ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Achizitii publice: Cum ar imbunatati avocatii legislatia ‘stufoasa si ambigua’. Topul problemelor care apar in procedurile specifice si cele mai sofisticate proiecte (II)

16 Ianuarie 2015   |   Stefania Enache

Pentru a evita o parte din aceste probleme este important ca „actorii” principali din sectorul achizitiilor publice sa-i implice pe avocati inca din faza premergatoare procedurii propriu-zise.

 
 
Un domeniu atat de generos, in care sunt rulate sume impresionante, in multe cazuri din fonduri europene, nu avea cum sa fie ocolit de probleme. De aici au rezultat multe provocari la care  avocatii trebuie sa faca fata pentru a-si duce proiectele catre finalitatea dorita de ei. BizLawyer consemneaza azi opiniile avocatilor despre legislatia specifica si problemele care apar in procedurile de achizitii publice si trece in revista proiectele celor mai importane firme de avocati de pe piata locala, cu o practica semnificativa in aceasta arie de practica.

Iar astfel de provocari sunt mai usor de trecut, daca sunt descoperite cauzele care duc la aparitia unor hopuri in derularea achizitiilor publice. “In ultimul an, pe langa asistarea clientilor in proceduri de achizitie publica si in litigii generate de acestea, ne-am confruntat cu o serie de problematici extrem de interesante legate de derularea efectiva a acestor contracte, mai ales acolo unde finantarea contractelor este facuta din fonduri europene. Provocarile au aparut in principal pe fundalul unei legislatii concentrate pe derularea  procedurilor de atribuire a contractelor, dar care trateaza extrem de putin si, din perspectiva noastra, foarte rigid aspectele legate de implementarea contractelor. Or, practica ne-a aratat ca in executarea contractelor, mai ales a contractelor de lucrari de constructii, pot aparea nenumarate situatii care impun modificarea conditiilor avute in vedere initial.

Pentru astfel de situatii abordarea legislativa actuala potrivit careia, ca regula, ar trebui derulata o noua procedura de atribuire, se poate dovedi extrem de simplista si totodata extrem de costisitoare pentru toate partile implicate. In acest context, firma noastra a asistat si asista clienti in identificarea de solutii care, pe de o parte, sa raspunda nevoilor practice, iar pe de alta parte sa asigure respectarea cadrului legal actual.
Din aceasta perspectiva, consideram ca noile directive la nivel european au o abordare mai liberala si mai pragmatica, inclusiv in ceea ce privesc modificarile contractelor de achizitie publica si suntem convinsi ca, dupa amornizarea cu aceste directive, legislatia interna a achizitiilor publice va permite o mai mare flexibilitate inclusiv in derularea contractelor de achizitie publica
”, spune Carmen Stirbu (foto), avocat la Schoenherr.

Analizand aspectele pentru care au fost solicitate cel mai des serviciile firmei pe care o reprezinta, Oana Gavrila (foto), Managing Associate al Tuca Zbarcea & Asociatii si avocat pledant specializat in achizitii publice, nominalizeaza, de fapt, problemele acestui sector. ”Din punct de vedere procedural, cele mai frecvente solicitari sunt de contestare a rezultatului procedurilor prin care oferta clientilor nostri nu a fost declarata castigatoare. Intr-o astfel de pozitie, avocatii departamentului de litigii specializati in achizitii publice realizeaza o analiza minutioasa a cauzei, identificand toate argumentele de natura a conduce la invalidarea deciziei de declarare a unei alte oferte castigatoare, cat si a deciziei de descalificare a ofertei depuse de catre clientii nostri”, explica Oana Gavrila.

Serban Paslaru (foto), Partener al Tuca Zbarcea & Asociatii si unul dintre coordonatorii departamentului de achizitii publice, concesiuni si PPP al firmei, vine cu o completare, afirmanand ca „cele mai frecvente probleme cu care se confrunta clientii nostri sunt legate de interpretarea si aplicarea legislatiei relevante, in special in cazul proiectelor complexe, atipice prin raportare la structura si modelul de proiect. De asemenea, cum spuneam anterior, lipsurile si inconsistentele in pregatirea initiala a proiectului si a documentatiei care sta la baza acestuia pot crea dificultati si constrangeri semnificative in implementarea ulterioara”.


Din experienta firmei NNDKP rezulta si alte aspecte legate de achizitiile publice. Avocatilor le sunt cerute serviciile si pentru „analiza cerintelor din documentatia de atribuire, astfel incat fie sa raspundem cat mai exact cerintelor sau criteriilor de calificare, sa ne asiguram ca sunt indeplinite toate conditiile din caietul de sarcini, fie sa evaluam pozitia clientului in eventualitatea depunerii unei contestatii / plangeri impotriva rezultatului procedurii”, sustine Adina Chilim-Dumitriu (foto), Partener NNDKP.


Pentru a evita o parte din aceste probleme este important ca „actorii” principali din sectorul achizitiilor publice sa-i implice pe avocati inca din faza premergatoare procedurii propriu-zise. “De multe ori clientii nostri recurg la noi atunci cand deja simt nevoia sa conteste acte ale procedurii de achizitie sau cand se afla in pozitia de a apara astfel de acte, contestate de ofertantii concurenti. Exista chiar situatii in care clientii apeleaza la noi dupa ce obtin un rezultat nemultumitor in fata CNSC. Evident, sarcina noastra devine mult mai dificila atunci cand ne confruntam cu astfel de situatii decat atunci cand ne ocupam de intreaga procedura”, explica Rares Raducanu (foto), Senior Partener in cadrul societatii STOICA&Asociatii.

Formalismul excesiv al procedurilor si neclaritatea legislatiei genereaza uneori dificultati mai ales pentru companiile din afara tarii.” Strainii ne solicita asistenta pentru finalizarea si verificarea acestor documentatii. Am avut clienti sofisticati care au fost antrenati in litigii complexe ca urmare a unor neintelegeri legate de modul de completare a diferitelor formulare in cadrul procedurii de atribuire”, afirma Ligia Cecilia Popescu (foto), Partener Wolf Theiss.


Avocatii firmei Bondoc & Asociatii sunt implicati in procedurile de achizitie publica de la momentul elaborarii ofertei de participare si al solicitarii documentatiei de atribuire.

"Rolul avocatului in aceasta faza este esential, pentru asigurarea in primul rand a regularitatii aspectelor formale ale ofertei, de la formularistica solicitata de autoritatea contractanta, semnarea sau initializarea fiecarei pagini, punerea in ordine a documentelor de conformitate financiara, etc, pana la chestiuni mai tehnice, cum ar fi prezentarea sau nu de oferte alternative, subcontractanti si altele asemenea", spune Viorel Dinu (foto), Partener Bondoc & Asociatii. "Pentru problemele financiare si tehnice este, insa, esentiala colaborarea cu specialistii clientului, in functie de domeniul de activitate sau bunurile si serviciile ce fac obiectul achizitiei. Rolul avocatului este mai determinant in faza litigioasa, in contestatiile la CNSC sau la instanta, precum si ulterior, in faza de executare a dispozitiilor date de organele jurisdictionale, care nu este intotdeauna lipsita de dificultati. In fine, litigiile cu privire la executarea contractului de achizitie publica, care se solutioneaza de instantele de contencios administrativ, sunt litigii contractuale propriu-zise, in care am asistat frecvent clientii parti intr-un contract de achizitie publica. In prezent, sase avocati ai Bondoc si Asociatii sunt implicati in asistenta juridica si reprezentare in proiecte de achizitie publica, din diferite arii de practica (corporate, dreptul muncii, litigii si arbitraje)", a adaugat avocatul.

Comentariile avocatilor despre legislatia din domeniu

Un rol major  in derularea  eficienta a proiectelor de achizitii publice il are legislatia din domeniu, pe care avocatii o descriu ca fiind extrem de stufoasa si destul de ambigua in unele materii. “Un bun exemplu in acest sens este modalitatea de reglementare a sferei autoritatilor contractante si a exceptiilor de la aplicarea OUG 34/2006. Tehnica legislativa folosita in acest caz este deficitara, textele care privesc acelasi obiect de reglementare (de ex. sfera autoritatilor contractante si situatiile in care astfel de autoritati nu sunt obligate sa aplice OUG 34/2006) sunt disparate, si complicate, facandu-se trimiteri numeroase la alte texte si anexe din cuprinsul aceleiasi legi.In plus legislatia achizitiilor publice se bazeaza mult prea mult pe conditiile de forma ale documentelor tinzand sa scape din vedere fondul problemelor si necesitatea desfasurarii eficiente a procedurilor de achizitie publica. Astfel, reglementarea exagerata a formei documentelor care trebuie emise in cadrul procedurii conduce, in mod inevitabil, la posibilitati nenumarate de contestare a actelor emise de catre autoritatile contractante si, pe cale de consecinta, la intarzierea finalizarii procedurii”, sustine Ligia Cecilia Popescu.

Avocatul mai sesizeaza un aspect care pune problem in derularea proiectelor de achizitii publice. Este vorba despre formalitatile excesive care sunt impuse in intocmirea documentelor ce trebuie transmise in SEAP. ”Desi acest sistem ar fi trebuit sa faca procedurile de achizitii publice mult mai eficiente, formalitatile excesive pe care le impun verificatorii din cadrul ANRMAP conduc la intarzierea procedurilor, fara a insemna vreun castig in ceea ce priveste transparenta si legalitatea unor astfel de proceduri.O alta problema importanta tine de interpretarea de catre persoanele juridice (companiile nationale/societati comerciale) care nu sunt incadrate ca si autoritati contractante in domeniul de aplicare la OUG 34/2006 insa au obligatia, potrivit art. 16 indice 1 din OUG 34/2006, sa asigure respectarea principiilor fundamentale din domeniul achizitiilor publice. Ne-am lovit de situatii in care, cu toate ca aplicarea art. 16 indice 1 din OUG 34/2006 era incontestabila, persoana juridica implicata in respectiva procedura de atribuire nu a dorit nici macar sa analizeze problemele sesizate de noi raspunsul fiind ca este exclusa aplicarea OUG 34/2006 din orice punct de vedere”, afirma specialistul Wolf Theiss.

Rares Raducanu este de parere ca legislatia achizitiilor publice a cunoscut un proces de imbunatatire continuu de la OG nr. 12/1993. ”Evident, legislatia este permanent perfectibila, intrucat permanent apar situatii care nu pot fi intrevazute de legiuitor. Insa tocmai acesta este rolul avocatului: sa incadreze in legislatia existenta diversele situatii cu care se confrunta. La acest moment provocarile in acest sens sunt mai mici decat cele cu care ma confruntam la inceputul carierei si acesta cred ca este in principal meritul aderarii Romaniei la Uniunea Europeana si al obligatiilor asumate si respectate de catre Romania pentru a-si implini aceasta aspiratie. De aceea, nu as vrea sa semnalez probleme insurmontabile derivand din legislatia achizitiilor publice”, sustine SeniorPartenerul societatii STOICA&Asociatii.

Avocatul Adina Chilim-Dumitriu crede ca legislatia in materia achizitiilor publice este, ca principiu, armonizata cu directivele europene in domeniu. ”Insa una din cele mai mari provocari pe care le vad in acest moment este legata de prevederile din noua OUG 51/2014 (intrata in vigoare pe 30 iunie), ce impun constituirea unei garantii de buna conduita celor care vor sa conteste (in etapa CNSC sau in fata Curtii de Apel) fie prevederile documentatiei de atribuire (legalitatea acestora), fie rezultatul procedurii. Aceasta garantie este in cuantum de 1% din valoarea estimata a contractului ce urmeaza a fi atribuit, limitata la anumite plafoane (spre exemplu, in cazul unor proiecte cu valori mari, valoarea garantiei este limitata la suma fixa de 100.000 euro). Aceasta prevedere limiteaza accesul la justitie al unor ofertanti nemultumiti si, in acelasi timp, ridica multe semne de intrebare cu privire la respectarea unor principii fundamentale din Constitutia Romaniei (precum accesul liber la justitie, egalitatea dintre persoanele private si autoritatile publice sau accesul gratuit la organele administrativ-jurisdictionale, cum este CNSC)”.  

Rugati sa nominalizeze cateva schimbari pe care le-ar aduce legislatiei, avocatii firmei Tuca Zbarcea &Asociatii au sustinut ca anumite imbunatatiri prin introducerea unor reglementari mai detaliate ar fi binevenite din partea legiuitorului. „Spre exemplu, ar fi binevenita introducerea unor repere clare privind modalitatea de fundamentare economica a pretului, critica invocata in cvasi-majoritatea cazurilor”, precizeaza Ioana Hrisafi, Partener al Tuca Zbarcea & Asociatii. De asemenea, Adina Chilim-Dumitriu s-a pronuntat categoric pentru declararea ca fiind neconstitutionala a OUG 51/2014.

Cele mai importante proiecte de achizitii publice

Firmele consultate de BizLawyer au acceptat sa nominalizeze proiectele anului in aria de practica a achizitiilor publice.

Din punctul de vedere al reprezentantului societatii STOICA&Asociatii, cele cele mai complexe proiecte sunt cele din domeniul infrastructurii rutiere, dar si feroviare si portuare, cele din domeniul energiei si cele din domeniul constructiilor. ”Dar nu trebuie sa uitam nici de cele din domeniul IT-ului, care in ultima perioada au cunoscut o crestere remarcabila. Dificultatile in domeniul proiectelor de achizitii publice provin, pe de-o parte, din particularitatile tehnice care trebuie sa fie insusite intr-un timp destul de scurt de catre avocati, iar pe de alta parte din volumul de documente care trebuie pregatite si de lucrari care trebuie sa fie executate fie in timpul procedurii propriu-zise, fie in perioada de implementare a proiectului obtinut. Avand in vedere caracterul interdisciplinar al echipelor de avocati constituite pentru fiecare dosar in parte, nu ne-am confruntat pana in prezent cu dificultati prea mari in ceea ce priveste problemele de drept care trebuiau sa fie ‘atacate’”, sustine Rares Raducanu.

Si firma NNDKP acorda asistenta unora dintre cei mai mari jucatori de pe piata constructiilor de infrastructura, in special de cai ferate, fiind implicata in majoritatea proiectelor lansate de CFR pentru diferite tronsoane ale Coridorului IV Pan European. ”In prezent, consiliem anumiti clienti in legatura cu cele doua proceduri de achizitie publica organizate de CFR, in vederea atribuirii a patru contracte / proiecte ce urmeaza a fi implementate  in Romania (procedurile au fost initial lansate in februarie 2014 si anulate in aprilie 2014, din cauza numeroaselor contestatii privind documentatia de atribuire depuse de multi ofertanti, si relansate in iunie 2014). Practica de achizitii publice a NNDKP este implicata in asistenta juridica in etapa de pregatire a ofertei (de la revizuire si completare a documentelor pregatite de ofertanti, pentru a ne asigura ca raspund cerintelor din documentatia de atribuire, la pregatirea de solicitari de clarificare adresate autoritatii contractante cu privire la cerintele  impuse in cadrul procedurii etc), dar si in reprezentarea in contestarea anumitor cerinte prevazute in documentatia de atribuire in fata CNSC”, precizeaza Adina Chilim-Dumitriu.

Casa de avocatura NNDKP este implicate in afacerea care vizeaza statia de epurare de la Glina, acordand asistenta juridica unui consortiu international in legatura cu participarea in procedura de achizitie publica organizata de Primaria Municipiului Bucuresti pentru atribuirea lucrarilor de proiectare si extindere a statiei de epurare de la Glina si de construire a unui incinerator de namol - in cel mai mare proiect integrat de mediu din Romania. Consortiul este format din gigantul spaniol specializat in constructii, impreuna cu divizia acestuia cu o bogata experienta in alimentarea cu apa si serviciile de tratament al apelor uzate, alaturi de o importanta companie internationala cu expertiza in productia si distributia echipamentelor pentru tratarea apei / incineratoare.

De asemenea, este parte a proiectului care urmareste modernizarea statiei de epurare din Caransebes. NNDKP acorda asistenta juridica unuia din cei mai mari jucatori specializati in aplicatii pentru tratarea apei pentru comunitatile municipale (parte a celui mai mare distribuitor de apa din lume listat la bursa, cu activitati in domeniul managementului resurselor de apa, in energie, transport si managementul deseurilor), in legatura cu participarea intr-o procedura de achizitie publica privind construirea si reabilitarea statiei de epurare din Caransebes. “Echipa noastra a reprezentat cu succes compania in cele trei etape de contestare a rezultatului procedurii, atat in fata CNSC, cat si in fata Curtii de Apel Timisoara, a treia etapa de contestare incheindu-se foarte recent (pe 29 iulie). Acestea sunt unele din cele mai sofisticate proiecte pe care lucram in prezent, pentru ca presupun proceduri de achizitii publice a caror anvergura este data de documentatia de atribuire extrem de detaliata, cu criterii de calificare si cerinte tehnice foarte complexe, de multitudinea etapelor de contestare (mai ales intr-un context in care tot mai multi jucatori devin interesati de participarea in procedurile de achizitii publice) - ceea ce necesita foarte bune cunostinte ale legislatiei specifice, dar si intelegerea in profunzime a provocarilor de natura tehnica”, afirma Adina Chilim-Dumitriu.

Proiecte importante deruleaza si avocatii de la Tuca Zbarcea & Asociatii. „In cazul departamentului de consultanta, mandatul privind Autostrada Comarnic-Brasov ar fi, cred, cel mai bun exemplu. Este un prim proiect autentic de parteneriat public-privat romanesc, conform definitiei Eurostat, bazat pe un model similar celor folosite anterior in jurisdictii precum Regatul Unit, in care PPP-ul a facut istorie, contribuind semnificativ la atragerea din investitii in sectorul public si dezvoltarea unor investitii importante. Implementarea cu succes a acestui proiect poate reprezenta o cheie pentru derularea altora, de mare anvergura, pe baza unor modele similare”, puncteaza Serban Paslaru.

Vorbind  despre cat de complexe sunt afacerile din achizitii publice, Ioana Hrisafi, sustine ca apar complicatii in momentul in care reevaluarile succesive intervenite in cadrul aceleasi proceduri schimba radical rezultatele initiale. ”Practic, beneficiarul unei achizitii publice, indiferent daca este castigator ori contestatar, va fi nevoit fie sa conteste, fie sa se apere in fata contestatiilor altor participanti. In asemenea situatii, analiza deciziilor deja emise, a aspectelor transate si a posibilitatii de a valorifica elemente noi poate ridica probleme semnificative de abordare, expunere si intelegere. Relevant, in acest sens, este un dosar pe care l-am finalizat recent in care, timp de aproximativ doi ani, diverse acte emise pe parcursul procedurii de atribuire au fost in mod repetat contestate, rezultand un numar total de 8 litigii; este extrem de dificil sa pastrezi o linie de argumentatie sintetica si, totusi, corecta intr-o materie ea insasi destul de tehnica. Licitatia era organizata de catre o autoritate publica si viza atribuirea unor lucrari de semnalizare cale ferata si a fost castigata, in final, de catre clientul nostru. Relevante din perspectiva complexitatii si tehnicitatii sunt si procedurile organizate de catre CNADNR pentru diverse tronsoane de autostrada, procesul de analiza si de argumentatie in asemenea cauze fiind uneori extrem de dificil si presupunand un volum semnificativ de munca din partea echipei de aparatori”, declara avocatul.

Si pe lista profesionistilor de la Wolf Theiss, se afla destul de multe proiecte pe care le putem incadra in categoria afacerile anului in achizitii publice. “Consultanta acordata unui important grup canadian care activeaza in domeniul energiei nucleare cu privire la aplicarea legislatiei din Romania in materia achizitiilor publice in legatura cu atribuirea unor contracte in valoare de 48 de milioane de EUR avand ca obiect sisteme filtrate de izolare/ventilare, apartinand Atomic Energy of Canada Limited pentru filiala sa din Romania, SNC Lavalin Romania SA. Dificultatea in acest caz a fost generata de domeniul foarte specializat din punct de vedere tehnic si necesitatea formarii unei echipe mixte de avocati specializati  in domeniul achizitiilor publice si in domeniul legislatiei constructiilor. Consultanta acordata unei autoritati publice guvernamentale cu atributii in domeniul energiei nucleare cu privire la desfasurarea a doua (2) proceduri de achizitii publice in scopul selectarii unor consultanti care urmeaza sa contribuie la implementarea unor proiecte de anvergura ale autoritatii. Si de aceasta data, complexitatea proiectului a fost generata atat de tehnicitatea domeniului, cat si de faptul ca am fost implicati atat in redactarea documentatiei de participare cat si pe durata intregii proceduri desfaurata pe SEAP. De asemenea, am asistat un important grup de nationalitate britanica actionand pe piata asigurarilor in legatura cu emiterea unor garantii de participare si de buna executie pentru clientii sai care doreau sa participe in cadrul unor proceduri de achizitie publica desfasurate in Romania. Complexitatea in acest caz a fost reprezentata de necesitatea adaptarii tuturor documentelor emise de societatea de asigurari (contracte, polite de asigurare) astfel incat sa fie acceptabile in procedura de achizitii publice din Romania”, a aratat Ligia Cecilia Popescu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2587 / 5642
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BUCHAREST ARBITRATION DAYS - 2021 | Towards a reform in arbitration - a particular view on construction disputes -- June 3rd and 4th
Cum văd investitorii, băncile și autoritățile al doilea val de investiții în energia regenerabilă. Concluziile evenimentului Schoenherr și Asociații SCA dedicat acestui sector
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Banking&Finance Practice Group
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Corporate and M&A Practice Group
Victorie definitivă la ICCJ a echipei de litigii de la RTPR, care a apărat interesele Electrica. Miza a fost menținerea sistemului de distribuție a energiei electrice din România
Avocații Bondoc & Asociații au asistat Restart Energy în emisiunea de obligațiuni ‘verzi’. Trei parteneri au coordonat echipele implicate în proiect
Ana Radnev, Cristina Reichmann și Varinia Radu, partenere CMS România, desemnate Women Leaders 2021 de către IFLR1000. Horea Popescu, Managing Partner: Nominalizările atestă o dată în plus statutul CMS de lider global în ceea ce privește promovarea egalității de șanse și susținerea în carieră de care se bucură avocații noștri
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Stratulat Albulescu își extinde practica de Drept Societar ̸ Fuziuni și Achiziții prin cooptarea a doi avocați colaboratori seniori
Cum comentează specialiștii în insolvență de la Mușat & Asociații modificarea legislației. Proiectele gestionate anul trecut au generat profit substanțial, iar avocații anticipează că o creștere semnificativă se va înregistra în continuare în materia insolvenței și preinsolvenței | Cristi Tudor, Partener: Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare
Bondoc si Asociații, succes în recurs într-un litigiu complex cu privire la fonduri europene. Partenerul Viorel Dinu a coordonat echipa
Numiri noi pe poziții de coordonare la Kinstellar București | Magdalena Răducanu (ex-Dentons) se alătură cu titlul de Of Counsel și Coordonator al departmentului local de Banking & Finance, iar partenerul Zsuzsa Csiki va prelua conducerea departamentului local de Corporate M&A
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...