ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Parteneriatul public-privat. Va avea România o lege funcțională din această toamnă?

31 August 2017   |   Marta Popa, Senior Partner Voicu & Filipescu

Proiectul pachetului legislativ (modificările la lege precum și normele metodologice) a fost recent lansat în consultare publică, putând fi vizualizat la http://www.imm.gov.ro/proiecte-de-acte-normative-initiate.

Marta Popa, Senior Partner Voicu & Filipescu

 
 
Într-un moment în care mediul de afaceri așteaptă apariția normelor de aplicare pentru a implementa legea 233/2016 a parteneriatului public-privat funcțional, Guvernul vine cu o schimbare de optică și anunță modificarea și simplificarea legii și, în sfârșit, emiterea normelor. Orizontul de timp anunțat, când atât legea modificată cât și normele de aplicare ar trebui să fie în vigoare, este luna octombrie 2017.

Legea modificată a parteneriatelor public-private va diferenția proiectele care se pot implementa pe plan local (respectiv cele aferente investițiilor medii și mici) de cele de anvergură (urmând a se stabili un prag pentru acestea), numai acestea din urmă necesitând aprobarea Guvernului în ceea ce privește principalele elemente rezultate din studiul de fundamentare, conform declarațiilor Oficialilor Guveramentali. Diferențierea ar trebui să permită autorităților locale să poată executa mai rapid proiecte de parteneriate public-private care reprezintă priorități conform programului de guvernare.


Ce noutăți aduce noul pachet legislativ?

►    Câteva definiții și concepte noi.

(i)    Contractul de parteneriat public-privat, ca și concept, acoperă 3 tipuri de contracte deja existente în legislație, anume contractul de achiziție publică clasic, contractul sectorial sau contractul de concesiune atribuit în baza Legii nr. 98/2016, a Legii nr. 99/2016 sau a Legii nr. 100/2016.
(ii)    Cu caracter de noutate, proiectul definește închiderea financiară, care reprezintă momentul la care acordurile de proiect și de finanțare au fost semnate în urma îndeplinirii condiționalităților aferente acestora, astfel încât implementarea proiectului să poată începe. Închiderea financiară este prevazută ca o etapă importantă a mecanismului proiectelor de parteneriat public-privat.
(iii)    Sunt mai clar organizate drepturile ce pot fi transmise sau constituite în favoarea partenerului privat/societății de proiect. Astfel, art. 14 face referire, pe lângă dreptul de a colecta și utiliza pentru derularea proiectului tarife de la utilizatorii bunului sau serviciului public, la dreptul de concesiune asupra unor bunuri publice sau private ale partenerului public (fără a mai fi necesară parcurgerea unei alte proceduri de atribuire decât cea reglementată de legea 233/2016), drepturile de superficie, de servitute, de închiriere și alte asemenea drepturi, după cum este necesar potrivit specificului proiectului.

►    Diferite nivele de aprobare. Câteva clarificări privind garanțiile ce pot fi constituite de către parteneri și privind beneficiarii garanțiilor.

Se vor putea constitui garanții cu privire la creanțele și drepturile deținute în temeiul contractului de parteneriat public-privat de către partenerul privat. Garanții asupra acțiunilor sau părților sociale deținute în societatea de proiect se pot constitui atât de partenerul privat cât și de partenerul public. În toate cazurile, garanțiile trebuie constituite exclusiv în favoarea finanțatorilor proiectului. Suplimentar, în aceste cazuri, contractele vor institui raporturi juridice directe între partenerul public și finanțatorii proiectului. 

►    O structurare mai bună a etapelor de parcurs în vederea încheierii unui contract de parteneriat public-privat.

(i)    Pe lângă etapele prevăzute de legea 233/2016, proiectul de modificare a legii 233/2016 face necesară aprobarea la nivele diferite, după cum am precizat la începutul acestui articol, în funcție de dimensiunea proiectului, fie de către Guvern fie de către autoritățile și instituțiile publice centrale sau locale a elementelor rezultate din studiul de fundamentare în baza căruia va fi implementat proiectul. Aceste aprobări devin condiție prealabilă de semnare a contractului în cazul clasificării contractului de parteneriat public-privat în conturi guvernamentale.
(ii)    De asemenea, devine necesară transmiterea contractului la Institutul Național de Statistică în vederea analizării acestuia din perspectiva metodologiei UE.
(iii)    O nouă etapă finală este introdusă, anume închiderea financiară.

 
►    Posibilitatea instituirii de raporturi juridice directe între partenerul public și finanțatorii proiectului.
Modificările cuprinse în proiect instituie un rol crescut finanțatorilor proiectului de parteneriat public-privat, atât în ceea ce privește garanțiile care le pot fi acordate, dreptul de consultare conferit în cazul desemnării unui nou partener privat cât și în ceea ce privește raporturile juridice direct cu partenerul public. În acest din urmă caz, posibilitatea existenței raporturilor juridice directe trebuie înscrisă în documentația de atribuire și în contract.

►    Reglementarea, cu titlu de noutate, a unui capitol referitor la contravenții și sancțiuni
Proiectul sancționează numai contravențional nerespectarea prevederilor legii 233/2016 de către partenerul public, cuantumul amenzilor contravenționale situându-se în limite destul de scăzute, respectiv 500-30.000 RON (100-6600 EUR) iar competența de stabilire a acestora revine în sarcina Ministerului Finanțelor Publice. Principiul este în concordanță cu prevederile normelor metodologice, potrivit cărora partenerul public este responsabil pentru modul de încheiere și derulare a contractelor de parteneriat public-privat.
 

Care este stadiul noului pachet legislativ?

Proiectul pachetului legislativ (modificările la lege precum și  normele metodologice) a fost recent lansat în consultare publică, putând fi vizualizat la http://www.imm.gov.ro/proiecte-de-acte-normative-initiate
 Proiectul va rămâne în consultare publică până la data de 31 august 2017.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 6459 / 17041
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
KPMG Legal – Toncescu și Asociații asistă asociații Dentstore în tranzacția cu Abris Capital Partners. Laura Toncescu (Managing Partner) și Dragoș Iamandoiu (Senior Managing Associate) au coordonat asistența juridică acordată vânzătorilor
International arbitration for Romanian in house lawyers (24-25 februarie)
Echipa de arbitraj a ZRVP câștigă o nouă dispută arbitrală în domeniul construcțiilor. Partenerul Alina Tugearu a coordonat echipa
PNSA a asistat Pavăl Holding în achiziția complexului Dacia One. Partenerul Valentin Creața a coordonat echipa de avocați, iar Raluca Rusu (Tax Partner) a condus echipa care a asigurat consultanța fiscală în acest proiect
RTPR alături de Autonom Services la achiziția Premium Leasing. Echipă multidisciplinară de avocați coordonată de partenerii Costin Tărăcilă și Alina Stăvaru
Clienții BSMP din practica de Energie manifestă un apetit ridicat pentru proiecte în segmentele de oil&gas și regenerabile. Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner: Din perspectiva practicii de Energie, putem afirma că anul 2021 a depășit nivelul anilor precedenți pandemiei COVID19
LegiTeam: Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL is recruiting senior associates | Banking, Finance, Digital & Tech Law
Wolf Theiss a asistat Enercon GmbH în legătură cu vânzarea a 100% din părţile sociale deţinute în cadrul Ecoenergia SRL. Meinhard Stelte, Senior Consultant UEE Holding: ”Avocații noștri de la Wolf Theiss au acordat un sprijin remarcabil în această tranzacție”
SAA anunță o nouă rundă de promovări în cadrul echipei. Doi avocați preiau roluri de partener, alți trei fac un pas înainte în carieră
Practica de Real Estate & Construction de la Wolf Theiss a derulat anul trecut unele dintre cele mai mari tranzacţii din piața locală | Interesul investitorilor se îndreaptă acum, cu precădere, către proiecte logistice şi industriale, dar şi către parcuri fotovoltaice şi eoliene. Piaţa rezidenţială continuă să fie atractivă, atât pe segmentul de high-end ̸ lux, cât şi al locuințelor ‘affordable’, spun avocații
De vorbă cu experții KPMG specializați în achiziții publice, despre modificările legislative, asistența acordată clienților și proiectele cheie din această arie de practică. Vlad Peligrad, Partener KPMG Legal – Toncescu și Asociații: Apartenența la rețeaua KPMG ne aduce avantaje unice pe piață. Echipele mixte de avocați și consultanți fiscali, tehnici, contabili abordează orice proiect din toate perspectivele
LegiTeam: BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...