ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cele patru scheme de ajutor de stat temporar pe care vor putea conta companiile, în perioada imediat următoare

20 Martie 2020   |   Sonia Voinescu, Associate D&B David și Baias si Lucian Bozian, Managing Associate - D&B David și Baias

Cu siguranță, identificarea surselor de finanțare pentru ajutorarea companiilor nu va fi facilă, însă pozițiile de până acum ale autorităților ne fac să sperăm că vor lucra la intensitate maximă pentru a sprijini economia românească.

Sonia Voinescu, Associate, si Lucian Bozian, Managing Associate - D&B David si Baias

 
 
Societățile care au intrat în dificultate după 31 decembrie 2019 vor fi eligibile pentru scheme de ajutor de stat temporar, în condiții pe care fiecare stat membru al Uniunii Europene urmează să le stabilească. Comisia Europeană și-a mobilizat forțele și a anunțat chiar zilele acestea principalele ”linii” de ajutor de stat temporar, ce vor fi disponibile în contextul pandemiei. Până ce autoritățile de la București vor lua o decizie, să vedem care sunt schemele de sprijin pe care pot conta companiile, așa cum au fost anunțate.

Ajutoare sub formă de subvenție directă / avantaje fiscale: Statele Membre vor putea să reglementeze scheme de ajutor de stat de până la 500.000 euro, ce vor fi accesibile unei societăți pentru a răspunde nevoilor sale urgente de lichidități. Acest lucru se va putea realiza printr-o subvenție directă sau prin intermediul unui avantaj fiscal.


Ajutoare sub formă de garanții de stat privind împrumuturile bancare: Statele Membre pot acorda garanții de stat sau pot stabili scheme de garantare care să vină în sprijinul societăților pentru împrumuturile bancare contractate. Acestea ar subvenționa primele, reducând rata estimată a pieței pentru primele anuale pentru noi garanții pentru IMM-uri și non-IMM-uri.

Există, însă, câteva limitări ale valorii maxime a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăților (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidități). Garanțiile se pot referi atât la împrumuturi pentru investiții, cât și pentru capitalul de lucru. Rămâne de văzut dacă autoritățile române vor găsi resursele de finanțare pentru a oferi garanții de stat pentru împrumuturile bancare contractate de companii, în condițiile în care deja ne confruntam cu fonduri bugetare reduse.

Ajutoare sub formă de rate subvenționate ale dobânzii: Statele Membre pot acorda împrumuturi publice și private către societăți cu rată subvenționată a dobânzii. Aceste împrumuturi trebuie acordate la o rată a dobânzii care este cel puțin egală cu rata de bază aplicabilă la 1 ianuarie 2020, plus prima de risc de credit corespunzătoare profilului de risc al beneficiarului, cu rate diferite pentru IMM-uri și non-IMM-uri. Rata de bază este stabilită pentru a oferi mai multă certitudine cu privire la condițiile de finanțare în acest context instabil. Ca în cazul posibilității de a acorda garanții de stat, există câteva limitări în ceea ce privește valoarea maximă a împrumutului, care se bazează pe nevoile de exploatare ale societăților (stabilite pe baza costurilor salariale sau a nevoilor de lichidități). Împrumuturile se pot referi atât la investiții, cât și la capitalul de lucru.

Ajutoare acordate clienților băncilor: A patra și ultima măsură recunoaște rolul important al sectorului bancar și al altor intermediari financiari pentru a face față efectelor economice ale COVID-19. Cadrul legal temporar arată clar că, dacă statele membre decid să canalizeze ajutoarele către economie prin intermediul băncilor, acesta va fi un ajutor direct acordat clienților băncilor, iar nu băncilor în sine. De asemenea, oferă îndrumări cu privire la modul de minimizare a oricăror ajutoare suplimentare necuvenite băncilor și se asigură că ajutorul este transmis, în măsura posibilului, beneficiarilor finali sub formă de volume mai mari de finanțare, portofolii mai riscante, cerințe reduse privind garanțiile, prime mai mici de garanție sau rate mai mici ale dobânzii.

Condiția esențială ce trebuie să fie îndeplinită pentru a beneficia de măsurile arătate este momentul intrării în dificultate – după 31 decembrie 2019, nefiind luat în calcul domeniul în care activează agenții economici. Este un fel de asigurare suplimentară că măsurile temporare sunt țintite și că nu sunt utilizate în sprijinul contribuabililor fără legătură cu COVID-19.

Mizăm pe finalizarea cât mai rapidă a discuțiilor purtate între Comisia Europeană și Statele membre și pe o poziție cât mai apropiată de nevoile companiilor a  Guvernului. Cu siguranță, identificarea surselor de finanțare pentru ajutorarea companiilor nu va fi facilă, însă pozițiile  de până acum ale autorităților ne fac să sperăm că vor lucra la intensitate maximă pentru a sprijini economia românească.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 9747 / 10177
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
    CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
    Filip & Company a acordat asistență juridică companiei Instant Factoring în structurarea și implementarea unui parteneriat transfrontalier de securitizare în valoare de 30 de milioane EUR cu un fond din Luxemburg
    Practica de Concurență de la Băncilă, Diaconu și Asociații își confirmă maturitatea prin claritate și execuție disciplinată, luciditate tactică și robustețe în decizie | De vorbă cu Claudia Grosu (Managing Associate) despre modul de lucru al unei echipe care anticipează, ordonează pașii esențiali și finalizează impecabil mandatele dificile
    Schoenherr a asistat fondatorii Calla Oradea în vânzarea unei participații majoritare către Integral Capital Group I Echipa, coordonată de Mădălina Neagu (partner)
    Mușat & Asociații anunță cooptarea fostei președinte a Curții Supreme, Corina Corbu, în poziția de Partener Coordonator al Departamentului de Litigii | Gheorghe Mușat, Senior Partner: ”Este un mare câștig pentru firmă, pentru avocații firmei, pentru clienții firmei”
    Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
    Filip & Company a oferit asistență juridică în legătură cu o nouă emisiune de obligațiuni corporative garantate de către Agroserv Măriuța, în valoare de 3 mil. €
    Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
    Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
    Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
    Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...