ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Noua lege a PPP este un mare pas înainte, dar nu unul suficient pentru reușita proiectelor de acest tip. Elena Iacob (ZRP): Sunt necesare acte normative de completare, cel puțin de nivel secundar

26 Mai 2017   |   Stefania Enache

Lipsa unui cadrul legal coerent a afectat initiativele de parteneriat public privat luate in considerare de clientii ZRP, fiind putine proiecte demarate in practica si chiar si mai putine finalizate.

Elena Iacob, Partener Zamfirescu Racoti & Partners

 
 
Noua lege privind parteneriatul public-privat poate reprezenta un pas inainte pentru Romania, existand posibilitatea dezvoltarii unor investitii importante pentru economie. Actul normativ, adoptat la finalul anului trecut, reglementeaza parteneriatul public-privat, definit ca proiect care are ca obiect realizarea, reabilitarea sau extinderea unor bunuri destinate prestarii sau operarii unui serviciu public.

“Legea acopera atat parteneriatul public-privat in forma contractuala, cat si cel institutional, si vizeaza in principal partea de pregatire a proiectului si aspecte privind incheierea, continutul si derularea contractului de parteneriat public-privat. Procedurile de atribuire a proiectului de parteneriat public-privat sunt cele prevazute de legislatia nationala in materie de achizitii publice. Astfel, in functie de obiectul proiectului si de modalitatea de alocare a riscurilor semnificative in cadrul proiectului vor fi utilizate, dupa caz, procedurile privind achizitiile publice clasice, achizitiile sectoriale sau concesiunile”, explica Elena Iacob, Partener Zamfirescu Racoti & Partners (ZRP).


Printre partile bune ale noii legislatii, avocatul nominalizeaza recunoasterea posibilitatii partenerului public de a contribui financiar la proiect, chiar daca, de regula, finantarea proiectului se face preponderent din surse atrase de partenerul privat. “Trimiterea la dispozitiile legale in materie de achizitii publice pentru procedurile de atribuire a proiectului inlatura paralelismul legislativ si neclaritatile cu privire la procedurile de atribuire a proiectelor PPP existente in legislatia anterioara in materie, asigurand astfel transparenta si caracterul competitiv necesare pentru obtinerea celor mai bune conditii”, arata expertul ZRP.

Elena Iacob atrage atentia ca legea nu prevede in detaliu autoritatile centrale sau locale care sunt implicate in procedurile de avizare/aprobare aferente proiectelor, incepand cu faza de identificare a nevoii de realizare a proiectului, continuand cu faza de elaborare a studiului de fezabilitate si a studiului de fundamentare, faza procedurii de atribuire, cea de incheiere a contractului/contractelor si, nu in ultimul rand, cea de monitorizare a executarii contractului/implementare a proiectului. “Din aceasta perspectiva apar necesare acte normative de completare, cel putin de nivel secundar (hotarari de guvern), care, stabilind in mod coerent si integrat procedurile de avizare/aprobare, sa permita autoritatilor interesate sa promoveze efectiv astfel de proiecte”, puncteaza specialistul.

Avocatul aminteste ca procedurile de atribuire sunt transparente, legislatia in materie de achizitii publice, care respecta prevederile directivelor comunitare, ofera suficiente garantii pentru asigurarea tratamentului corect al candidatilor in procedurile de contractare. Totodata, legea creeaza premisele pentru o utilizare eficienta a resurselor publice, stabilind reguli privind analiza oportunitatii proiectului, identificarea conditiilor optime in care acesta se poate realiza, prin obligatia elaborarii unui studiu de fundamentare, dar si reguli pentru urmarirea implementarii proiectului. “Lipsesc, deocamdata, reperele concrete in materie de avizare/aprobare a proiectelor, cu privire la care intelegem ca sunt in proces de elaborare acte normative de modificare a legii si/sau acte secundare, de punere in aplicare”, mai spune Partenerul ZRP.

Mare atentie la detalii

Avand in vedere ca procedura de atribuire a proiectului este una competitiva, firmele private care vor sa intre intr-un parteneriat public-privat trebuie sa acorde o maxima atentie respectarii cerintelor prevazute de autoritatea/entitatea contractanta in cadrul procedurii de atribuire, pentru a nu risca descalificarea sau pentru a evita contestatiile.

“In acelasi timp, expertiza partenerului privat si inovarea trebuie sa aiba un rol de cinste in astfel de proiecte. Partenerii privati interesati sa se implice in astfel de proiecte nu trebuie sa ezite in a prezenta solutii inovatoare sau metode alternative de realizare a proiectului cu utilizarea mai eficienta a resurselor, tinand cont de scopul urmarit de partenerul public. Recomandarea ar fi sa indrazneasca sa propuna partenerului public optiuni chiar si mai mai putin cunoscute sau luate in considerare de catre partenerul public la elaborarea proiectului, tinand totusi cont de rigorile participarii la o procedura de achizitii publice. De asemenea, este esentiala negocierea contractului si in general a documentelor tranzactiei in mod riguros si exhaustiv, pentru a reglementa corespunzator drepturile si obligatiile partilor in implementarea proiectului, fara a impune conditii restrictive care sa afecteze in mod nejustificat derularea sau care sa impiedice adaptarea implementarii la situatiile intervenite de-a lungul timpului”, adauga Elena Iacob.

De asemenea, institutiile care demareaza proiectele de parteneriat public privat ar trebui sa se concentreze pe obiectivul urmarit, sa defineasca in mod clar indicatorii de performanta ai lucrarii/serviciului care face obiectul proiectului, si sa se concentreze mai putin pe specificatiile tehnice ale materialelor si metodelor de productie/construire, cu privire la care expertiza partenerului privat poate aduce o contributie esentiala.

“Institutiile trebuie sa creasca competentele tehnice ale personalului implicat in procedurile de elaborare si atribuire a proiectelor de PPP, in special in ceea ce priveste aspectele de contractare si monitorizare a derularii contractelor, si sa utilizeze consultanti calificati, cu inalta specializare pentru aspectele tehnice ale proiectelor. Procedurile de atribuire si specificatiile caietelor de sarcini ar trebui sa fie suficient de flexibile pentru a putea prelua, in cadrul proiuectului, aportul de cunostinte si alte resurse ale partenerilor privati si cele mai bune practici in domeniul respective”, puncteaza profesionistul ZRP.




Noua lege este un mare pas inainte, dar nu unul suficient pentru reusita proiectelor PPP in Romania, desi exista un interes ridicat din partea mediului privat. PPP-urile pot fi o alternativa de finantare privata a unor proiecte importante de interes public in conditiile existentei constrangerilor bugetare la nivel public. Odata cu adoptarea legislatiei de implementare si intarirea capacitatii institutionale a autoritatilor centrale sau locale in gestionarea unor astfel de initiative, speram sa  vedem PPP-uri reusite in principal in infrastructura de transporturi si utilitati, si chiar si in infrastructura de sanatate.

Elena Iacob, Partener Zamfirescu Racoti & Partners
 

Un nou inceput


Lipsa unui cadrul legal coerent a afectat initiativele de parteneriat public privat luate in considerare de clientii ZRP, fiind putine proiecte demarate in practica si chiar si mai putine finalizate. Printre clientii interesati de dezvoltarea unui parteneriat public-privat se afla, in principal, companii cu activitate in domeniul constructiilor si furnizori de utilitati.

“Am fost implicati intr-un proiect de parteneriat public privat care presupunea dezvoltarea unei unitati de productie a unui produs industrial, detinuta de societatea de proiect comuna, produsele urmand a fi achizitionate in principal de entitatea publica implicata, producator de energie. Dificultatile au provenit in principal din limitarile cadrului legislativ si necorelarea dispozitiilor legale in materie. Neconcordantele si caracterul restrictiv al anumitor conditii din legea anterioara a parteneriatului public-privat au facut ca aceasta sa nu poata fi aplicata in practica. In timp, am analizat pentru diversi clienti conditiile in care puteau realiza anumite proiecte in colaborare cu autoritati publice centrale sau locale sau cu entitati detinute de catre acestea, in baza legii vechi a parteneriatului public-privat, dar de fiecare data legea respectiva a fost considerata necorespunzatoare pentru scopul urmarit de catre parti”, precizeaza Elena Iacob.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 987 / 5278
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Prescripția dreptului de a stabili în anul 2020 creanțe fiscale născute în anul 2014. Tranziția de la Vechiul Cod de Procedură Fiscală la Noul Cod de Procedură Fiscală. Impactul COVID-19 în materia prescripției dreptului de a stabili creanțe fiscale și în materia formularii contestației administrativ fiscale de către contribuabili în termenele de decădere prevăzute de lege
CNAIR plătește avocaților onorarii în plaja 100-300 Euro pe oră în litigiile arbitrale. Ce firme de avocați lucrează pentru compania responsabilă de infrastructura rutieră
Victorie importantă pentru cea mai mare societate de transport public din România, obținută de echipa de drept penal a Zamfirescu Racoți Vasile & Partners
”Sky is the limit”, sau norocul de a lucra într-o firmă de avocatură în care se oferă oportunități nelimitate | Mihail Boian, numit recent Partener D&B David și Baias: Încerc să ghidez și să provoc colegii spre o gândire originală și ”out of the box”, spre soluții deschise și îndrăznețe
Avocatul gulerelor albe | Povestea de carieră a unui avocat de drept penal. Mihai Mareș: Avocatura este o profesie meritorie, în care nu contează vârsta sau anii de experienţă
Wolf Theiss lansează o pagină dedicată COVID-19
Țuca Zbârcea & Asociații lansează seria de podcasturi „Dreptul în vremea coronei”, în răspuns la provocările crizei actuale
Grupul de lucru Voicu Filipescu dedicat contextului Covid-19: Asistență telefonică de urgență
Viața merge înainte | Cei mai buni profesioniști în domeniul mărcilor industriale, evidențiați în clasamentul IP Stars 2020. NNDKP și ZRVP, lideri pe segmentele analizate, poziții fruntașe pentru Mușat & Asociații și TZA
“Avocați de gardă: diagnostic Coronavirus” este hotline-ul juridic gratuit pentru cetățenii români | Tu intrebi, avocații ZRVP raspund cu informații juridice utile în contextul pandemiei COVID-19
Cum lucrează firmele de avocați în vremea coronavirusului | VASS Lawyers continuă să ofere consultanță juridică folosind mijloacele de comunicare la distanță. Iulia Vass: Avem toate echipamentele și tool-urile necesare pentru a lucra ‘remote’
Cum lucrează firmele de avocați în vremea coronavirusului | Avocații RTPR au adoptat un program flexibil și lucrează ‘remote’. Apel la soluții tehnice performante, călătorii anulate. Activitatea continuă, clienții nu au de suferit
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...