ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Examen de conducere auto după standarde europene

23 Ianuarie 2010   |   Monica Cercelescu pentru Săptămâna Financiară

Pe 19 ianuarie a intrat în vigoare noua procedură de examinare pentru obţinerea permisului, notează Monica Cercelescu în Săptămâna Financiară

Sursa: sfin.ro

 
 
Noile reglementări transpun prevederile Directivei 2006/126/CE a Parlamentului European şi a Consiliului privind permisele de conducere. Proba teoretică se dă pe calculator, fără programare. Evaluarea răspunsurilor se aduce la cunoştinţa candidatului în mod direct, prin afişarea în timp real pe ecranul de examinare a rezultatului general şi a calificativului final

Ca şi până acum, examinarea va consta într-o probă teoretică şi una practică. Prima constă în rezolvarea unui test în sistem informatic, prin utilizarea unei aplicaţii informatice puse la dispoziţie de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor. Rezolvarea testului nu necesită abilităţi sau competenţe de operare pe calculator din partea candidatului, accesul la aplicaţia informatică realizându-se doar prin atingerea unui ecran.


Accesul la aplicaţia informatică se realizează pe baza unui bon de ordine care conţine un cod de bare, înmânat de lucrătorii serviciilor publice comunitare la intrarea candidatului în sala de examinare. Codul de bare identifică un test completat de un anumit candidat şi are valabilitate doar în ziua curentă.

Proba teoretică se susţine fără o programare realizată în acest scop, în orice zi până în ziua anterioară probei practice. Repartizarea examinatorilor se face în mod aleatoriu de către sistemul informatic.

Testul de examen este precedat de 3 întrebări de acomodare. Indiferent de răspunsurile la cele 3 întrebări de acomodare, candidatul va trece la soluţionarea testului propriu-zis, care este generat de sistemul informatic.

Pentru fiecare întrebare sunt enumerate 3 sau 4 variante de răspuns, existând posibilitatea ca unul sau mai multe răspunsuri să fie corecte. Candidatul poate răspunde la fiecare întrebare afişată în ordinea apariţiei acestora sau poate amâna răspunsurile, revenind ulterior asupra lor.

Evaluarea răspunsurilor se aduce la cunoştinţa candidatului în mod direct, prin afişarea în timp real pe ecranul de examinare a rezultatului general şi a calificativului final. Pe ecran este afişat şi contorul de timp.

În scopul eliminării posibilităţii de substituire a persoanei candidatului, pe timpul desfăşurării probei teoretice sistemul informatic preia 3 imagini faciale ale acestuia, care se vor tipări pe anexa la testul de examen.

În noile dispoziţii se fac şi precizări privind timpul de exminare şi numărul de întrebări la care trebuie să răspundă candidatul pentru a fi declarat admis.

Testele pentru proba teoretică conţin întrebări particularizate pentru fiecare categorie/subcategorie, criteriile de promovabilitate fiind următoarele:

a) pentru categoriile A şi A1, testul cuprinde 20 de întrebări, timpul de soluţionare fiind de 20 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puţin 17 întrebări;

b) pentru categoriile B, B1, C, C1, Tr, D, D1, Tb sau Tv, testul cuprinde 26 de întrebări, timpul de soluţionare fiind de 30 de minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puţin 22 de întrebări;

c) pentru categoriile BE, C1E, CE, D1E şi DE, testul cuprinde 11 întrebări, timpul de soluţionare fiind de 15 minute. Pentru a promova examenul teoretic, candidatul trebuie să răspundă corect la cel puţin 9 întrebări.

Proba practică

Proba practică constă în testarea conducerii unui autovehicul în traseu, inclusiv a manevrelor speciale, corespunzătoare categoriei de permis solicitat, cu excepţia categoriei A şi subcategoriei A1, pentru care se verifică numai îndemânarea în poligoane special amenajate. Din data de 15 martie 2010, se vor schimba şi dimensiunile poligoanelor.

Ordinul prevede expres că desfăşurarea probei practice va fi întreruptă în cazul apariţiei unor condiţii meteo rutiere nefavorabile, determinate, de regulă, de reducerea vizibilităţii sub 100 metri, căderi abundente de precipitaţii, inundaţii, furtună ori viscol, urmând a fi reluată de îndată ce condiţiile de circulaţie au revenit la normal.

Proba practică se susţine numai după o programare realizată în acest scop, cu cel puţin 7 zile înainte de probă. Programarea candidaţilor la primul examen se efectuează de către unităţile autorizate în care aceştia au urmat cursurile de pregătire teoretică şi practică. Această programare se poate efectua şi printr-o aplicaţie informatică pusă la dispoziţie gratuit de Direcţia Regim Permise de Conducere şi Înmatriculare a Vehiculelor din cadrul Ministerului Administraţiei şi Internelor, în baza unui protocol.

Candidaţii trebuie să prezinte personal dosarul de examinare şi, doar în cazul primei programări, să parcurgă procedurile de preluare a semnăturii şi a imaginii faciale. După verificare, dosarul se restituie candidatului. Programarea la proba practică se anulează din oficiu în situaţia în care candidatul nu promovează proba teoretică. Reprogramarea pentru susţinerea examenului se solicită personal de către candidaţi, la sediul serviciului public comunitar.

Vor putea da examen şi rezidenţii sau studenţii străini

Vor putea candida pentru obţinerea permisului de conducere şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European cu rezidenţa normală în România ori aflaţi la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, care solicită examinarea pentru obţinerea permisului de conducere. Până acum nu puteau candida decât cetăţenii români şi cetăţenii străini cu domiciliul sau reşedinţa în România

Locul examinării


Conform noilor reglementări, examinarea se efectuează la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială candidaţii îşi au, după caz, domiciliul, reşedinţa sau rezidenţa normală, iar în cazul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European care se află la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, la serviciile publice comunitare pe a căror rază de competenţă teritorială se află instituţia de învăţământ.

Tot ca noutate, se pot face examinări şi în municipii care nu sunt reşedinţă de judeţ. Însă, pentru aceasta, localităţile respective trebuie să ofere condiţii adecvate de trafic rutier pentru evaluarea nivelului de pregătire a candidaţilor, în conformitate cu dispoziţiile comunitare, în sensul de a permite parcurgerea unor trasee care să cuprindă intersecţii şi joncţiuni sau căi de comunicaţie rapide, intersecţii cu sens giratoriu, treceri la nivel, staţii de tramvai/autobuz, treceri de pietoni, rampe/pante prelungite la urcare/coborâre, zone cu circulaţie intensă cu minimum două benzi pe sens, pieţe aglomerate sau zone cu şiruri de vehicule parcate, semafoare şi marcaje rutiere.

Documentele necesare

În privinţa actelor necesare, în plus faţă de ce se cerea până acum (cerere-tip, cazier, fişa de şcolarizare, copie act identitate, chitanţele de plată a taxelor de examen) în cazul străinilor se mai cer: documente care să facă dovada domiciliului sau reşedinţei în România, sau care, în cazul cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European, să facă dovada rezidenţei normale în România ori să ateste că se află la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni.

De asemenea, se va cere şi o declaraţie notarială din care să rezulte că nu mai posedă un alt permis de conducere eliberat de o autoritate străină sau că dreptul de a conduce nu a fost suspendat ori anulat - numai pentru străini şi cetăţenii statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European şi cetăţenii români cu domiciliul în străinătate.

În cazul străinilor care au domiciliul sau reşedinţa în România, precum şi al cetăţenilor statelor membre ale Uniunii Europene sau ale Spaţiului Economic European care au rezidenţa normală în România ori care se află la studii în România pentru o perioadă de cel puţin 6 luni, certificatul de cazier judiciar este cel eliberat de Inspectoratul General al Poliţiei Române, potrivit legii.

Pentru detalii: Ordinul MAI nr. 4 din 8 ianuarie 2010 pentru modificarea şi completarea Ordinului ministrului administraţiei şi internelor nr. 1.497/2006 privind procedura de examinare pentru obţinerea permisului de conducere publicat în Monitorul Oficial nr. 43 din 19 ianuarie 2010.

Articolul integral în Săptămâna Financiară
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

    ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 16254 / 16960
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    CMS a asistat Libra Internet Bank în legătură cu emisiunea de obligațiuni în valoare de 40 mil. €. Ce avocați au lucrat în proiect
    ZRVP lansează un blog dedicat dreptului familiei. Avocatul Ovidiu Șerban, inițitorul proiectului THE CHILD FACTOR
    bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ a consiliat MassMutual într-o tranzacție care implică proiecte romanești de energie regenerabila de 1GW
    Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat ROCA Investments și Emerging Europe Refrigeration & Services în vânzarea Frigotehnica, lider în soluții de refrigerare, către VINCI Energies
    The Lawyer European Awards 2021 | POPESCU & Asociații, Highly Commended Law Firm in South Eastern Europe. Ce alte firme au mai fost în lumina reflectoarelor
    Dr. Constantin BRÂNZAN (Senior Counsel Popescu & Asociații) - singurul profesionist al dreptului din România invitat să vorbească la conferința Starea Statului de Drept în Europa, organizat de Fundatia René Cassin – Institutul Internațional al Drepturilor Omului
    LegiTeam | POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
    LegiTeam: GNP Guia Naghi și Asociații recrutează tineri avocați | Pharma & Life Sciences, Litigii
    Marile provocări din Real Estate, văzute de avocații Leroy și Asociații. Proiectele de logistică, spații comerciale și rezidențial au adus echipei cele mai multe mandate în ultimul an. Se observă un interes mare pentru proiecte din domeniul energiei regenerabile
    Avocații KPMG Legal spun că există apetit pentru pentru finanțări de anvergură. Creditele locale mari tind să nu depășească 200 mil. €, în timp ce sindicalizările din străinătate pot sări pragul de 500 mil. €. O discuție cu membrii unei echipe de elită, despre inițierea unui „sindicat bancar”, criteriile importante în acordarea unei finanțări, proiecte care primesc mai ușor finanțare și alte detalii puțin știute ale împrumuturilor sindicalizate
    Ratele dobânzilor sunt unele dintre cele mai negociate puncte în cadrul tranzacțiilor de finantare, ratingul de credit al împrumutaților fiind determinant în stabilirea marjei dobânzii. De vorbă cu Ioan Chiper, Counsel DLA Piper România, despre apetitul pentru finanțarea proiectelor și factorii perturbatori ce pot influența piața îndatorării financiare, negocierea unui astfel de credit și activitatea echipei de avocați pe care o coordonează
    Concurenta.ro | Solicitările clienților Mitel & Asociații indică un trend crescător al preocupărilor pentru conformarea cu legislația concurenței. Șerban Suchea, Partener: Aproape fiecare tranzacție de M&A din ultimul an a avut o strategie care a ținut cont de aspectele sensibile de concurență
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...