o societate cu o politica corecta fata de acestia reprezinta in continuare cheia succesului.

Andrei Nistor, Managing Partner SCA Hasotti Mineran Nistor & Asociatii.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 107 / 142
 

Ascunde Reclama
 
 
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for Senior Litigation Lawyer
Cum comentează avocații Mușat & Asociații, firmă cu una dintre cele mai puternice practici în domeniul insolvenței, modificarea legislației. Recomandările echipei care gestionează proceduri complexe de insolvență și de reorganizare
Dentons, Stratulat–Albulescu și White & Case au asistat consorțiul Credit Suisse – VTB în finanțarea de 164 mil. € acordată Chimcomplex pentru achiziția activelor Oltchim. Ștefan Vuza a lucrat cu Bulboacă și Reff | Ce avocați au fost implicați și cine a coordonat echipele
PeliFilip a asistat Grupul Enayati la negocierea și semnarea contractului de proiectare și construire pentru Revera Medical City, cel mai mare centru medical privat din Romania
bpv Grigorescu Ştefănică a asistat Raiffeisen Informatik în vânzarea COMPAREX Group către SoftwareONE. Anca Albulescu a condus echipa din București
Avansul economiei fundamentat pe consum, indisciplina financiară şi creşterea costului cu forţa de muncă ar putea mări numărul firmelor care apelează la umbrela insolvenței. Avocații TZA estimează că tendința de creștere a numărului procedurilor deschise, manifestată în ultimii 2 ani, se va menține și în 2019
Alexandru Aparaschivei se alătură NNDKP Consultanță Fiscală în calitate de coordonator al echipei de TVA
RTPR Allen & Overy câștigă un important litigiu de dreptul muncii pentru Societatea de Distribuție a Energiei Electrice Transilvania Nord
LegiTeam: Bondoc & Asociații is looking for PART TIME RECEPTIONIST
Studiu realizat de CMS - Țările din Europa Centrală și de Est sunt mai amenințate de atacurile cibernetice. Gabriel Sidere, Managing Partner: Obligația de raportare a eventualelor atacuri și evaluarea impactului necesită asistență specializată din partea unor echipe de avocați cu experiență
Cele mai interesante dosare de insolvență în care s-au implicat avocații Dentons, în 2018, au fost din banking și retail. Tiberiu Csaki, Partner: Ne concentrăm pe insolvențele transfrontaliere, unde avem un foarte bun potențial, dată fiind expertiza noastră în multiplele jurisdictii
Proiectele BSMP în domeniu Energiei. Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner: Oportunitățile off-shore și investițiile în proiecte regenerabile au constituit polii de interes anul acesta
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...