ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Piața produselor agroalimentare ecologice se confruntă cu noi cerințe legale aplicabile în industria specifică

07 Septembrie 2021   |   Ana – Maria Corugă – Senior Associate si Andrei Dumbravă – Associate | Simion&Baciu

La nivel național, în contextul modificărilor legislative operate la nivelul Uniunii Europene, a fost adoptată Ordonanța 10/2021 pentru modificarea și completarea Ordonanței de urgență a Guvernului nr. 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice

 
 
Industria agroalimentară ecologică este subiect al unui cadru legal armonizat la nivelul Uniunii Europene încă din anul 1991, când legiuitorul european a ales soluția legiferării prin intermediul Regulamentului, dispozițiile normative adoptate devenind astfel direct aplicabile în legislația internă a Statelor Membre ale Uniunii Europene. Regulamentul (CEE) nr. 2092/91 privind metoda de producție agricolă, ecologică și indicarea acesteia pe produsele agricole și alimentare a fost înlocuit de Regulamentul (CE) nr. 834/2007 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice (”Regulamentul nr. 834/2007”), act normativ aplicabil și în prezent.

La nivel național, cadrul legal de natură să asigure aplicarea Regulamentului nr. 834/2007 rezidă în Ordonanța de urgență 34/2000 privind produsele agroalimentare ecologice (”OUG nr. 34/2000”).

Operatorii economici din industria agroalimentară se pregătesc însă de implementarea unui nou cadru legal. Regulamentul (UE) 2018/848 privind producția ecologică și etichetarea produselor ecologice (”Regulamentul nr. 848/2018”)  vine să abroge în întregime Regulamentul nr. 834/2007 și stabilește astfel un nou cadru legislativ aplicabil operațiunilor desfășurate cu produse agroalimentare.

Regulamentul nr. 848/2018 se aplică începând cu data de 1 ianuarie 2022.

Cu toate că Regulamentul nr. 848/2018 este direct aplicabil în legislația națională a României, ca stat membru al Uniunii Europene, o serie de măsuri legislative naționale se impun a fi adoptate pentru a asigura o aplicare eficace a cadrului legislativ adoptat la nivelul Uniunii Europene.

Ordonanța 10/2021 pentru modificarea și completarea OUG nr. 34/2000 (”OG nr. 10/2021”) aduce o serie de modificări legislative la nivelul cadrului legal național, modificări de natură să impacteze activitatea unor operatori economici din industria agroalimentară ecologică.

Astfel, conform textului OG nr. 10/2021, se extinde sfera activitatilor supuse obligatiei de inregistrare si control. Începând cu 1 ianuarie 2022, operatorii și grupurile de operatori care realizează activități de producție agricolă, pregătire, distribuție, depozitare, import, export, introducere pe piață a produselor ecologice au obligația de a-și înregistra această activitate la direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București și de a se supune controlului unui organism de control aprobat.

Regulile specifice în baza cărora se va realiza înregistrarea activităților operatorilor/grupurilor de operatori în agricultura ecologică se vor aproba în viitor prin ordin al ministrului agriculturii și dezvoltării rurale.
OG nr. 10/2021 stabilește în mod expres faptul că producția și etichetarea produselor ecologice în România se realizează cu respectarea deplină a prevederilor Regulamentului nr. 848/2018. Astfel, în ipoteza conturării unei practici unitare a autorității competente la nivel național în materia produselor agroalimentare ecologice, operatorii economici ar trebui să se alinieze cu un cadru legal transparent și previzibil prin raportare la operațiunile desfășurate.

O noutate a OG nr. 10/2021 rezidă în instituirea, la nivel național, a cadrului legal aplicabil catalogului de măsuri pentru cazurile de nerespectare a prevederilor Regulamentului nr. 848/2018. Se indică în mod expres faptul că gestionare catalogului național de măsuri se va realiza în considerarea dispozițiilor legale adoptate în acest sens la nivelul Uniunii Europene.

Este vorba astfel despre un catalog de măsuri pentru cazurile de nerespectare suspectată și de nerespectare constatată ce ar urma să fie aplicate pe teritoriul național al României de autoritățile de control și organismele de control. Gestionarea unui astfel de catalog va observa prevederile Regulamentului de punere în aplicare (UE) 2021/279 de stabilire a normelor de aplicare a Regulamentului (UE) 2018/848 în ceea ce privește controalele și alte măsuri de asigurare a trasabilității și conformității în cadrul producției ecologice și etichetarea produselor ecologice.

În ce privește competența de supraveghere și control, OG nr. 10/2021 menține aceeași competență unică în domeniu a Ministerului Agriculturii și Dezvoltării Rurale, prin structurile de specialitate și prin direcțiile pentru agricultură județene și a municipiului București. Se pune astfel întrebarea dacă intrarea în vigoare a OG nr. 10/2021 va schimba ceva în paradigma existentă în care comercializarea și etichetarea produselor ecologice sunt în mod frecvent subiect al controalelor repetate ale autorității competente în domeniul protecției consumatorilor.

OG nr. 10/2021 intră în vigoare la data de 1 ianuarie 2022. Prin excepție, toate actele normative emise în temeiul OUG nr. 34/2000, care constituie cadrul de reglementare secundar, rămân în vigoare până la data adoptării noului cadru de reglementare secundar în concordanța cu prevederile OG nr. 10/2021.


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 5054 / 8654
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
    După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
    Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
    CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
    Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
    RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
    Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
    Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
    Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
    Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
    Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...