ZRP Schoenherr
Tuca Zbarcea & Asociatii

Proiectul legii energiei nu corespunde în totalitate principiilor şi standardelor europene

21 Martie 2012   |   Niculeasa Litigators Tax Regulatory

Ca o sinteză asupra aspectelor particulare prezentate pe care le aduce proiectul legii energiei electrice, se poate afirma că deşi acesta reprezintă o îmbunătăţire a legislaţiei în vigoare, nu corespunde în totalitate exigenţelor dreptului comunitar.

 
 
Proiectul legii energiei, în forma în care a fost aprobat de Guvern în cursul săptămânii trecute şi transmis către Parlamentul României, face parte din măsurile de transpunere a Directivei 2009/72/CE privind normele comune pentru piaţa internă a energiei electrice şi de abrogare a Directivei 2003/54/CE (în continuare „Directiva 2009/72/CE”).

Directiva 2009/72/CE face parte din aşa-numitul „al treilea pachet energetic”, ale cărui obiective principale constau în:
•    Asigurarea unei separări efective a operatorilor de transport şi sistem de activităţile de producţie şi furnizare;
•    Asigurarea unui climat concurenţial pentru companiile europene şi cele din state terţe;
•    Liberalizarea pieţei de energie electrică;

•    Asigurarea independenţei autorităţilor naţionale de reglementare.

Directiva 2009/72/CE trebuia transpusă de către statele membre până la data de 3 martie 2011, împotriva statului român fiind deja iniţiată procedura de infringement de către Comisia Europeană în cursul anului 2011.

Principalele modificări aduse de proiectul de lege vizează alegerea modelului „operator de sistem independent”, în ceea ce priveşte separarea efectivă a acitvităţilor de transport de cele legate de producerea şi furnizarea energiei electrice, renunţarea la tarifele reglementate pentru consumatorii finali şi dezvoltarea pieţei concurenţiale de energie electrică şi întărirea independenţei autorităţii române de reglementare.

Cu privire la ultimele două aspecte reglementate de noul proiect de lege, împotriva statului român au fost declanşate, în trecut, proceduri de infringement, datorită nerespectării dispoziţiilor comunitare corespunzătoare. Din acest punct de vedere, se pune problema dacă şi în ce măsură noul proiect de lege remediază neajunsurile legislaţiei în vigoare în acest moment, respectiv Legea nr. 13/2007.

Preţurile reglementate


Conform proiectului de lege, piaţa de energie electrică va fi în continuare formată din segmentul concurenţial şi segmentul reglementat, creşterea ponderii segmentului concurenţial realizându-se gradat. Astfel, furnizarea energiei electrice în condiţii reglementate se va realiza pentru clienţii non-casnici până la data de 31 decembrie 2013, iar pentru clienţii casnici, până la data de 31 decembrie 2015.

Potrivit acestui proiect, un calendar de eliminare treptată va fi elaborat pentru perioada 2012-2015, ţinând seama de posibilele efecte negative ale eliminării preţurilor reglementate astfel încât acestea să fie cât mai puţin resimţite de clienţi.

Menţinerea preţurilor reglementate până cel puţin la data de 31 decembrie 2015 ridică însă serioase semne de întrebare cu privire la conformitatea noii legi cu prevederile Directivei 2009/72/CE. Nu trebuie neglijat faptul că una din premisele esenţiale ale celui de-al treilea pachet energetic constă în existenţa unei pieţe deschise în totalitate, care permite tuturor consumatorilor să îşi aleagă liber furnizorii şi tuturor furnizorilor să îşi livreze liber produsele clienţilor. Mai mult, deschiderea pieţei de energie electrică ar trebui să fie efectivă începând cu data de 1 iulie 2007.

Or, amânarea eliminării preţurilor reglementate până la sfârşitul anului 2015 apare în contradicţie cu premisele liberalizării complete a pieţei. In plus, în situaţii de dezechilibre majore între cerere şi ofertă şi disfuncţionalităţi evidente ale pieţei de energie electrică, autoritatea de reglementare poate limita creşterea excesivă a preţurilor/tarifelor sau blocarea acestora pentru o perioada de maxim 6 luni. Această perioadă poate fi prelungită succesiv pentru durate de cel mult 3 luni, cât timp persistă circumstanţele care au determinat adoptarea respectivei decizii.

Reglementarea acestui tip de intervenţie a autorităţii de reglementare, generalitatea descrierii situaţiei în care intervenţia este permisă, aduce o nouă constrângere libertăţii de formare a preţurilor. În acest sens ar trebui analizată jurisprudenţa Curţii Europene de Justiţie cuprinsă în hotărârea Federutility.

Este de asemenea interesant de notat că operatorii economici care vor practica preţuri şi tarife reglementate sunt obligaţi să prezinte autorităţii de reglementare costurile şi veniturile realizate separat din activităţile care fac obiectul licenţelor acordate în structura stabilită de aceasta.

Toate aceste elemente sunt de natură a evidenţia o lipsă a coerenţei proiectului de lege raportat la principiile existente în legislaţia europeană în ceea ce priveşte liberalizarea pieţei de energie electrică.

Independenţa autorităţii de reglementare


Importanţa independenţei autorităţilor de reglementare naţionale este subliniată în însăşi considerentele Directivei 2009/72/CE, care subliniază că eficacitatea reglementărilor în domeniul pieţei de energie electrică este afectată de lipsa de independenţă a autorităţilor de reglementare naţionale faţă de autorităţile publice centrale. În acest sens, la nivel comunitar, independenţa autorităţilor de reglementare este privită atât din punct de vedere juridic şi funcţional, cât şi al personalului cu funcţii de conducere din cadrul lor.

Faţă de dispoziţiile Legii nr. 13/2007, proiectul de lege aduce o evidentă îmbunătăţire cu privire la acest aspect, însă aparent nu suficientă.

Ca puncte pozitive, trebuie notat faptul că autoritatea română de reglementare – ANRE – este reglementată ca autoritate administrativă autonomă cu personalitate juridică şi patrimoniu propriu. Finanţarea cheltuielilor curente şi de capital ale ANRE se realizează integral din venituri proprii. În plus, regulamentul de organizare şi funcţionare se aprobă de către preşedintele ANRE.

Spre deosebire de reglementarea în vigoare, conducerea ANRE se asigură de către un preşedinte şi un vicepreşedinte care nu mai sunt numiţi în mod direct de către prim-ministru. Cu toate acestea, preşedintele şi vicepreşedintele sunt numiţi de preşedintele României, la propunerea prim-ministrului.

Tot preşedintele României este cel care numeşte membri Comitetului de Reglementare din cadrul ANRE, la propunerea preşedintelui ANRE şi a ministrului de resort, după audierea candidaţilor în Comisia pentru industrii şi servicii din Camera Deputaţilor, respectiv în Comisia economică, industrii şi servicii din cadrul Senatului.

Prim-ministrul este cel care numeşte, prin decizie, pe membri Consiliului Consultativ al ANRE, consiliu care are rolul de a armoniza interesele operatorilor economici din sectorul energiei electrice şi al gazelor naturale cu cel al consumatorilor. Opiniile emise de Consiliul consultativ nu au caracter obligatoriu pentru Comitetul de reglementare.

Prin urmare, rolul puterii executive şi al pârghilor existente între aceasta şi autoritatea de reglementare nu este eliminat în totalitate din noua lege. Deşi, din punct de vedere funcţional, prin proiectul de lege, s-a înregistrat o întărire a independeţei ANRE, ceea ce poate pune probleme este, în continuare, independeţa din perspectiva personalului cu funcţii de conducere al autorităţii de reglementare.

Ca o sinteză asupra aspectelor particulare prezentate pe care le aduce proiectul legii energiei electrice, se poate afirma că deşi acesta reprezintă o îmbunătăţire a legislaţiei în vigoare, nu corespunde în totalitate exigenţelor dreptului comunitar.

Niculeasa Law Office este un cabinet de avocatura de tip boutique specializat în drept fiscal şi în domeniile reglementate, oferind atat servicii de consultanţă, cât şi de reprezentare a clienţilor în faţa instanţelor judecătoreşti şi arbitrale.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 14379 / 16501
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Cele mai imporante modificări ce vor fi aduse legislației insolvenței, comentate de avocații firmei Stratulat Albulescu. Cum lucrează echipa în dosarele de insolvență și proiectele provocatoare în care a fost implicată în ultima perioadă
    LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Banking&Finance Practice Group
    LegiTeam: CMS is looking for an Associate | Corporate and M&A Practice Group
    LegiTeam: CMS is looking for Legal Assistant | Executive Assistant
    Parteneriat strategic: Arthur Hunt și ONV LAW se asociază și intră împreună pe segmentul de M&A, transformări și restructurări de companii
    LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv | Litigii
    Wolf Theiss are clienți care iau în calcul potențiale listări sau caută să implementeze modele de afaceri similare SPAC-urilor. Claudia Chiper, Partenerul coordonator al practicii de Capital Markets: Creativitatea noastră s-a tradus în numărul de mandate câștigate și în găsirea de soluții acolo unde legislația nu este armonizată sau este neclară. Echipa multi-jurisdicțională ne permite să avem o bază de cunoștințe și abordări bazate pe practici și uzanțe internaționale
    The Legal 500 EMEA, ediția 2021 | Cele mai bune firme de avocatură din România, în 15 arii de practică. ȚZA se menține în fruntea ierarhiei, NNDKP, Filip & Company și PNSA - pe prima bandă în mai multe arii de practică. Număr mare de avocații considerați ‘Leading individuals’, ‘Next Generation Partners’ și ”Rising Stars”
    Despre tinerii avocați care au intrat în rândul partenerilor din firmele mari | Azi, Roxana Abrașu (NNDKP): Talentul în avocatură este un dar ce trebuie exploatat și poate fi pus în valoare prin dăruire și implicare totală. Inovația este esențială, însă pentru a performa este nevoie de foarte multă implicare, dedicare și muncă
    LegiTeam: BSMP is looking for Lawyers | Financial Services & Corporate practice
    Promovări la PNSA, unde mai mulți avocați fac un pas înainte în carieră. Florian Nițu, Managing Partner: Extindem echipa de seniori cu o nouă generație de avocați formați în cadrul firmei
    Achitare definitivă pentru cea mai mare societate de transport public din România, obținută de echipa de drept penal a ZRVP
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...