ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ion Dragne: ”Nu văd vreo diferență între avocatul care lucrează individual și cel care lucrează într-o echipă mai mare sau mai mică”

22 Mai 2015   |   Andrei Cîrchelan

Familiarizat cu rădăcinile profesiei, dar și cu rigorile business-ului, avocatul a fost ”atacat la baionetă” imediat ce tema a virat spre candidatura la conducerea structurii care administrează activitatea a aproape 10.000 de avocați.

 
 
Alegerile pentru conducerea Baroului București nu au atras decât o treime din avocații cu drept de vot la finalul săptămânii trecute, chiar dacă evenimentul poate furniza soluții pentru o întreagă serie de probleme cu care se confruntă profesia în prezent. Bizlawyer a atins și subiectul alegerilor într-un interviu mai amplu acordat de Ion Dragne, candidat pentru postul de Decan al Baroului, înainte de scrutin.

Discuția a avut loc în contextul în care Dragne a deținut funcția de Prodecan al Baroului București în ultimii opt ani dar, în același timp, este și coordoantorul firmei Dragne & Asociații, jucător cunoscut în avocatura de business mai ales pe segmentul litigiilor.


Familiarizat cu rădăcinile profesiei, dar și cu rigorile business-ului, avocatul a fost ”atacat la baionetă” imediat ce tema a virat spre candidatura la conducerea structurii care administrează activitatea a aproape 10.000 de avocați. Prima întrebare a avut legătură cu aparenta dihotomie între avocatura de business și cea ”clasică” sau între firmele mari și cabinetele individuale. Dimensiunea răspunsului a fost invers proporțională cu bruschețea întrebării: ”pe cine reprezentați?

Avocatura este una singură, diferă doar formele de exercitare a profesiei, în relație cu specializarea avocaților în variatele practici. De aceea nu poate fi vorba de două lumi, una a avocaturii cabinetelor individuale și alta a societăților de avocați și, implicit, nici de o polarizare a alegătorilor în acest sens. Am auzit chiar un zvon legat de problema formelor de exercitare a profesiei, potrivit căruia, dacă voi ajunge Decan, există riscul să le desființez. M-am amuzat copios, pentru că, lucrând în cadrul cabinetului meu individual între 1996 și 2004, aș fi cel mai puțin potrivit să fac acest lucru, imposibil, de altfel. Nu văd vreo diferență între avocatul care lucrează individual și cel care lucrează într-o echipă mai mare sau mai mică, după cum nu cred că un avocat din Baroul București, în anul 2015, poate să creadă că este posibilă desființarea unor forme de exercitare a profesiei, după cum are cineva poftă”, a declarat Dragne.

Administrarea unei treimi din suflarea avocațială

Baroul București este structura care administrează cel mai mare număr de avocați la nivel național, o treime din totalul de circa 30.000 de avocați, și tot aici se găsește și centrul avocaturii de business. Faptul că aici nu sunt mai mult de 50 de firme cu peste 20 de avocați și ele atrag cea mai mare parte din venituri a generat de-a lungul timpului percepția unei tensiuni între avocatura ”tradițională” și cea ”de business”. Ca atare, tot în București se vor genera abordările necesare coexistenței în avocatură în perioada următoare. Punctual, însă, lucrurile se complică.

O prioritate a Baroului este identificarea mijloacelor de îmbunătățire și de sprijinire a avocaților defavorizați din punct de vedere financiar. Amintesc aici, în principal, de efortul UNBR care, în negocierile sale cu Guvernul, a solicitat ajustarea onorariilor pentru serviciile de asistență juridică obligatorie sau pentru activitatea curatorilor, o nouă instituție introdusă în 2013 prin Codul de procedură civilă”, a mai spus Dragne.

O a doua prioritate, potrivit avocatului, ar fi suportarea unor costuri impuse de apartenența la profesie, mai exact, facilitarea exercitării profesiei de către tinerii avocați și de formele de exercitare individuală a profesiei de avocat.

Fiecare avocat este obligat să își asigure formarea profesională inițială și continuă, care nu este gratuită. În niciunul din bugetele vreunui barou nu sunt prevăzute sume care să asigure activitatea de formare profesională pentru avocații stagiari sau pentru cei definitivi. De aceea, mijlocul prin care Baroul ar limita această povară financiară ar fi să coopteze lectori și specialiști care să asigure o formare profesională la costuri cât mai reduse sau chiar gratuit, pentru o specializare și o dezvoltare profesională remarcabile”, a mai spus Dragne.

Afirmațiile fac trimitere și către climatul generat în urma crizei economice globale, care în avocatură s-a manifestat printr-o stagnare a încasărilor și eforturi sporite pentru menținerea reniturilor la un nivel echilibrat. Prin natura ei, avocatura a simțit un pic mai târziu efectele scăderii veniturilor din economie. Chiar dacă de avocați va fi nevoie tot timpul, atât la bine cât și la greu, clienții au început să negocieze mai puternic tarifele și să caute mai insistent tarife pe care le consideră adecvate la mediul economic.

Scăderea rezultatelor financiare ale avocaților este una dintre cele mai mari provocări la nivelul organelor de conducere ale Baroului, fie că vorbim de responsabilitățile Decanului sau de cele ale consiliului. Și aici nu vorbim de rezultatul unei unei proaste politici profesionale, ci de efectele crizei economice care a afectat România”, a spus Dragne.

Cine va fi ales Decan?


Ficare candidat validat în această campanie are șanse să devină Decan al Baroului București. Practica ultimelor trei procese electorale a demonstrat însă existența mai multor candidați dintre care efectiv doar doi au s-au detașat. Însă acest lucru nu poate fi vizibil decât în momentul numărării voturilor. Oricum, este bine că sunt mai mulți candidați pentru că avocații au de unde să aleagă. Din păcate, în această duminică, avocații bucureșteni nu au putut alege organele de conducere datorită faptului că nu s-a realizat cvorumul.
Votarea se reia pe data de 24 mai, începând cu ora 9.00, la Romexpo, Pavilionul C3, Intrare-Poarta B, din Bdul. Expoziției, nr. 2-4. Fac un apel acum, către colegii mei, să continuăm ce am început de 17 mai, încurajându-i, totodată, să susțină avocatura responsabilă
”, a spus avocatul, întrebat la începutul săptămânii despre pronosticuri în privința rezultatului alegerilor.

Unu din 16

În total, pentru postul de Decan candidează 16 avocați, oameni din cabinete independente, politicieni sau avocați din firme. În aparență, numărul mare de candidați sugerează o atomizare la nivelul profesiei, aspect care va trebui gestionat de următoarea conducere a Baroului. Prezența redusă la urne ar sugera de asemenea o agresivitate pasivă manifestată de avocați față de autoritățile profesiei, ceea ce va face ca mandatul conducerii pe următorii patru ani să nu fie unul ușor.

Întrebat de ce ar vrea cineva să se înhame la responsabilitatea unui astfel de post, Dragne a explicat că: ”Decanul nu este președintele avocaților, el este, în primul rând, un administrator responsabil, în Baroul București, de exercitarea liberă a profesiei de către miile de avocați, ale căror interese le apără și le protejează. Iar atunci când vorbim despre candidați, ne referim la avocații care cred că lucrurile pot fi mai bune și încearcă să le facă mai bune și la avocații care cred că lucrurile nu merg bine, motiv pentru care fac tot posibilul să le schimbe. Eu fac parte din prima categorie: cred că lucrurile sunt mult mai bune decât înainte, dar pot fi, categoric, și mai bune.  De aceea am propus avocaților un program  în care să dezvoltăm ce am făcut până acum și să facem lucruri noi, în limita posibilului și a bugetului (format, în principal, din contribuțiile avocaților)”.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4 / 5
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Elementele de noutate în stabilirea sancțiunilor, aduse de ghidul Comitetului European pentru Protecția Datelor, explicate de avocații Filip & Company. Raluca Pușcaș (Partener): Amenda trebuie să își atingă obiectivul de a descuraja încălcările viitoare, să fie eficientă și proporțională | Bilanțul a patru ani de GDPR, cu accent pe evoluția practicii de Privacy & Data Protection și proiectele complexe în care este implicată echipa
În ciuda condițiilor grele în care se derulează afacerile, preocuparea pentru respectarea regulilor privind protecția datelor personale nu și-a pierdut importanța, spun avocații CEE Attorneys | Krisztina Voicu, Partener: Am construit o echipă specializată în protecția datelor personale, formată din avocați care au deja experiență considerabilă în această arie. Unul din trei proiecte presupune abordare și consultanță și din perspectiva GDPR
Aria de Employment de la Mușat & Asociații a avut în ultimul an o încărcătură constantă de proiecte de anvergură, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și în sfera litigiilor de muncă | De vorbă cu avocații firmei despre mandatele strategice încredințate de companii lideri în industrii variate și provocările anului 2022 pe piața muncii. Creșterea numărului de cereri care vizează restructurarea afacerii, urmată de șomaj tehnic sau de concedieri, evidențiată în analiza tendințelor observate de specialiști anul acesta
Pharmaceuticals & Life Sciences | Chiar dacă o anumită incertitudine a fost creată de pandemia Covid-19 sau de războiul din Ucraina, România pare că rămâne o piață interesantă, cel puțin la nivel regional, spun avocații Filip & Company. Silviu Vasile (Counsel): Am asistat în mandate ce au implicat relocarea unor activități din Ucraina în România. Este posibil ca, pe măsură ce războiul se prelungește, să întâlnim și situații de deschidere de activități medicale în România sau de dezvoltare a unor capacități suplimentare de producție sau distribuție
În ultimele 12 luni, avocații firmei Bulboacă & Asociații au fost implicați în peste zece fuziuni și achiziții, dintre care patru încă sunt în derulare. De vorbă cu Adrian Bulboacă (Managing Partner), despre factorii cheie ai evoluției tranzacțiilor de tip M&A în acest an, industriile în care există apetit pentru investiții, clienți și proiecte importante
Noile tendințe și schimbarea priorităților pe piața muncii, analizate de avocații ZRVP | Cătălin Micu, Partener: Firmele se vor concentra pe gestionarea celor două segmente de salariați care vor prinde cel mai probabil contur: „angajații inhouse” și „angajații freelanceri” . Proiectele cu un consum semnificativ de resurse sunt cele în care se lucrează la „rescrierea” procedurilor ̸ politicilor necesare pentru implementarea pe termen lung a sistemului de lucru hibrid
LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații | Avocați definitivi (Employment)
BizLawyer îi prezintă pe cei mai buni absolvenți din generația lor | Andreea Lepărdă, medie finală 9,66, una dintre cele mai bune absolvente din generația anului 2021: Nu contează dacă ești în linia întâi sau nu. Contează ca, acolo unde te afli, să realizezi importanța pe care o ai la nivel social și să fii responsabil, serios
LegiTeam: CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is loooking for an associate | Banking & Finance
Bondoc și Asociații anulează în instanță o decizie a Consiliului Național al Audiovizualului
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Litigii
LegiTeam | Bulboacă & Asociații is looking for a junior lawyer (Banking&Finance)
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...