ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cele patru scheme de ajutor de stat temporar pe care vor putea conta companiile, în perioada imediat următoare

20 Martie 2020   |   Sonia Voinescu, Associate D&B David și Baias si Lucian Bozian, Managing Associate - D&B David și Baias

Cu siguranță, identificarea surselor de finanțare pentru ajutorarea companiilor nu va fi facilă, însă pozițiile de până acum ale autorităților ne fac să sperăm că vor lucra la intensitate maximă pentru a sprijini economia românească.

Sonia Voinescu, Associate, si Lucian Bozian, Managing Associate - D&B David si Baias

 
 
Societățile care au intrat în dificultate după 31 decembrie 2019 vor fi eligibile pentru scheme de ajutor de stat temporar, în condiții pe care fiecare stat membru al Uniunii Europene urmează să le stabilească. Comisia Europeană și-a mobilizat forțele și a anunțat chiar zilele acestea principalele ”linii” de ajutor de stat temporar, ce vor fi disponibile în contextul pandemiei. Până ce autoritățile de la București vor lua o decizie, să vedem care sunt schemele de sprijin pe care pot conta companiile, așa cum au fost anunțate.

Ajutoare sub formă de subvenție directă / avantaje fiscale: Statele Membre vor putea să reglementeze scheme de ajutor de stat de până la 500.000 euro, ce vor fi accesibile unei societăți pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichidități. Acest lucru se va putea realiza printr-o subvenție directă sau prin intermediul unui avantaj fiscal.


Ajutoare sub formă de garanții de stat privind împrumuturile bancare: Statele Membre pot acorda garanții de stat sau pot stabili scheme de garantare care să vină în sprijinul societăților pentru împrumuturile bancare contractate. Acestea ar subvenționa primele, reducând rata estimată a pieței pentru primele anuale pentru noi garanții pentru IMM-uri și non-IMM-uri.

Există, însă, câteva limitări ale valorii maxime a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăților (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidități). Garanțiile se pot referi atât la împrumuturi pentru investiții, cât și pentru capitalul de lucru. Rămâne de văzut dacă autoritățile române vor găsi resursele de finanțare pentru a oferi garanții de stat pentru împrumuturile bancare contractate de companii, în condițiile în care deja ne confruntam cu fonduri bugetare reduse.

Ajutoare sub formă de rate subvenționate ale dobânzii: Statele Membre pot acorda împrumuturi publice și private către societăți cu rată subvenționată a dobânzii. Aceste împrumuturi trebuie acordate la o rată a dobânzii care este cel puțin egală cu rata de bază aplicabilă la 1 ianuarie 2020, plus prima de risc de credit corespunzătoare profilului de risc al beneficiarului, cu rate diferite pentru IMM-uri și non-IMM-uri. Rata de bază este stabilită pentru a oferi mai multă certitudine cu privire la condițiile de finanțare în acest context instabil. Ca în cazul posibilității de a acorda garanții de stat, există câteva limitări în ceea ce privește valoarea maximă a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăților (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidități). Împrumuturile se pot referi atât la investiții, cât și la capitalul de lucru.

Ajutoare acordate clienților băncilor: A patra și ultima măsură recunoaște rolul important al sectorului bancar și al altor intermediari financiari pentru a face față efectelor economice ale COVID-19. Cadrul legal temporar arată clar că, dacă statele membre decid să canalizeze ajutoarele către economie prin intermediul băncilor, acesta va fi un ajutor direct acordat clienților băncilor, iar nu băncilor în sine. De asemenea, oferă îndrumări cu privire la modul de minimizare a oricăror ajutoare suplimentare necuvenite băncilor și se asigură că ajutorul este transmis, în măsura posibilului, beneficiarilor finali sub formă de volume mai mari de finanțare, portofolii mai riscante, cerințe reduse privind garanțiile, prime mai mici de garanție sau rate mai mici ale dobânzii.

Condiția esențială ce trebuie să fie îndeplinită pentru a beneficia de măsurile arătate este momentul intrării în dificultate – după 31 decembrie 2019, nefiind luat în calcul domeniul în care activează agenții economici. Este un fel de asigurare suplimentară că măsurile temporare sunt țintite și că nu sunt utilizate în sprijinul contribuabililor fără legătură cu COVID-19.

Mizăm pe finalizarea cât mai rapidă a discuțiilor purtate între Comisia Europeană și Statele membre și pe o poziție cât mai apropiată de nevoile companiilor a  Guvernului. Cu siguranță, identificarea surselor de finanțare pentru ajutorarea companiilor nu va fi facilă, însă pozițiile  de până acum ale autorităților ne fac să sperăm că vor lucra la intensitate maximă pentru a sprijini economia românească.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 48 / 12331
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Prescripția dreptului de a stabili în anul 2020 creanțe fiscale născute în anul 2014. Tranziția de la Vechiul Cod de Procedură Fiscală la Noul Cod de Procedură Fiscală. Impactul COVID-19 în materia prescripției dreptului de a stabili creanțe fiscale și în materia formularii contestației administrativ fiscale de către contribuabili în termenele de decădere prevăzute de lege
    CNAIR plătește avocaților onorarii în plaja 100-300 Euro pe oră în litigiile arbitrale. Ce firme de avocați lucrează pentru compania responsabilă de infrastructura rutieră
    Victorie importantă pentru cea mai mare societate de transport public din România, obținută de echipa de drept penal a Zamfirescu Racoți Vasile & Partners
    ”Sky is the limit”, sau norocul de a lucra într-o firmă de avocatură în care se oferă oportunități nelimitate | Mihail Boian, numit recent Partener D&B David și Baias: Încerc să ghidez și să provoc colegii spre o gândire originală și ”out of the box”, spre soluții deschise și îndrăznețe
    Avocatul gulerelor albe | Povestea de carieră a unui avocat de drept penal. Mihai Mareș: Avocatura este o profesie meritorie, în care nu contează vârsta sau anii de experienţă
    Wolf Theiss lansează o pagină dedicată COVID-19
    Țuca Zbârcea & Asociații lansează seria de podcasturi „Dreptul în vremea coronei”, în răspuns la provocările crizei actuale
    Grupul de lucru Voicu Filipescu dedicat contextului Covid-19: Asistență telefonică de urgență
    Viața merge înainte | Cei mai buni profesioniști în domeniul mărcilor industriale, evidențiați în clasamentul IP Stars 2020. NNDKP și ZRVP, lideri pe segmentele analizate, poziții fruntașe pentru Mușat & Asociații și TZA
    “Avocați de gardă: diagnostic Coronavirus” este hotline-ul juridic gratuit pentru cetățenii români | Tu intrebi, avocații ZRVP raspund cu informații juridice utile în contextul pandemiei COVID-19
    Cum lucrează firmele de avocați în vremea coronavirusului | VASS Lawyers continuă să ofere consultanță juridică folosind mijloacele de comunicare la distanță. Iulia Vass: Avem toate echipamentele și tool-urile necesare pentru a lucra ‘remote’
    Cum lucrează firmele de avocați în vremea coronavirusului | Avocații RTPR au adoptat un program flexibil și lucrează ‘remote’. Apel la soluții tehnice performante, călătorii anulate. Activitatea continuă, clienții nu au de suferit
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...