ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ce șanse dau specialiștii managementului privat în companiile de stat

13 Iunie 2011   |   Ștefania Enache pentru Săptămâna Financiară

Dacă zona economică nu se rupe de influențele politice, nu se schimbă nimic, spun aceștia

Sursa: Financiarul

 
 
Guvernul prezintă conceptul de management privat în companiile de stat ca pe o “magie” prin care, peste noapte, firmele ce produc acum găuri în buget vor deveni brusc profitabile. Specialiștii consultați de SFin susțin însă că lucrurile sunt mult mai complicate, iar acest proces ar trebui foarte bine gândit pentru a avea succesul promis de Executiv. În cazul în care se va merge doar pe ideea aducerii la conducere a unor lideri recrutați din rândul elitelor de business nu se va rezolva nimic. Fără o reorganizare a societăților de stat pe criterii foarte clare și o rupere de influențele politice, nicio echipă managerială nu va putea realiza performanță economică.

Câteva zeci de companii cu capital de stat vor avea în curând management privat. În scrisoarea de intenție semnată cu FMI, Guvernul s-a angajat să mandateze o firmă de resurse umane, recunoscută pe plan internațional, care să se ocupe de selecția de personal. Ministrul economiei, Ion Ariton, a nominalizat chiar primele firme în care se va implementa, din toamnă, noul concept: Hidroelectrica și Compania Națională a Huilei. Anunțul făcut nu a fost însoțit și de o prezentare a unui plan detaliat prin care se va ajunge la numirea unor echipe noi de conducere.


“Săptămâna Financiară” a consultat unii dintre cei mai renumiți specialiști în resurse umane din România, un doctor în economie, un cunoscut manager al unui consultant internațional și pe cel mai important jucător de pe piața mobilei pentru a afla cum văd ei schimbările dorite în firmele de stat și ce ar trebui făcut pentru ca acest proces să fie unul eficient.

Partenerii de dialog ai SFin au răspuns la patru întrebări:

► Ce ar însemna management privat în firmele de stat? Ce tip de decizii ar putea impune, până unde ar trebui să meargă cu "independența" față de Guvern?
► În ce condiții ar putea avea succes o astfel de echipă, având în vedere că firmele de stat sunt puternic politizate?
► Cum ar trebui recrutați și ce calități ar trebui urmărite la acești manageri privați? Cam cât estimați pachetul salarial pentru o astfel de poziție?
► Credeți că managementul privat ar putea schimba soarta firmelor de stat? De ce?

Doar schimbarea managementului nu asigură succesul
Radu Furnica, președintele Leadership Development Solutions

Eu cred că este vorba despre un proces mult mai profund, nu discutăm doar despre înlocuirea unui manager și gata, rezolvăm toate problemele. Trebuie schimbată cultura organizației în așa fel încât să se ajungă la o eficientizare a companiei. Într-un mediu economic sănătos totul se bazează pe cerere și ofertă, iar o societate de stat tot de la aceste principii ar trebui să-și creioneze strategiile de dezvoltare.

Acest proces de aducere a unui management privat în companiile de stat nu are o soluție simplă. Eu văd  numirea echipei de conducere ca fiind ultimul pas dintr-un program mult mai complex. Schimbarea managementului nu asigură succesul. Din punctul meu de vedere, primul pas care trebuie făcut este acela de a defini foarte bine problemele, nemulțumirile legate de aceste firme. Procesul acesta nu implică doar înlocuirea conducerii. Nu sunt de acord cu ideea radicalismului, nu pot merge pe modele alb-negru. Sunt specialiști foarte buni chiar și în companiile de stat cu situații economice speciale. Nu poți aduce un “vrăjitor” în fruntea unei firme și ai rezolvat toate problemele. E clar că trebuie pus omul potrivit la locul potrivit. Nu e un eveniment care se va petrece mâine. Eu nu cred că lucrurile se vor rezolva peste noapte, iar dacă voi fi consultat în această chestiune voi întări ideea că introducerea managementului privat în companiile de stat trebuie să aibă loc pe etape.

Recrutarea nu ar trebui să implice nicio particularitate față de procesele normale
Marian Manolache, managing director Skill Team Consulting & Training

Mangementul privat în întreprinderile de stat ar însemna o bună oportunitate de a se dezvolta și de a realiza profit, în condițiile în care echipa de conducere va fi aleasă pe criterii de performanță, cu obiective corecte și clar trasate și dacă îi este asigurată independența de decizie. Tipul de decizie este particular fiecărei companii, dar cu siguranță ar trebui să primeze obținerea de profit și creșterea eficienței companiei de stat. Antreprenorul-stat ar trebui să aibă un comportament similar celui al antreprenoriatului privat performant. Dacă într-adevăr acest demers este bine pus în funcțiune, iar contractul de management va avea toate clauzele vizibile public, ne așteptăm ca antreprenorul să seteze niște obiective clare și criterii de performanță pe care echipa să le urmeze și să nu intervină sau să facă schimbări care să ducă la bulversarea echipei manageriale.

O companie de stat sau privată se poate conduce la fel de bine dacă alegerea echipei manageriale este făcută bine. Dacă obiectivele conducerii sunt trasate corect și pe durată lungă.

Recrutarea în acest caz nu ar trebui să implice nicio particularitate față de procesele normale. În funcție de specificul fiecărei companii, de situația în care se află și de obiectivele care îi vor fi trasate de patronat, alegerea echipei manageriale poate avea componență diversă. Nivelul pachetului salarial va depinde de tipul firmei și de obictivele ce trebuie atinse de către echipa managerială. Eu sper că pachetele salariale vor fi strâns legate de performanța obținută și că un management mai puțin inspirat nu va avea un pachet salarial substanțial doar pentru că echipa managerială este susținută de o parte sau alta a eșichierului politic.

Managementul privat poate fi o soluție pentru a schimba soarta firmelor de stat numai dacă sunt respectate condițiile despre care vorbeam mai devreme. Pentru ca o echipă managerială să funcționeze cu succes trebuie să aibă obiective clar trasate, să i se definească și să i se pună la dispoziție resursele pe care le poate folosi, să fie lăsată să-și elaboreze propria strategie pentru atingerea obiectivelor, să i se dea libertatea de a urma pașii conform strategiei aprobate, fără intervenții din partea patronatului care ar putea conduce la schimbarea componenței echipei, a strategiei de lucru sau a criteriilor de performanță.

De ce? Pentru că antreprenorul stat are oportunitatea de a se comporta ca un antreprenor responsabil și inspirat.

Pachetul salariat  ar trebui să fie undeva la 8.000-10.000 de euro net
Daniela Necefor, Managing Partner Total Business Solutions

Ideea managementului privat este foarte bună, dar cu o condiție, și anume acel manager să nu fie implicat politic în niciun fel, trebuie să fie independent față de toate partidele. Sfatul meu pentru o persoană care ocupă o astfel de poziție este acela de a face în primul rând o auditare a companiei pe care a preluat-o, urmată de o reorganizare temeinică. Trebuie refăcută organigrama în așa fel încât să se ajungă la o optimizare a costurilor. Managerul privat trebuie angajat pe baza unui contract de mandat cu o durată bine stabilită, în care sunt trasate foarte clar toate etapele pe care trebuie să le urmeze.

Managerul trebuie să aibă un board cu ajutorul căruia să-și desfășoare activitatea. O astfel de schimbare implică înlocuirea întregii echipe de conducere: directorul financiar, directorul de vânzări, directorul de resurse umane etc.

Nu cred că ar fi bine să fie un expat. Companiile de stat au nevoie de niște oameni care să cunoască foarte bine ce se întâmplă în această zonă. Un om care își ia un astfel de angajament trebuie să tragă la căruță, nu poate conduce prin delegare. Părerea mea este că sunt foarte potriviți românii care au lucrat  într-o multinațională pe un post de conducere într-o țară din Europa, Africa etc.

Pachetul salariat  ar trebui să fie undeva la 8.000-10.000 de euro net, plus bonusuri în funcție de performanță. De asemenea, contractul lui de mandat trebuie încheiat pe o durată mai lungă, de câțiva ani, și trebuie să conțină și un pachet de exit.

Un manager care vine din zona privată are cu totul o altă gândire. El merge pe o optimizare a profitului.

Succesul va fi asigurat când clasa politică va deveni convinsă de prioritatea performanței economice asupra altor “interese”
Vlad Gliga, commercial manager GiGroup România

Managementul privat ar putea fi o soluție pentru firmele de stat în măsura în care se vor urmări cu precădere eficientizarea și performanța economică ale acestora și, mai puțin, folosirea lor pe post de “argumente politice”. Să nu uităm că rolul companiilor de stat, într-o economie sănătoasă, este cel de stabilizare, de aceea performanța lor economică este de importanță fundamentală. În România - ca de altfel peste tot în lume - politicul și economicul se influențează reciproc. Diferența la noi este că există un grad foarte mare de instabilitate politică și acesta afectează companiile de stat, impregnându-le un ritm mereu întrerupt de dezvoltare; cum se schimbă ceva în zona politică, reverberează și la nivelul companiilor de stat. De aici provocarea cea mai dificilă pentru managementul acestora de a dezvolta strategii pe termen mediu și lung, de a le implementa coerent și consecvent, de a le urmări și ajusta.

Cu siguranță atragerea managementului privat în companiile de stat este o alternativă viabilă din punct de vedere economic - succesul va fi asigurat când clasa politică va deveni convinsă de prioritatea performanței economice asupra altor “interese”. Din punctul de vedere al recrutării managementului pentru companiile de stat, nu cred că ar trebui dezvoltate instrumente speciale. Părerea mea este că provocarea va veni din a convinge managerii să ia în considerare această mișcare în cariera lor și de a le dovedi că se caută soluții pe termen mediu și lung, și nu doar “pansamente de urgență” pentru a se bifa încă o cerință a organismelor internaționale.

O asemenea schimbare ar însemna renunțarea la clientela politică
Prof. Univ. Dr. Constantin Roșca, director executiv al Asociatiei Facultăților de Economie din România

Managementul privat în firmele de stat ar trebui să reprezinte o formă de parteneriat loial public-privat, în cadrul căreia fiecare partener să câștige, dar, în egală măsură, să și răspundă fără echivoc de atingerea obiectivelor stabilite. La adoptarea managementului privat în firmele de stat pot fi luate în considerare două variante: management indigen sau management din afara țării, avându-se în vedere avantajele și dezavantajele fiecărei variante. Spre exemplu, managementul din afară prezintă avantajul experienței în management performant, precum și avantajul de a fi mai rezistent față de tentațiile de corupție. În același timp, are și un dezavantaj major, cel de adaptare dificilă la cultura organizațională din spațiul românesc.

Managementul privat, indiferent de varianta adoptată, va putea avea succes numai în măsura în care Guvernul este dispus să recurgă la schimbarea radicală a practicilor actuale de eliminare a ingerințelor politice în viața economică. În acest sens, echipele manageriale - la toate nivelurile ierarhice, de la managementul de vârf și până la nivelul supervizorilor - trebuie să fie alcătuite numai din persoane competente profesional.

Fiecare membru din structurile de conducere să ocupe această poziție numai prin competiție publică, însoțită apoi de un contract de management cu obiective și responsabilități clare pentru îndeplinirea/neîndeplinirea obiectivelor. O asemenea schimbare ar însemna renunțarea la clientela politică.

Da, managementul privat ar putea schimba soarta firmelor de stat, cu condiția ca factorul politic (Guvernul) să renunțe la mimare, acceptând și promovând schimbarea prin reglementări ferme în acest sens.

Trebuie create criterii clare de evaluare și măsurare a performanței managerilor numiți la conducerea acestor companii de stat
Aniko Somodi, Managing Consultant Horvath & Partners

Estimările arată că datoriile înregistrate la bugetele publice ale societăților de stat se ridică la 4-5% din PIB. Majoritatea companiilor cu pierderi sunt din sectorul energetic și transporturi, domenii care de fapt sunt esențiale pentru creșterea economică. „Noua idee” a Guvernului, de a numi manageri străini/privați la conducerea companiilor de stat, a pornit o serie de discuții și controverse în domeniul politico-economic. Decizia în sine este lăudabilă, dar rezultatele finale vor depinde în mare măsură de modul în care totul va fi pus în practică. În realitate, schimbarea managerilor în sine nu rezolvă problema, dacă nu sunt create condițiile necesare pentru ca acești manageri să “funcționeze” în mod optim. În acest sens vedem o serie de provocări majore, care pun sub semnul întrebării succesul acestei inițiative: este nevoie de gândire strategică și definirea clară a obiectivelor din partea Guvernului în domeniile în care activează aceste companii, trebuie create criterii clare de evaluare și măsurare a performanței managerilor numiți la conducerea acestor companii de stat, nu este suficientă numirea unui manager străin/privat în fruntea companiei, fără un Consiliu de Administrație profesionist și depolitizat și o echipă profesionistă și dedicată. De asemenea, este importantă crearea unui cadru de reglementare și legislativ flexibil în ceea ce privește funționarea și managementul acestor companii în vederea posibilității punerii în funcțiune a măsurilor de eficientizare.

În concluzie, va fi foarte importantă dezvoltarea strategiei privind companiile cu capital de stat din diferite sectoare de activitate și un plan de acțiune detaliat pentru punerea în funcțiune. Întrebarea rămâne dacă Guvernul într-adevăr dorește o schimbare reală sau și aceasta face parte din jocurile politice frecvente.

Problema principală nu este la manageri. Este la angajator
Dan Șucu, proprietarul Mobexpert

Din punctul meu de vedere, managementul este și acum tot privat. Care ar fi diferența dintre acum și după aceea? Diferența o face de fapt cel care controlează managementul, cel care-l angajează. Totul ține de competența și dedicația celui care angajează acești manageri. Dacă eu nu știu despre ce e vorba, nici nu pot avea pretenția că, angajând un manager pe o anumită activitate, voi ști să-i judec performanțele.

Restul - libertatea mangerilor de a lua decizii, strategiile acestora etc. - sunt doar amănunte.
Sunt foarte multe criterii pe care poate lucra o echipă de management, iar criteriile sunt iarăși apanajul proprietarului. Cu cât proprietarul este mai bun, mai competent, cu atât poate să creeze criterii mai fidele.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 16088 / 16387
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Arbitration Rules (Powered by ZRVP)
Despe norocul de a lucra cu profesionişti care îți conferă încrederea şi gradul de libertate necesare pentru a te dezvolta şi a nu rămâne în umbra lor. Andra Constantinescu, după primii 5 ani petrecuți la ZRVP: Un loc în care nu ai cum să nu evoluezi: tipul de proiecte la care eşti expus, complexitatea problemelor dezbătute, caracterul de noutate al mandatelor creează premisele unei evoluţii constante şi vizibile
Bohâlțeanu & Asociații, alături de acționarii Agra’s SA la vânzarea companiei către Scandia Food și ai Memento Group în procedura prin care Aegean Airlines preia pachetul de control în Anima Wings Aviation. Ionuț Bohâlțeanu, Managing Partner: Sunt două tranzacții importante, prin care BSMP își consolidează poziția pe piața avocaturii și își lărgește portofoliul de clienți
Credit sindicalizat de 636 milioane de lei pentru Carmistin, coordonat de BCR. Ce avocați au asistat sindicatul bancar
VIDEO | Dicționar de arbitraj: IBA rules on taking of evidence (Powered by ZRVP)
Finanțări sindicalizate | Avocații de la Mușat & Asociații spun că, în ciuda tendințelor prudente de anul trecut, s-a văzut că nu există o problemă de lichiditate în piață și se așteaptă ca numeroase proiecte de investiții să primească undă verde în viitorul apropiat. Monia Dobrescu, Partener: Analizarea sustenabilității unei companii prin prisma factorilor ESG devine noua realitate și companiile vor fi nevoite să se conformeze și să își adapteze planul de afaceri în consecință
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Soft Law Instruments (Powered by ZRVP)
LegiTeam: Reff & Associates is looking for Experienced Lawyer | Environmental Law
LegiTeam: Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL is recruiting senior associates for the legal consultancy practice | corporate, M&A, commercial
LegiTeam: Băncilă, Diaconu și Asociații SPRL is recruiting senior associate for the legal consultancy practice | Banking, Finance, Digital & Tech Law
Ce calități trebuie să demonstreze tinerii stagiari care vor să se alăture echipei Stratulat Albulescu & Asociații. Cum sunt integrați nou-veniții și care sunt beneficiile apartenenței la firma în care jumătate dintre avocați au sub 30 de ani
Cum văd viitorul finanțărilor sindicalizate, în actualul context economic, avocații de Banking & Finance de la Wolf Theiss, care au asistat în ultima perioadă peste 50 de tranzacții de acest tip, printre care și cea mai mare finanțare de pe piața imobiliară din România. Claudia Chiper, Partener: Transparență, claritate cu privire la proiect şi situații financiare satisfăcătoare sunt ingredientele esențiale pentru succesul obținerii de fonduri
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...