ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Valentin Mircea: Îmi place competiția. Cel mai greu nu va fi să ajungem în vârf, ci să ne menținem acolo (VIDEO)

26 Noiembrie 2013   |   Georgian Stoica

* Interviu cu Valentin Mircea, fost vicepreședinte al Consiliului Concurenței și viitor Senior Partner al firmei Mircea & Asociații

 
 
  • BizLawyer TV
Valentin Mircea, vicepresedinte al Consiliului Concurentei pana in luna octombrie, va reintra in avocatura din ianuarie 2014. Domnia sa va reveni în firma de avocatură Mircea și Asociații, ca Senior Partner, pozitia de Managing Partner fiind in continuare detinuta de Raluca Stefan. De anul viitor, Mircea și Asociații va lansa servicii noi, unele inovative pentru piața din România si va incheia parteneriate cu firme din vestul Europei.De asemenea, va fi demarata extinderea spre noi piețe. 

Valentin Mircea a detaliat planurile sale in primul interviu acordat presei dupa demisia de la Consiliul Concurentei. Dintre toate publicatiile care acopera piata serviciilor juridice, domnia sa a preferat Bizlawyer pentru primele declaratii publice.


BizLawyer: Domnule Mircea, in toamna v-ati retras din pozitia de vicepresedinte al Consiliului Concurentei. A fost o miscare intempestiva, care a luat pe nepregatite piata. Pe blog ati motivat decizia printr-o “ anumita nemultumire personala fata de starea de lucruri din Consiliul Concurentei si fata de anumite atitudini ale institutiei”. Fara a intra prea mult in detalii, ne puteti spune despre ce nemultumiri si atitudini a fost vorba?

Valentin Mircea: Decizia mea a fost motivată de multe lucruri, pozitive, planuri de viitor la a căror implementare am vrut să trec și am menționat acest fapt. Starea de nemulțumire nu se raportează la ceva anume, doar la faptul că autoritatea de concurență poate face mai mult pentru buna funcționare a mediului de afaceri din România, iar aici aș enumera emiterea de recomandări de bună practică și înaintarea către Parlament a proiectului noii legi a concurenței neloiale, absolut necesar și care este finalizat de aproape un an. Starea la care vă referiți a fost totuși un element cu totul secundar în decizia mea.  Este vorba de o despărțire absolut cordială de Consiliul Concurenței și voi continua să fiu alături de colegii din instituție în aspecte cum sunt modificările legislative și orice alte aspecte pentru care voi fi solicitat. Aceasta este înțelegerea cu colegii din Plen și din restul Consiliului.

-    As mentine inca putin firul discutiei in perioada in care ati fost vicepresedinte al Consiliului Concurentei. Intotdeauna noi, ziaristii, ne-am intrebat cine sunt cei care investigheaza marile corporatii, intocmesc „dosarele” in urma carora se aplica amenzi uriase, tin piept si aproape mereu castiga in instanta bataliile juridice cu firmele de top din avocatura, care apara pe bani multi clientii investigati. Care sunt atuurile juristilor de la Consiliul Concurentei? Cum reusesc sa invinga firmele – uneori consortiile de firme – de avocati angajate de companiile investigate?

Oamenii de la Consiliul Concurenței sunt foarte dedicați muncii lor, le place ceea ce fac și fac totul cu mult entuziasm. Dacă adăugați la asta o bună pregătire de specialitate, aflați ”rețeta” care face din aceștia juriști formidabili. Dar și colegii lor care sunt economiști sau ingineri au aceleași calități.  Există o mare echipă formidabilă la Consiliul Concurenței, așa cum nu există, probabil, în nicio altă administrație publică din România.

-    Cat de stabil este aparatul Consiliului? In cei peste patru ani in care ati fost acolo a reusit cu usurinta autoritatea de concurenta sa isi pastreze oamenii? Sunt acestia „vanati” de firme de avocatura sau de companii?


Autoritatea de concurență a reușit performanța de a își păstra oamenii buni în condiții dificile: tăierea salariilor bugetarilor, simultan cu creșterea activităților de investigație și sancționare, ceea ce ducea la o potențială creșterea cererii de specialiști în concurență în mediul privat. Dar, cum spuneam, oamenilor le place ceea ce fac și de multe ori satisfacția profesională contează foarte mult.

-    Cum se vede piata avocaturii din cealalta parte a baricadei? Ce apreciati cel mai mult la firmele de avocati cu care ati interactionat in perioada in care erati in conducerea autoritatii de concurenta? Ce reprosuri ati fi avut pentru acestea?

Prima observație este că piața avocaturii este foarte eterogenă, de la specialiști foarte buni în legislația concurenței, la avocați care fie nu înțelegeau despre ce este vorba, în detrimentul clienților lor, fie abordau cazurile exclusiv din perspectiva procedurii. În materia concurenței, modelul avocatului care știe și face de toate nu funcționează – materia este mult prea tehnică pentru ca o abordare generalistă să aducă vreun beneficiu întreprinderilor investigate. A doua observație este că aproape toți avocații susțin poziția clienților exclusiv din punct de vedere juridic. Concurența este însă o materie interdisciplinară, în care noțiunile juridice și economice sunt strâns îmbinate și prezente într-o proporție aproape egală. Dacă prezinți doar aspecte juridice, cel mai adesea prezinți doar jumătate din apărare sau din argumentație. Acesta este un ”păcat” serios, iar cine vrea să facă dreptul concurenței trebuie să înțeleagă și să folosească în același timp noțiuni și metode economice.

-    Pentru un avocat de concurenta, practica - de top - in interiorul autoritatii de concurenta trebuie sa fie o mina de aur. Ce v-a invatat, ce v-a adus in plus, care este bagajul acela pretios cu care veti ramane dupa acesti 4 ani petrecuti acolo?

Pentru mine cei 4 ani și jumătate au fost ca o adevărată academie. Consiliul Concurenței este singura școală adevărată de concurență din România, în condițiile în care materia concurenței este slab reprezentată în facultățile din România, cu profil juridic sau economic. Am învățat foarte mult, pe baza unei practici foarte bogate și diversificate și, simultan, am terminat și un doctorat, tot în dreptul concurenței, la Universitatea București. Pentru toate acestea le sunt recunoscător colegelor și colegilor din Consiliul Concurenței, de a căror experiență și inteligență am putut beneficia. Nu sunt însă egoist și voi încerca să transmit bagajul prețios de care vorbiți cât mai multor persoane, printre altele în cadrul Centrului de Studii în Dreptul Concurenței de la Facultatea de Drept a Universității București. 

-    Care au fost principalele realizări cu care sunteți mândru și ce nerealizări puteți menționa pentru perioada în care ați activat la Consiliul Concurenței?


Au fost foarte multe activități, pe care le-am inițiat sau la care doar am participat. Cu titlu de exemplu aș menționa modificarea substanțială a legislației concurenței din România - Legea concurenței și cele aproximativ 25 de seturi de norme secundare de aplicare a acesteia -, participarea la elaborarea noii legi a concurenței din Republica Moldova, ridicarea considerabilă a profilului internațional al Consiliului Concurenței prin prezența activă în cadrul unor organisme de prestigiu în domeniul concurenței - International Competition Network, OECD -, creșterea considerabilă a numărului investigațiilor declanșate și a numărului de cazuri finalizate, deschiderea autorității de concurență către mediul de afaceri, înființarea și organizarea Centrului de Studii în Dreptul Concurenței la Facultatea de Drept a Universității București. Am fost primul membru al Plenului Consiliului Concurenței care și-a folosit atribuția de a propune declanșarea unor investigații. Sunt multe activități, nu prea mi-a plăcut să stau! Precizez însă că nu este vorba de realizări individuale, ci în cadrul și cu participarea echipei formidabile de la Consiliul Concurenței, de care vă vorbeam mai înainte.
La nerealizări – acestea nu sunt propriu-zis personale, dar eu le resimt ca atare - aș trece faptul că numărul de aplicații la clemență (auto-denunțuri) ale întreprinderilor participante la carteluri este încă foarte mic, menținerea Consiliului într-un sediu impropriu activității desfășurate și nefolosirea de către Consiliu a unor instrumente utile, așa cum sunt măsurile interimare.  

-    Care a fost cele mai interesant proiect pe care l-ati intalnit in perioada in care erati in conducerea Consiliului Concurentei? Ne puteti da mai multe detalii?


În ceea ce privește cazurile, aproape toate au fost interesante, cu foarte puține excepții Nu pot să fac o ierarhie dar aș menționa cazul distribuitorilor de combustibili de a elimina simultan de la vânzare benzina cu plumb, cazul abuzului de poziție dominantă al operatorilor de telefonie mobilă și cazul ”boicotului” distribuitorilor de produse farmaceutice - unde nu a fost aplicată o sancțiune. La multe dintre deciziile emise în perioada în care am activat la Consiliul Concurenței am participat activ la elaborarea motivației deciziei adoptate.

-    Ce ati facut in perioada de dupa Consiliul Concurentei? Care sunt planurile dumnevoastra acum?

Pe lângă organizarea pe baze noi a Centrului de Studii în Dreptul Concurenței, mă pregătesc de revenirea efectivă în activitatea privată, ca avocat, din ianuarie 2014, și pentru susținerea publică a tezei de doctorat.  Am multe proiecte și abia aștept să încep să le pun în aplicare. 

-    Cum s-au schimbat avocatura si peisajul juridic, daca s-au schimbat, in perioada in care ati fost la Consiliul Concurentei? Este vorba de cativa ani de zile. Simtiti diferente?

Da, sunt diferențe. Criza a ”ros” destul de mult din piața de servicii juridice. Mă surprinde, de exemplu, cât de mulți avocați s-au făcut și mediatori, deși eu unul am rezerve mari cu privire la succesul acestei profesii și la viabilitatea medierii, în ansamblu.

-    Odata intrat in avocatura – probabil redeveniti managing partener al firmei Mircea & Asociatii – veti fi probabil cel mai cautat nume in dosarele de concurenta. Notorietatii pe care o aveati din perioada in care erati avocat i se va adauga acum si un plus din activitatea in cadrul Consiliului. Ati primit semnale din piata, vin firmele catre dumneavoatra, au inceput sa va caute?

Voi reveni în firma de avocatură Mircea și Asociații, ca Senior Partener, dar nu voi fi Managing Partner. Această funcție va fi ocupată, ca și până acum, de către doamna Raluca Ștefan, omul din spatele tuturor succeselor acestei firme. Probabil că acum am o mai mare notorietate, dar nu cred în succesele facile, ci în cele muncite. Am semnale foarte multe, dar voi fi la rândul meu destul de selectiv și voi lucra cu un număr redus de clienți, astfel încât să pot să dedic cât mai mult timp și atenție fiecăruia dintre aceștia. Firma Mircea și Asociații nu va fi de tipul ”supermarket” ci va oferi servicii specializate, pe lângă dreptul concurenței urmând a avea o practică solidă în domenii specializate: telecomunicațiile, media, energia, pharma, retail. 

-    Ce anume le veti oferi? Care vor fi atuurile echipei de concurenta pe care probabil ca o veti coordona? Cati oameni are acum echipa si cati estimati sa aibă anul viitor? Ce procent din activitatea totala a firmei tintiti pentru aria de concurenta, anul viitor?

Principalul atu va fi înțelegerea deplină a sectorului economic în care funcționează fiecare client. Avocații de la Mircea și Asociații vor trebui să fie mult mai mult decât avocați, trebuie să fie specialiști în afaceri.  Poate o să vă surprindă declarația mea, dar este relativ simplu să fii avocat. Trebuie să treci de nivelul unui furnizor și să devii un adevărat partener al clientului, să transformi asistența juridică dintr-un cost într-un beneficiu pentru clienți. O asistență juridică bine ”croită” ajută clientul să obțină profit, nu doar să evite o pierdere.  Dacă avocații se limitează la rolul de paznici ai problemelor juridice ale clienților, să nu se mire că și aceștia vor vrea să îi plătească tot ca pe paznici, nu ca pe inginerii din proiectare.   
Pentru a ajunge la acest rezultat vom proceda la adaptarea serviciilor la fiecare client în parte și vom furniza soluții. Vom fi ingineri-proiectanți, nu doar paznici.

-    Veti incerca sa recrutati oamenii care vi s-au parut buni profesonisti de la Consiliul Concurentei?


Mi-ar face plăcere să lucrez împreună cu mulți dintre colegii de la Consiliul Concurenței, dar nu voi încerca vreodată să recrutez pe vreunul. Nu ar fi corect față de Consiliul Concurenței, o instituție care contează și care are nevoie de acești profesioniști. Dacă vreunul dintre ei va dori să mi se alăture la un moment dat îl voi primi cu drag. 

-    Cum vedeti concurenta firmelor de avocati pe aceasta arie a concurentei? S-au format acele personalitati complexe, exista acea „galerie a vedetelor”, se poate vorbi de profesionisti ai dreptului care stapanesc materia concurentei intr-atat incat sa fie recunoscuti drept „monstri sacri” pe aceasta arie de practica?

Cred în concurență în orice domeniu, desigur și în domeniul avocaților de concurență! Nu poți fi foarte bun într-un mediu în care nu ești concurat de oameni foarte buni. Există câțiva profesioniști foarte buni în materia concurenței, prea puțini în opinia mea și un singur ”monstru sacru”, dar nu am să îl nominalizez. Există o cerere în creștere pentru astfel de servicii, mai este nevoie doar de o școală bună.
Sunt însă și mulți avocați, dintre cei tineri, care evoluează foarte bine și sunt convins că numărul adevăraților profesioniști va crește mult în anii următori.  Există o presiune considerabilă a avocaților tineri asupra avocaților consacrați, care trebuie să continue să se perfecționeze în domeniul dreptului concurenței. De altfel, domeniul concurenței este în sine foarte dinamic și auto-suficiența poate fi foarte periculoasă.  Aceasta este regula de aur de care trebuie să țină cont toți cei implicați în asistență în cauze de concurență, desigur inclusiv eu.

-    Puteti face un top al celor mai performante firme de avocati pe aceasta arie de practica? Cine ar fi pe primele 3 locuri? Unde va fi societatea dumneavoastra intr-un astfel de top peste un an?

Nu cred în topuri decât în privința unor lucruri care pot fi măsurate exact, cum este înălțimea munților, de exemplu. Performanța unui avocat depinde de mult mai multe elemente, iar aprecierea acestuia va include și o substanțială componentă subiectivă. Nu ar fi corect să fac clasamente, față de colegii avocați care au activat până acum în mediul privat. 
În ceea ce privește Mircea și Asociații, o să fac tot ce se poate pentru a fi la loc de frunte, fără ca aceasta să însemne să fim singurii.
Cum am spus, îmi place competiția.

-    Cand estimati ca va veti numara printre cei mai vizibili avocati pe aceasta arie? Ma refer la recunoastere si la perioada in care probabil va veti creste vizibilitatea intr-atat incat sa urcati pe prima banda in directoarele internationale in care acum, din motive obiective, nu figurati?

Având în vedere că nu îmi plac și nu cred în succesele facile sau rapide, sperăm să ajungem în vârf în următorii doi-trei ani. Cel mai greu nu va fi însă să ajungem în vârf, ci să ne menținem acolo. Este un mediu foarte dinamic. 

-    Ați declarat că vă veți extinde aria profesională și în sfera consultanței economice. Pare o abordare neobișnuită pentru un jurist. Ne puteți spune despre ce este vorba?

Este vorba de o activitate care se află în curs de organizare, așa că nu vă pot da detalii prea multe. Pot să vă spun însă că este vorba de o activitate complementară activității de asistență juridică, în domeniul concurenței și nu numai. O asistență juridică de calitate nu poate fi separată de analiza fundamentului și a efectelor economice ale cazurilor analizate. Vor fi servicii în premieră pentru România și voi beneficia de aportul câtorva parteneri de mare calibru și al unor specialiști de primă mână. 
Voi reveni cu detalii atunci când se va lansa această firmă.

-    Seminariile tinute de dumneavoastra sunt probabil printre cele mai interesante la ora aceasta pentru firmele care au sau pot avea probleme de concurenta. Un astfel de seminar specializat, cu tema „Prevenirea riscului de incalcare a regulilor de concurenta” va fi tinut la sfarsitul lunii. Intrati pe aceasta piata a training-urilor, aveti un program, veti continua sesiunile specializate in concurenta? Sau, dupa ce veti reintra in avocatura, va veti dedica doar clientilor de pe aceasta arie de practica?

Seminarul de la final de noiembrie este primul dintr-o serie mai lungă care vor avea loc sub titulatura ”Profesioniștii Concurenței”. 
Acestuia i se va adăuga în primul trimestru din 2014 o altă activitate, la a cărei organizare lucrez deja – ”Școala de Concurență”.  Cursurile vor fi predate de mai mulți profesioniști ai concurenței, români și străini.
Vă voi da mai multe detalii la începutul lui 2014. 

-    Daca tot vorbim de preventie, din experienta dumneavoatra, ne puteti puncta succint cele mai des intalnite greseli facute de companii in activitatea lor, in domeniul concurentei? Cum pot fi prevenite?

Cea mai mare greșeală a companiilor este să creadă că ”nu mi se poate întâmpla și mie”.  Cea mai frecventă greșeală este însă standardizarea – există companii care cred că pot cumpăra soluții într-adevăr eficiente de pe internet sau de la colțul străzii. Companiile ar trebui să fie conștiente că nu există soluții miraculoase în ceea ce privește protecția de riscuri legale în general, inclusiv în ceea ce privește legislația concurenței. 
Soluția prevenției poate fi sumarizată în 3 cuvinte: conștientizare, luciditate, personalizare. 
Prevenirea problemelor de concurență nu este deloc simplă și nu este mai niciodată perfectă, iar riscurile cresc proporțional cu talia companiei și cu numărul de raporturi comerciale în care aceasta intră.  

-    In ce tip de proiecte va veti implicati direct, ca avocat? Care ar fi „profilul” clientilor pe care ii veti asista?

Voi lucra în proiectele care îmi plac și în care cred. Nu pot să fac ceva în care nu cred. Sunt departe de profilul unui ”mercenar”. Mă implic în ceea ce fac, cu suflet și cu toată  energia. Ca industrii, voi aborda mai ales proiecte în sectoarele telecom, energie, pharma și retail.
Voi fi implicat și în câteva proiecte în domeniul concurenței în afara țării, la Bruxelles și la Paris, precum și pe alte continente, în cadrul unei echipe de specialiști ai Băncii Mondiale. 

-    Care este nivelul onorariilor precticate acum de avocatii firmei? Simtiti o tendita de a se reveni la tarifarea orara, sau se merge tot pe bugete/proiect?

În cazul Mircea și Asociații, nivelul onorariilor va depinde foarte mult de modalitatea de colaborare cu clienții. Pragul de pornire nu va fi cel mai mic din piață dar clienții permanenți, care vor fi de altfel majoritatea covârșitoare, vor avea reduceri importante, cu cât durata colaborării va fi mai lungă. Este un sistem făcut să fie în avantajul clienților și ale cărui detalii nu pot să vi le dezvălui. Clienții sunt foarte atenți la costuri și vrem să facem în așa fel încât pe baza asistenței nostre ei să obțină beneficii, nu doar să evite pierderi.

-    Ce se va schimba in strategia si activitatea firmei, anul viitor?

Se vor schimba multe lucruri, iar Mircea și Asociații va lansa servicii noi, unele inovative pentru piața din România. Foarte important va fi procesul de consolidare internă, care se va baza pe echipa actuală, la care se vor adăuga și alți specialiști. Mircea și Asociații va furniza servicii integrate pentru domeniul concurenței și pentru zona de reglementare. Vom avea parteneriate cu firme din vestul Europei și vom demara extinderea spre noi piețe - avem în vedere, într-o primă fază, Republica Moldova.

Copyright © 2013 Bullet Media.
Toate drepturile rezervate. Acest material nu poate fi publicat, difuzat, copiat sau redistribuit.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 18169 / 18433
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Banking & Finance | Avocații NNDKP au asistat clienții în finanțări de cca. 2,8 miliarde de euro, în ultimul an. Cele mai relevante au continuat să fie finanțările sindicalizate în care bănci din România au pus la dispoziția împrumutaților fonduri semnificative pentru capital de lucru. De vorbă cu Alina Radu, Partener și Coordonator al practicii, despre particularitățile proiectelor, apetitul pentru finanțare, echipă și tendințele care se prefigurează
Biroul CMS din București a asistat grupul german All4Labels în achiziția Romprix Exim. O echipă de avocați cu senioritate ridicată a lucrat în tranzacția prin care se configurează liderul pieței locale de imprimare digitală industrială
BONDOC și Asociații, alături de organizatorii Concertului Extraordinar de Anul Nou de la Ateneul Român ǀ Mihaela Bondoc (Partener): Talentul, emoția, dedicarea, merită toată susținerea noastră
Avocații firmei Stratulat Albulescu spun că apar tot mai multe tranzacţii de conţinut social media care, pe lângă valoarea impresionantă, vin la pachet cu implicaţii din perspectivă IP pe mai multe niveluri. De vorbă cu Elena Stan, Managing Associate, despre schimbările semnificative din legislația mărcilor, aspectele provocatoare ale proiectelor din practica de IP și diversitatea portofoliului de clienţi
Bondoc și Asociații obține câștig de cauză într-un litigiu privind validitatea contractelor încheiate de lanțurile de supermagazine
Schoenherr a asistat CA Immo, iar KPMG Legal a stat alături de Pavăl Holding în cea mai mare tranzacție imobiliară de pe piața locală. CBRE, consultant financiar și imobiliar exclusiv al vânzătorului | Ce avocați au lucrat în achiziția de 377 mil. € și ce spune Karina Pavăl, Vicepreședinte Pavăl Holding, despre echipa de consultanți
NNDKP a asistat cu succes Enel într-un litigiu fiscal complex privind deductibilitatea amortizării fiscale aferente unor active corporale dobândite prin transfer de la clienți
Arbitrajul ICSID cerut de Plaza Centers NV, dezvoltator imobiliar care cere statului român să compenseze pierderi de cca. 383 mil. € în proiectul Dâmbovița Center, intră în line dreaptă după numirea arbitrilor. România a mers pe mâna unui profesor emerit al Universității Sorbona, reclamanții au ales un canadian, iar președintele Tribunalului este un lord englez
Statul a bugetat aproape o jumătate de milion de euro, anul acesta, pentru arbitrajul în care 15 firme și 28 de persoane fizice din 7 țări au chemat România la ICSID. Ce onorarii primesc firmele care asigură apărarea României în acest dosar în care investitorii susțin că au avut pierderi considerabile și au pretenții de 213 mil. €
Activitate intensă pentru avocații de concurență de la PNSA, firmă evidențiată de directoarele internaționale în această arie de practică. Despre lista priorităților Consiliului Concurenței, proiectele în care sunt implicați avocații și cele mai sensibile reglementări de care firmele trebuie să țină seama, într-o discuție cu partenerul Mihaela Ion
Stratulat Albulescu a asistat Reorg în legătură cu achiziția furnizorului de tehnologie modernă - FinDox
MPR Partners primește trei premii din partea Client Choice by Lexology - 2022. Mușat & Asociații, Simion & Baciu și Filip & Company primesc câte o distincție. Cine sunt avocații aleși exclusiv de către clienții in-house lawyers, într-o procedură ce nu poate fi influențată
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...