Opinie Deloitte: Avem servicii moderne de transport, dar avem și legislația potrivită?
23 Decembrie 2019 Anca Ghizdavu, Manager Taxe Directe, Deloitte România
Prin Legea nr. 204/2019 de aprobare a ordonanței, termenul de implementare a reglementărilor pentru jucătorii existenți a fost prelungit până la 1 februarie 2020. În același timp, legea extinde valabilitatea avizului tehnic pentru platformele digitale, de la un an la doi ani, și forma juridică de prezență, de la sucursală la filială.
Transportul alternativ de persoane intermediat printr-o platformă digitală a fost supus, pe parcursul anului 2019, unui proces efervescent de reglementare, care, în final, a generat legislația necesară desfășurării activităților de acest tip în România. Reglementarea domeniului, mult așteptată de către jucătorii din industrie, era inevitabilă, în contextul cererii în creștere din partea consumatorilor pentru servicii moderne și soluții digitale de intermediere a transportului de persoane. Mai rămân, însă, aspecte care trebuie lămurite, în special din punct de vedere fiscal.
Astfel, după dezbateri lungi și intense pe tema reglementărilor impuse actorilor din această zonă comparativ cu transportorii clasici în regim de taxi (de exemplu, reglementări aplicabile șoferilor/transportatorilor, autoturismelor utilizate, impozitarea veniturilor obținute de șoferi/transportatori, utilizarea sau nu a caselor de marcat fiscale etc.), Guvernul a adoptat, la începutul verii, Ordonanța de Urgență nr. 49/2019, care trasează primele reguli clare pentru transportul alternativ. Printre acestea se numără obținerea unui aviz tehnic, anual, de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, pentru platformele digitale de intermediere utilizate între transportatori și pasageri, obținerea unei autorizații pentru operatorii de transport alternativ, utilizarea caselor de marcat pentru plăți în numerar, emiterea de facturi pentru plățile cu cardul etc.
Astfel, după dezbateri lungi și intense pe tema reglementărilor impuse actorilor din această zonă comparativ cu transportorii clasici în regim de taxi (de exemplu, reglementări aplicabile șoferilor/transportatorilor, autoturismelor utilizate, impozitarea veniturilor obținute de șoferi/transportatori, utilizarea sau nu a caselor de marcat fiscale etc.), Guvernul a adoptat, la începutul verii, Ordonanța de Urgență nr. 49/2019, care trasează primele reguli clare pentru transportul alternativ. Printre acestea se numără obținerea unui aviz tehnic, anual, de la Ministerul Comunicațiilor și Societății Informaționale, pentru platformele digitale de intermediere utilizate între transportatori și pasageri, obținerea unei autorizații pentru operatorii de transport alternativ, utilizarea caselor de marcat pentru plăți în numerar, emiterea de facturi pentru plățile cu cardul etc.
Totodată, ordonanța stabilește obligația operatorului nerezident al platformei digitale să dețină, pe toată perioada în care desfășoară activități de intermediare a transportului alternativ, o sucursală în România, pentru a fi reprezentat în față autorităților române.
Pentru jucătorii deja existenți pe piață, termenul inițial de implementare a regulilor menționate era 1 noiembrie 2019.
Prin Legea nr. 204/2019 de aprobare a ordonanței, termenul de implementare a reglementărilor pentru jucătorii existenți a fost prelungit până la 1 februarie 2020. În același timp, legea extinde valabilitatea avizului tehnic pentru platformele digitale, de la un an la doi ani, și forma juridică de prezență, de la sucursală la filială.
Fiscalizarea în domeniu rămâne neclară
Legislația în vigoare nu aduce suficiente clarificări pentru stabilirea tratamentului fiscal al veniturilor obținute din intermedierea efectuată de operatorii nerezidenți de platforme digitale. De asemenea, rămân neclare alte aspecte legate de activitățile filialei române, respectiv modul în care ar trebui să fie încheiate contractele cu transportatorii ori pasagerii sau cum vor fi înregistrate operațiunile de intermediere (direct de nerezident sau prin filiala română). Singurul aspect menționat este cel legat de rolul acestei filiale - de reprezentare a operatorilor nerezidenți în fața autorităților din România.
Referitor la tratamentul fiscal, singura mențiune din legislație prevede că veniturile obținute din efectuarea transportului alternativ de către transportorii și operatorii de platforme digitale deopotrivă trebuie impozitate conform legislației fiscale române. Însă veniturile operatorului sunt reprezentate de comisioanele percepute transportatorilor, iar pentru acestea ar exista mai multe moduri de impozitare (de exemplu, prin reținere la sursă). Dar acest aspect trebuie lămurit prin legislație.
Legiferarea, esențială pentru siguranța utilizatorilor
În concluzie, reglementarea transportului alternativ în România este o măsură absolut necesară în contextul digitalizării accelerate a societății, pentru a introduce o serie de reguli care trebuie respectate de jucătorii care prestează astfel de servicii populației, cu scopul de a asigura siguranță și confort utilizatorilor.
Totodată, este esențială revizuirea activităților desfășurate în România de deținătorii nerezidenți de platforme digitale, a contractelor încheiate, dar și a fluxurilor de facturare, în vederea stabilirii veniturilor de impozitat în România.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9943 / 10205 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
Avocații din practica de Real Estate de la Bondoc și Asociații rămân arhitecții juridici ai proiectelor imobiliare complexe. Atuurile unei echipe valoroase: expertiză transversală, gândire strategică, cultură a responsabilității, rigoare și creativitate juridică | De vorbă cu Cosmin Stăvaru (Partener) despre modul în care lucrează nucleul interdisciplinar capabil să gestioneze simultan riscuri, calendar și cerințe, să anticipeze blocaje și să ofere siguranță clienților, într-o piață volatilă, dar încă plină de oportunități
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





