ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiectul legii energiei nu corespunde în totalitate principiilor şi standardelor europene

21 Martie 2012   |   Niculeasa Litigators Tax Regulatory

Ca o sinteză asupra aspectelor particulare prezentate pe care le aduce proiectul legii energiei electrice, se poate afirma că deşi acesta reprezintă o îmbunătăţire a legislaţiei în vigoare, nu corespunde în totalitate exigenţelor dreptului comunitar.

 
 
Proiectul legii energiei, în forma în care a fost aprobat de Guvern în cursul săptămânii trecute şi transmis către Parlamentul României, face parte din măsurile de transpunere a Directivei 2009/72/CE privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2003/54/CE (în continuare „Directiva 2009/72/CE”).

Directiva 2009/72/CE face parte din aşa-numitul „al treilea pachet energetic”, ale cărui obiective principale constau în:
•    Asigurarea unei separări efective a operatorilor de transport şi sistem de activităţile de producţie şi furnizare;
•    Asigurarea unui climat concurenţial pentru companiile europene şi cele din state terţe;
•    Liberalizarea pieţei de energie electrică;

•    Asigurarea independenţei autorităţilor naţionale de reglementare.

Directiva 2009/72/CE trebuia transpusă de către statele membre până la data de 3 martie 2011, împotriva statului român fiind deja iniţiată procedura de infringement de către Comisia Europeană în cursul anului 2011.

Principalele modificări aduse de proiectul de lege vizează alegerea modelului „operator de sistem independent”, în ceea ce priveşte separarea efectivă a acitvităţilor de transport de cele legate de producerea şi furnizarea energiei electrice, renunţarea la tarifele reglementate pentru consumatorii finali şi dezvoltarea pieţei concurenţiale de energie electrică şi întărirea independenţei autorităţii române de reglementare.

Cu privire la ultimele două aspecte reglementate de noul proiect de lege, împotriva statului român au fost declanşate, în trecut, proceduri de infringement, datorită nerespectării dispoziţiilor comunitare corespunzătoare. Din acest punct de vedere, se pune problema dacă şi în ce măsură noul proiect de lege remediază neajunsurile legislaţiei în vigoare în acest moment, respectiv Legea nr. 13/2007.

Preţurile reglementate


Conform proiectului de lege, piaţa de energie electrică va fi în continuare formată din segmentul concurenţial şi segmentul reglementat, creşterea ponderii segmentului concurenţial realizându-se gradat. Astfel, furnizarea energiei electrice în condiţii reglementate se va realiza pentru clienţii non-casnici până la data de 31 decembrie 2013, iar pentru clienţii casnici, până la data de 31 decembrie 2015.

Potrivit acestui proiect, un calendar de eliminare treptată va fi elaborat pentru perioada 2012-2015, ţinând seama de posibilele efecte negative ale eliminării preţurilor reglementate astfel încât acestea să fie cât mai puţin resimţite de clienţi.

Menţinerea preţurilor reglementate până cel puţin la data de 31 decembrie 2015 ridică însă serioase semne de întrebare cu privire la conformitatea noii legi cu prevederile Directivei 2009/72/CE. Nu trebuie neglijat faptul că una din premisele esenţiale ale celui de-al treilea pachet energetic constă în existenţa unei pieţe deschise în totalitate, care permite tuturor consumatorilor să îşi aleagă liber furnizorii şi tuturor furnizorilor să îşi livreze liber produsele clienţilor. Mai mult, deschiderea pieţei de energie electrică ar trebui să fie efectivă începând cu data de 1 iulie 2007.

Or, amânarea eliminării preţurilor reglementate până la sfârşitul anului 2015 apare în contradicţie cu premisele liberalizării complete a pieţei. In plus, în situaţii de dezechilibre majore între cerere şi ofertă şi disfuncţionalităţi evidente ale pieţei de energie electrică, autoritatea de reglementare poate limita creşterea excesivă a preţurilor/tarifelor sau blocarea acestora pentru o perioada de maxim 6 luni. Această perioadă poate fi prelungită succesiv pentru durate de cel mult 3 luni, cât timp persistă circumstanţele care au determinat adoptarea respectivei decizii.

Reglementarea acestui tip de intervenţie a autorităţii de reglementare, generalitatea descrierii situaţiei în care intervenţia este permisă, aduce o nouă constrângere libertăţii de formare a preţurilor. În acest sens ar trebui analizată jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie cuprinsă în hotărârea Federutility.

Este de asemenea interesant de notat că operatorii economici care vor practica preţuri şi tarife reglementate sunt obligaţi să prezinte autorităţii de reglementare costurile şi veniturile realizate separat din activităţile care fac obiectul licenţelor acordate în structura stabilită de aceasta.

Toate aceste elemente sunt de natură a evidenţia o lipsă a coerenţei proiectului de lege raportat la principiile existente în legislaţia europeană în ceea ce priveşte liberalizarea pieţei de energie electrică.

Independenţa autorităţii de reglementare


Importanţa independenţei autorităţilor de reglementare naţionale este subliniată în însăşi considerentele Directivei 2009/72/CE, care subliniază că eficacitatea reglementărilor în domeniul pieţei de energie electrică este afectată de lipsa de independenţă a autorităţilor de reglementare naţionale faţă de autorităţile publice centrale. În acest sens, la nivel comunitar, independenţa autorităţilor de reglementare este privită atât din punct de vedere juridic şi funcţional, cât şi al personalului cu funcţii de conducere din cadrul lor.

Faţă de dispoziţiile Legii nr. 13/2007, proiectul de lege aduce o evidentă îmbunătăţire cu privire la acest aspect, însă aparent nu suficientă.

Ca puncte pozitive, trebuie notat faptul că autoritatea română de reglementare – ANRE – este reglementată ca autoritate administrativă autonomă cu personalitate juridică şi patrimoniu propriu. Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANRE se realizează integral din venituri proprii. În plus, regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă de către preşedintele ANRE.

Spre deosebire de reglementarea în vigoare, conducerea ANRE se asigură de către un preşedinte şi un vicepreşedinte care nu mai sunt numiţi în mod direct de către prim-ministru. Cu toate acestea, preşedintele şi vicepreşedintele sunt numiţi de preşedintele României, la propunerea prim-ministrului.

Tot preşedintele României este cel care numeşte membri Comitetului de Reglementare din cadrul ANRE, la propunerea preşedintelui ANRE şi a ministrului de resort, după audierea candidaţilor în Comisia pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, respectiv în Comisia economică, industrii şi servicii din cadrul Senatului.

Prim-ministrul este cel care numeşte, prin decizie, pe membri Consiliului Consultativ al ANRE, consiliu care are rolul de a armoniza interesele operatorilor economici din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale cu cel al consumatorilor. Opiniile emise de Consiliul consultativ nu au caracter obligatoriu pentru Comitetul de reglementare.

Prin urmare, rolul puterii executive şi al pârghilor existente între aceasta şi autoritatea de reglementare nu este eliminat în totalitate din noua lege. Deşi, din punct de vedere funcţional, prin proiectul de lege, s-a înregistrat o întărire a independeţei ANRE, ceea ce poate pune probleme este, în continuare, independeţa din perspectiva personalului cu funcţii de conducere al autorităţii de reglementare.

Ca o sinteză asupra aspectelor particulare prezentate pe care le aduce proiectul legii energiei electrice, se poate afirma că deşi acesta reprezintă o îmbunătăţire a legislaţiei în vigoare, nu corespunde în totalitate exigenţelor dreptului comunitar.

Niculeasa Law Office este un cabinet de avocatura de tip boutique specializat în drept fiscal şi în domeniile reglementate, oferind atat servicii de consultanţă, cât şi de reprezentare a clienţilor în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 15394 / 17516
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    EXCLUSIV | MPR Partners intră în al treilea arbitraj ICSID, cu pretenții de cca. 383 mil. €, alături de avocații biroului newyorkez Squire Patton Boggs. De cealaltă parte, lângă reclamanți stă o firmă cu 1200 de avocați și 30 de birouri pe mai multe continente
    Studiu Refinitiv | Sectorul fuziunilor şi achiziţiilor a frânat puternic în primul semestru al acestui an. Activitatea de M&A a scăzut cu 21 % la nivel global, iar în Europa Estică regresul a fost de 18 %. Câteva firme de avocați cu prezență la București strălucesc, însă, în clasamentele globale și europene
    Wolf Theiss a asistat un sindicat de bănci în legătură cu acordarea unei facilități de credit către Romgaz S.A. în cadrul tranzacției de preluare a participaţiei Exxon în proiectul de gaze din Marea Neagră
    Avocații Kinstellar spun că au remarcat preocuparea angajatorilor de a creiona strategii de menținere a personalului-cheie, fiind mandatați în acest sens cu elaborarea unor programe de tip Stock Option Plan sau a unor scheme de bonusare în funcție de performanțe. Activitate intensă în practica de Employment, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
    Noul ghid al Comitetului European pentru Protecția Datelor ar putea aduce o creștere statistică a sancțiunilor, spun avocații Wolf Theiss, firmă cu o echipă dedicată proiectelor din acest domeniu | Biroul din București a asistat clienții în tranzacții complexe, care au implicat aspecte mai sofisticate de protecția datelor. Potențialii cumpărători ai unei afaceri sunt din ce în ce mai interesați să înțeleagă riscurile la care se expun din perspectiva protecției datelor și care sunt modalitățile de a se proteja
    Wolf Theiss promovează trei avocați din linia a doua care au participate la unele dintre cele mai importante tranzacţii. Brian Jardine, Managing Partner: Promovarea, recunoaștere a contribuțiilor profesionale deosebite la consolidarea poziției de lider pe piața românească a biroului din București
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Senior Associate | Banking & Finance
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for an Associate | Banking & Finance
    BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Laura Elena Ionașcu, medie finală 9,79 (2021): Cred că notele din timpul facultății pot fi, într-o anumită măsură, indicatori pentru performanța pe care o vei avea în practică, dar succesul profesional nu este determinat de acest aspect. De o importanță majoră sunt și abilitățile practice dobândite, competențele personale, abilitățile de comunicare, de relaționare, de organizare
    Arbitrajul KELAG-Kärntner Elektrizitäts-Aktiengesellschaft and others v. Romania intra în linie dreaptă după ce părțile și-au ales arbitrii. România a mers pe mâna unui avocat cu o bogată experiență în comerț internațional, care a lucrat timp de 20 de ani pentru guvernul mexican
    BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Ion Arhiliuc a trecut Prutul pentru a studia Dreptul la Iași și a fost unul dintre cei mai buni absolvenți din generația anului 2021, cu nota 9,60: ‘Media a atras anumite oportunități. Apreciez că România oferă toate oportunitățile necesare unui profesionist, însă depinde de fiecare dacă uzează de aceste pârghii’
    Pe masa de lucru a avocaților Mitel & Asociații au ajuns proiecte legate de protecția datelor cu caracter personal din ce în ce mai sofisticate. Mădălina Mitel, Partener: Data Protection a devenit o practică de sine stătătoare la nivelul societății noastre, iar mandatele primite sunt dintre cele mai diverse și provocatoare
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...