ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

O gură de oxigen pentru industria HoReCa. Cum se aplică noile facilități fiscale?

23 Iunie 2020   |   Elena Geageac, Senior Manager Taxe Directe, și Anca Preda, Consultant Senior Taxe Directe, Deloitte România

Măsurile de sprijin pentru societățile din HoReCa sunt binevenite, având în vedere că acesta este unul dintre cele mai afectate sectoare ale economiei în contextul pandemiei de COVID-19, însă mai sunt aspecte de clarificat, printre care se numără facilitățile de care pot beneficia hotelurile și discriminarea nerezidenților în ceea ce privește tratamentul fiscal al dividendelor distribuite din România.

 
 
Odată cu relansarea economiei și relaxarea treptată a măsurilor impuse în contextul pandemiei la nivel național, contribuabilii din industria hotelieră și a serviciilor alimentare (HoReCa), puternic afectați de situația creată, au primit permisiunea de a își redeschide activitatea, însă cu respectarea anumitor restricții (deocamdată, doar spațiile aflate în aer liber). Pentru acest domeniu, autoritățile au anunțat acordarea unor facilități fiscale, dar încă mai există neclarități în ceea ce privește aplicarea lor.

O nouă serie de măsuri adresate acestui sector, care vin în completarea celor anterioare, a fost adoptată recent, având în vedere că termenul pentru declararea și plata impozitului specific datorat, respectiv 25 iulie, se aproprie vertiginos.


Scutire de la plata impozitului specific pentru o perioadă de 90 de zile

Proiectul de ordonanță de urgență, publicat pe 16 iunie pe site-ul Ministerului de Finanțe și adoptat în cadrul ședinței de Guvern în aceeași zi, prevede faptul că contribuabilii obligați la plata impozitului specific unor activități, potrivit Legii nr. 170/2016, nu datorează acest impozit pentru o perioadă de 90 de zile, pe parcursul anului 2020. Această facilitate se acordă fără a fi necesară îndeplinirea anumitor condiții.

Astfel, pentru anul 2020, contribuabilii din acest domeniu vor plăti impozitul specific de maximum 75% din valoarea calculată pentru un an întreg, în loc de 100%.

Ce se întâmplă cu facilitățile acordate anterior?

Măsura nou adoptată se cumulează cu cele anterioare, astfel încât contribuabilii beneficiază de scutirea impozitului specific anual și pentru perioada în care și-au întrerupt total sau parțial activitatea din cauza deciziilor impuse pe timpul stării de urgență, de aproximativ două luni, respectiv 60 de zile. Astfel, firmele din domeniu pot beneficia de scutire de la plata impozitului specific pentru o perioadă totală de până la 150 de zile pe parcursul acestui an, ceea ce reprezintă o reducere anuală de aproape 42%.

Însă, spre deosebire de exceptarea inclusă în ordonanța adoptată recent în ședința de Guvern, pentru a beneficia de scutirea aferentă perioadei de instituire a stării de urgență, contribuabilii trebuie să îndeplinească anumite condiții. În primul rând, trebuie să fi avut activitatea întreruptă, total sau parțial, și să dețină certificatul pentru situații de urgență emis de Ministerul Economiei, Energiei și Mediului de Afaceri. În al doilea rând, o firmă nu poate aplica facilitatea dacă se află în insolvență, conform informațiilor disponibile pe pagina web a Oficiului Național al Registrului Comerțului.

Rămâne neclar dacă de această prevedere pot beneficia și cei care nu au fost obligați prin actele normative emise să își sisteze activitatea, însă aceasta le-a a fost redusă sever ca o consecință a restricțiilor impuse, cum este cazul hotelurilor.

De asemenea, proiectul de ordonanță prevede acordarea unei bonificații pentru contribuabilii din industria ospitalității care datorează și impozit pe profit, de 10%, pentru trimestrele II și III din 2020, dacă efectuează plata în termenele prevăzute de lege (25 iulie, respectiv 25 octombrie 2020). Impozitul pe profit se datorează pentru servicii adiacente prestate în HoReCa, cum ar fi activități de sub-francizare, re-facturări de produse alimentare, închirieri de spații etc.

Probleme vechi, rămase nerezolvate

Pentru a stimula investițiile în acest domeniu, un alt subiect care ar trebui tratat cu prioritate de către autorități este cel referitor la faptul că jucătorii din HoReCa, plătitori de impozit specific, nu pot beneficia de directiva europeană privind sistemul comun de impozitare aplicabil societăților-mamă și filialelor, ca orice alt contribuabil, în cazul distribuirii de dividende către societatea mamă, care prevede exceptarea dividendelor de la impozitare.

Astfel, ținând cont de interesul manifestat pentru această industrie, autoritățile ar putea completa măsurile de sprijin pentru contribuabilii din domeniu prin corectarea legislației fiscale în vederea eliminării discriminării în ceea ce privește aplicarea directivei, cauzată de regimul fiscal aplicabil jucătorilor din industria HoReCa. În acest fel, ar putea stimula companiile-mamă nerezidente să acorde o mai mare importanță investițiilor în afacerile din România.

În concluzie, măsurile de sprijin pentru societățile din HoReCa sunt binevenite, având în vedere că acesta este unul dintre cele mai afectate sectoare ale economiei în contextul pandemiei de COVID-19, însă mai sunt aspecte de clarificat, printre care se numără facilitățile de care pot beneficia hotelurile și discriminarea nerezidenților în ceea ce privește tratamentul fiscal al dividendelor distribuite din România.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 9473 / 10261
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
    Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
    Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
    ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
    Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
    Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
    Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
    Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
    Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...