ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Software-ul produs şi folosit în cadrul firmei poate fi evaluat şi înregistrat în contabilitate?

04 Septembrie 2018   |   Elena Apostolescu, Director general, CMF Consulting

Standardul de evaluare aplicabil în evaluarea programelor de calculator este SEV 210 (IVS 210) “Active necorporale”.

 
 

Reglementări contabile

Din punct de vedere contabil software-ul (programul informatic) este un activ necorporal.

Societăţile care întocmesc situaţiile financiare conform reglementărilor contabile româneşti, respectiv OMFP 1802/2014, procedeză, cu ocazia inventarierii, la corectarea valorilor contabile nete ale activelor necorporale atunci când se constată deprecierea acestora. În funcţie de tipul deprecierii se înregistrează fie o amortizare suplimentară (dacă este o depreciere ireversibilă) fie se constituie ajustări de depreciere (dacă pierderea este reversibilă).

În situaţiile financiare individuale reevaluarea activelor necorporale nu este permisă conform OMFP 1802/2014, ordinul precizează care este modalitatea de înregistrare contabilă doar în cazul activelor imobilizate corporale.


Prin urmare, şi în cazul programelor informatice, se pot înregistra în contabilitate scăderi ale valorilor contabile nete, însă nu şi plusuri de valoare rezultate în urma reevaluării.

Există însă o excepţie. Se pot înregistra plusurile de valoare dacă software-ul devine proprietatea altei societăţi, adică prin transferul acestuia. Transferul poate fi realizat prin vânzarea lui, fuziunea sau divizarea societăţii, vânzarea afacerii sau poate fi adus ca aport în natură la capitalul altei societăţi. În acest caz, conform art. 179, alin (2) societăţile trebuie să procedeze la evaluarea activelor primite la valoarea justă, prin urmare şi la evaluarea activelor necorporale de tipul software.

Atenţie însă la implicaţiile fiscale, întrucât transferul activului va genera imediat şi un impozit datorat, impozit aferent diferenţei între valoarea justă şi valoarea contabilă netă.

În situaţiile financiare consolidate reevaluarea activelor de tip software se poate face doar în cazul consolidării unor participaţii care deţin astfel de active.

Conform reglementărilor contabile internaţionale (IFRS) software-ul generat intern de către o companie poate fi înregistrat în contabilitate, adică este permisă capitalizarea costurilor de realizare. De asemenea, conform standardului de contabilitate IAS 38 este permisă şi reevaluarea ulterioara a acestuia dacă societatea are ca model de prezentare al acestor active modelul de reevaluare. Reevaluarea este pemisă doar dacă întreaga clasă de active este reevaluată, adică dacă la aceeşi dată sunt reevluate toate software-urile deţinute de către societate (generate inter sau achiziţionate). De asemenea, evaluarea la valoarea justă este necesară atunci când se realizează un raport de alocare a preţului de achiziţie (Purchase Price Allocation), ca urmare a transferului unei afaceri.

Dacă software-ului nu i se stabileşte de către societate o durată utilă de viaţă, atunci conform IFRS se consideră că acesta are o durată nedeterminată, şi prin urmare nu se va înregistra o cheltuială cu amortizarea, dar anual valoarea acestuia trebuie testată pentru a verifica dacă există o eventuală depreciere. Totuşi, în majoritatea cazurilor, având în vedere evoluţia tehnologică, programele de calculator au o durată de viaţă utilă scurtă.

Evaluarea software-lui. Metode de evaluare.

Conform reglementărilor în vigoare, în Romania, evaluările de bunuri se realizează de către evaluatori autorizaţi, membrii ANEVAR (Asociația Națională a Evaluatorilor Autorizați din România) cu specializarea EI (Evaluarea Întreprinderii). Standardul de evaluare aplicabil în evaluarea programelor de calculator este SEV 210 (IVS 210) “Active necorporale”.

Conform acestui standard există trei abordări care pot fi aplicate:
•    abordarea prin venit, respectiv: metoda evitării plăţii redevenţei, metoda profiturilor suplimentare sau metoda beneficiilor economice excedentare.
•    abordarea prin piaţă. Această abordare poate fi aplicată doar dacă există pe piaţă software-uri comparabile şi dacă există şi informaţii de piaţă cu privire la tranzacţii cu astfel de active. 
•    abordarea prin cost. Această abordare este cea mai uzuală în evaluarea unui software.

Prin urmare, răspunsul la întrebarea “Software-ul produs şi folosit în cadrul firmei poate fi evaluat şi înregistrat în contabilitate?”, este cu siguranţă DA, dacă societatea aplică standardele de raportare financiară internaţionale. Dacă societatea aplică reglementările locale (OMFP 1802) atunci răspunsul este "depinde" pentru că în general NU este posibil, dar există şi câteva excepţii


Despre autoare
Elena APOSTOLESCU este director general al CMF CONSULTING S.A. firmă cu peste 25 de ani de activitate, specializată în prestarea de servicii de evaluare în România şi în străinătate. Elena Apostolescu are o experienţă de peste 15 de ani în rapoartare financiară,  în evaluarea de întreprinderi, active necorporale și proprietăţi imobiliare, deținând și calitatea de  verificator de rapoarte de evaluare. Este expert contabil, membru CECCAR și membru ACCA, dar și evaluator autorizat, recunoscut la nivel European (Recognized European Valuer) și vicepreşedinte al Asociaţiei Naţionale a Evaluatorilor Autorizaţi din România – ANEVAR.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 3373 / 16215
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Bondoc si Asociatii is looking for a Real Estate lawyer
Sistemul de sănătate și-a dezvăluit anul trecut mai multe vulnerabilităţi care pot fi reglementate şi combătute. Cele mai mari probleme cu care s-au confruntat jucătorii din sectorul Healthcare & Pharma și provocările anului 2021, analizate de Livia Zamfiropol și Alina Lăcătuș, Parteneri DLA Piper România
Stratulat Albulescu a asistat compania americană ThoughtWorks cu privire la achiziția Gemini Solutions, o companie românească de software
Debutul anului 2021 aduce schimbări majore în sectorul energetic. Noutățile, explicate de avocații Maravela Popescu & Asociații | Mihaela Nyerges, Managing Associate: Am sesizat un interes crescut pentru proiectele de producere a energiei regenerabile; țara noastră redevine o destinație atractivă pentru investiții în acest sector
CMS România îl promovează pe Andrei Tercu în poziția de Tax Director
In-houseLegal.ro | Cum s-au adaptat marile companii private la ‘noua normalitate’ și ce sprijin oferă echipele de Legal în perioada pandemiei. Simona Vasiliu: Paradoxal, desfășurarea activității „la distanță” a menținut și chiar a crescut performanța echipei
LegiTeam | WOLF THEISS recrutează pentru echipa locală de Litigii și Arbitraj
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAŢII is expanding its team, looking for SENIOR ATTORNEYS to join the firm’s DISPUTE RESOLUTION practice.
Refinitiv Legal Advisers - Full Year 2020 | Piața globală de M&A a pierdut doar 5% anul trecut, iar piața europeană a crescut cu 36% în pandemie. Mai multe firme cu prezență la București au intrat în Top 25 global, european și regional
Mușat & Asociații cooptează 3 noi parteneri equity și promovează alți 7 în poziții de senioritate în firmă
Avocații Bondoc & Asociații au coordonat toate aspectele de lege română ale parteneriatului dintre Restart Energy şi Interlink Capital Strategies, cu proiecte viitoare în energie de 500 mil. E. Partenerul Monica Iancu, în prim plan
NNDKP, alături de grupul DKV în preluarea Smart Diesel. Partenerul Ruxandra Bologa a coordonat echipa
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...