ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum te pot ajuta avocații în proiectele realizate cu fonduri europene. Două firme de top vorbesc despre problemele cu care se confruntă clienții și proiectele complexe în care s-au implicat

06 Octombrie 2015   |   Stefania Enache

BizLawyer a incercat sa afle de la marile case de avocatura gradul lor de implicare in acest domeniu atat de actual pentru Romania. Dintre firmele consultate, doar doua au raspuns acestei solicitari: Tuca Zbarcea & Asociatii si Bondoc&Asociatii.

 
 
Succesul unui proiect realizat cu fonduri nerambursabile depinde de respectarea unor reguli clare pe care doar un bun profesionist le cunoaste. O afacere bazata pe finantari europene trebuie construita in mod transparent, de la inceput fiind necesara o trasare exacta a drumului de parcurs, cu evidentierea tuturor pasilor pe care intreprinzatorul este obligat sa-i urmeze. Reusita unui business depinde intr-o proportie foarte mare si de consultantul ales.

In acest moment, multe dintre fondurile nerambursabile le curg romanilor printre degete. In timp ce antreprenorii autohtoni se plang de lipsa finantarilor, tara noastra este pusa periodic pe lista statelor cu un grad scazut de absorbtie a banilor comunitari. Vina pentru aceasta situatie o poarta birocratia excesiva, complexitatea procedurilor si modificarea lor periodica, dar si necunoasterea instrumentelor care pot asigura accesul la fondurile europene.


De aici se nasc o serie de probleme, care intr-un final duc la pierderea unor sume importante de care economia Romaniei este vaduvita. Identificarea corecta a cauzelor care stau la baza gradului scazut de absorbtie, dar si implicarea unor profesionisti in realizarea proiectelor care urmaresc accesarea unor fonduri europene, reprezinta cheia catre banii comunitari.

“Cele mai intalnite probleme cu care se confrunta clientii din sectorul fondurilor europene sunt neintelegerea procedurilor, lipsa de familiaritate a clientilor din mediul privat, oarecum obisnuiti cu norme de drept privat, cu normele de drept public, cu transparenta pe care o presupune cheltuirea banului public, fie el european, sau de la bugetul national. Cererile venite de la clienti in domeniul fondurilor europene sunt, in general, legate de managementul proiectului (cum sa aplice regulile din ghidul solicitantului), de cererea de finantare si contractul de finantare, intrebari legate de procedurile de achizitii publice, de co-finantare. Nu in ultimul rand, clientii vin cand deja au fost sanctionati cu o corectie financiara - regretabil, pentru ca pe cei care vin din timp ii putem sfatui cum sa aplice corect regulile din acest domeniu ca sa nu primeasca corectii financiare”, explica  Dan Borbely, Partener si co-coordonatorul departamentului de Fonduri Structurale al Tuca Zbarcea & Asociatii.

La randul sau, Simona Petrisor, Partener Bondoc & Asociatii, aminteste lipsa de comunicare cu autoritatile, lipsa unor instructiuni clare cu privire la modul in care trebuie pregatite proiectele si birocratia excesiva. ”Multe solicitari care ne sunt adresate au in vedere si modul de aplicare, in cadrul implementarii acestor proiecte, a legislatiei achizitiilor publice, aceasta dand nastere la nenumarate probleme de interpretare si aplicare. Estimam ca genul acesta de solicitari vor creste si in continuare, avand in vedere ca in viitorul apropiat urmeaza sa se adopte un nou pachet legislativ in materie de achizitii publice”, subliniaza avocatul.

Afaceri cu finantari europene

BizLawyer a incercat sa afle de la marile case de avocatura gradul lor de implicare in acest domeniu atat de actual pentru Romania. Dintre firmele consultate, doar doua au raspuns acestei solicitari: Tuca Zbarcea & Asociatii si Bondoc & Asociatii.

In cadrul primei case de avocatura nominalizate, Departamentul de fonduri structurale este bine dezvoltat fiind implicat in multe proiecte care s-au axat pe accesarea unor finantari europene.

“Firma noastra s-a ingrijit sa construiasca inca din 2012 o echipa profesionista si cu o experienta vasta in domeniul fondurilor europene angajand experti, cu pregatire juridica, ce au lucrat sau au condus in trecut autoritati de management a fondurilor europene din cadrul Comisiei Europene, si granturilor norvegiene din cadrul Ambasadei Norvegiei. Consultantii nostri, avocati, din aceasta echipa au asistat atat Guvernul Romaniei in elaborarea Acordului de Parteneriat cu Comisia Eurpeana in ceea ce priveste programarea fondurilor europene pentru perioada 2014-2020 si autoritati de management in monitorizarea si evaluarea proiectelor finantate din fonduri europene, cat si clienti in implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, incepand cu scrierea cererilor de finantare si pana la redactarea rapoartelor finale catre autoritatile de management. Mai mult, continuam sa aparam si in instanta clientii ce au primit corectii financiare in astfel de proiecte, asa incat se poate spune ca Tuca Zbarcea & Asociatii este casa de avocatura care acopera toate etapele proiectelor finantate din fonduri europene, incepand cu programare, pana la implementare, management, evaluare si reprezentare in instanta, acolo unde este cazul. De asemenea, echipa noastra a editat, in premiera in Romania, cateva culegeri de spete privind corectiile financiare in proiecte din fonduri europene”, declara Dan Borbely.

Avocatul mentioneaza ca Tuca Zbarcea& Asociatii si-a propus  ca si din 2015 sa dezvolte aceasta practica. “O vom face cu si mai mare amploare acum, avand si o noua motivare, cea a debutului exercitiului de programare a fondurilor europene 2014-2020, cu toate posibilitatile de finantare pe care acest nou exercitiu le aduce”, afirma Dan Borbely.

Departamentul este coordonat de Cristina Ana si Dan Borbely. Cei doi profesionisti au calitatea de consultanti in proiecte de anvergura.

Unul dintre ele vizeaza reabilitarea sistemului de termoficare urbana in municipiul Ramnicu-Valcea al CET Govora, un proiect din fonduri europene in valoare de aproximativ 250 milioane de lei. Intr-un alt proiect, echipa de specialisti in domeniul fondurilor structurale din cadrul Tuca Zbarcea & Asociatii ofera asistenta de specialitate unor banci si institutii de credit ce se confrunta cu numeroase cereri de acordare de imprumuturi prin care beneficiarii finantarii din fonduri europene doresc sa acopere co-finantarea in proiectele pe care le au in derulare.

De asemenea, Cristina Ana a mai fost implicata si in asistenta tehnica acordata autoritatilor de management - Ministerul Fondurilor Europene, Autoritatea de management Pentru Programul Operational Sectorial “Cresterea Competitivitatii Economice” (“AMPOSCCE”), Ministerul Comunicatiilor si societatii Informationale, - OIPSI – Organismul Intermediar pentru promovarea Societatii Informationale, in ceea ce priveste monitorizarea si controlul proiectelor pe care acestea institutii publice le supervizeaza. In plus, s-a ocupat de evaluarea procedurilor de achizitii publice derulate in proiectele finantate din fonduri europene, cu tot ce implica aceasta evaluare a proiectelor, inclusiv misiuni de control la fata locului si recomandarea de corectii financiare.

Un alt proiect de anvergura in care avocatii Tuca Zbarcea & Asociatii au fost implicati in ultimul an, despre care BizLawyer a scris in luna august, a fost cel care implica proiectarea, constructia si operarea a unor retele de comunicatii electronice ce urmeaza a fi dezvoltate in zone albe (localitati neacoperite si in care nu exista alte perspective de acoperire in viitorul apropriat) de pe teritoriul Romaniei. Valoarea acestui proiect se ridica la aproximativ 85 milioane euro, provenind din fonduri structurale. Avocatii Tuca Zbarcea & Asociatii au fost solicitati sa ofere suport juridic atat in faza de negociere pe marginea clauzelor contractelor de concesiune in prima parte a anului 2014, cat si, ulterior, dupa intrarea in vigoare a contractelor de concesiune, la procesul de implementare a proiectului. In acest caz, coordonatorul echipei de avocati este Vlad Cercel, iar Cristina Ana acorda consultanta in ceea ce priveste managementul proiectului legat de fondurile structurale.

“Tuca Zbarcea & Asociatii ofera asistenta juridica in redactarea, depunerea si implementarea proiectelor complexe finantate din fonduri europene, inclusiv reprezentarea clientilor in fata autoritatilor de management, la intalniri de conciliere, sau in fata instantelor de judecata, in cadrul litigiilor ce au ca obiect astfel de proiecte. Mai mult, avocatii nostri au experienta inclusiv in asistarea autoritatilor de stat cu prerogative in administrarea fondurilor europene, asa-numitele autoritati de management, de la faza de design a programelor operationale, pana la monitorizare, control si evaluare a implementarii programelor operational. Asadar, acoperim integral procesul pe care il implica implementarea proiectelor finantate din fonduri europene, in toate aspectele acestuia.  De altfel, noi chiar avem un departament specializat in acest domeniu, ceea ce este probabil atipic pentru marile case de avocatura ale momentului”, arata Cristina Ana, Avocat senior si co-coordonatorul departamentului de Fonduri Structurale al Tuca Zbarcea & Asociatii.

Desi avem si o practica de litigii consacrata in domeniul corectiilor financiare in proiectele finantate din fonduri europene, noi consiliem intr-o proportie mai mare clienti in domeniul fondurilor europene in zona de consultanta, si cu precadere privind corectiile financiare.”

Cristina Ana, Avocat senior si co-coordonatorul departamentului de Fonduri Structurale al Tuca Zbarcea & Asociatii
Fara a pierde din vedere multitudinea de norme aplicabile, avem o abordare pragmatica a acestui domeniu.
Avem experienta necesara atat la nivel teoretic cat si practic pentru a intelege si a pune in vedere clientilor aspectele importante in pregatirea si implementarea unor astfel de proiecte pentru a evita capcanele. Echipele implicate in astfel de proiecte sunt pluridisciplinare, pentru a acoperi in mod eficient multiplele aspecte de reglementare ridicate de un astfel de proiect.

Simona Petrisor, Partener Bondoc & Asociatii


Proiecte complexe

Un departament solid a fost dezvoltat si in cadrul firmei Bondoc & Asociatii, practica de ajutor de stat si fonduri structurale fiind coordonata de Simona Petrisor, avocat asociat. “Firma noastra ofera o gama larga de servicii de asistenta juridica in cadrul proiectelor care implica fonduri europene – de la analiza eligibilitatii proiectului raportat la programele operationale existente si liniile de finantare lansate, la pregatirea efectiva a dosarelor de finantare inclusiv cererea de finantare si documentele aferente, precum si asistenta juridica cu privire la diferite aspecte ce tin de implementarea proiectelor respective (nu numai semnarea contractului de finantare respectiv, dar si alte aspecte ce tin de diferitele proceduri de achizitii publice organizate in vederea implementarii proiectelor. Departamentul din cadrul societatii noastre ce se ocupa de proiecte cu finantari europene este departamentul de ajutor de stat si fonduri structurale. Desi asistenta noastra vizeaza atat zona de consultanta, cat si cea de litigii in acest domeniu, asistenta predominanta acordata cu privire la acest domeniu pana in prezent este mai ales cu specific de consultanta. Punctual, in masura in care a fost necesar, am asistat clientii si in legatura cu solutionarea unor litigii aparute cu privire la implementarea proiectelor finantate cu ajutorul practicii de litigii din cadrul firmei”, declara Simona Petrisor.

Printre cele mai importante proiecte cu fonduri structurale in care a fost implicata echipa coordonata de Simona Petrisor trebuie mentionate: asistenta acordata unei societati din industria producatoare de autoturisme in accesarea mai multor finantari structurale in cadrul  unor programe operationale diferite din perioada de programare 2007-2013 si asistenta acordata unui distribuitor de gaze cu privire la anumite aspecte juridice ce tin de implementarea unor proiecte cu finantare europeana.

”Cu precizarea ca multe din aceste proiecte sunt confidentiale, as aminti cu titlu de exemplu si asistenta acordata unui grup siderurgic important in vederea accesarii unor fonduri structurale in perioada de programare 2014-2020. Mai putem mentiona asistenta acordata mai multor societati active in industria producatoare de automobile in cadrul a mai multor proiecte finantate cu fonduri structurale in vederea dezvoltarii departamentelor de cercetare dezvoltare, precum si in materie de resurse umane si sanatate si securitate in munca, precum si asistenta acordata unei societati din industria detergentilor in legatura cu procedurile de achizitie desfasurate in cadrul unui proiect finantat cu fonduri structurale in cadrul Programului Operational Cresterea Competitivitatii Europene. Firma noastra intervine in acest domeniu si in proiecte cu o latura multijurisdictionala, in cadrul aliantei cu White & Case. Cu titlu de exemplu, firma a colaborat cu alte birouri din White & Case precum cele din Praga sau Bruxelles in legatura cu asistenta acordata recent unui client in domeniul fondurilor structurale pentru cresterea eficientei energetice si protectiei mediului”, spune avocatul Bondoc& Asociatii.

Rolul vital al consultantului

Gradul scazut de absorbtie reprezinta o realitate ce reiese chiar din statisticile oficiale. Cristina Ana considera ca s-a ajuns in aceasta situatie din cauze multiple. Avocatul mentioneaza ca “motivele sunt cunoscute si sunt aceleasi: birocratie excesiva, complexitatea aproape aiuristica a procedurilor, modificarile lor nenumarate, lipsa lor de claritate, pe de o parte, iar pe de alta parte, si oarecum mai putin surprinzator, este necunoasterea procedurilor, lipsa de familiaritate a clientilor din mediul privat, oarecum obisnuiti cu norme de drept privat, cu normele de drept public, cu transparenta pe care o presupune cheltuirea banului public, fie el european, sau de la bugetul national”. Din punctul sau de vedere, lucrurile s-ar putea reglementa prin simplificarea procedurilor.

O opinie similara are si Simona Petrisor, care subliniaza ca printre principalele motive pentru absorbtia scazuta trebuie enumerate birocratia excesiva impusa proiectelor care beneficiaza de astfel de finantari, precum si absenta unei educatii sustinute adresate potentialilor beneficiari eligibili din partea autoritatilor cu privire la modul in care trebuie scrise proiectele ce pot fi finantate. ”Alte cauze ale absorbtiei deficitare au la baza comunicarea ineficienta a autoritatilor competente cu solicitantii si beneficiarii de fonduri, precum si duratele lungi intre momentul depunerii cererilor de finantare si primirea raspunsurilor, respectiv incheierea contractelor (in unele cazuri trecand chiar ani intre aprobarea proiectelor si semnarea efectiva a contractului de finantare)”, mai spune profesionistul Bondoc & Asociatii. Simona Petrisor este de parere ca “ar trebui sa se aiba in vedere, printre altele, cresterea transparentei actului decizional si al comunicarii institutionale cu beneficiarii, respectiv supunerea spre consultare publica a proiectelor de ghid al beneficiarilor si al actelor normative ce urmeaza a fi adoptate in implementarea diferitelor programe operationale cu suficient timp inainte de a fi adoptate pentru a se putea transmite in mod rezonabil comentarii (si evita astfel anumite probleme). Eliminarea anumitor cerinte privind documentatia solicitata si promovarea mai intensa a „exemplelor de succes” fie din tara, fie din alte state membre ar putea fi alte modalitati de incurajare a dezvoltarii acestor proiecte. Masurile adoptate de Guvern in august anul acesta pentru cresterea gradului de absorbtie a fondurilor din perioada de programare 2007-2013 sunt binevenite si ar putea sa-si arate eficienta in urmatoarea perioda. In masura in care se dovedesc eficiente, ele ar putea fi replicate si in actuala perioada de programare”.

In spatele acestui esec stau insa si o serie de greseli pe care cei care incearca sa atraga finantari europene le fac periodic. “Prima greseala este ca in loc sa contracteze un avocat-consultant foarte bun de la debutul proiectului, care sa urmareasca respectarea regulilor din legislatia specifica, ghidul solicitantului, regulile autoritatilor de management, si care sa urmareasca permanent si realizarea obiectivelor si indicatorilor de rezultat ai proiectelor, fac acest lucru abia cand in proiect sunt probleme si sunt sanctionati cu corectii financiare serioase. Piata este sufocata de firme de consultanta in domeniul fondurilor europene, de tip boutique, dintre care foarte putine stapanesc realmente domeniul si pot sa asiste clientii cu implementarea impecabila a unui proiect, care sa nu primeasca corectii financiare din culpa consultantului. Unii beneficiari de fonduri europene nu se implica in redactarea cererii de finantare, nu stiu ca aceasta este parte a contractului de finantare, si nu stiu la ce s-a obligat consultantul care le-a scris-o, in numele lor. Cei mai multi beneficiari de fonduri europene nu stiu ce proceduri de achizitii publice sa aplice si cum sa le aplice (este si greu pentru cineva fara pregatire de specialitate sa o faca, intrucat legislatia este complicata si modificata de prea multe ori, sa speram ca odata intrata in vigoare noua directiva europeana, lucrurile vor sta altfel). O alta greseala intalnita frecvent este ca nu se cunosc regulile dupa care trebuie sa implementeze proiectele, cel putin regulile din Ghidul Solicitantului (care rezuma legislatia aplicabila in domeniu), iar aplicarea gresita a acestora atrage corectii financiare”, explica Dan Borbely.

Despre greselile pe care le fac clientii care incearca sa acceseze fonduri europene a vorbit si Simona Petrisor. Avocatul a subliniat ca, avand in vedere numarul impresionant de documente solicitate de catre autoritati in cadrul unor astfel de proiecte, dar  si modalitatea deseori neclara a cerintelor prinse in ghiduri, greseli se pot face la tot pasul de catre potentialii beneficiari.

”Printre cele mai frecvente greseli intalnite trebuie mentionata, in primul rand, absenta unei etape privind fezabilitatea proiectului respectiv in contextul cerintelor reglementare impuse de catre o finantare cu fonduri structurale. In acest domeniu sunt incidente mai multe tipuri de reglementari ‘stufoase’ e.g. legislatia specifica a fondurilor structurale, cea a ajutorului de stat, in functie de categoria de beneficiari si cea a achizitiilor publice sunt doar cateva exemple. Trebuie cunoscute foarte bine conditiile impuse de aceste reglementari proiectului (atat in cursul implementarii sale cat si ulterior) pentru a aprecia in ce masura proiectul propus se pliaza pe aceste cerinte. O alta greseala frecventa este diferenta semnificativa intre cererea de finantare si modul efectiv de implementare a proiectului (aceste diferente izvorand din reutilizarea unor modele anterioare si neimplicarea efectiva a echipei de management de proiect in pregatirea documentatiei depuse in vederea obtinerii finantarilor). De asemenea, adesea estimarile realizate in cadrul proiectelor depuse sunt foarte optimiste, fiind ulterior dificil de indeplinit. In sfarsit, din prisma birocratiei specifice acestui domeniu, deseori se depun documente expirate, carora le lipsesc elementele solicitate de autoritatile de management sau nu se depune documentatie complete”, aminteste Simona Petrisor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 58 / 84
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
BUCHAREST ARBITRATION DAYS - 2021 | Towards a reform in arbitration - a particular view on construction disputes -- June 3rd and 4th
Cum văd investitorii, băncile și autoritățile al doilea val de investiții în energia regenerabilă. Concluziile evenimentului Schoenherr și Asociații SCA dedicat acestui sector
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Banking&Finance Practice Group
LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Corporate and M&A Practice Group
Victorie definitivă la ICCJ a echipei de litigii de la RTPR, care a apărat interesele Electrica. Miza a fost menținerea sistemului de distribuție a energiei electrice din România
Avocații Bondoc & Asociații au asistat Restart Energy în emisiunea de obligațiuni ‘verzi’. Trei parteneri au coordonat echipele implicate în proiect
Ana Radnev, Cristina Reichmann și Varinia Radu, partenere CMS România, desemnate Women Leaders 2021 de către IFLR1000. Horea Popescu, Managing Partner: Nominalizările atestă o dată în plus statutul CMS de lider global în ceea ce privește promovarea egalității de șanse și susținerea în carieră de care se bucură avocații noștri
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Stratulat Albulescu își extinde practica de Drept Societar ̸ Fuziuni și Achiziții prin cooptarea a doi avocați colaboratori seniori
Cum comentează specialiștii în insolvență de la Mușat & Asociații modificarea legislației. Proiectele gestionate anul trecut au generat profit substanțial, iar avocații anticipează că o creștere semnificativă se va înregistra în continuare în materia insolvenței și preinsolvenței | Cristi Tudor, Partener: Ne așteptăm ca serviciile noastre de asistență și analiză pe perioada unui management de criză să fie la mare căutare
Bondoc si Asociații, succes în recurs într-un litigiu complex cu privire la fonduri europene. Partenerul Viorel Dinu a coordonat echipa
Numiri noi pe poziții de coordonare la Kinstellar București | Magdalena Răducanu (ex-Dentons) se alătură cu titlul de Of Counsel și Coordonator al departmentului local de Banking & Finance, iar partenerul Zsuzsa Csiki va prelua conducerea departamentului local de Corporate M&A
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...