ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Adjunctul IJ: Peste 6.600 de lucrări înregistrate în 2014 referitoare la activitatea şi conduita magistraţilor

04 Martie 2015   |   Rares Teodor

Gheorghe Stan a precizat că numărul acţiunilor disciplinare promovate de IJ a fost de 38, dintre care 27 în cazul judecătorilor, iar 11 în cel al procurorilor.

 
 
Numărul total de lucrări înregistrate pe rolul Inspecţiei Judiciare în 2014 referitoare la activitatea şi conduita judecătorilor şi procurorilor a fost de 6.604, a declarat miercuri şeful adjunct al Inspecţiei Judiciare, Gheorghe Stan.

Potrivit raportului de activitate al IJ pe 2014, prezentat miercuri de conducerea instituţiei, din numărul total de lucrări peste 1.400 au fost de reveniri la sesizările anterioare (unele dintre acestea conţinând şi aspecte noi care au presupus verificări suplimentare faţă de lucrarea iniţială), iar petiţiile au vizat în mod preponderent nerespectarea normelor de procedură, modul de instrumentare şi soluţionare a cauzei, tergiversarea soluţionării sau a cercetărilor, redactarea cu întârziere a hotărârilor.


Raportul arată că din analiza comparativă a datelor statistice se evidenţiază o tendinţă de uşoară creştere a numărului sesizărilor, evoluţie ce poate fi asociată, în primul rând, cu creşterea numărului de cauze aflate pe rolul instanţelor şi a anchetelor penale şi doar subsecvent unei creşteri a aspectelor susceptibile a fi criticate.

Gheorghe Stan a precizat că numărul acţiunilor disciplinare promovate de IJ a fost de 38, dintre care 27 în cazul judecătorilor, iar 11 în cel al procurorilor.

'La judecători, procentajul de admisibilitate în cadrul acţiunilor disciplinare este de 62% iar la procurori de 83%', a arătat Stan.

El a mai menţionat că Secţia pentru judecători a CSM a dispus în 2014 o excludere din magistratură, în timp ce Secţia pentru procurori trei excluderi din magistratură, în restul fiind aplicate acţiuni graduale.

În raport se precizează că în 2014 IJ s-a sesizat din oficiu în 146 de situaţii, determinate de aspecte sesizate în mass-media referitoare la activitatea judecătorilor şi procurorilor sau de constatări ale inspectorilor judiciari, în cadrul controalelor desfăşurate la instanţe sau unităţi de parchet sau ca urmare a activităţilor de monitorizare realizate pe domenii specifice.

'În comparaţie cu anii anteriori, în anul 2014 numărul sesizărilor din oficiu a crescut, situaţie ce denotă, pe de o parte, o implicare mai accentuată a Inspecţiei Judiciare în asumarea rolului său pro-activ în materie, dar şi frecvenţa crescută a situaţiilor ce au impus sesizarea din oficiu', se spune în document.

Sursa citată arată că, după dobândirea autonomiei funcţionale, IJ a inclus constant în planurile de activitate anuale controale tematice care vizau domenii ce nu au constituit obiectul unor verificări anterioare, respectiv practica instanţelor şi parchetelor în aplicarea anumitor instituţii juridice cu impact asupra sistemului judiciar în ansamblul său şi modalitatea de implementarea a dispoziţiilor noilor coduri de procedură.

'Pe lângă aceste controale tematice, IJ şi-a stabilit ca obiectiv pe termen lung evaluarea la nivel naţional a modului în care este organizată şi funcţionează justiţia ca serviciu public, scop în care, pentru o analiză de ansamblu, verificările efectuate au vizat modalitatea de îndeplinire de către magistraţii cu funcţii de conducere a atribuţiilor manageriale atât la nivelul fiecărei instanţe ori parchet cât şi sub aspectul coordonării de către instanţele sau parchetele ierarhic superioare. Finalitatea acestui tip de control este aceea de identificare a aspectelor de bune practici şi a implementării acestora la nivel naţional, precum şi a unificării procedurilor administrative. Activitatea de control efectuată de IJ în 2014, sub acest aspect, a relevat o incidenţă mare a situaţiilor în care au fost constatate deficienţe în privinţa comunicării magistraţilor cu funcţii de conducere în relaţia cu personalul din cadrul instanţelor şi parchetelor şi, în raport de această consta

tare, apreciem că ar fi necesară o analiză a condiţiilor de participare şi desfăşurare a concursurilor pentru ocuparea acestor funcţii', se mai arată în raport.

IJ a apreciat că, la fel ca şi în anii anteriori, urmare a monitorizărilor efectuate, s-a constatat drept vulnerabilitate a sistemului judiciar prelungirea în timp a procedurilor judiciare determinată atât de factori obiectivi, în privinţa cărora consideră că sunt necesare intervenţii de ordin legislativ, dar şi subiectivi, factori pentru a căror înlăturare se impune în continuare adoptarea unor măsuri ferme.

'Dintr-o altă perspectivă, pe fondul creşterii incidenţei situaţiilor în care s-a pus în discuţie independenţa sistemului judiciar, trebuie remarcată poziţia constantă exprimată de Inspecţia Judiciară în sensul aprecierii că interesul social general este nu numai acela de a fi informat, ci mai ales de a beneficia de o justiţie independentă şi imparţială, iar un om politic sau mass media, sub pretextul informării populaţiei, nu pot discredita măsurile dispuse de către magistraţi, cu consecinţa accentuării lipsei de încredere a populaţiei în eficacitatea instrumentelor legale', se mai precizează în raportul IJ.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 12664 / 20841
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Banking&Finance Practice Group
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Corporate and M&A Practice Group
Victorie definitivă la ICCJ a echipei de litigii de la RTPR, care a apărat interesele Electrica. Miza a fost menținerea sistemului de distribuție a energiei electrice din România
Avocații Bondoc & Asociații au asistat Restart Energy în emisiunea de obligațiuni ‘verzi’. Trei parteneri au coordonat echipele implicate în proiect
Ana Radnev, Cristina Reichmann și Varinia Radu, partenere CMS România, desemnate Women Leaders 2021 de către IFLR1000. Horea Popescu, Managing Partner: Nominalizările atestă o dată în plus statutul CMS de lider global în ceea ce privește promovarea egalității de șanse și susținerea în carieră de care se bucură avocații noștri
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Stratulat Albulescu își extinde practica de Drept Societar ̸ Fuziuni și Achiziții prin cooptarea a doi avocați colaboratori seniori
Cum comentează specialiștii în insolvență de la Mușat & Asociații modificarea legislației. Proiectele gestionate anul trecut au generat profit substanțial, iar avocații anticipează că o creștere semnificativă se va înregistra în continuare în materia insolvenței și preinsolvenței | Cristi Tudor, Partener: Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare
Bondoc si Asociații, succes în recurs într-un litigiu complex cu privire la fonduri europene. Partenerul Viorel Dinu a coordonat echipa
Numiri noi pe poziții de coordonare la Kinstellar București | Magdalena Răducanu (ex-Dentons) se alătură cu titlul de Of Counsel și Coordonator al departmentului local de Banking & Finance, iar partenerul Zsuzsa Csiki va prelua conducerea departamentului local de Corporate M&A
Țuca Zbârcea & Asociații a asistat BRF în vânzarea Banvit Foods Romania către grupul de companii Aaylex | Partenerul Silvana Ivan a coordonat echipa. Rafael Pellegrini Ribeiro (BRF): Silvana a preluat sarcina de a ne reprezenta pe plan local și a contribuit decisiv la finalizarea acestei tranzacții
A doua rundă de promovări la Schoenherr. Alți trei avocați fac un pas înainte
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...